Тема уроку: Микола Куліш. "Мина Мазайло". Розвінчання національного нігілізму, духовної обмеженості на матеріалі українізації (Мина, Мокій, дядько Тарас, тьотя Мотя). Сатиричне викриття бездуховності обивателів, що зрікаються своєї мови, культури, родового коріння (11 клас)
Очікувані результати:
предметні компетентності: учні розуміють історико-політичні чинники, які вплинули на зіткнення головних дійових осіб у сатиричній комедії; сатиричне спрямування п’єси; характеризує образи дійових осіб, світоглядну, громадянську позицію кожного з них; аналізує умовність часопростору, природу конфліктів; висловлює власну думку про типове сприйняття дійсності обивателем;
ключові компетентності: осмислює роль соціального статусу, моделі його досягнення; формує уявлення про справжні та фальшиві цінності, спираючись на текст; висловлює власні міркування, проводячи аналогії з сучасним життям;
емоційно-ціннісне ставлення: розвиток критичного мислення, готовність захищати власну мовну ідентичність; усвідомлення належності до рідного народу.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет М. Куліша, аудіосупровід, ілюстрації до твору.
Епіграф до уроку:
Раби – це нація, котра не має Слова
Тому й не зможе захистити себе.
О. Пахльовська
План уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
1.1. «Мозковий штурм».
1.2. Бесіда з елементами розповіді.
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
2.1. Слово вчителя.
2.2. Робота у зошитах.
2.3. Постановка проблемного питання.
2.4. Робота над епіграфом.
III. Сприймання та засвоєння нової навчальної інформації.
3.1. Коментар учителя.
3.2. Читання уривка з п’єси за ролями під музичний супровід.
3.3. Бесіда за змістом прочитаного..
3.4. Читання уривка з п’єси за ролями під музичний супровід
3.6. Робота в групах.
3.7.Виступи груп.
3.8. Інтерактивна вправа «Коло ідей» .
3.9. Метод «Прес».
IV. Підсумок уроку.
4.1. Бесіда.
4.2. Робота над епіграфом.
V. Домашнє завдання.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
1.1. «Мозковий штурм».
- У якому році була написана п’єса і де вперше опублікована?
- У якому році і де її було поставлено?
- Жанр п’єси «Мина Мазайло»
- Як сам автор визначив жанр своєї п’єси?
- У чому полягає конфлікт
- М.Куліш як письменник, суспільний діяч і просто українець не міг залишитися байдужим до змін у суспільстві, намагався про них розповісти. У драматичному творі це було можливим тільки через висловлювання героїв. До речі, саме за твір «Мина Мазайло» М.Куліша називають провидцем. Як ви гадаєте, чому?
1.2. Бесіда з елементами розповіді.
-Про що можуть розповісти наші прізвища?
-Що змушує людей змінювати прізвище?
-Чи є підстава для цього в головного героя твору? Що означає його прізвище?
-А є він винятком у своєму бажанні змінити прізвище?
-Що ж відбувалось тоді в Україні з людьми, якщо вони зважувалися відректися від свого роду, коріння, нації?
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
2.1. Слово вчителя.
- Темою нашого уроку є «Микола Куліш. "Мина Мазайло". Розвінчання національного нігілізму, духовної обмеженості на матеріалі українізації. Сатиричне викриття бездуховності обивателів, що зрікаються своєї мови, культури, родового коріння». Наша мета через образи твору довести, що люди, які зрікаються рідної мови, відцуралися свого роду. Такі люди духовно бідні. Їх життя немає сенсу. Для цього ви будете на уроці критиками, філологами, літературознавцями, дослідниками.
2.2. Робота у зошитах.
Учні записують тему уроку у зошити.
2.3. Постановка проблемного питання.
Бути чи не бути українській нації.
2.4. Робота над епіграфом.
- Епіграфом уроку є поетичні рядки О. Пахльовської. На вашу думку, чи суголосні рядки з життям?
III. Сприймання та засвоєння нової навчальної інформації.
3.1. Коментар учителя.
- Миколу Куліша називають творцем «модерної драми». Але драматург змушує й сьогодні сприймати один із своїх кращих творів не очима, а серцем. Читати й перечитувати його, сміятися і замислюватися над проблемами сьогодення, які корінням своїм сягають у далеке минуле. Сюжет п’єси відомий ще з часів Мольєра і Карпенка – Карого. Та в Миколи Куліша він заіскрився новими барвами. Геній Миколи Гуровича Куліша перекинув міст між епохами, й доки будуть жити Мини, що роду свого не пам’ятають, буде ця п’єса актуальною.
Сюжет комедії гострий, напружений, а його герої непередбачувані у своїх вчинках, типові і разом з тим неповторно – самобутні.
3.2. Читання уривка з п’єси за ролями під музичний супровід
( ІІІ дія, сцени 6-7)
Сторінки хрестоматії 235-238.
3.3. Бесіда за змістом прочитаного.
3.4. Читання уривка з п’єси за ролями під музичний супровід.
( ІV дія, сцени 7-8, 11, 13)
Сторінки хрестоматії 240-249
3.6. Робота в групах.
Схарактеризуйте героїв, драматургічну майстерність автора.
I гр. Складання характеристики до образу Мини Мазайла.
1)Що ви дізналися про Мину Мазайла з твору? З якою метою він хоче змінити собі прізвище?
2) Як ви вважаєте, чи може людина, змінивши своє прізвище, стати кращою?
3) Які риси характеру мав головний герой п’єси?
4) Виразне читання уривка, у якому Мина Мазайло висловлює незадоволення своїм прізвищем.
II гр. Складання характеристики до образу Мокія.
1)Що вам відомо про Мокія?
2)Чи можна Мокія вважати позитивним героєм?
3)Визначити основні риси його характеру.
4) Виразне читання за ролями уривка, де Мокій намагається українізувати Улю.
III гр. Складання характеристики до образу тьоті Моті.
1)Довести, що тьотя Мотя ненавиділа українську мову.
2)З якою метою вона приїхала в гості?
3)Визначити риси характеру цієї героїні.
4) Зачитати рядки, в яких вона висловлюється про «українізацію».
IV гр. Складання характеристики до образу дядька Тараса, Рини, Килини, Улі.
1) За що виступає дядько Тарас, через що сперечається з тьотьою Мотею?
2) Визначити риси характеру цього героя.
3) Зачитати рядки, в яких Дядько Тарас висловлюється з любов’ю до рідного краю, народу.
4) Якою є життєва позиція Лини, Рини, Улі (стисло, лаконічно).
3.7.Виступи груп.
3.8. Інтерактивна вправа «Коло ідей» .
- Визначте тему твору
- Визначте ідеї твору.
3.9. Метод «Прес».
- Що спричинило філологічний конфлікт?
- На який рівень поступово переходить суперечка?
- Що б ви відповіли на питання (Чия мова краща?)? (“Краща” для кожного рідна мова).
- Наскільки коректне, на вашу, думку, таке запитання? Поясніть. (Кожен повинен знати, любити рідну мову, захищати інтереси своєї нації).
- Поряд зі словом «патріотизм» часто вживають слова “націоналізм”, “шовінізм”. Що таке «манкурт»? Пояснімо їхнє лексичне значення за словником. Визначення запишіть у зошити.
- Кого з героїв комедії можна вважати патріотом? Висловіть свою думку, аргументуйте її цитатами з п’єси. (тьотя Мотя – шовіністка; дядько Тарас – націоналіст; Мина Мазайло – манкурт).
- Що можна сказати про Мокія? Чим він зайнятий щоденно? Як називають його інші члени родини? Як він поводиться з коханою дівчиною?
IV. Підсумок уроку.
4.1. Бесіда.
4.2. Робота над епіграфом.
- Давайте перечитаємо епіграф. На початку уроку ми з вами обговорювали чи суголосний даний вираз з життям. Чи змінилася ваша думка? Як ви вважаєте, цей вислів пов'язаний із твором? Як саме?
V. Домашнє завдання.
ЛІТЕРАТУРА