Виховний захід: «Мій світ без насильства»
Слово ведучого: В світі моєму насильства немає,
В світі моєму щасливі усі!
Щастя у світі лиш той відшукає,
Хто ставиться добре до друзів своїх!
Дуже непросто людиною бути,
Бути людиною треба завжди!
І щоб не пізно було це збагнути,
Скажемо булінгу – НІ! я і ти!
- Доброго дня, дорогі учні! Тема нашого сьогоднішнього заходу « Мій світ без насильства». На цьому заході ми знову обговорюватимемо важливі теми для людини, а точніше – для дитини.
Метою цього заходу я поставила – пояснити вам поняття «булінг», розвивати у вас почуття відповідальності, виховувати любов та повагу до іншого ставлення, зовнішності чи думки.
На превеликий жаль, прояв жорстокості і цькування у дитячому світі набув великих масштабів та страшних наслідків. І саме такий прояв жорстокості сьогодні називають словом «БУЛІНГ».
Я пропоную вам зараз подивитися ролик, а потім обговорити його.
Перегляд фрагменту відеофільму «Перші ластівки»
Запитання для обговорення:
А зараз мені б хотілося дізнатися, чи мав хтось із вас свою роль у булінгу? Був спостерігачем, але при цьому не замислювався, що є безпосереднім його учасником? Хто може розповісти, чи траплялися такі ситуації у вашому класі або за межами школи? Чи спостерігали ви подібне?
Ведучий уважно вислуховує учнів та обговорюють відповіді.
Елемент тренінгового заняття: «Форум- театр».
Сценарій конфлікту «Проблема глузування»
Перша дитина (у їдальні за довгим столом із друзями): - Ми тут (махає), Поросятку. Іди до нас.
Друга дитина (вдає, що не чує).
Перша дитина: - Поросяяяяяяяяяяяяятку! (Сміється): Ну ж бо, ми тут!
Друга дитина: -Я сидітиму з кимось іншим…
Перша дитина: -Та чого ти, ми залишили тобі місце. Це місце для свинки. (Друзі регочуть).
Друга дитина: - Я не хочу з тобою сидіти. Ти просто нікчема!
Перша дитина: Подивіться, хто тут нікчема! Я залишив тобі місце, але забудь про це. Ми не хочемо, щоб ти тут сидів.
Запитання на обговорення:
– Як, на вашу думку, зараз почувається кожна дитина?
– Чому, на вашу думку, друга дитина сердиться?
– Чому сердиться перша дитина?
– Чи знала перша дитина, що другій дитині не подобається, коли її називають «поросятком»?
Рольова гра «На місці іншого»
Об’єднайте дітей у пари, заохотьте кожного намалювати й вирізати дві пари відбитків черевиків на плакаті й позначте їх як «Перша дитина» і «Друга дитина» або, якщо заняття проводиться на відкритому повітрі, діти можуть намалювати відбитки на землі. Дві пари відбитків мають бути розташовані одна навпроти одної. Один із дітей виступатиме в ролі Першої дитини, інший – Другої дитини. Роздайте дітям відповідні картки-ролі і попросіть прочитати їх про себе. Нехай діти стануть на відбитки. Поясніть, що «черевики» мають магічну силу, примушують того, хто на них стоїть, розуміти позицію певної дитини.
Нехай кожна дитина приміряє обидві ролі. Спочатку Перша дитина пояснює своє бачення, а Друга дитина слухає. Далі Друга дитина пояснює свою позицію, а Перша слухає. Потім вони міняються місцями.
Коли всі пари виступили в обох ролях, запитайте: тепер, коли ви краще розумієте, як почувалася «Перша дитина», що вона мала б сказати «Другій дитині» (можливі варіанти: «Я перепрошую», «Я не розумів, як ти почуваєшся», «Я не мав наміру тебе скривдити», «Я більше не називатиму тебе “поросятком”» тощо). Проведіть «мозковий штурм» щодо найкращих способів вибачення. Тепер запитайте, що «Друга дитина» хотіла би сказати «Першій дитині» («Шкода, що я не сказав тобі, як мене ображає твоє глузування» тощо).
Попросіть дітей навести приклади того, як «Перша дитина» може відшкодувати «Другій дитині» цю кривду. Зберіть дітей знов у групу й запитайте, чи є виправдання образам. Зазвичай діти відповідають, що вони розуміють, коли хтось просто по-доброму жартує, а коли ні. Але вправа доводить, що іноді важко розрізнити, чи хтось жартує або кепкує по-доброму, і жарт може перетворитися на образу. Коли щось завдає кривди іншому, це не смішно. Як учням пересвідчитися, що їхні жарти нікого не кривдять?
Слово ведучого : Прекрасним чи поганим народжується птах,
Та все одно йому судилося літати.
Але з людиною в житті усе не так
Замало народитись – потрібно нею стати!!!
Перегляд притчи (https://youtu.be/9SKuJofvuMA)
Слово ведучого: Візьміть, будь ласка, лист паперу, що перед вами, та пожмакайте його. А тепер спробуйте зробити так, щоб він знову став гладенький. Вийшло? Ні! От так і з людьми. Якщо образиш хоч раз словом або діями, уже ніколи не зможеш повернути довіру до себе і повагу! Пам’ятайте про це і думайте, перш ніж іти на погані вчинки та говорити образливі слова!
Мозковий штурм «До кого звертатися у разі булінгу»
Ми знаємо, що робити і до кого звертатися, якщо раптом заболить зуб чи захворіємо на грип. А як бути, коли ситуація булінгу не вирішується на рівні однолітків?
Відповіді учнів записуються на дошці
Орієнтовні варіанти відповідей:
— батьки;
— старший брат або сестра;
— друг (друзі) зі старших класів;
— друг (друзі) не зі школи;
— класний керівник;
— директор школи;
— батьки кривдника;
— поліція;
— шкільний психолог;
Слово ведучого: Діти, запам’ятайте:
Мій світ без насильства, страждань і без зла,
Щоб кожна людина щаслива була.
Зростайте людьми із палкими серцями,
До зустрічі, рада співпраці із вами!!!