Міждисциплінарний навчальний проект з математики "Виготовлення ручки"

Про матеріал
Матеріали проекту розкривають значимість математичних знань та навичок у формуванні професійних компетенцій кваліфікованого верстатника широкого профілю. Виготовляючи деталь «Ручка» учасники проекту здійснили математичні розрахунки та обчислення різного рівня складності. Методична розробка проекту може бути корисною викладачам, майстрам виробничого навчання.
Перегляд файлу

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Україні необхідні кваліфіковані спеціалісти, формування яких починається зі школи. Чільне місце у формуванні належить математиці, адже вона була і залишається технічною мовою для вивчення різних предметів.    Одним із шляхів удосконалення математичної підготовки є професійна направленість. В школі велика увага приділяється математиці. Цей предмет достатньо складний, тому по закінченню школи, полегшено зітхнувши, що не треба більше вивчати математику, здобувачі освіти, які приходять на навчання у профтехнічні заклади, з дивуванням починають розуміти, що математика і тут займає важливе місце в процесі здобування професійних навичок. 

Завдання викладача математики професійно – технічного закладу – не  просто дати певні математичні знання  здобувачам освіти, а навчити як і де використовувати їх у майбутній професії.

Математика застосовується практично в усіх областях людської діяльності, в різних професіях. Даний проект є прикладом того, як можна застосувати математичні знання у професії верстатника.

Кваліфікований робітник – верстатник широкого профілю - повинен уміти читати креслення, визначати послідовність обробки, вибирати різальний інструмент, налагоджувати верстат, обробляти деталі, а також перевіряти якість оброблення деталей контрольно-вимірювальним інструментом.

Стандарт професійної (професійно-технічної) освіти ґрунтується на компетентнісному підході підготовки кваліфікованого робітника.

Компететнісний підхід – черговий крок успішної людини в майбутньому професійному і соціальному житті, яке визначається рівнем розвитку загальнопрофесійних, ключових та професійних компетентностей. 

Метод активного навчання на основі реальних ситуацій дає можливість оптимально об’єднати теоретичні знання з загальноосвітніх, спеціальних  предметів та виробничого навчання, що має вагоме значення при підготовці кваліфікованого фахівця.

Кваліфікований робітник – верстатник широкого профілю - повинен мати хорошу підготовку з арифметики, алгебри і геометрії. Верстатник повинен  вміти виконувати наближені обчислення, вміти перетворювати формули. В геометрії однією з важливих тем є тема - «Тіла обертання. Циліндр і конус». 

Більшість деталей, що виточують на токарних верстатах, є тілами обертання.

Матеріал проекту узагальнює і систематизує відомі факти про тіла обертання, зокрема про циліндр і конус та їх елементи. 

На прикладі виготовлення деталі «Ручка» показано застосування математичних знань в професійній підготовці верстатників широкого профілю.

Під час виконання проекту перед здобувачами освіти була поставлена задача: виготовити деталь «Ручка». Шляхом розв’язування прикладних задач та виконання практичного завдання, здобувачі освіти, майбутні верстатники,  повинні дати відповідь на запитання: «Чи потрібна математика верстатнику?»  Для виконання даної задачі учасники проекту:

-         повторили та розширили знання про циліндр і конус та їх властивості;

-         навчилися виділяти тіла обертання  з навколишнього середовища;

-         за робочим кресленням «розклали» деталь «Ручка» на окремі геометричні елементи;

-         розробили технологію виготовлення деталі «Ручка»;

-         розрахували вартість готової продукції;

-         виготовили деталі у кількості 300 шт; - підготувати портфоліо проекту.

До участі у проекті  залучені здобувачі освіти другого курсу. За їх бажанням та напрямком  роботи сформовані окремі творчі групи: 

-         математики – виконують математичне обґрунтування проекту;

-         технологи – розробляють технологію виготовлення деталі «Ручка»;

-         практики – виготовляють деталі в майстернях училища;

-         економісти – розраховують собівартість деталі;

-         ІТ-фахівці – розробляють електронні таблиці для обчислення режимів різання, допомога всім творчим підгрупам у підготовці презентаційних матеріалів;

-         конструктори – розробляють конструкцію деталі «Ручка, виконують її креслення, будують 3-D. 

Виконання  даного проекту сприяє формуванню у здобувачів освіти наступних предметних та ключових  компетентностей:

Творча група

Компетентності

Змістовні компетентності

Взаємопов’язані предмети

Конструкто ри

Виконати креслення та 3D- модель деталі

-розрахувати граничні розміри та допуски поверхонь деталі;

-виконати ескіз деталі;

-виконати креслення деталі за допомогою програми КОМПАС-3D V16;

-застосовувати вимоги Державних стандартів до

оформлення конструкторської документації; 

-побудувати 3D модель деталі.

 

-   математика,

-   креслення,

-   допуски та технічні вимірювання

Технологи

Описати властивості матеріалу деталі

Проаналізувати фізичні, механічні, технологічні властивості матеріалу деталі з метою вибору оптимального матеріалу різців та раціонального  режиму різання

 

-  фізика, 

-  хімія,

-  матеріалознавс тво

Технологи

Обгрунтовувати вибір виду та розмірів заготовки

Застосувати вміння користуватись довідниковою літературою для  правильного вибору виду заготовки, її форми, розміру припусків на обробку, розрахувати розміри заготовки. Від цього залежить

-  технологія машинобудува ння, матеріалознав ство,

-  допуски та технічні вимірювання,

-  технологія

 

 

 

 

трудомісткість, а у підсумку, й собівартість процесу обробки та виготовлення деталі в цілому.  

верстатних робіт

професійнопрактична підготовка

 

 

Технологи

Складати технологічний процес механічної обробки деталі

-проаналізувати вид та розміри заготовки; 

-визначити послідовність виготовлення деталі; 

-вибрати потрібні інструменти, пристрої, верстат.

-  технологія верстатних робіт

-  професійнопрактична підготовка

-  технологія машинобудува

ння

 

 

Практики

Підготовлювати  до роботи інструмент, пристрої, верстат

-заточити різці та виміряти універсальним кутоміром передній, задній та кут загострення;

-встановити різці у різцетримачі;

-раціонально організувати робоче місці;

-дотримуватись вимог охорони праці.

 

-  технологія верстатних

робіт;

-  професійнопрактична підготовка; охорона праці

 

 

 

Математики

Виконати розрахунки, необхідні для виточування деталі

Розрахувати:

-   елементи конуса;

-   кут повороту верхньої каретки супорта;

-   режим різання;

-   елементи різьби.

 

-   математика;

-   технологія верстатних робіт;

-   інформаційні технології.

 

 

 

Практики

Виточити деталі у кількості 300 шт.

Виготовити деталі в умовах виробничих майстерень училища .

-   читання креслень;

-   допуски та технічні вимірювання; матеріалознав ство;

-   технологія верстатних

робіт

 

 

 

Економісти

Розрахувати вартість готової  продукції 

Виконати математичні розрахунки собівартості продукції.

 

-   математика;

-   галузева економіка.

ІТ-фахівці

Комп’ютерний супровід проекту

Узагальнити результати роботи кожної творчої групи

інформатика

 

 

 

Під час роботи над проектом формувалися вміння та навички застосовувати набуті знання в процесі розв’язування окремих етапів задач професійної спрямованості. Вирішення реалістичних завдань підвищило рівень відповідальності та зацікавленості учасників проекту за виконаний обсяг роботи.

Даний проект спрямований на розвиток загального інтелектуального і комунікативного потенціалу здобувачів освіти  і викладача.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pdf
Додано
11 січня 2022
Переглядів
196
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку