Тема: МИРНЕ СПІЛКУВАННЯ
Громадянські компетентності: громадянська та соціальна відповідальність, сталий розвиток, навчання впродовж життя, інформаційно-комунікаційна компетентність, інноваційність.
Наскрізні лінії: формування відповідального члена громади та суспільства, ефективно розвиватись та взаємодіяти в групі, в парі, розвивати в учнів готовність до співпраці, демонструвати себе як учасника малої громади-свого класу, проявляти толерантність щодо різноманітних способів діяльності і думок, побудова товариських стосунків з іншими.
Мета: Розвивати навички мирного спілкування з однолітками, виховувати толерантність до оточуючих, сприяти формуванню дружніх стосунків між однокласниками, протидіяти насиллю в учнівському середовищі.
Очікувані результати
Наприкінці заняття учні: пояснюють небезпеку насилля в учнівському середовищі; розуміють емоційний стан учнів, педагогів; проводять причинно-наслідкові зв‘язки та встановлюють першопричини різних емоційних проявів; демонструють бажання захищати друзів та однолітків від кривдників словесно, збагаченим словниковим запасом; знають, до кого можна звернутися по допомогу в таких випадках.
Обладнання і матеріали
Комп’ютер, телевізор.
Що приготувати заздалегідь
Іграшка-руквичка «Динозавр». 6 хусточок, серце-вогник (на батарейках). Роздрукувати роздавальні матеріали для учнів (фрази, що надихають; долоньки), пластикові кульки з кіндер-сюрпризів, по кількості учнів. Запис треку «У світі тварин», презентація, короткометражний мультфільм «Їжачок».
ВСТУП
Вітаю всіх. Тема нашої сьогоднішньої розмови мирне спілкування – це вирішення спірних питань шляхом переговорів, та прийняття цивілізованих виходів із конфлікту.
Спочатку опрацюємо правила роботи на занятті, бо саме порушення правил веде до непорозумінь.
ПРАВИЛА РОБОТИ:
ТЕОРІЯ- обговорення, яким буває спілкування, пригадаємо.
Спілкування буває:
-Словесне (мовленнєве)
-Немовленнєве (знаки, малюнки)
-Емоційне (інтонація)одну і ту ж інформацію можна подати по різному.
-Тактильне (дотиками)
Обговорення з учасниками.
А тепер ми будемо виконувати вправи та вчитись робити висновки, який тип спілкування краще обирати за ситуацією.
1. Вправа «Сюрприз» (звучить музика «В світі тварин»). На парті у вас лежить коробочка з приємним сюрпризом. Розкрийте її та ознайомтесь.
- Які відчуття від побаченого?
-Чи часто ви чуєте на свою адресу такі слова?
- Ви саме такі, коли робите що?
Насправді, ви часто саме такі, але вам рідко про це говорять, правда? Нам часто потрібні саме теплі слова, які заохотять, надихнуть та підтримають.
Автор: «Іноді, трапляються ситуації на які ми не можемо впливати і з кожним таке може статись, подивіться, будь ласка невеличку театральну імпровізацію. Прошу вас відчути біль хлопчика, та порозмірковувати про події.
2. ВПРАВА «КРИЖАНЕ СЕРЦЕ»
Запрошується один бажаючий, який зіграє роль дитини (вдіти та «запалити»(увімкнути) йому серце). Один учень- помічник, що буде зав'язувати хустки. Потім розповідається така історія(слова автора читає психолог, або вчитель):
«Ранок виявився недобрим! Батьки підняли хлопчика запізно, постійно підганяли криками: «Швидко, що ти копаєшся! Біжи бігом, а то знову зауваження буде!» І він побіг до школи. Дорогою трохи заспокоївся. У класі чекала сумна картина «Встали, та не проснулись» і вирішив підняти настрій хоча б комусь…
1-(демонстрація дії) «Лоскотушки-лоскотушки». Але замість сміху почув
2- Хлопчик аж підскочив від образи та почав скакати між партами.
3- Зупинився біля чиєїсь парти та запитав: «А про що ви тут розмовляєте?» і почув..
4- Шукаючи підтримки, хлопчик довго вдивлявся в очі дітей, але почув:
5- Поряд опинились хлопчик, що розмовляли між собою. З радості він теж поділився з ними новиною «Я вчора катався з гірки на портфелі!» і почув у відповідь:
6- Ось так, скутий, наосліп, серед класу, зачіпаючи оточуючих, пробував якось рухатись. А його ще й били, кому не лінь примовляючи:
-ЩО СТАЛОСЬ ІЗ ХЛОПЧИКОМ? (злі слова та жорстоке поводження, адже словом можна вбити, а можна вилікувати) ХТО зараз скаже, що можна зробити, щоб повернути хлопчині теплоту серця? ПОЖАЛІТИ(погладити по голові, обійняти), сказати добрі слова, які ви читали на свою адресу сьогодні, поділіться добром і воно повернеться вам.
РЕФЛЕКСІЯ «учасника-хлопчика»:
РЕФЛЕКСІЯ «агресора»
-Що ти відчував, коли бачив людину, яка не може рухатись?
- Що хотілось зробити?
МИ УСІ ЗНАЄМО, ЩО ЛЬОДОВИКОВИй ПЕРІОД ЗНИЩИВ ДИНОЗАВРІВ, можливо, саме тому, що вони були агресивні один до одного. Якби вони були разом, то зігрівали один-одного. НЕХАй ЦЕ БУДЕ НАМ УРОКОМ І лютий холод злості та жорстокості назавжди припинеться тут у вашому класі.
Бажаю вам мати добре серце та теплі руки, що розтоплять лід холодних сердець, добрим, мирним спілкуванням!
3. Вправа – енергізатор масаж по колу «Чарівні руки» . Стали один за одним, ходимо по колу і виконуємо завдання,почали:
- зігріваючій масаж (потерти долоньками)
- масаж лагідний, заспокійливий (погладжуючи рухи)
- масаж жартівливий (полоскотати трішки)
Який масаж сподобався найбільше? Ми усі різні і любимо різні заохочення, тому будьте спостережливими та даруйте оточуючим те, що їм потрібно, насамперед.
4. Короткометражний мультфільм «Іжачок». Обговорення про ненавмисні дії. Алгоритм поведінки в таких ситуаціях.
5. Вправа-рефлексія «Земне коло»
Робота в парах. (долоньки та степлер). Потрібно записати на долоньках правила мирного спілкування, які ви почули сьогодні на занятті. Можна користуватись допомогою дерева-дружби. Підвести підсумок, кожен озвучує правила мирного спілкування та долоньки скріпляються у коло. Залишаються на дошці для нагадування : «Тільки разом –ми сила!»
Додаток 1
Фрази, що надихають
Роздрукувати, розрізати та покласти в коробочки з-під кіндерсюрпризу.
1.Мені подобається в тобі активність!
2.Мені подобається в тобі
Безкорисність!
3.Ти безцінна дитина!
4.Мені подобається в тобі ввічливість!
5.Мені подобається в тобі натхнення!
6.Мені подобається твоя великодушність!
7.Мені подобається в тобі доброзичливість!
8.Мені подобається в тобі уважність!
9.Ти вмієш розвеселити – це лікує!
10.Твоя доброта - блискуча!
11.Ти неповторна дитина!
12.У тебе є здатність до героїчних вчинків!
13.Ти старанна дитина!
14.Ти маєш супер-здібність- підтримати іншого!
15.Твоя доброзичливість-вражає!
16.Твоя добродушність приваблює!
17.В тебе добре серце!
18.В тебе чудова посмішка!
19.В тебе безцінний дар- життєрадісність!
20. Твій оптимізм надихає!
21. Ти чудова дитина!
22. Ти сяєш, немов зірочка!
23. Ти даруєш радість!
24. В тебе виняткова цікавість!
25. Твоя гарна сторона-людяність!
26.Твоя лагідність-зігріває!
27. Твоя посмішка-мов промінчик сонця!
28. В тобі зворушлива милосердність!
29. Твоя неймовірність надзвичайна!
30. Твій оптимізм окриляє!
31. Ти зігріваєш, немов сонце!
32. Ти чарівна людина!
33. Твоя привітність веселкова!
34.Ти фантастична дитина!
35.З тобою феєрично цікаво!
36.Твоя людяність зворушлива!
37.Твоя чуйність дуже потрібна!
38.Ти дружня людина!
39. Ти справжній скарб!
40. Твоя енергійність-захоплює!
41. Ти яснооке сонечко!
42. В тебе шикарна посмішка!
43.Ти випромінюєш світло!
Додаток 2
Короткометражний мультфільм «Іжачок»
https://www.youtube.com/watch?v=CRJJY6sX4Sk