Тема: Міф про Прометея. Велич подвигу Прометея, його самопожертва заради людей. Уславлення цивілізації
Мета: ознайомити із давньогрецьким Міфом про
Прометея, працювати над виразним читанням; скласти словничок «Герої давньогрецьких міфів»; вдосконалювати навички роботи з текстом, здійснювати міжпредметні та
міжлітературні зв'язки.
Обладнання: зображення скульптури Ф. Г. Гордєєва «Прометей»; ілюстрації до міфу, використання ППЗ "Міфи народів світу": Запуск програм. Пошук теми "Прометей". Ознайомлення з матеріалами ППЗ
Как бесконечные звездные дали,
Мы би на яркость людей проверяли.
Прав лить горящий, презревший покой,
К людям летящий яркой звездой.
М. Добронравов
Ты добр — в том твой
смертельный грех.
Дж. Г. Байрон
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання.
Читання власних міфів про виникнення будь-яких природних явищ («Робота в домашніх групах»).
Гордеев Ф. Г. «Прометей»
II. Мотивація навчальної діяльності
• Що вам відомо про Прометея?
(Прометей — це титан, син богині справедливості і правосуддя Феміди та титана Іапета, якого Зевс скинув у Тартар. У суперечці між богами і людьми Прометей зайняв позицію захисника і покровителя людей, за що був тяжко покараний Зевсом.)
Цікаво!
У перекладі з грецької Prometheus означає «провидець».
III. Вивчення нового матеріалу (використання комп’ютерних технологій)
1. Учитель пропонує учням переглянути відеосюжет. Запуск програми.
3. Складання словничка «Герої давньогрецьких міфів» («Мозаїка»)
Кронос — титан, батько Зевса.
Феміда — богиня правосуддя і справедливості.
Атлант, Менетій, Прометей, Епіметей — сини титана Сапета.
Афіна — богиня мудрості, ремесел та справедливої війни.
Гефест — бог ковальства.
Океан — найстарший син Урана і Геї.
Іо — аргоська царівна, перетворена ревнивою Герою на телицю.
Аргус — стооке чудовисько, що стерегло Іо.
Гермес — бог-вісник.
Гера — дружина Зевса, богиня шлюбу.
Мойри — богині долі.
Фетіда — богиня моря.
Ахіллес — син Фетіди і Пелея, найбільший герой Троянської війни.
4. «Коло думок»
Розкажіть, як жили люди до втручання Прометея. (Люди були кволі, беззахисні, лякливі, з острахом дивилися вони на навколишній світ. Жили вони, мов кроти, у підземних норах, їли лише траву та сире коріння, не куштували м'яса, бо не знали мисливства.)
Чи піклувався про людей Зевс? (Ні, він був байдужий до їхньої долі.)
Хто вирішив прийти на допомогу людям? (Титан Прометей)
Чого навчив Прометей людей?
Чому Зевс розгнівався на Прометея? (Прометей обдурив Зевса, обравши для жертви богам кістки, прикриті лискучим жиром, а людям залишив м'ясо, сховане під тельбухами. Зевс обурився через те, що смертні їстимуть м'ясо, а на шану богам спалюватимуть кістки.)
Якою була помста Зевса? (Він залишив людей без вогню. Вони жили у темних домівках, не могли зігрітися та приготувати їжу.)
Як порушив заборону Зевса Прометей? (Він пробрався в палац Зевса та вкрав вогонь для людей.)
Цікаво!
Жителі острівної Греції і до цього часу переносять вогонь усередині стебла гігантського фенхеля. Порівняй з фрагментом з міфу: «Прометей піднявся на Олімп, запалив факел від вогняної сонячної колісниці, відколов від нього тліючу вуглинку та засунув її всередину стебла величезного фенхеля».
5. Робота з текстом. Прийом «Кооперативне взаємонавчання»
• Знайдіть цитату, в якій йдеться про покарання Прометея.
(«У шаленій нестямі Зевс звелів закути титана Прометея в кайдани і припнути на самому краї землі до стрімкої скелі, щоб відступник висів там довгі століття. Таку кару надумав Зевс останньому з роду титанів, що насмілився змагатися з ним і боронити слабосилих, нікчемних людей».
«Зевс вигадав йому ще тяжчу кару: знову висів Прометей, прикутий до Кавказької скелі, нестерпно палило його сонце, сікли дощі, шарпали люті вітри, і щодня прилітав туди величезний Зевсів орел, гострими пазурами розривав титанові груди та дзьобав йому печінку. За ніч кривава рана загоювалася, але наступного дня знову прилітав орел і знову люто шматував могутнє Прометеєве тіло».)
• Наведіть цитати, що свідчать про сміливість і незламність Прометея.
(«Страшні мої муки, та я не зрікаюся свого вчинку!»
«Я сам знесу свою кару».
«Хай Зевс безжурно живе на Олімпі!Хай тішиться своїми громами та сипле на землю вогняні блискавки. Але настане день, коли справдиться прокляття його батька Кроноса!»
«Хай Зевс і не сподівається зробити з мене такого прислужника. Я не проміняю свої страшні муки на ганебне рабство».
«Ненавиджу я всіх богів».
«Хай Зевс шаленіє, хай гримить з гніву і спалює скелі пекучим вогнем чи засипає крижаним снігом — все одно не вирве з моїх вуст жодного слова».
«Ці страшні муки тривали тисячоліття, але ніщо не могло здолати титана. Жодного разу не попросив пощади, не зрікся своєї приязні до смертних».)
6. «Мікрофон»
Хто з героїв міфу співчуває Прометею? (Гефест, океаніди, Океан, Феміда)
Чому Зевс вирішив визволити Прометея? (Хотів дізнатися таємницю своєї смерті, яка була відома лише тираноборцю.)
У чому полягала ця таємниця? (Син Феміди, з якою збирався одружитися Зевс, повинен був бути сильнішим від свого батька. Якби весілля відбулося, Зевс загинув би від руки свого сина, так само, як і його батько Кронос.)
Хто зміг пом'якшити серце невблаганного Прометея і переконати його відкрити таємницю? (Це змогла зробити лише мати героя — Феміда, яка, гірко плачучи, просила його врятувати самого себе.)
Хто прийшов визволити титана? (Легендарний герой Геракл, за наказом Зевса, відшукав тираноборця, вбив орла та розірвав Прометеєві пута.)
7. «Робота в малих групах»
Відбиття міфологічного сюжету у скульптурі Ф. Г. Гордєєва «Прометей».
Розгляньте скульптуру.
Як скульптор передав хижість орла?
Як передано відчуття болю, страждань героя?
Які почуття викликає у вас ця скульптура?
IV. Підсумок уроку
«Мікрофон»
У чому полягає подвиг Прометея?
3 точки зору якого героя міфу доброта титана є його смертельним гріхом (за рядками з вірша Дж. Г. Байрона)?
Поясніть слова М. Добронравова. Чи можуть вони стосуватися особистості Прометея?
V. Домашнє завдання
Скласти простий план міфу про Прометея.
Намалювати ілюстрації до міфу .