Мініпідручник до теми «Стилістично забарвлена лексика»

Про матеріал
Стилістично забарвлена лексика - особлива, характерна тільки для певних стилів мовлення. Систематизувати знання про особливості вживання таких слів дозволять запропоновані завдання, які можна використати для підготовки до ЗНО з української мови.
Перегляд файлу

Мініпідручник до теми «Стилістично забарвлена лексика»

Завдання 1

Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть стилістично забарвлені слова. Для яких стилів мовлення вони характерні та чи доречно вжиті в реченнях?

1. Двометровий здоровило Грицько був як кажуть у гарячому купаний. Слово йому скажи – він уже заводиться (В. Нестайко). 2. Побазікати можна і з приятелем а помовчати – лише з вірним другом (О. Ільченко). 3. У демократичних державах конституційно затверджені принципи свободи віросповідання світогляду та совісті (З виступу). 4. Епітет виділяє в зображуваному якусь характерну рису визначальну якість явища чи предмета індивідуалізує їх (3 підручника).

Виділені слова запишіть фонетичною транскрипцією. Які фонетичні явища відбуваються за вимови цих слів?

Завдання 2

 Прочитайте речення. Чи всі слова в них ужито доречно? Відредагуйте речення.

1. Коли я грався на вулиці, мій телефон перестав функціонувати. 2. Спасибоньки Вам за позитивне вирішення питання, порушеного в моєму зверненні. 3. Велосипед брата перейшов у моє розпорядження. 4. У золотистих промінцях вранішнього сонця виблискували на травиці атмосферні опади.

Завдання 3

Прочитайте виразно текст, на місці крапок добирайте з довідки слова.Чи відоме їхнє значення всім людям? З якою метою вам подається цей текст? Про що він? Яка його основна думка?

У родинах художників діти змалечку стають свідками чуда. Щодня вони бачать, як батько стоїть за ... , в одній руці в нього ... , у другій ... . Полотно спочатку чисте, біле. Та ось художник наносить ... . Далі бере вугіль, робить рисунок, стирає, знову накреслює. Нарешті митець видавлює з тюбика на ... відразу кілька фарб. Пензлем він торкає одну, другу, третю й починає їх змішувати. Після цього торкається ...полотна. З'являються якісь лінії, обриси, мазки. День за днем стоїть художник біля ... й пише картину. (Живописець ніколи не скаже, що він малює). Поступово тьмяне стає чітким, вже не мазки й не лінії, а небо й хмари, простір і повітря, рослини й будівлі, людські постаті й обличчя з'являються на полотні.

Довідка: Мольберт, пензель, палітра, ґрунт.

Мольберт – підставка, на якій художник установлює підрамник із полотном, картон і таке інше для малювання.

Пензель – прикріплений до ручки пучок щетини, волосу або шерсті, що використовується для нанесення фарби на якусь поверхню.

Палітра – чотирикутна або овальна дощечка, пластинка, на якій живописець змішує і розтирає фарби.

Грунт – тонкий шар спеціальної складної речовини, що знаходиться між шаром фарб і підґрунтям у вигляді полотна, дерев'яної дошки, картону тощо; надає поверхні картини або розпису однорідного тону й фактури, дозволяє найкраще поєднати фарби з підґрунтям, створює при потребі загальну кольорову гаму.

Завдання 4

Прочитайте виразно текст. Про що він? До якого стилю мовлення він належить? Знайдіть у ньому ознаки розмовного стилю. Які емоції викликав у вас цей текст? Назвіть стилістично забарвлені слова та загальновживані (нейтральні). Знайдіть зменшено-пестливі лексичні одиниці в тексті, ще знайдіть слова, які вже в своєму значенні містять позитивну чи негативну оцінку і називають відчуття, настрої.

Жили собі дід та баба. Вже й кінець життя близенько, а діточок немає. Журяться дід та баба: «Хто нашої й смерті догляне, що в нас дітей нема?» От баба й просить діда: «Поїдь, діду, в ліс, вирубай там мені деревинку, та зробимо колисочку, то я положу деревинку в колисочку та й буду колихати; от буде мені хоч забавка!»

Завдання 5

Прочитайте виразно текст. До якого стилю мовлення він належить? Знайдіть у ньому характерні ознаки офіційно-ділового стилю. Знайдіть в тексті загальновживані (нейтральні) та стилістично забарвлені слова.

Довідка

Видана Петренкові Миколі про те, що він навчається в 5-А класі Київського гуманітарного ліцею.

Довідку видано на вимогу районної бібліотеки.

Директор ліцею Г.П. Кузьменчук

Завдання 6

Прочитайте виразно текст. Про що він? До якого стилю мовлення він належить? Знайдіть у ньому ознаки публіцистичного стилю. Які емоції викликав у вас цей текст? Назвіть стилістично забарвлені слова та загальновживані (нейтральні).

Ще міг би серед нас бути той сивий, завжди замислений митець, вшанувати котрого ми зібралися, блискучий майстер, яким пишається українська література. Юрій Яновський – талановита людина. Хоч не судилося йому бути довгожителем, зате довгожителями стали його прекрасні книги. Він душею вбирав героїчний настрій грандіозних подій того часу…

Завдання 7

Прочитайте виразно. До якого стилю мовлення він належить? Які ознаки у ньому наукового стилю? Обгрунтуйте свою думку. Знайдіть у текстах загальновживані і стилістично забарвлені слова.

Асканія – Нова – перший заповідник, заснований в Україні в дев’ятнадцятому столітті. Це заповідний цілинний степ із зоопарком, дендропарком. Асканія – Нова залишається єдиною в Європі ділянкою первісної природи Причорномор’я.

Завдання 8

Прочитайте і запишіть слова, розподіливши їх у два стовпчики: у перший – стилістично нейтральні (загальновживані), у другий – стилістично забарвлені. Аргументуйте ваш поділ.

Ходити, спати, здоровань, розбишака, щоб, десять, день, на, білий, воїн, золотокосий, прямий, здатність, брат, сестра, хліб, сіль, будинок, стеля, багатоповерхівка, мистецтво, горлопанити, швендяти, грам, стражденний, тоді, смакота, байдикувати, благословенний, учитель, ніж, сорочка, дощ, верба, дуб, кінь, секретар, телефон, обрання.

Завдання 9

Прочитати виразно віршований текст Ліни Костенко «Вербові сережки», на місці крапок поставте слова, які б римувалися та підходили за змістом. До якого типу мовлення він належить? Чому? Аргументуйте свою відповідь? Яка пора року зображається? Який настрій у вас після прочитання цього вірша? Знайдіть загальновживані і стилістично забарвлені слова. Пояснити лексичне значення слова «сережки», скласти з ним словосполучення так, щоб показати всі значення цього слова.

Вербові сережки

Біля яру, біля стежки

Одягла верба … .

Головою хилитала,

Потихесеньку …:

Де ота біленька хатка,

Що гарнесенькі …?

Хай би вибігли до стежки,

Подарую їм … .

Завдання 10

Порівняйте два приклади. Зробіть висновок про лексику обох.

«Не чорна хмара з синього моря наступала, то виступала Мотря з Карпом з-за своєї хати до тину. Не сиза хмара над дібровою вставала, то наближалася до тину стара видроока Кайдашиха, а за нею вибігла з хати Мелашка з Лавріном, а за ними повибігали всі діти».

«Кайдашева сімя»

 

 

 

 

 

То не грім в степу грохоче,

То не хмара світ закрила.    

То татар велика сила

Козаченьків обступила. 

«Ой Морозе, Морозенку»

 

1

 

doc
До підручника
Українська мова (академічний рівень) 10 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
28 жовтня 2020
Переглядів
2331
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку