Конспект уроку з образотворчого
мистецтва на тему «Мистецтво витинанки. Виготовлення сюжетної витинанки» в 7 класі
Підготувала: вчитель
образотворчого мистецтва
Буцинського ліцею Дубівської
сільської ради Ковельського ра
йону Волинської області Бірук Н. А
Урок №4. Мистецтво витинанки. Виготовлення
сюжетної витинанки
Мета: ознайомити з історією виникнення витинанки, видами витинанок (одно, багатоколірна, витинальна графіка); дати поняття про оберегові символи у витинанках; показати різноманітність форм і візерунків витинанок; виховувати розуміння взаємозв’язку внутрішньої та зовнішньої краси навколишнього світу через створення художнього образу засобами витинанки, естетичний смак, повагу до народних традицій.
Тип уроку: комбінований.
Техніка виконання: витинанка.
Обладнання: таблиці, схеми, малюнки з обереговими символами, які застосовуються у витинанці, зразки витинанок, сигнальна схема «Послідовність виконання витинальної композиції», аудіозапис українських народних пісень; кольоровий папір, картон, клей, ножиці.
Хід уроку
Організаційний момент.
Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя.
З давніх-давен жінки-українки любили прикрашати свої хати рушниками, витинанками, мальованками, в оселях було чисто і затишно.
Сьогодні ми з вами прикрасимо наш клас чарівними витинанками.
У повітрі сніжинки кружляють,
На землі осідають, на ганку.
Знають люди,чи, може, не знають,
Що зима виріза витинанку?
Все весна заквітчала красиво,
Землю вбрала іще до світанку.
Хто підгледів таке тихе диво?
Хто придумав її, витинанку?
Оживають в ній трави і квіти,
Завмирає на вітах пташина…
На папері, талантом зігрітім,
Витинає природу людина.
Повідомлення теми та мети уроку.
Отже, тема нашого уроку «Мистецтво витинанки. Виготовлення сюжетної витинанки».
Ми згадаємо історичні передумови виникнення витинанок, навчимося використовувати їх традиційні елементи, повторимо, які оберегові символи застосовували наші предки у витинанка.
Пам’ятаєте, як вперше познайомилися з витинанками – цим стародавнім видом декоративно-прикладного мистецтва, коли почали виготовляти сніжинки напередодні Нового року?
Що означає слово «витинати»?
Тепер ми знаємо, що витинати - це сюжетні та орнаментальні прикраси житла, витяті ножицями або вирізані ножем з паперу, при цьому папір складається вдвоє, вчетверо, увосьмеро і т.д. Характерні особливості витинанок – симетрія, стилізованість, багатство орнаментики.
Вивчення нового матеріалу.
Повідомлення учнів
1уч. Перші витинанки виготовляли з шкіри, вони датуються Vст. до н.е, ними прикрашали одяг, речі.
2уч. Перші паперові прикраси виникли в Китаї (VII – XIIст.) у зв’язку з винаходом і розповсюдженням там паперу. Вони стали попередниками традиційних витинанок в Україні.
3уч. Прототипи укр. витинанки – паперові кустодії – це підкладка під воскову чи сургучеву печать, що навішувалась до грамот на шкурках.
Їх вирізали розетками, зірками, квітками, розміром від 4 до 14 см.
4уч. Ще один різновид паперових прикрас - так звані силуети – виникли в XVIII ст. у Франції та поширились по всій Європі. Силуетами називали своєрідні портретні зображення і фігурні композиції, намальовані тушшю, вирізані з паперу або гравійовані на дереві. Цим займались Альберт Дюрер, Пітер Пауль Рубенс – відомі художники.
5уч. Як прикрасисільських хат витинанки стали популярними в XIXст. коли в європейських країнах навчилися виготовляти папір із целюлози. Тканина на той час була дорожчою за папір, тому з паперу витинали чудові прикраси для жител: фіранки, рушники для обрядів, серветки для поличок.
1уч. Витинанки приурочувались до основних подій у житті селянина, і кожній відповідала певна традиційна композиція. До жнив вирізали й клеїли врожайну, на заручини – заквітчану, яку потім замінювали на весільну. І тепер перед Новим роком у школах, вітринах магазинів можна побачити новорічні витинанки.
2уч. В народі збереглося багато цікавих легенд, переказів про появу витинанок в Україні. Ось одна із них.
Колись у давнину в одному українському селі ввечері сиділа під хатою дівчина і мріяла про свого нареченого, який давно пішов у далеку країну і не повертався.
Раптом затріпотів перед нею голуб і сів на коліна. Дівчина не сполохалася, бо то був їхній голуб. Він прилетів здалеку. Його брав з собою хлопець – коханий дівчини. Приніс голуб на клаптику звісточку.
Вона сповіщала, що хлопець живий-здоровий і незабаром повернеться в село.
Дівчина довго думала: «Яку б це відповідь дати?»
Потім зайшла до хати, взяла ножиці та папір і почала витинати узор. І як розгорнула папір, то побачила гарну-прегарну витинанку. Вона і незчулась як це в неї просто вийшло. Вона прив’язала витинанку-звісточку до голуба, і він поніс її в далекий край коханому. Коли ж наречений повертався додому, він мав цю витинанку з собою, і як заходив в село, то всім показував її. Люди дивувалися чарівному узору. І там де хлопець проходив, всі почали витинати таку ж красу.
Слово вчителя. Витинальне мистецтво мало свої оберегові символи. Будь-який виріб мав потрійну символіку: форми, орнаменту та кольору. Витиначі черпали натхнення для своїх творів зі світу природи, зображуючи квіти, дерева, рослини в стилізований спосіб. Такі символи віддзеркалювали відновлення природи й життя.
Мотиви геометричних елементів і фігур:
Прямі, ламані, хвилясті – символи життєвої дороги;
Трикутні – обереги;
Чотирикутні – символ родючості;
Магічна символіка – чотири пори року, чотири сторони світу;
Розеткові – сонце;
Рослинні символи (вазон, квіти, насіння)
Релігійні (хрест, сонце, риба)
Тваринні (тварини, птахи, риби)
Зображення людини (берегиня)
Зображення архітектурних об’єктів.
Учні працюють над таблицями, схемами, малюнками із обереговими символами, що застосовуються у витинанці.
Слово вчителя. Сучасні майстри витинанок створюють оригінальні картинки, їх можна вставити в рамку під скло і прикрашати сучасний інтер’єр.
Ще витинанки застосовують як ілюстрації для оформлення журналів, святкових листівок, книжок.
Так книга львівської поетеси Христини Білоус «Вертепна зірка» ілюстрована витинанкою.
Виявляється, що звичайними ножицями із звичайного паперу можна вирізати не лише зірочки чи квіти, а цілі картини-ілюстрації. Від таких робіт душа отримує естетичну насолоду, позитивну енергію, хочеться теж творити.
Практична діяльність учнів.
Повторення правил безпеки при користуванні ножицями.
Пам’ятати треба нам,
Що різать можем лиш від себе,
І акуратно працювати,
І особливо обережно,
Щоб правильно ножиці другу подать,
То зімкнуті леза в долоні узять,
Закінчивши працю, прибрати все чисто,
А зімкнуті ножиці покласти на місце.
Розгляд сигнальної схеми «Послідовність
виконання витинальної композиції.»
Правила підбору кольорів: світлу витинанку клеїмо на темний фон, а темну – на світлий.
Виконання сюжетної витинанки.
6. Узагальнення. Систематизація нових знань і вмінь.
Опитування
З яким видом декоративно-прикладного мистецтва ми з вами продовжили знайомство на цьому уроці?
Коли з’явились перші витинанки?
З якою метою створювали витинанки?
Чи була витинанка до чогось приурочена?
Які оберегові символи зустрічаються у витинанках?
Які витинанки ми сьогодні зробили?
7. Підсумок уроку.
1.Аналіз і оцінювання робіт.
2. Виставка учнівських робіт.
Інтерактивна вправа «мікрофон»
Закінчіть речення: «Мені найбільше сподобалось…»