Урок 10
Дата: 28.11.2019 р. Підпис вчителя:______________
Тема уроку: Мінерали, гірські породи та корисні копалини.
Мета уроку: удосконалити знання учнів про складові земної кори, поглибити поняття «мінерал», «гірська порода», «корисні копалини», удосконалити й систематизувати уявлення про утворення гірських порід і їхнє застосування в господарській діяльності людини, вчити розрізняти гірські породи та мінерали за зовнішніми ознаками.
Предметні географічні компетентності, що мають бути сформовані на уроці.
Знання
Факти: Гірські породи поділяють за способом утворення на: магматичні, осадові, метаморфічні. Гірські породи і мінерали, які використовує людина називаються корисними копалинами.
Уявлення: різноманітність гірських порід та мінералів.
Поняття: гірська порода, мінерал, корисні копалини.
Причинно-наслідкові зв’язки: причини і наслідки збільшення температури гірських порід та мінералів земної кори з глибиною.
Закономірності:
Вміння і навички
Інтелектуальні: порівняння географічних об’єктів вивчання.
Навчальні:робота з ілюстративними компонентами підручника та атласа.
Графічно-знакового моделювання: аналіз графічної моделі та описів «Будова Землі».
Географічне бачення світу: земна кора має різний склад гірських порід та мінералів у межах океанів і материків.
Емоційно-ціннісне ставлення до довкілля і людської діяльності в ньому: характер залягання гірських порід у земній корі передає історію розвитку нашої планети.
Досвід творчої діяльності учнів з географії: визначення властивостей гірських порід .
Засоби навчання: атлас, підручник, навчальний електронний посібник.
Тип уроку: комбінований урок.
ХІД УРОКУ
І. Організація навчально - пізнавальної діяльності учнів.
1 . Організація уваги і роботи учнів.
Інструктаж щодо організації робочого місця учня.
2. Мотивування навчально- пізнавальної діяльності учнів.
Ми живемо в оточенні живої і неживої природи. Хоча камені відносять до «неживої природи», та, приглянувшись до них, можна зрозуміти, що це мовчазне каміння «живе» своїм особливим життям. Здавалося б, що незвичайного в камені? Проте це один з найдивовижніших витворів природи. На думку деяких учених, вони наділені життєвою енергією. Адже каміння також народжується, росте, хворіє і вмирає.
Всі вони такі різні: за кольором, блиском, твердістю та ціною. Камені у науці називають мінералами або гірськими породами.
Сьогодні на уроці ми з вами повинні навчитися «розуміти» мовчазну мову каміння. Адже без них, як і без повітря та води, немислиме людське життя.
ІІ. Поточний контроль та коригування предметно-географічних компетентностей.
Пояснення критеріїв та процедури оцінювання навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроці: на уроці діє система накопичення балів- сума балів,зароблених учнями під час поточного контролю навчальних досягнень за минулий урок та домашню роботу оцінюється від 1-12 балів; виконання навчальних завдань у процесі вивчення нового матеріалу оцінюється від 1 до 6-ти балів. Кількість набраних балів фіксується упродовж уроку. Сумарна кількість балів визначить оцінку, яку отримують учні за урок.
Усне фронтальне опитування( 1- 3 бали за відповідь залежно від рівня складності запитання та правильності й повноти відповіді учня):
Індивідуальне усне опитування з елементами усного опитування учнів: один учень відповідає біля дошки( 1-12 балів залежно від правильності й повноти відповіді учня), а решта учнів доповнює його відповідь, ставить йому запитання , виправляє помилки, бере участь в обговоренні (1-6 балів залежно від рівня складності та правильності доповнення, виправлення, доречні запитання):
Перше запитання:
Друге завдання:
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
2.Актуалізація опорних географічних знань.
Бесіда:
- Які мінерали та гірські породи вам відомі? Де люди їх використовують?
3.Сприймання та початкове усвідомлення.
Розповідь учителя: Світ каміння набагато старіший від живого світу, він зароджувався разом з нашою планетою, тобто вік деяких з них має 4,6 млрд. років. Камінь впливав на появу і розвиток людської цивілізації. Про це говорить одна із частин історії людства – кам'яний вік. Для первісної людини камінь був і зброєю, й інструментом. Кам'яний вік змінився віком металів: мідним, бронзовим, залізним, знаменуючи тим самим розвиток людини. Змінилось і призначення каменю, який почав використовуватися для одержання з нього інших металів і хімічних речовин.
4.Сприймання, усвідомлення та осмислення нового матеріалу.
Пояснення вчителя з елементами демонстрування: А) мінерали Б)гірські породи В)Корисні копалини.
Мінерали- неорганічні утворення, містять у своєму складі одну речовину. Приклади: слюда, графіт, польові шпати, сірка. Відома близько 6000 мінералів. Більшість з них – кристали. Окремі за звичайних умов є рідинами (самородна ртуть) або аморфними , тобто склоподібними (опал). Мінерали вивчає наука мінералогія.
Гірські породи- неорганічні утворення , що складаються з великих скупчень одного мінералу чи з декількох мінералів. Приклади: вапняк, мармур, кам’яне вугілля, гнейс, лабрадорит. Можуть бути щільними або пухкими . Гірські породи вивчає наука петрографія.
Види гірських порід за походженням:
Магматичні гірські породи утворюються з глибинних речовин Землі в її надрах або на поверхні (базальт, граніт, лабрадорит, туф, пемза).
Осадові гірські породи формуються у процесі накопичення (осідання), ущільнення й перетворення на земній поверхні уламків гірських порід, а також решток рослин і тварин.
Метаморфічні (від грец. «перетворююсь») гірські породи виникають унаслідок перетворення магматичних і осадових порід під дією високого тиску і температур у надрах Землі. Так, граніт перетворюється на гнейс, а вапняк — на мармур, кам’яне вугілля — на графіт
Усі мінерали та гірські породи можна використовувати для потреб людини. Сучасні технології дозволяють використовувати обмежену їх кількість . Іх називають корисними копалинами.
Завдання:Учні повинні доповнить табличку.
Однорідні тіла, які складаються з однієї речовини називають: |
мінералами |
Сполучення кількох мінералів, або скупчення у великій кількості одного в земній корі називають: |
гірськими породами |
Гірські породи за походженням бувають: |
магматичні,метаморфічні, осадові |
Гірські породи, що утворились при застиганні магми: |
магматичні |
Граніти та лабрадорити належать до гірських порід: |
магматичні |
Гірські породи що утворились під дією повітря, води, живих організмів називають: |
осадовими |
Гірські породи, що утворились в результаті метаморфізму: |
метаморфічні |
Мармур належить до гірських порід : |
метаморфічних |
Вапняк належить до гірських порід: |
осадових |
Мінерали та гірські породи , які використовує людина називають: |
корисними копалинами |
Корисні копалини поділяють на групи: |
рудні, паливні, нерудні |
ІV. Коментування домашнього завдання.
V. Підбивання підсумку уроку.
Учитель оцінює роботу учнів на уроці, коментує оцінки.
Література
1.Вішнікіна Л. П. Компетентнісне навчання географії в основній школі: монографія / Л. П. Вішнікіна. – Полтава: ТОВ «АСМІ», 2017. – 407 с.
2. Географія : Довідник/ Й. Р. Гілецький, Р.Р. Сливка, М. М. Богович. – Х.: Веста: Вид-во «Ранок», 2009.-480 с.: іл.
3. Географія : підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл./ В. М. Бойко, С. В. Міхелі.-Харків:СИЦИЯ, 2014.-256 с.: іл.
4. Географія : підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл./Гільберг Т.Г., Паламарчук Л. Б. К. Грамота 2014. 240 с.
5. Загальна методика навчання географії: Підручник [з грифом МОНМС України] / О. М. Топузов, В.М. Самойленко, Л.П. Вішнікіна. – К.: ДНВП "Картографія", 2012. – 512 с.
6. Методика навчання географії у 6 класі загальноосвітніх навчальних закладів: навчально-методичний посібник для вчителів географії та студентів педагогічних вищих навчальних закладів / О. М. Топузов, О. Ф. Надтока, Л. П. Вішнікіна та ін. – К.: ДНВП «Картографія», 2015. – 128 с.
7. Перевірка предметних компетентностей. Географія, 6 кл. : Збірник завдань для оцінювання навчальних досягнень учнів : Навч.-метод. посібник / О. М. Топузов, О. Ф. Надтока, Л. П. Вішнікіна. – Київ : Оріон, 2015. – 48 с.