ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Україні необхідні кваліфіковані спеціалісти, формування яких починається зі школи. Чільне місце у формуванні належить математиці, адже вона була і залишається технічною мовою для вивчення різних предметів. Одним із шляхів удосконалення математичної підготовки є професійна направленість. В школі велика увага приділяється математиці. Цей предмет достатньо складний, тому по закінченню школи, полегшено зітхнувши, що не треба більше вивчати математику, здобувачі освіти, які приходять на навчання у профтехнічні заклади, з дивуванням починають розуміти, що математика і тут займає важливе місце в процесі здобування професійних навичок.
Завдання викладача математики професійно – технічного закладу – не просто дати певні математичні знання здобувачам освіти, а навчити як і де використовувати їх у майбутній професії.
Математика застосовується практично в усіх областях людської діяльності, в різних професіях. Даний проект є прикладом того, як можна застосувати математичні знання у професії верстатника.
Кваліфікований робітник – верстатник широкого профілю - повинен уміти читати креслення, визначати послідовність обробки, вибирати різальний інструмент, налагоджувати верстат, обробляти деталі, а також перевіряти якість оброблення деталей контрольно-вимірювальним інструментом.
Стандарт професійної (професійно-технічної) освіти ґрунтується на компетентнісному підході підготовки кваліфікованого робітника.
Компететнісний підхід – черговий крок успішної людини в майбутньому професійному і соціальному житті, яке визначається рівнем розвитку загальнопрофесійних, ключових та професійних компетентностей.
Метод активного навчання на основі реальних ситуацій дає можливість оптимально об’єднати теоретичні знання з загальноосвітніх, спеціальних предметів та виробничого навчання, що має вагоме значення при підготовці кваліфікованого фахівця.
Кваліфікований робітник – верстатник широкого профілю - повинен мати хорошу підготовку з арифметики, алгебри і геометрії. Верстатник повинен вміти виконувати наближені обчислення, вміти перетворювати формули. В геометрії однією з важливих тем є тема - «Тіла обертання. Циліндр і конус».
Більшість деталей, що виточують на токарних верстатах, є тілами обертання.
Матеріал проекту узагальнює і систематизує відомі факти про тіла обертання, зокрема про циліндр і конус та їх елементи.
На прикладі виготовлення деталі «Ручка» показано застосування математичних знань в професійній підготовці верстатників широкого профілю.
Під час виконання проекту перед здобувачами освіти була поставлена задача: виготовити деталь «Ручка». Шляхом розв’язування прикладних задач та виконання практичного завдання, здобувачі освіти, майбутні верстатники, повинні дати відповідь на запитання: «Чи потрібна математика верстатнику?» Для виконання даної задачі учасники проекту:
- повторили та розширили знання про циліндр і конус та їх властивості;
- навчилися виділяти тіла обертання з навколишнього середовища;
- за робочим кресленням «розклали» деталь «Ручка» на окремі геометричні елементи;
- розробили технологію виготовлення деталі «Ручка»;
- розрахували вартість готової продукції;
- виготовили деталі у кількості 300 шт; - підготувати портфоліо проекту.
До участі у проекті залучені здобувачі освіти другого курсу. За їх бажанням та напрямком роботи сформовані окремі творчі групи:
- математики – виконують математичне обґрунтування проекту;
- технологи – розробляють технологію виготовлення деталі «Ручка»;
- практики – виготовляють деталі в майстернях училища;
- економісти – розраховують собівартість деталі;
- ІТ-фахівці – розробляють електронні таблиці для обчислення режимів різання, допомога всім творчим підгрупам у підготовці презентаційних матеріалів;
- конструктори – розробляють конструкцію деталі «Ручка, виконують її креслення, будують 3-D.
Виконання даного проекту сприяє формуванню у здобувачів освіти наступних предметних та ключових компетентностей:
Творча група |
Компетентності |
Змістовні компетентності |
Взаємопов’язані предмети |
Конструкто ри |
Виконати креслення та 3D- модель деталі |
-розрахувати граничні розміри та допуски поверхонь деталі; -виконати ескіз деталі; -виконати креслення деталі за допомогою програми КОМПАС-3D V16; -застосовувати вимоги Державних стандартів до оформлення конструкторської документації; -побудувати 3D модель деталі.
|
- математика, - креслення, - допуски та технічні вимірювання |
Технологи |
Описати властивості матеріалу деталі |
Проаналізувати фізичні, механічні, технологічні властивості матеріалу деталі з метою вибору оптимального матеріалу різців та раціонального режиму різання
|
- фізика, - хімія, - матеріалознавс тво |
Технологи |
Обгрунтовувати вибір виду та розмірів заготовки |
Застосувати вміння користуватись довідниковою літературою для правильного вибору виду заготовки, її форми, розміру припусків на обробку, розрахувати розміри заготовки. Від цього залежить |
- технологія машинобудува ння, матеріалознав ство, - допуски та технічні вимірювання, - технологія |
|
|
|
трудомісткість, а у підсумку, й собівартість процесу обробки та виготовлення деталі в цілому. |
верстатних робіт професійнопрактична підготовка |
|
||||
|
Технологи |
Складати технологічний процес механічної обробки деталі |
-проаналізувати вид та розміри заготовки; -визначити послідовність виготовлення деталі; -вибрати потрібні інструменти, пристрої, верстат. |
- технологія верстатних робіт - професійнопрактична підготовка - технологія машинобудува ння |
|
||||
|
Практики |
Підготовлювати до роботи інструмент, пристрої, верстат |
-заточити різці та виміряти універсальним кутоміром передній, задній та кут загострення; -встановити різці у різцетримачі; -раціонально організувати робоче місці; -дотримуватись вимог охорони праці.
|
- технологія верстатних робіт; - професійнопрактична підготовка; охорона праці
|
|
||||
|
Математики |
Виконати розрахунки, необхідні для виточування деталі |
Розрахувати: - елементи конуса; - кут повороту верхньої каретки супорта; - режим різання; - елементи різьби.
|
- математика; - технологія верстатних робіт; - інформаційні технології.
|
|
||||
|
Практики |
Виточити деталі у кількості 300 шт. |
Виготовити деталі в умовах виробничих майстерень училища . |
- читання креслень; - допуски та технічні вимірювання; матеріалознав ство; - технологія верстатних робіт
|
|
||||
|
Економісти |
Розрахувати вартість готової продукції |
Виконати математичні розрахунки собівартості продукції.
|
- математика; - галузева економіка. |
|||||
ІТ-фахівці |
Комп’ютерний супровід проекту |
Узагальнити результати роботи кожної творчої групи |
інформатика |
||||||
|
|
|
|||||||
Під час роботи над проектом формувалися вміння та навички застосовувати набуті знання в процесі розв’язування окремих етапів задач професійної спрямованості. Вирішення реалістичних завдань підвищило рівень відповідальності та зацікавленості учасників проекту за виконаний обсяг роботи.
Даний проект спрямований на розвиток загального інтелектуального і комунікативного потенціалу здобувачів освіти і викладача.