Мистецтво арабо-мусульманського культурного регіону

Про матеріал
Мистецтво арабо-мусульманського культурного регіону. Матеріал до уроку. Можна використовувати як роздатковий матеріал на уроці мистецтва.
Перегляд файлу

Мистецтво арабо-мусульманського культурного регіону

Зрозуміти душу народу, особливості його уявлень про світ допомагають багатовікові культурні традиції. Ознайомлюючись із мистецтвом арабо-мусульманського регіону, необхідно враховувати, що в основу культури багатьох народів Близького Сходу, Середньої Азії, які зробили значний внесок у розвиток світової цивілізації, покладено традиції ісламу. Іслам є наймолодшою із трьох світових релігій. Якщо християнство і буддизм виникли у стародавню епоху, то іслам — у період раннього Середньовіччя. Людей, що сповідують іслам, називають мусульманами. Започаткування ісламу — віри в єдиного бога Аллаха — пов’язано з діяльністю пророка Магомета, або Мухаммада (570—632). Це був історичний діяч, який заснував мусульманську громаду в Аравії, проповідуючи серед арабів Священне Писання. Згодом ці одкровення пророка його учні записали в Корані. Саме за правління Магомета, якого вважають посланцем Аллаха, араби об’єдналися в єдину державу.

Місто Мекка, де народився і жив Магомет, перетворилося на головне святилище мусульман. В іншому місті — Медині (Саудівська Аравія), де тривалий час проповідував Магомет, сформувалися основні ісламські ритуали й обряди. Мусульмани щоденно виконують п’ятиразову молитву (намаз), дотримуються посту впродовж місяця Рамадан, здійснюють хоча б раз за життя паломництво в Мекку до головної святині Кааби — чорного каменя (оплавленого метеорита), який вважають магічним посланням Аллаха. За відносно короткий історичний період іслам став панівною релігією на Близькому Сході й поширився далеко за межами Аравійського півострова від Індії до Іспанії.

Нині іслам охоплює населення понад 120 країн переважно Азії та Північної Африки, у 28 з них він оголошений офіційною релігією. В інших регіонах існують мусульманські громади й духовні центри, зокрема в Україні. Отже, сьогодні більшість мусульман не є арабами. Проте мусульманське мистецтво різних країн об’єднане духом спільної релігійної ідеології та художніми канонами, закладеними ще арабськими народами. Саме це пояснює назву регіону.

Архітектура, образотворче й музичне мистецтво Арабського Сходу

В архітектурі арабо-мусульманського культурного регіону вирізняють культові і світські споруди. До останніх належать житлові будинки, караван-сараї, ринки тощо, які зберігають доісламські арабські традиції. Утім, регіональна своєрідність виявилася насамперед у сакральній архітектурі. Мечеть у Медині, споруджена ще за життя Магомета, стала взірцем для створення інших мечетей Багдада, Дамаска, Каїра, Стамбула. Територія будівлі постійно збільшувалася (її площа приблизно як 56 футбольних полів).

Найпоширенішою культовою спорудою і символом духовної культури мусульман є мечеть — місце для молитви і богослужіння. Тут можна побачити зразки різних видів мистецтва. Зокрема, приклади каліграфії, книжкові мініатюри, вироби з кераміки, металу та скла, різьблення по каменю та дереву, текстиль і килими.  

Важлива ознака соборної мечеті — мінарет. Із цієї високої вежі муедзин закликає мусульман на молитву, адже звідси його голос чути мешканцям усього міста. Невеликі мечеті зазвичай мають один мінарет або не мають узагалі, середні — два, великі — від чотирьох до шести. У мечеті пророка в Медині їх найбільше — десять.   Найголовнішим храмом мусульманського світу є мечеть Аль-Харам у Мецці — великий майдан, оперезаний галереями навколо Кааби. Під час молитов мусульмани всього світу повертаються обличчям до цього священного каменя. Тут виголошують проповіді, пов’язані з важливими подіями мусульман.

До перлин ісламської архітектури належить Блакитна мечеть у Стамбулі — грандіозна споруда з каскадом сферичних куполів і шістьма мінаретами. Її інтер’єр, розкішно оздоблений кахлями, зачаровує сяючим мерехтінням відтінків синьо-блакитних кольорів завдяки світлу, яке проникає крізь численні вікна. У дворі — фонтан, адже мусульмани вмиваються перед тим, як зайти до храму.

Як вам уже відомо, багато релігій для вираження своїх переконань використовують спеціальні зображення — ікони. Натомість іслам заперечує можливість зображення Бога, його зовнішню подібність із людиною. Головним носієм сакрального сенсу в мусульманському мистецтві є священне слово Корану, художньо оформлене як напис чи графічний символ. Еквівалентом пластичного мистецтва стала каліграфія, що виникла на основі копіювання Корану. Для рукописів Корану, поетичних збірок, історичних трактатів і наукових манускриптів використовували різні стилі каліграфії.

Орнаментальність як декоративна форма уявлень про красу світу перетворюється на підґрунтя художньої творчості мусульман.   Галерея образів людей і тварин широко репрезентована у сюжетах книжкових мініатюр.

Унікальним явищем мусульманського мистецтва є арабеска — складний орнамент, створений на основі точного математичного розрахунку. Він складається з геометричних фігур (переважно зіркоподібних многокутників), стилізованих рослинних мотивів, каліграфічних написів. Застосування принципів симетрії, пропорційності сприяє створенню дивовижних художніх ефектів.

З усіх видів декоративно-ужиткового мистецтва, пов’язаних з ісламською традицією, найбільшої слави, без сумніву, здобуло килимарство. Це ремесло сягає корінням у глибоку давнину, про що свідчать зразки, що збереглися, і згадка в тексті Біблії. Виробництво килимів набуло поширення передусім у Персії (нині — Іран), Туреччині, країнах Південного Кавказу, а також в Індії. Здебільшого килими робили з вовни, найвишуканіші — із шовку, іноді додаючи золоті й срібні нитки. Також використовували натуральні барвники. Перший у світі музей килимарства було відкрито в Азербайджані, який славився своїми килимами.

У турецьких виробах використовували синьо-жовто-червону гаму і переважно геометричний зірковий орнамент. Давні перські майстри відтворювали у квіткових візерунках міфічні райські сади, у центрі композиції зазвичай розміщували медальйон. На килимах-картинах зображувалися сцени полювання, битв, фрагменти архітектури — палаців, мечетей. Палітру визначали теплі, але насичені кольори Сходу: червоний рум’янець сонця у спекотній пустелі, глибока синь неба або прозора блакить джерела. На невеликих молитовних килимах зображували арку.

Кемаледдін Бехзад, таджик за походженням (бл. 1455 — між 1533 і 1537) — видатний художник-мініатюрист Сходу, неперевершений для свого часу майстер колориту. Він створював багатофігурні композиції на сюжети з історії народів Середньої Азії, ілюстрував поетичні твори, писав портрети.  

Батьківщиною турецького керамічного мистецтва називають місто Ізнік. Кахлі та посуд різнилися формою й оздобленням. Зазвичай їх прикрашали орнаменти з квітковими мотивами (лотоси, троянди, гіацинти, півонії, гвоздики, тюльпани). До них додавали кипарисові гілочки, виноградні лози з листям, птахів. Часто вироби з кераміки відтворюють арабески, іноді зразки каліграфії. У кольоровій гамі переважають блакитні, сині, бірюзові, фіолетові відтінки, також поширені мідно-брунатний, томатно-червоний, рожевий і кораловий. Відображаючи природу, ці кольори гармонійно поєднуються — вони ніби «звучать».

Основи музичної культури країн Арабського Сходу були закладені в давніх тамтешніх цивілізаціях, для яких велике значення мала храмова музика. Провідне місце в арабській культурі посідала вокальна музика, високо цінувалося мистецтво імпровізації. Відомий історичний факт: один з арабських музикантів Зір’яб (789–857) знав понад 10 000 мелодій. У період поширення ісламу склалася культова музика, головними формами якої були: 1) азан — щоденне п’ятиразове запрошення до молитви — своєрідні музичні прелюдії (у сучасних містах навіть радіофіковані); 2) тиляв — розспів сур Корану соло або хором в унісон без інструментального супроводу (в мечеті або вдома). Цей спів уславлював пророка Магомета.

 Макамат — це класична музика мусульманського Сходу, професійна музика усної традиції, якій притаманні медитативність (музика емоційних станів), деякою мірою містичність.

Провідний дерев’яний духовий інструмент най здавна був улюбленим у народів Середньої Азії, Кавказу, Північної Африки. Проте цією назвою позначають різні види флейт. Узбецькою мовою слово «най» означає «очерет». Це свідчить про те, що спочатку інструмент виготовляли саме з очерету, а тепер — із бамбука.

Культура арабо-мусульманського регіону, особливо поезія, надихала європейських та американських майстрів на створення мистецьких шедеврів. Багато композиторів зверталися у власній творчості, насамперед вокальній, до східних мотивів. На сюжети казок пам’ятки арабської літератури «Тисяча й одна ніч» М. Римський-Корсаков написав знамениту симфонічну поему «Шехеразада». Без запозичення фольклорних тем, лише використовуючи типові інтонації й характерну мелодикоритмічну орнаментику, митець передав колорит музики Сходу, втілений в образах Шехеразади, Шахріара, Сіндбада. В епоху Відродження арабески набули поширення в Європі. Європейське мистецтво не раз зверталося до цього вигадливого і складного різновиду живопису. Прекрасні зразки арабесок створили художники-модерністи. Ізнікська кераміка з Туреччини вплинула на майоліку Падуї та вироби відомої на весь світ делфтської порцеляни.

Східні килими викликали захоплення європейців. Художники, починаючи з доби Відродження, відтворювали їх у своїх картинах. Про це свідчать твори Д. Гірландайо, Г. Гольбейна, Я. Тінторетто, Я. Вермеєра, П. Рубенса, Ван Дейка. Килим ручної роботи цінувався в Європі часом більше, ніж золото. Він став символом влади й багатства, ним застеляли королівські трони, прикрашали зали. Як атрибут парадних портретів килим підсилював урочистість. Ще й досі в Європі килими називають за іменами художників, наприклад, збереглася звичка визначати вироби із золотими зірками по краях як «килими Гольбейна». З давніх-давен перське походження килима стало кращою рекомендацією і гарантією найвищої якості виробу, яку жорстко підтримували. Наприклад, після виникнення анілінових барвників, які прискорювали процес фарбування й виготовлення килимів, але знижували їхню якість, шах Ірану заборонив майстрам застосовувати технологічну новинку під страхом відсікання правої руки.

Килими ручної роботи завжди високо цінують, відповідно й ціна на ці унікальні вироби завжди висока. Особливо, якщо килим є витвором мистецтва. Наприклад, є так званий. Перлинний килим — індійський шедевр, прикрашений понад мільйоном натуральних перлин, діамантами, смарагдами, сапфірами й рубінами. Його виготовляли з 1860 по 1865 рік, а розміри цього шедевра становлять 2,6 х 1,7 м. Килим продано в 2009 р. на аукціоні Sotheby’s невідомому покупцеві майже за 5,5 млн доларів.

Арабеска (від італ. arabesco — арабський) — традиційний арабський орнамент, який складається з рослинного візерунка і геометричних фігур, переважно зіркоподібних. Термін виник в епоху Ренесансу, коли в Європу були завезені з арабських країн елементи традиційного декору та одягу.

 Іслам (з араб. — покірність Богові, смиренність) — світова релігія, що сформувалася на Аравійському півострові у VІІ ст. і стала панівною на Близькому Сході; посланцем Всевишнього вважається пророк Магомет, через якого людям було передано текст Корану.

Коран (з араб. — декламація) — збірка релігійно-побутових правил, законів, історичних повідомлень, що складається зі 114 розділів — сур, кожна з яких поділяється на вірші — аяти (дослівно «одкровення»).

Макам — ладово-мелодична модель у професійній музиці арабів, іранців; споріднені терміни маком — у таджицькій і узбецькій, мугам — в азербайджанській, мукам — в уйгурській музиці. Макамат — класична професійна музика мусульманського Сходу.                                                                     Мінарет (з араб. — маяк) — розташована поряд із мечеттю струнка вежа (кругла, квадратна або багатогранна), з якої муедзин п’ять разів на день закликає віруючих до молитви.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 жовтня 2021
Переглядів
8007
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку