мінеральні та гірські породи

Про матеріал
Удосконалити знання учнів про складові земної кори, поглибити знання про внутрішнб будову землі
Перегляд файлу

Урок 10

Дата: 28.11.2019 р.                                      Підпис вчителя:______________

Тема уроку: Мінерали, гірські породи та корисні копалини.

Мета уроку: удосконалити знання учнів про складові земної кори, поглибити поняття «мінерал», «гірська порода», «корисні копалини», удосконалити й систематизувати уявлення про утворення гірських порід і їхнє застосування в господарській діяльності людини, вчити розрізняти гірські породи та мінерали за зовнішніми ознаками.

Предметні географічні компетентності, що мають бути сформовані на уроці.

Знання

Факти: Гірські породи поділяють за способом утворення на: магматичні, осадові, метаморфічні. Гірські породи і мінерали, які використовує людина  називаються корисними копалинами.

Уявлення: різноманітність гірських порід та мінералів.

Поняття: гірська порода,  мінерал, корисні копалини.

Причинно-наслідкові зв’язки: причини і наслідки збільшення температури гірських порід та мінералів земної кори з глибиною.

Закономірності:

Вміння і навички

Інтелектуальні: порівняння географічних об’єктів вивчання.

Навчальні:робота з ілюстративними компонентами підручника та атласа.

Графічно-знакового моделювання: аналіз графічної моделі та описів «Будова Землі».

Географічне бачення світу: земна кора має різний склад гірських порід та мінералів у  межах океанів і материків.

Емоційно-ціннісне ставлення до довкілля і людської діяльності в ньому: характер залягання гірських порід у земній корі передає історію розвитку нашої планети.

Досвід творчої діяльності учнів з географії: визначення властивостей гірських порід .

Засоби навчання: атлас, підручник, навчальний електронний посібник.

Тип уроку: комбінований урок.

ХІД  УРОКУ

І. Організація навчально - пізнавальної діяльності учнів.

1 . Організація уваги і роботи учнів.

Інструктаж щодо організації робочого місця учня.

2. Мотивування навчально- пізнавальної діяльності   учнів.

Ми живемо в оточенні живої і неживої природи. Хоча камені відносять до «неживої природи», та, приглянувшись до них, можна зрозуміти, що це мовчазне каміння «живе» своїм особливим життям. Здавалося б, що незвичайного в камені? Проте це один з найдивовижніших витворів природи. На думку деяких учених, вони наділені життєвою енергією. Адже каміння також народжується, росте, хворіє і вмирає.

Всі вони такі різні: за кольором, блиском, твердістю та ціною. Камені у науці називають мінералами або гірськими породами.

Сьогодні на уроці ми з вами повинні навчитися «розуміти» мовчазну мову каміння. Адже без них, як і без повітря та води, немислиме людське життя.

ІІ. Поточний контроль та коригування предметно-географічних компетентностей.

  1. Активізація роботи учнів.

Пояснення критеріїв та процедури оцінювання навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроці: на уроці діє система накопичення балів- сума балів,зароблених учнями під час поточного контролю навчальних досягнень за минулий урок та домашню роботу оцінюється від 1-12 балів; виконання навчальних завдань у процесі вивчення нового матеріалу оцінюється  від 1 до 6-ти балів. Кількість набраних балів фіксується упродовж уроку. Сумарна кількість балів визначить оцінку, яку отримують учні за урок.

  1. Поточна перевірка знань і вмінь учнів.

Усне фронтальне опитування( 1- 3 бали за відповідь залежно від рівня складності запитання та правильності й повноти відповіді учня):

  1.        З яких основних шарів складається наша планета?
  2.        Чим різняться ці шари між собою?
  3.        Під верхнім шаром до глибини 2000 км. знаходиться більш щільна, але пластична речовина. Як називається цей шар?
  4.        Яку назву носить земна кора разом з верхньою частиною мантії?

Індивідуальне усне опитування з елементами усного опитування учнів: один учень відповідає біля дошки( 1-12 балів залежно від правильності й повноти відповіді учня), а решта учнів доповнює його відповідь, ставить йому запитання , виправляє помилки, бере участь в обговоренні (1-6 балів залежно від рівня складності та правильності доповнення, виправлення, доречні запитання):

     Перше запитання:

     Друге завдання:

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1.  Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

 2.Актуалізація опорних географічних знань.

      Бесіда:

- Які мінерали та гірські породи вам відомі? Де люди їх використовують?

     3.Сприймання та початкове усвідомлення.

Розповідь учителя: Світ каміння набагато старіший від живого світу, він зароджувався разом з нашою планетою, тобто вік деяких з них має 4,6 млрд. років. Камінь впливав на появу і розвиток людської цивілізації. Про це говорить одна із частин історії людства – кам'яний вік. Для первісної людини камінь був і зброєю, й інструментом. Кам'яний вік змінився віком металів: мідним, бронзовим, залізним, знаменуючи тим самим розвиток людини. Змінилось і призначення каменю, який почав використовуватися для одержання з нього інших металів і хімічних речовин.

     4.Сприймання,  усвідомлення  та осмислення нового матеріалу.

Пояснення вчителя з елементами демонстрування: А) мінерали Б)гірські породи В)Корисні копалини.

Мінерали- неорганічні утворення, містять у своєму складі одну речовину. Приклади: слюда, графіт, польові шпати, сірка. Відома близько 6000 мінералів. Більшість з них – кристали. Окремі за звичайних умов є рідинами (самородна ртуть) або аморфними , тобто склоподібними (опал). Мінерали вивчає наука мінералогія.

Гірські породи- неорганічні утворення , що складаються з великих скупчень одного мінералу чи з декількох мінералів. Приклади: вапняк, мармур, кам’яне вугілля, гнейс, лабрадорит. Можуть бути щільними або пухкими . Гірські породи вивчає наука петрографія.

https://history.vn.ua/pidruchniki/gilberg-natural-sciences-10-class-2019-part-2/gilberg-natural-sciences-10-class-2019-part-2.files/image087.jpg

Види гірських порід за походженням:

      Магматичні гірські породи утворюються з глибинних речовин Землі в її надрах або на поверхні (базальт, граніт, лабрадорит, туф, пемза).

       Осадові гірські породи формуються у процесі накопичення (осідання), ущільнення й перетворення на земній поверхні уламків гірських порід, а також решток рослин і тварин.

      Метаморфічні (від грец. «перетворююсь») гірські породи виникають унаслідок перетворення магматичних і осадових порід під дією високого тиску і температур у надрах Землі. Так, граніт перетворюється на гнейс, а вапняк — на мармур, кам’яне вугілля — на графіт

 

http://edufuture.biz/images/9/90/As46.jpg

Усі мінерали та гірські породи можна використовувати для потреб людини. Сучасні технології дозволяють використовувати обмежену їх кількість . Іх називають корисними копалинами.

http://edufuture.biz/images/5/5b/%D0%A0%D0%B8%D1%81.5.jpg

  1. Виявлення зворотного зв’язку між учнями та вчителем:

Завдання:Учні повинні доповнить табличку.

Однорідні тіла, які складаються з однієї речовини називають:

 мінералами

Сполучення кількох мінералів, або скупчення у великій кількості одного в земній корі називають:

гірськими породами

Гірські породи за походженням бувають:

магматичні,метаморфічні, осадові

Гірські породи, що утворились при застиганні магми:

магматичні

Граніти та лабрадорити належать до гірських порід:

магматичні

Гірські породи що утворились під дією повітря, води, живих організмів називають:

осадовими

Гірські породи, що утворились в результаті метаморфізму:

метаморфічні

Мармур належить до гірських порід :

метаморфічних

Вапняк належить до гірських порід:

осадових

Мінерали та гірські породи , які використовує людина називають:

корисними копалинами

Корисні копалини поділяють на групи:

рудні, паливні,  нерудні

 

ІV.  Коментування домашнього завдання.

  1. Опрацювати матеріал у зошиті
  2. Дати відповіді на запитання , що подані у кінці §___(усно)

V.  Підбивання підсумку уроку.

Учитель оцінює роботу учнів на уроці, коментує оцінки.

Література

1.Вішнікіна Л. П. Компетентнісне навчання географії в основній школі: монографія / Л. П. Вішнікіна. – Полтава: ТОВ «АСМІ», 2017. – 407 с.

2. Географія : Довідник/ Й. Р. Гілецький, Р.Р. Сливка, М. М. Богович. – Х.: Веста: Вид-во «Ранок», 2009.-480 с.: іл.

3. Географія : підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл./ В. М. Бойко,  С. В. Міхелі.-Харків:СИЦИЯ, 2014.-256 с.: іл.

4. Географія : підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл./Гільберг Т.Г., Паламарчук Л. Б. К. Грамота 2014. 240 с.

5. Загальна методика навчання географії: Підручник [з грифом МОНМС України] / О. М. Топузов, В.М. Самойленко, Л.П. Вішнікіна. – К.: ДНВП "Картографія", 2012. – 512 с.

6. Методика навчання географії у 6 класі загальноосвітніх навчальних закладів: навчально-методичний посібник для вчителів географії та студентів педагогічних вищих навчальних закладів / О. М. Топузов, О. Ф. Надтока, Л. П. Вішнікіна та ін. – К.: ДНВП «Картографія», 2015. – 128 с.

7. Перевірка предметних компетентностей. Географія, 6 кл. : Збірник завдань для оцінювання навчальних досягнень учнів : Навч.-метод. посібник / О. М. Топузов, О. Ф. Надтока, Л. П. Вішнікіна. – Київ : Оріон, 2015. – 48 с.

8.http://edufuture.biz/index.php?title=%D0%9C%D1%96%D0%BD%D0%B5%D1%80%D0%B0%D0%BB%D0%B8_%D1%96_%D0%B3%D1%96%D1%80%D1%81%D1%8C%D0%BA%D1%96_%D0%BF%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%B8,_%D1%89%D0%BE_%D1%81%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%B4%D0%B0%D1%8E%D1%82%D1%8C_%D0%B7%D0%B5%D0%BC%D0%BD%D1%83_%D0%BA%D0%BE%D1%80%D1%83

 

 

docx
Додано
24 березня 2021
Переглядів
5901
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку