Тема: Микола Гоголь. Повість «Ніч перед Різдвом». Народні традиції і звичаї у творі.
Мета: ознайомити учнів із життям М. В. Гоголя, розкрити його роль у змалюванні традицій та звичаїв українського народу; поглибити знання про жанрові особливості повісті; розвивати дослідницькі вміння, логічне та асоціативне мислення; виховувати любов до рідної землі, її славного минулого.
Обладнання: портрет М. В. Гоголя, ілюстрації до твору, текст повісті,
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Бувають такі дні протягом року, коли з людьми трапляються неймовірні дива. І один із таких днів – це свято Різдва. Особливо чарівний Святвечір, який починається з першою зірочкою на вечірньому небі.
А що для вас є символом Святвечора?
«Асоціативний кущ» «Святвечір»
Колядки та щедрівки
Перша зірочка
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.(слайд 1)
Слово вчителя.. Великий українець Т. Шевченко писав: « Ми маємо найкраще знати свою історію, свою культуру, свою Україну. І саме творчість М. Гоголя допоможе глибше пізнати нашу країну». (слайд 2) Тож сьогодні ми доторкнемось до незвичайних подій: загадкових, фантастичних і, безперечно, романтичних, адже тільки з піднесеним настроєм можна читати «Вечори на хуторі біля Диканьки». Продовжуючи світлу тему Різдва, ми з вами вирушаємо до українського села Диканьки, де творяться дива, де зірки та місяць надзвичайно яскраво світять на різдвяному небі.(слайд 3) Наше завдання – з’ясувати, яку мету ставив автор, створюючи повість, який художній світ постає перед читачем, яке місце героїв у цьому світі; дізнатися більше про традиції і звичаї нашого народу.
IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
1. До якої збірки входить повість «Ніч перед Різдвом»? («Вечори на хуторі біля Диканьки»)
2. Яка будова цієї збірки? (Складається з двох частин, кожна з яких налічує по чотири твори)
3. До якої частини входить повість «Ніч перед Різдвом»? (Другої)
4. «Впізнай героя» вікторина (на знання тексту) (слайд 4,5)
5. Слово вчителя.
Сьогодні ми зупинимося на повісті «Ніч перед Різдвом», адже Різдво – одне з найбільших та найсвітліших християнських свят, яке люди завжди зустрічають з особливим трепетом. Не залишився байдужим до цієї теми й М. В. Гоголь. Він уводить нас у радісну й таємничу атмосферу свята. В описах ми бачимо любов до рідної природи й народу, до якого він належить і серед якого виріс. На тлі прекрасного пейзажу розгортаються картини народного життя. Ось якими словами звертається М. Гоголь до нас, громадян України: «…Женіть геть із душі все каламутне! На ясне, на свіже повітря! На працю! Сильніше та міцніше створюйте опір в душі своїй всьому, що є нікчемним і чим спокушається суспільство. Пам’ятайте вічно, якої землі громадянином ви є, і що ні перед ким нема стільки потреби праці, скільки перед громадянином цієї землі…»
- До чого закликає М. Гоголь нас, українців? (Шанувати народні традиції та звичаї, примножувати багатство рідної землі).
Різдво – особливе свято. Ми чекаємо на нього щороку з надією на радість. І коли над землею сходить різдвяна зірка, всім – і дорослим і дітям – здається, що зараз трапиться диво.
6. Виступ учениці.(слайд 5,6)
Вечір напередодні Різдва (Коляда, Святий вечір) називався ще «Багатою кутею». До нього ретельно готувалися (готували 12 пісних страв, збиралися всією сім’єю) усі чекали першу зірку), щоб розговітися. Основною стравою на передріздвяному столі була кутя, символ подальшого благополуччя й оберіг від злих сил. За повір’ям, ніщо не могло бути у Святвечір поза домом, у чужих руках – позичене чи десь забуте. Усі члени родини теж мали бути вдома. (слайд 7)У цей день не можна сваритися, Добре помиритися з ворогами, але не завжди відомі ці вороги і, щоб не помилитися чи когось не забути, господиня заворожувала всіх разом. Для цього вона затикала всі дірки в лавках та ослонах і заклинала: «Не дірки я затикаю, а роти моїм ворогам, щоб їх напасті не зловили мене через увесь рік». Протягом усього дня напередодні Різдва не можна було їсти, доки на небі не зійде перша вечірня зірка, що знаменувало собою народження Христа. Святкова трапеза мала урочистий характер і відбувалась як справжній ритуал.
Ніч перед Різдвом особлива, за народними віруваннями, в цю ніч злі сили – чорт, відьма – ведуть себе найбільш активно, сміливо, намагаються зігнати зло на добрих людях. (слайд 8)
Хлопці й дівчата співали під вікнами хат колядки та отримували за це різне частування. У різдвяних колядках душа людини цілковито звернена до Бога, творить йому хвалу. По всій Україні першими йшли колядувати діти. (слайд 9) (Відео «Свято Різдва. Головні українські традиції»,)
Традиція колядування збереглася й до сьогодні. Старші учні нашої школи теж колядують, діти збираються гуртом і йдуть вітати усіх колядками з народженням Христа! Дорослі парубки ходять ватагами із «звіздою» і дзвоником. (слайд 10)
7. Виконання колядок.(випереджувальне завдання з музичного мистецтва)
Колективне виконання «Добрий вечір тобі, пане господарю…»
Робота в групах. Виконання щедрівок- колядок.
8. Виразне читання уривків із твору.
- Де відбуваються події в повісті «Ніч перед Різдвом»?
- Як святкують Різдво в Диканьці?
- Зачитайте, які різдвяні традиції та звичаї описані автором.
9.Бесіда.
Які різдвяні дива відбуваються в Диканьці? Що завадило колядувати хлопцям і дівчатам? (Поява нечистої сили: чорт украв місяць, здійняв хуртовину, відьма збирала зорі.)
(Перегляд відео фрагментів мультиплікаційного фільму «Ніч перед Різдвом»)
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Гра «Чарівні перетворення».
VI. Підсумок уроку.
Багато що змінилося з часу написання «Вечорів на хуторі біля Диканьки», дещо втратило свою значимість, щось забулось. Але так хочеться, щоб національні традиції і звичаї жили і відроджувались, щоб молоде покоління пам’ятало, щоб не переривався зв’язок часу і поколінь. Любов до рідної землі вище за все, тому ми маємо плекати в своїм серці любов до рідної землі, до нашого талановитого народу, шанувати свої звичаї і традиції, проповідувати добро й красу, як цього нас вчить М. В. Гоголь.
VII. Оцінювання діяльності учнів на уроці.
VIII. Домашнє завдання.
Дібрати цитати до образів Оксани і Вакули