Тема: Микола Гоголь “Ніч перед Різдвом”. Образи Оксана та Вакули. Елементи фольклору (традиційні образи — відьма, чорт, місяць та ін.; різдвяні символи).
Мета: Продовжити знайомство з повістю М.Гоголя «Ніч перед Різдвом», з’ясувати роль фантастичних елементів у повісті, знаходити елементи фольклору; розвивати зв’язне мовлення, вдосконалювати навички характеристики героїв твору; розвивати в учнів логічне мислення, творчі здібності, навички виразного читання, уважність, вміння логічно мислити; сприяти у школярів читацького кругозору; виховувати інтерес до звичаїв українського народу, до творчості М.В. Гоголя.
Обладнання: світильник “Зоряне небо”, виставка ілюстрацій та малюнків, портрет Миколи Гоголя, проектор, декор — місяць та зірки, українська торба символічні для твору предмети, роздатковий матеріал.
І. Організаційний момент
Щедрик, щедрик, щедрівочка,
Прилетіла ластівочка, Стала собі щебетати, Господаря викликати:
– Вийди, вийди, господарю,
Подивися на кошару,
Там овечки покотились, А ягнички народились. В тебе товар весь хороший, Будеш мати мірку грошей. Хоч не гроші, то полова, В тебе жінка чорноброва. Щедрик, щедрик, щедрівочка, Прилетіла ластівочка.
(Учні залишають мішок з колядування)
Вчитель дякує за мішок і каже, що до мішка з наколядованим ще повернемося.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку
(Пояснити чому “Щедрик” символічна щедрівка.)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Слово вчителя (поки учні придумують назву команди, вчитель розповідає про Різдво).
Різдво здавна святкувалося на Русі. Сорокаденний піст закінчувався у Святвечір, тобто можна було з появою першої зірки - різдвяної. Їли кутю зерна злаків, замочені у воді, з медом. Зазвичай під Різдво розпочинались сильні морози, але це не заважало народу, особливо молоді, веселитися. Святкова процесія йшла з паперової зіркою і вертепом - яскраво розфарбованим скринькою в два яруси. У ньому за допомогою дерев'яних фігурок розігрували сценки, що відносяться до Різдва Христового. Колядування починали діти, хлопці і дівчата. Вони співали під вікнами хат колядки та отримували за це різне частування.
У повісті «Ніч перед Різдвом» Гоголь розповідає про події, що трапилися в Диканьці в святкову ніч перед Різдвом Христовим. Воно відзначається в ніч з 6 на 7 січня (за юліанським календарем з 24 на 25 грудня), коли загоряється перша вечірня зірка, яка засяяла над печерою, де народився Ісус Христос. Напередодні Різдва називають святвечором. У ці дні йде піст. Дні свята тривають 12 днів (до Водохреща) і називаються Святками. На святках з'єднувалися християнські та язичницькі обряди. Ворожіння, ігри і колядування проводилося на честь язичницького бога - ідола Коляди. З прийняттям християнства колядками стали славити Христа.
Фрагмент з фільму “Вечори на хуторі поблизу Диканьки” - А що таке колядування?
- Діти, чи готові оголосити назви команд?
(учні оголошують назву команди та капітана)
- Запитання до двох команд. Назвіть: І команда — реальних героїв повісті, ІІ команда — фантастичних.
- Подивимося, що ви наколядували?
1) У мішку предмет, який найбільше любила головна героїня повісті (дзеркало).
2) У мішку предмет, який любили курити запорожці (люлька - трубка). 3) У мішку предмет, яким українські дівчата любили прикрашати голову (різнокольорові стрічки).
4) У мішку подарунок, який Вакула готував своєї коханої (скриню із залізною кайдани і розписом).
5) У мішку те, за чим Вакула їздив до Петербурга (черевички).
1) Що відьма збирала в рукав в ніч перед Різдвом? (зірки)
2) Хто і навіщо вкрав місяць? (чорт, який задумав помститися Вакулі і порушити його побачення з Оксаною)
3) За що чорт хотів помститися ковалеві? (коваль зобразив на воротах, як Святий Петро виганяв з пекла злого духа, грішники били чорта батогами, полін)
4) Чому дії чорта були Солохи на руку? (вона не хотіла, щоб її син Вакула одружився з Оксаною, бо сама хотіла вийти заміж за її батька - Чуба) 5) Хто і чому влучив у мішки в хаті Солохи? (чорт, голова, дяк і Чуб; всі вони були шанувальниками Солохи, але не підозрювали про своє суперництві)
6) Яку умову поставила Оксана Вакулі в обмін на свою згоду про заміжжя?
(черевики як у цариці)
7) Чому Вакула вирішив втопитися? (він любив Оксану і не міг стерпіти її насмішок)
8) Яким чином Вакула потрапив в Петербург? (на чорті)
9) Як можна приборкати чорта? (перехрестити його)
10) Яких історичних осіб зустрів у палаці Вакула? (Катерину II, Потьомкіна)
На дошці закріплені портрети Вакули, Оксани та чорта.
На стікерах описані різні якості. Їх потрібно розподілити між героями повісті.
Вакула Оксана Чорт
Працьовитість Розпещеність Мстивість
Доброта Гордість Хитрість
Вірність Заздрість Дурість
Вміння любити Самолюбство
Вміння цінувати прекрасне Насмішкуватість
Готовність до самопожертви Здатність усвідомити свої помилки Краса
Давайте перервемо нашу роботу і трохи відпочинемо. Встаньте, будь
ласка. Зараз ми з вами виконаємо декілька вправ.
1-а вправа - потягування. Уявіть себе в ролі чорта. Вам треба зібрати якомога більше зірок. Прямо над собою дістаємо зірку, ліворуч, справа (3 рази). Наступна вправа - ходьба на місці. Ви - Чуб і кум, що йдуть по зимовому хутору у гості до Солохи. Отже, почали.
3-тя вправа - дихальна гімнастика. Подув сильний вітер. Видихаємо повітря. Вітер став піднімати сніг. Нічого не стало видно. Закрили очі. Відкрили.
4-та вправа - присідання. Нарешті ви у будинку Солохи. Але постійно в двері її хати хтось стукається. Солоха вимушена ховати вас в мішок. А для цього вам потрібно присісти. Отже, виконуємо 5 присідань.
- Які Герої повісті зображені на них. Розкажіть про цих героїв.
1. "...їй не було ще й сімнадцяти, коли парубки хором проголосили, що ліпшої дівчини не було ще ніколи і вже більше не буде у селі. Вона мала свіже, живе в дитячій юності обличчя із сяючими чорними очима і невимовно приємною посмішкою, здатною запалити душу..." (Оксана)
2. "Силач і парубок хоч куди, який чортові був більш гидкий, ніжпроповіді отця Кіндрата. У вільний від справ час він малював і вважався найліпшим живописцем у всій окрузі..." (Вакула)
3. "Вона мала від народження не більше сорока літ. Була ні гарна, ні поганаіз себе. Але ж уміла зваблювати найбільш поважних козаків. Вона кланялася всім, а кожен думав, що йому одному". (Солоха)
(Картинка)
4. "...Вузенька, безперервно вертлява мордочка закінчувалась, як і в нашихсвиней, кругленьким п'ятачком; ноги були тонкі... У нього висів хвіст, такий гострий і довгий, як мундирні фалди; лише хіба що по козлячій бороді під мордою, по невеликих ріжках, які стирчали на голові, та ще що був не більшим від сажотруса, можна здогадатися, що він не німець, не губернський чиновник, а просто..." (Чорт)
ІV. Підведення підсумків уроку.
Дайте відповіді на запитання за цим алгоритмом:
Я
запам’ятав … замислився над… вирішив, що… а я і не знав...
Шкала емоцій та настрою
Гоголь у своїй повісті зумів в жартівливій формі розповісти про звичаї українського народу, при цьому він уміло перемішав фантастику і реальність. Дія відбувається і на землі, і в небі. У небі літають чорти і відьми, які замислюють інтриги на шкоду людям. На землі ж з'єднуються закохані, торжествує добро.
Як ви пам'ятаєте, повість "Ніч перед Різдвом" входить у збірку "Вечора на хуторі біля Диканьки". У 2022 році у цієї книги був ювілей, їй виповнилося 190 років. Щоб пам'ять про цю книгу збереглася довше, ми з вами зробимо експрес-газету (тобто швидку газету).
Початок вже покладений - це ваші кластери на головних героїв, ілюстрації до повісті. Щоб підвести підсумки вивченого твору ми напишемо міні-твір "Чому нас учить повість М.В.Гоголя "Ніч перед Різдвом"?”
V. Домашнє завдання
Оцініть за шкалою від 1 до 10 свою успішність на уроці.