. Мистецтво поч. ХХ століття. Стиль модерн в архітектурі. «Будинок з химерами» В. Городецького як приклад модерну в архітектурі Києва.

Про матеріал

Метою уроку є формування в учнів уявлення про стиль модерн в архітектурі світу та України зокрема на поч.ХХ ст.; знайомити із особливостями творчості В.Городецького, розвивати вміння та навички аналізу творів мистецтва (архітектури, живопису, поезії), їх емоційного сприймання та власної інтерпретації.

Перегляд файлу

9  клас.

 

ТЕМА.

 МИСТЕЦТВО ПОЧ. ХХ СТОЛІТТЯ. СТИЛЬ МОДЕРН В АРХІТЕКТУРІ. «БУДИНОК З ХИМЕРАМИ» В.ГОРОДЕЦЬКОГО ЯК ПРИКЛАД МОДЕРНУ В АРХІТЕКТУРІ КИЄВА.

 

Мета:Формувати уявлення про стиль модерн в архітектурі світу та України зокрема на поч.ХХ ст.; знайомити із особливостями творчості В.Городецького, розвивати вміння та навички аналізу творів мистецтва (архітектури, живопису, поезії), їх емоційного сприймання та власної інтерпретації, виховувати ціннісне ставлення до мистецтва і культурного надбання, до суспільства і держави.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: презентація з фотоілюстраціями та зображеннями:

  • Архітектурних споруд європейського модерну
  • Споруд В.Городецького в Києві
  • А.Гауді та В.Городецького
  • Живописні репродукції картин сучасних художників із зображенням  Будинку з химерами.

Відео презентація «Будинок з химерами у творчості художників України», роздатковий матеріал для учнів.

Епіграф уроку: «Спробуйте жити в мистецтві». А.Гауді.

ХІД УРОКУ.


Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності.

СЛАЙД 1

Що ви бачите на цих ілюстраціях? ( твори мистецтва)

Що таке мистецтво?

Мистецтво — це витвір людського духу, що надихає до творчої праці. Людина і відчула себе людиною, мабуть, в той час, коли з’явилась потреба робити малюнки в печерах або прикрашати візерунками глиняний посуд.

Твори мистецтва, як давнього, так і сучасного, можна побачити у численних музеях і вернісажах нашої країни. Але мистецтво — це не лише картини художників або ювелірні вироби. Це також пам’ятки архітектури, що прикрашають наші великі і малі міста. Мистецькими можна називати всі речі, які, окрім практичного значення, здатні навіювати людині почуття прекрасного. Мистецтвом слова називають творчість письменників. Музикою, яка зупинилася, називають скульптури. Музика — це також мистецтво, що виникає завдяки генію композиторів.

Мистецтво — це те, що дозволяє людині відриватися від щоденного побуту і відчувати світ духовного та прекрасного.

 

Де ми зустрічаємось з мистецтвом?

 Ми його бачимо (де, що?)

Ми його чуємо….

Ми його відчуваємо…

СЛАЙД 2

Як ви розумієте епіграф, чим є слова А.Гауді? Повернемося до цих слів в кінці уроку.

 Хто такий А. Гауді?

Іспанський архітектор кінця ХІХ – поч.ХХ ст.

СЛАЙД 3

Що ви бачите у будівлях Гауді? Чим вони не схожі на традиційні? (Перегляд будівель у Барселоні Каса Міла, Каса Батла, Будинок Вісенса)

Ці будівлі настільки органічно вписані у навколишнє середовище, що неможливо позбутись відчуття, ніби вони виросли тут самі по собі, форми їм надали вітер, сонце і дощ, а фасад обліпили в’юнкі рослини, ставши свого роду декоративним елементом.

Без якого будівельного матеріалу будівництво цих споруд було б неможливим? (Без бетону і цементу).

А.Гауді – архітектор, представник іспанського стилю модерн (Портрет)

Ознаки цього стилю: невимушені вільні асиметричні обриси природних форм, передусім рослинних. ДЕ можна зустріти такі форми?  В природі. Саме в природі митці знаходили джерело краси. Головним виражальним засобом модерну є лінія – плавна, звивиста. Оскільки стиль модерн народився серед дизайнерів, які займалися оформленням інтер’єрів та меблів, то елементи прикрас внутрішнього середовища перейшли і в архітектуру, а саме: мозаїчні та вітражні зображення, фантастична скульптура,рослинні орнаменти, декоративна  ліпнина,образи природи.

СЛАЙДИ 4 -5

У різних країнах стиль модерн мав свої відмінності: (зображення)

  • Примхливий у Іспанії
  • Більш строгий і суворий, аскетичний в Англії(Ч.Макінтош, Школа мистецтв у Глазго)
  • Вишуканий і витончений у Франції (творіння В.Орта)
  • Трохи казковий в Росії (О.Щусєв, Казанський і Ярославський вокзали в Москві, особняки Ф.Шехтеля).

СЛАЙД 6

Багатий на зразки стилю модерн і Київ, чим наша столиця завдячує архітектору В.Городецькому.

Поч. ХХ століття ознаменувалось багатьма винаходами, в тому числі й будівельними матеріалами – бетоном і цементом. Як будь – яка молода і прогресивна людина, Городецький вже у віці 25 років вважав, що усі нові винайдені матеріали повинні  служити людині, що саме з них треба будувати, але при цьому не забувати про надбання минулого у проектуванні, використовуючи в оздобленні різностильові декоративні прикраси. Таким чином у тих будівлях, які він збудував у Києві (близько 30), ми можемо спостерігати і колони класичного давньогрецького доричного ордеру (Музей старожитностей і мистецтв), і готичні форми (шпилясті вежі, вітражні вікна у Миколаївському костелі), і орнаментику мавританського стилю (вишукані арабескові різьблення на камені у Караїмській кенасі).

СЛАЙД 7

 Проте чи не найзнаменитішою архітектурною спорудою В.Городецького залишається славнозвісний Будинок з химерами. Він був зведений у 1902-1903рр у центрі міста, на вулиці Банковій. Того часу на вулиці знаходилось урвище – крутий берег осушеного Козиного болота. Усі тогочасні архітектори міста вважали, що ця ділянка – небезпечна, втрачена для Києва, адже будувати тут неможливо. Коли Городецький оголосив про свій намір будуватися на цьому місці,то побився об заклад, що через два роки він зведе тут власне житло. Тоді відомий київський архітектор Олександр Кобелєв приклав руку до чола зодчого і з пафосом виголосив: «Ви, добродію, божевільний. Тільки божевільному може спасти на думку така ідея». Однак парі Городецький виграв. Проте, це тільки легенда.

СЛАЙД 8

Які ознаки модерну можна побачити вже у самій формі будинку? Це його асиметричність.

З одного боку (площа І.Франка) будинок 6-поверховий, архітектура малоцікава, дещо сувора і стримана. Якщо ж дивитися зі сторони Банкової, то це зовсім інша будівля – три поверхова, чітко вираженої кубічної форми, з купою прикрас: жолобкові пів колони, скульптурне зображення, масивні карнизи і,звичайно, скульптурні зображення усюди – від даху до фундаменту.

Скульптури виготовив із цементу  скульптор Еміль Саля, а оскільки він був чудовим анімалістом, якому особливо вдавалися химерні образи, то творчі пошуки архітектора і скульптора тут зійшлися. Адже сам Городецький був завзятим мисливцем, часто їздив на сафарі в Африку і захоплювався красою та гнучкістю тварин.

 До речі, в проектуванні приватного будинку Городецький дотримався своїх ідей – він використав новітні технології та матеріали, і водночас зберіг досвід попередників у зображення тварин. Адже анімалістичні образи використовувались митцями різних епох дуже часто, особливо в геральдиці.

 

Будинок з химерами в Києві – чи не найвідоміша та найулюбленіша серед киян споруда, гордість столиці. Не обходять його увагою і митці. Сьогодні на уроці ми поглянемо на цю будівлю трохи з іншого боку - як художній образ у творах різних видів мистецтв. Багато сучасних художників писало будинок.

СЛАЙД 9

Пропоную зупинитися на репродукції картини Марини Лідаговської (або іншій на розгляд вчителя)  « Будинок з химерами».

 Розглянемо фото Будинку і художній його образ, втілений у живописі.

  • Що ми бачимо: художник скопіював споруду чи дозволив собі  деяку свободу у трактуванні форми?
  • Що художник відтворив точно, бо вважав цю деталь важливою і головною? Чому?
  • Що, на думку автора, не є суттєвим?
  • Який образ будинку створив архітектор і який – художник ( жахливий, пригнічений, гротескний, піднесений, грайливий, урочистий, легковажний тощо).
  • Чи вдало художник для передачі образу добрав кольори?
  • Які риси митця (В.Городецького) хотів передати автор картини? Чи вдалося йому зацікавити глядача? В чому, на вашу думку, інтрига?

 

СЛАЙД 10

 Перед вами на столі ( НА ЕКРАНІ) лежить аркуш паперу з поетичними рядками. Поети, виявляється, теж не байдужі до Будинку з химерами. Прочитайте вірші й подумайте над запитанням: «Які епітети, вислови, порівняння тощо використали автори, щоб  опоетизувати цю споруду?»

ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: створимо літературно – музично композицію, озвучивши рядками поезії репродукції інших живописних полотен із зображенням цієї перлини модерну в Києві.

Слайд шоу (активна презентація)–2 хв. 25 сек.

 ПІДСУМОК:

СЛАЙД 11

Городецького часто називають «українським Гауді». Чому? (запропонувати дітям прочитати речення із пропущеними словами:

«…(Які).....пошуки цих двох митців ..(період)…… схожі  між собою, їх творіння (Які)……»

Отже, поясніть тепер епіграф уроку – чи змінилась ваша думка з приводу нього? ( Нестандартне  теж буває красивим і ним можна не тільки  милуватись, а й використовувати у своє благо).

ОЦІНЮВАННЯ

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Написати твір міні-роздум «Чому я хотів би відвідати  Будинок з химерами» в Києві.

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Зайчик\Desktop\БУДИНОК З ХИМЕРАМИ. Гуаш. Марина Лідаговська, 2002.jpg

Марина Лідаговська.   БУДИНОК З ХИМЕРАМИ.

 

D:\на  ярмарку\будинок з химерами\ХИМЕРИ ГОРОДЕЦЬКОГО.акварель. Вікторія Кравченко,2011.jpg

Вікторія Кравченко.  ХИМЕРИ   ГОРОДЕЦЬКОГО.

 

 

D:\на  ярмарку\будинок з химерами\БУДИНОК З ХИМЕРАМИ.ЛІТНІЙ ВЕЧІР.Олія. Сергій Позняк.2007.jpg

Сергій Позняк. БУДИНОК З ХИМЕРАМИ.ЛІТНІЙ ВЕЧІР.

 

D:\на  ярмарку\будинок з химерами\МАРКА ДО ДНЯ НАРОДЖЕННЯ В.ГОРОДЕЦЬКОГО.jpg

МАРКА ДО ДНЯ НАРОДЖЕННЯ В.ГОРОДЕЦЬКОГО

 

 

 

 

***

Автор невідомий

Історична місцевість Липки. Увага!Вулиця Банкова

Є тут така садиба, з таким  дивовижним ганком:

Скульптура дельфіна – по-перше,

Мурована жаба – по-друге,

бетонні звисають  верши, тенета, канати,  ланцюги,

Слонами оздоблена  брама, а сходи які, а дах!

Дивацтва шалена гама, що просто з’їжджає  дах.

Стоїть кам’яниця  сувора охоплена, як холерою,

Міфологічною флорою, мисливською  зоосферою.

Будинок високомистецький з химерами і потворами

Придумав колись Городецький

Своєю  уявою хворою.  

 

МІСТО З ХИМЕРАМИ (уривки з роману). О.ІЛЬЧЕНКО.

 

«…Я  відчував, що цей будинок – не  просто так, не така собі забавка Городецького. Тут прихована якось таємниця. Точно… Я відчуваю. Вежа. Ти вгадав. Вежа над містом. У ті часи Київ же був інакший! Усі будинки були невисокі, а «Будинок з химерами» немов  вивищувався над ними».

«… Спереду цей будинок -  сірий особняк, а ззаду – якщо дивитись  трохи віддаля ,- наче фортеця над урвищем із зубчастим верхом. Фігури ж на даху з великої відстані  мають  вигляд  нерівних зубців на вежі…»                                      

 

 

ДІМ ГОРОДЕЦЬКОГО                                   

 М. Рильський

Очима дивимося звиклими

На цей будинок-дивогляд,

Де поруч з пазурями й іклами

Рухливих птиць недвижний ряд,

 

Де павіани між газелями,

Між ібісів – гіпопотам,

про обвітрені пустелі ми,

Про джунглі згадуємо там.

 

За стиль ні трошечки не дбаючи,

В спортсменськім запалі своїм,

Стрілець левів, убивця заячий,

Пан Городецький ставив дім

 

 

ДІМ З ХИМЕРАМИ.

Оксана Остапчук-Кужель

 

Десь там в нічному Києві

Стоїть старенький дім,

Сто літ уже пролинули,

Як він ще жив у нім.

Вогні собі освітлюють

Ці мури не прості,

 і зорям в небо кидають:

«Ще є отут живі!»

Дельфін онде заплутався

 У заростях глухих,

Змія  гачком загнулася

У пазурах страшних,

З колон з сумними  дивами

схиляються слони

Під шелест вітру зливами

Із жабами вони.

Говорять тихим леготом

Олені й носоріг,

русалоньки із  хлюпотом

Стають, як оберіг.

В німому диві з дивами

Чудовиська й казки,

Лунають переливами

«Пройшли уже роки!

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Балко Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Єрмак Марина Миколаївна
    Дякую. Розробка сподобалась.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 липня 2018
Переглядів
675
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку