Тема уроку №11:«У пошуках художньої експресії»
Мета уроку: Формування ключових та предметних компетентностей: уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності;
загальнокультурну – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту;
здоров′язбережувальну – викликати позитивні емоції шляхом ігрових вправ;
соціальну – розвивати вміння працювати в колективі, вміння з повагою ставитися до вчителя, однокласників;
інформаційну – навчати учнів використовувати малюнки, фотографії як джерела інформації, репродукції картин художників-експресіоністів.;
комунікативну – удосконалювати вміння дітей формулювати цілі власної діяльності та робити висновки за її результатами.
Формувати предметні компетентності й компетенції шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній:
емоційно-ціннісної – висловлювати власне ставлення до розвитку мистецтва на межі ХІХ—ХХ ст. з урахуванням моральних і соціальних норм;
комунікативної – проводити пошуково-дослідницьку діяльність у галузі мистецтва(проведення аналізу окремих мистецьких явищ, підготовка повідомлення); уміння працювати з довідковою літературою.
загальнокультурної – виховувати естетичний смак, інтерес до мистецтва модернізму прагнення багато знати і вміти, застосовувати свої знання.
міжпредметнуестетичнукомпетентність: оцінюватипредмети і явища, їхвзаємодію, що формуєтьсяпід час опанування видів мистецтв.
Оснащення уроку: зоровий ряд: портретна галерея письменників-символістів; репродукції картин художників-експресіоністів. Музичний ряд: аудіозаписи творів композиторів-експресіоністів (Арнольд Шенберг, Альбан Берг та Антон Веберн).
Фаза актуалiзацiї
1.Песимістичні настрої породили експресіонізм. Створіть асоцiативний кущ до слова «песимізм»:
2.«Кошик ідей»
Складаємо у корзину все, що знаємо про експресію і експресіоністів:
Потім під час уроку усю інформацію зв’яжемо у логічний ланцюжок.
3.Метод «З-Х-Д «Знаю-хочу знати-дiзнався»:
+ Що я знаю з даної теми |
? Про що хочу дізнатися |
- Про що дізнався |
театр Леся Курбаса «Березіль» |
У чому експресія? |
|
Посилена увага до внутрішнього світу людини,нервова збудженість, застосування символів |
У чому саме секрети художнього методу експресіоністів? |
|
4.Обмiркуйте- Об'єднайтесь у пари-Обмiняйтесь думками, розв’язуючи
проблемне запитання: У чому секрет мистецтва межі ХІХ—ХХ ст.? Чому саме в цей час виникли шедеври, що розпочали великий переворот, який згодом охопив світову культуру?
Фаза побудови знань
1.«Ромашка Блума» . Розгляньте картину першого експресіоніста — норвезького художника Едварда Мунка «Крик» і дайте відповіді на запитання.
1.Що зображено на картині?
2.Правда, що напруження потворює простір, деформує лінії?
3.Чому автор кричить внутрішнім стогоном, який мабуть так чи інакше тремтить у душі кожного?
4.А що, якщо у фантомному образі кричущого ми бачимо риси обличчя, які перетворюються з життя на смерть?
5.Настільки цінними є відлуння людських емоцій?
6.Як це можна використати на практиці? Як попередити екологічну чи іншу катастрофу?
2.Асоціативна гра «На кого схожий герой картини «Крик»»
На яку квітку схожий герой?
На яке дерево?
На яку тварину?
З яким кольором асоціюється ?
Яка музика найточніше відтворює душевний стан герой?
3.Передайте свої відчуття від картини. Напишіть есе на тему: «У чому її трагізм? Що вас вразило більше: експресія відчаю людини чи «крик деформованої природи», що звучить мов відлуння людських емоцій?»
4.Метод колаж. Про стиль якого художника- експресіоніста можна сказати,
переглянувширепродукції картин, а також висловіть свої враження про кольорову гаму картин?
(Е. Нольде)
(Франц Марк)
(Пауль Клеє)
5.Розгадайте кроссенс. Скажіть:
6. Стратегія «Джигсоу-1» (Мозаїка). Робота над текстом підручника «У пошуках експресії».
— Учні класу об’єднуються у 3 групи (кількість учнів – це кілька частин у тексті).
—Текст поділяється учителем на логічно завершені частини:
1.Про художників.
2.Про музикантів.
3.Про скульпторів.
̶ Кожна частина вивчається певною експертною групою.Учні вивчають свою частину, готуються донести її зміст до своїх товаришів у постійній групі.
Отже, кожна дитина вивчає свою частину тексту, але за допомогою товаришів (експертів з іншої частини) повинна сприйняти весь текст в цілому.
—Повернення експертів до постійної групи і взаємонавчання.
—Перевірка засвоєння змісту вцілому всіма учнями.
7.Діаграма Вена. Прослухайте і порівняйте!
А Шенберг. «Місячний П’єро» (№ 5 «Вальс Шопена», № 6 «Мадонна»).
Ф. Шопен. Вальс.
Пригадайте характерні ознаки вальсу. Які твори в цьому жанрі ви слухали раніше? Узагальніть свої враження і порівняйте з прослуханим твором Арнольда Шенберга. Як в експресіоністичній манері зазвучав вальс?
8.Коло думок. У чому унікальний характер скульптурних портретів італійського митця АмедеоМодільяні.
Фаза консолiдацiї
1.Метод «З-Х-Д «Знаю-хочу знати- дiзнався». Завершення роботи над таблицею
+ Що я знаю з даної теми |
? Про що хочу дізнатися
|
- Про що дізнався
|
театр Леся Курбаса «Березіль»
|
У чому експресія?
|
Прагнув показати «Я» кожного героя, побут при цьому слугував, можна сказати фоном, який також відігравав свою певну роль….. |
Посилена увага до внутрішнього світу людини,нервова збудженість, застосування символів |
У чому саме секрети художнього методу експресіоністів? |
Музикальність просвічує крізь загадкову гармонію структурних колажів, картин-мережив. Деякі фахівці вважають, що кольори і форми композицій є своєрідним нотним еквівалентом, де все підкорено мелодійній і ритмічній організації… |
2.Складання сенкану, що передає сутність мистецтва експресіоністів.
Мистецтво,
божевільне і емоційне.
Кольорова гама і деформація пропорцій.
Передає біль і страждання в житті.
Вічне.
3.Заповнити таблицю«РОФТ»
Роль (хто пише) |
Отримувач (аудиторія) |
Формат (у якій формі) |
Тема (про що це) |
Я |
Учні класу |
SMS-повідомлення |
Передайте свої емоції, не оголяючи нерви іншим |
4.Метод «Кластер». Підсумуйте свої знання з теми «Експресіонізм».