|
|
Гімназія № 107 «Введенська» Кафедра математики
Тренувально-узагальнюючий збірник завдань з геометрії _________________________________ _________________________________
Київ – 2020 |
оцінно-смисловий етап
«Де тонко – там і рветься»
(Народна мудрість)
Мета: з’ясувати «де тонко»
Коло, описане навколо чотирикутника
Коло називається описаним навколо
чотирикутника, якщо всі його вершини лежать на
цьому колі.
Властивості вершин чотирикутника, вписаного в коло:
Коло, вписане в чотирикутник
Коло називається вписаним в чотирикутник, якщо
воно дотикається до всіх сторін чотирикутника.
Властивості сторін чотирикутника, описаного навколо кола:
системно-узагальнюючий етап
Завдання (виконується у зошиті)
Задача 1
Доведіть, що якщо в трапецію можна вписати коло, то кут, утворений бісектрисами кутів, прилеглих до бічної сторони, прямий.
Задача 2
Доведіть, що в паралелограм можна вписати коло тоді і тільки тоді, коли він є ромбом. Визначте розміщення центра цього кола.
Задача 3
Доведіть, що радіус вписаного в ромб кола у два рази менший за його висоту.
Наслідки:
1. Якщо в трапецію можна вписати коло, то кут, утворений бісектрисами кутів, прилеглих до бічної сторони трапеції, - прямий.
2. У ромб і квадрат можна вписати коло. Його центр є точкою перетину діагоналей.
3. Радіус вписаного в ромб кола у два рази менший за його висоту.
адаптивно-перетворювальний етап
Твердження:
Якщо в чотирикутнику суми протилежних сторін рівні, то в нього можна вписати коло. (Для того, щоб довести це твердження, потрібно пригадати властивість бісектриси кута рівнобедреного трикутника, проведеної до її основи).
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
Обернене твердження:
Сума протилежних сторін чотирикутника, у який вписане коло, рівні. (Для того, щоб довести це твердження, потрібно пригадати властивість дотичних, проведених з однієї точки до кола).
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
оцінно-смисловий етап
1. Серед запропонованих фігур вибери чотирикутник вписаний в коло:
а) в)
б)
г)
2. З’ясуй як правильно закінчити речення
Усі вершини вписаного в коло чотирикутника розташовані на _________________________________________ .
3. Опиши кола навколо довільного паралелограма, ромба, прямокутника
Висновок:
______________________________________________________________
______________________________________________________________
оцінно-смисловий етап
4. З’ясуй як правильно закінчити речення
а) Сторони чотирикутника, описаного навколо кола, є _______________
______________________________________________________________
б) Центр кола, описаного навколо чотирикутника, є точкою перетину ___________________________________
в) Коло не можна вписати в чотирикутник, якщо ___________________
______________________________________________________________
г) Центр кола, вписаного в чотирикутник, є точкою перетину ____________________________________
д) У паралелограм можна вписати коло за умови, що цей паралелограм є ___________________________________
5. Серед запропонованих фігур вибери чотирикутник описаний навколо кола. Відповідь обґрунтуй.
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
адаптивно-перетворювальний етап
6. Впиши коло у довільний паралелограм, ромб, прямокутник, квадрат.
Висновок:
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
Цікаво знати!
Де зустрічаються вписані і описані чотирикутники в навколишньому світі?
Завдання: Поглянь навкруг себе і спробуй відшукати в оточуючому світі аналогічні фігури. Сфотографуй і поділися враженнями.
Тренувально-узагальнюючий збірник завдань розроблено на кафедрі природничо-математичних дисциплін.
Автор Бережна Юлія Миколаївна – вчитель математики.