Методичний проект
«Інноваційні підходи до організації методичної роботи на ПНЗ «СЮТ» — важлива передумова зростання професійної майстерності педагога та соціально активної, творчої особистості вихованця»
(Старая проблема )Методичний супровід інноваційного розвитку науково – технічного напрямку в контексті компетентнісно – орієнтованого підходу до навчання та виховання
Актуальність
Cьогодні в умовах величезних змін у соціальному, економічному та політичному житті України постала проблема радикальної перебудови у сфері освіти та виховання, мета якої — формувати конкурентно здібну, творчу особистість, яка спроможна до самовизначення, самореалізації та самовдосконалення.
Модернізація змісту позашкільної освіти — важливий чинник розвитку системи національної освіти в цілому, а підвищення її статусу вимагає високого рівня загальної і професійної культури педагога. Адже сучасне суспільство потребує підготовки адаптованих до вимог сучасності, особистості, яка опановує певну систему цінностей, людини з високими розумовими здібностями та інтелектом. У зв’язку з цим велике значення має вивчення творчої педагогічної діяльності з метою розвитку професійного потенціалу педагога.
В умовах модернізації освітньої галузі Міністерством освіти і науки України визначені нові стратегічні цілі й тенденції оновлення змісту навчання і виховання підростаючого покоління
Стратегічні завдання та напрямки реформування позашкільної освіти, удосконалення діяльності позашкільних навчальних закладів в свою чергу вимагають відпрацювання нових підходів до підвищення кваліфікації педагогів, що є головним завданням методичної роботи. Адже успіх інноваційних реформ, в першу чергу, залежить від педагога, його творчого потенціалу, готовності до безперервної освіти, гнучкого соціально-педагогічного мислення.
Методична робота в позашкільному навчальному закладі — це складова навчально-виховного процесу, спрямована на підвищення професійної компетентності педагогів і, як наслідок діяльності творча особистість вихованця. Отже, у позашкільному навчальному закладі методична робота повинна забезпечити підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, розвивати творчий потенціал сучасного педагога-позашкільника, вдосконалювати його методичну культуру.
Сутність науково-методичної діяльності в позашкільному навчальному закладі полягає в системному підході до підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, що забезпечує нерозривну єдність мети і завдань, змісту, форм і методів навчання та виховання дітей. Запорукою успіху є конкретна постановка мети і завдань методичної роботи, зорієнтованої на кінцеві результати.
Інструментом створення якісно нової освіти є інноваційна діяльність, а саме: пошук нових моделей, відхід від традиційних методів і впровадження інновацій у навчально-виховний процес, що сприяють подоланню консерватизму й виявленню нових творчих можливостей педагога.
Визначальна роль педагога – допомогти зростаючій особистості жити власними силами, у злагоді з довкіллям і згоді з собою, як активному суб’єкту життєдіяльності. Це вимагає певних змін від педагога. Він має бути здатним до швидкого і постійного оновлення знань, до науково-дослідницької, інноваційної роботи, орієнтуватись в інформаційних потоках, бути комунікабельним. В основі інноваційної діяльності лежить самоосвіта, яка є усвідомленою потребою в постійному професійному вдосконаленні.
Одним із завдань педагога-позашкільника є виявлення та розвиток ідейно-моральних якостей вихованця, пізнавальної і громадської активності; поглибленню знань, умінь і навичок напрямках діяльності закладу; вихованню потреби самоосвіти; ініціативи; приймання творчих рішень і застосування їх на практиці; ознайомленню вихованців з досягненнями науки і техніки.
А одним із основних завдань методичної роботи у закладі є створення умов для розвитку у педагогів творчих здібностей, стимулювання їхньої творчої активності. Творчість педагога виявляється в прагненні і вмінні постійно вдосконалювати свою майстерність, знаходити нові, більш досконалі методи практичної реалізації вимог педагогічної науки, творчо застосовувати в своїй роботі надбання позитивного педагогічного досвіду.
Готовність до особистої участі у впровадженні інновацій, уміння використовувати альтернативні шляхи пошуку інформації і прогнозувати наслідки, упевненість в собі – основні характерні риси інноваційної активності.
Мета проекту:
– проведення діагностування з метою вивчення творчого потенціалу педагогів;
– формування творчої особистості та сприяння розвитку обдарованості дітей та молоді;
– забезпечення розвитку індивідуальних здібностей педагога, його творчого мислення;
– реалізація нових освітніх технологій;
– поширення перспективного педагогічного досвіду педагогів з високим творчим рівнем;
– надання допомоги вихованцям, реалізація їхніх інтересів, потреб, творчого потенціалу;
– розробка керівниками гуртків теоретичних проблем та здійснення суто практичних видів творчої діяльності.
Завдання проекту:
Учасники проекту:
Очікувані результати для учасників проекту:
Нова організаційно-функціональна модель методичної роботи на СЮТ полягає в застосуванні модульного підходу за трьома напрямами:
1. Пізнавальна діяльність – формування свідомості педагогів, вивчення нових педагогічних технологій.
2. Тематична діяльність – опрацювання отриманої інформації, визначення шляхів вирішення актуальних проблем, розроблення нових педагогічних ідей.
3. Практична діяльність – впровадження в педагогічну практику результатів пізнавальної та тематичної діяльності. Педагогічні працівники оволодівають практичними навичками щодо використання інноваційних педагогічних технологій.
Модульний підхід у діяльності передбачає впровадження нетрадиційних індивідуальних та групових форм методичної роботи.
Форми роботи з педагогами:
Наукове забезпечення через засоби педагогічної інформації:
Робота з молодими педагогами:
Форми роботи з вихованцями:
Термін виконання:
Вересень 2018 р. – травень 2022 р.
ЕТАПИ РЕАЛІЗАЦІЇ МЕТОДИЧНОГО ПРОЕКТУ
І . ДІАГНОСТУВАННЯ
Однією з основоположних функцій у системі методичної роботи в умовах оновлення освіти є діагностична. Вивчення якісного стану педагогічних кадрів, їх запитів є необхідною умовою для обґрунтування розробки основних напрямків, змісту, методів організації вдосконалення педагогічної майстерності та системи методичної роботи.
Діагностика професійної підготовленості педагога дає змогу виявити рівень професійної підготовки, а саме: початковий, середній, високий, з’ясувати сильні та слабкі сторони педагогічної діяльності, причини успіху чи поразок, коло колег, з яким педагогу творчо і комфортно працювати, напрям творчої діяльності, в якій він може виявити свою педагогічну майстерність, самооцінку творчих можливостей, організаторські здібності.
При діагностуванні вихованців враховуються відомості про досягнення дитини в певній сфері діяльності за напрямками закладу. Діагностування дає змогу визначити коло вихованців, з якими слід проводити поглиблені індивідуальні дослідження, а також виявити вихованців з творчими здібностями.
ІІ . ПЛАНУВАННЯ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ МЕТОДИЧНОЇ РОБОТИ ПЕДАГОГАМИ
Методична робота планується також відповідно до науково-методичної проблеми закладу………..
План методичної роботи складається на поточний навчальний рік і спрямовується на поліпшення науково-теоретичної, методичної та практичної підготовки педагогічних працівників закладу.
Одним з найважливіших напрямків методичної роботи, яка сприяє безперервній освіті педагогів є самоосвіта – цілеспрямована, систематична і самостійна робота над підвищенням професійної кваліфікації . У процесі самоосвіти педагог сам визначає напрям, мету і зміст своєї роботи, обирає в якому обсязі, з якою глибиною, з яким джерелом він буде працювати.
На цьому етапі педагог аналізує різні точки зору на вирішення тієї чи іншої проблеми, визначає власну позицію. Порівнює власний досвід з ідеями, методами, прийомами, які є в науці, що дає йому змогу визначити, які знання він уже має з даної проблеми, що є принципово нове в його досвіді, у чому він може піти далі.
ІІІ. ПЛАНУВАННЯ РОБОТИ З ГУРТКІВЦЯМИ
На цьому етапі роботи з вихованцями основну роль повинні виконувати керівники гуртків, завдання яких — формування і поглиблення дитячих здібностей. При цьому педагоги мають змогу використовувати різні форми роботи: ігрова діяльність; проектна діяльність; конкурси, змагання, виставки на різних рівнях; інтелектуальні ігри; виховні заходи до різних свят; гурткові заняття за напрямками діяльності закладу.
IV. ПРАКТИЧНЕ ЗАСТОСУВАННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ, КОНСТРУЮВАННЯ НОВОГО ДОСВІДУ
Необхідний етап роботи оволодіння практичними вміннями і навичками інноваційної діяльності, закріплення позитивного досвіду, широке його втілення, конструювання нового досвіду на основі досягнень науки і практики, а також перевірка його ефективності. Керівники гуртків беруть участь у семінарах, Творчих майстернях, обговореннях, педагогічних виставках, проводять відкриті заняття з використання інтерактивних технологій, майстер-класи, обмінюються досвідом, проводять заходи, що сприяють виявленню творчих особистостей.
Вважається, що найкращою системою у позашкільній освіті є та, в якій виявляється творчий розвиток, але система має бути спрямована перш за все на те, щоб пізнати творчу особистість і продовжувати її розвивати. Тому вихованців залучають до виконання різних завдань, стимулюючи в них процес мислення, викликаючи віру у власні сили, упевненість у їх можливостях, участі у різних заходах, що сприяють розумовому, інтелектуальному, естетичному розвитку.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ДОСЯГНУТИХ РЕЗУЛЬТАТІВ, ВИСНОВКИ
Завершальним етапом роботи є аналіз одержаних результатів методичної діяльності педагога, що базуються на наукових підходах і відповідають змісту завдань та опису одержаних результатів дослідження. А вихованці - проходження навчальної програми в повному обсязі і отримання посвідчення о закінчені позашкільної освіти.
План реалізації методичного проекту
на 2017-2021н. р.
№п/п |
Зміст роботи |
Учасники |
Термін виконан-ня |
Відповідальний |
Відмітка про вико-нання |
1 |
Освітній навігатор «Знайомство з інноваційними технологіями навчання» ( в рамках методичного об’єднання) |
педагоги |
вересень |
Бухтіярова Н.В.заввідділом |
|
2 |
Організація додаткових індивідуальних навчальних занять (ДІЗИ) (згідно розкладу) |
педагоги та вихованці |
протягом навчального року |
Бухтіярова Н.В. заввідділом,Угліна І.І., керівник гуртка |
|
3 |
Майстер-клас за методикою М.Монтессорі |
педагоги |
вересень |
Тищенко Н.В.керівник гуртка |
|
4 |
Тиждень наук в АДН (за окремим планом) |
вихованці АДН |
жовтень |
Бухтіярова Н.В., заввідділомГорбань О.В., методист гуманітарного відділу |
|
5 |
Тиждень майбутнього першокласника
|
педагоги |
жовтень |
Бухтіярова Н.В., заввідділом,Овод В.С., керівник гуртка,
Борсяк Л.О., Супруненко О.О., психологи ЦТДЮ
|
|
6 |
Панорама методичних знахідок. Етнопедагогіка як галузь педагогічної науки. (в рамках методичного об’єднання) |
педагоги |
листопад |
Горбань О.В.,методист гуманітарного відділу |
|
7 |
Педагогічні посиденьки «Сторінка народної спадщини. Збереження традицій – пошук нового» |
педагоги |
листопад |
Бухтіярова Н.В. заввідділом |
|
8 |
Тренінг «Духовно-моральний розвиток обдарованих вихованців» |
Педагоги та вихованці |
листопад |
Супруненко О.О., Борсяк Л.О., практичні психологи ЦТДЮ |
|
9 |
Майстер-клас по виготовленню ялинкової прикраси «Майстер новорічних справ» |
педагоги, вихованці АДН |
грудень |
Кишиневська І.О.,Федченко Ю.А.керівник гуртка |
|
10 |
Майстер-клас по розпису різдвяного печива «Казкове Різдво» |
педагоги, вихованці АДН |
січень |
Кишиневська І.О.,Федченко Ю.А.керівник гуртка |
|
11 |
Сторінка народної спадщини «Вечорниці у світлиці» |
педагоги |
січень |
Бухтіярова Н.В. заввідділомГорбань О.В., методист гуманітарного відділу |
|
12 |
Майстер-клас за методикою М.Монтессорі |
педагоги |
лютий |
Тищенко Н.В.керівник гуртка |
|
13 |
Інтернет-кафе «Погляд». Роздуми педагогів про сучасне заняття. (в рамках місячника) |
педагоги |
лютий |
Бухтіярова Н.В. заввідділомГорбань О.В., методист гуманітарного відділу
|
|
14 |
Тиждень сучасного заняття (в рамках місячника АДН) |
педагоги, вихованці АДН |
лютий |
Бухтіярова Н.В. заввідділомГорбань О.В., методист гуманітарного відділу |
|
15 |
Тренінг «Школа розуміння» (в рамках місячника АДН) |
педагоги, вихованці АДН |
березень |
Супруненко О.О., Борсяк Л.О., практичні психологи ЦТДЮ |
|
16 |
Вечір запитань та відповідей «Нова філософія освіти – синергетика. Синергетичний підлхід у педагогіці» (в рамках методичного об’єднання) |
педагоги |
березень |
Бухтіярова Н.В. заввідділомГорбань О.В., Кишиневська І.О., методисти гуманітарного відділу |
|
17 |
Спортивне змагання «Малі Олімпійські ігри» |
Педагоги, вихованці АДН |
березень |
Бухтіярова Н.В. заввідділомГорбань О.В., методист гуманітарного відділу |
|
18 |
Майстер-клас «Великоднє курча» |
Педагоги, вихованці АДН |
квітень |
Кишиневська І.О.,Федченко Ю.А.керівник гуртка |
|
19 |
Тиждень майбутнього першокласника
тестування готовності дитини до школи |
педагоги |
Квітень-травень |
Бухтіярова Н.В. заввідділом,Горбань О.В.,методист гуманітарного відділу Овод В.С. керівник гуртка
Борсяк Л.О. Супруненко О.О. психологи ЦТДЮ
|
|
20 |
Майстер-клас за методикою М. Монтессорі |
педагоги |
травень |
Тищенко Н.В.керівник гуртка |
|
21 |
Круглий стіл за підсумками роботи методичного проекту «Від усіпшного керівника гуртка – до успішного випускника АДН» |
педагоги |
червень |
всі учасники проекту |
|
22 |
Виїзне засідання «У пошуках нового» |
педагоги |
червень |
всі учасники проекту |
|
Бюро новаторських знахідок