"Міждисциплінарний зв'язок між математикою та іншими навчальними дисциплінами"

Про матеріал
Використання міжпредметних зв'язків є одним з напрямів особистісної орієнтації освіти, забезпечує розвиток нового, творчого покоління громадян нашої держави.
Перегляд файлу

Міждисциплінарний зв’язок

між математикою та іншими навчальними дисциплінами.

 

У наш час розвиток науки та техніки привів до корінних змін у взаємозв’язку науки та виробництва, наука стає безпосередньою виробничою силою. Знання різних галузей не є тепер ізольованими, вони стають найбільш дієвими при зв’язку між науками. Зв’язок між навчальними предметами є відображенням зв’язку між відповідними науками, кожна з яких в своїй галузі вивчає єдиний об’єктивно існуючий матеріальний світ.

Необхідність міжпредметних зв’язків обговорюється дидактичними принципами навчання. Так принцип міцності засвоєння знань дозволяє стверджувати, що формування вмінь і навичок буде краще відбуватися за умови добре діючих міжпредметних зв’язків. В процесі реалізації міжпредметних зв’язків в учнів розширюється загальний кругозір, розвивається логічне мислення, активізується увага, росте зацікавленість до  предметів, що вивчаються.

Математика – це обчислювальний інструмент, який допомагає вивченню різних предметів. При вивченні географії математичні знання необхідні при перетворенні різних видів масштабу; обчисленні середньодобових, середньомісячних, середньорічних температур; обчисленні падіння та похилу річки; при розв’язуванні задач на визначення різниці у місцевому часі; визначенні відстаней за допомогою масштабу та за географічними координатами; побудови рози вітрів, гістограми річної кількості опадів, графіка річного ходу температур;  визначенні азимутів та дирекційних кутів.

При вивченні хімії більшість розрахункових  задач розв’язуються арифметичним способом та за допомогою складання рівнянь та пропорцій. Розробляючи план розв’язання складної задачі, треба розкласти її  на ряд простих, об’єднаних загальним змістом. Для складання плану застосовують два основних методи: синтетичний та  аналітичний.

Синтетичний метод – з усієї сукупності даних у складній задачі обираються тільки два числа і ставиться до них відповідне питання. Тобто перекладається зміст хімічної задачі на мову математичних дій і виконання самих дій одночасно із складанням плану розв’язання задачі. Використовуючи аналітичний метод аналізу умов задачі, ідуть протилежним шляхом від шуканого числа до даних умов задачі.

При вивченні теми з хімії «Атом та його склад» використовують  найменше спільне кратне; при вивченні тем «Періодична система хімічних елементів таблиці Менделєєва», «Масова частка елементів в складних речовинах» використовують відсотки. У темі «Відносні атомні маси хімічних елементів» застосовують дії з натуральними числами. Математику з хімією пов’язують також задачі на суміші і сплави.

Сучасна фізика розвивається в тісному зв’язку з математикою. Математичні знання необхідні для розв’язування фізичних задач, обробки результатів експериментів, при виконанні лабораторних робіт.

Математика дає фізиці засоби й прийоми загального і точного вираження залежності між фізичними величинами.  На уроках фізики та математики школярі зустрічаються з темою «Вектори». При вивченні навколишнього світу, в якому ми живемо, використовується стандартний вигляд числа; при рівномірному прямолінійному русі – пряма пропорційність; при радіоактивності – показникова функція; при вивченні електромагнітних коливань учні використовують знання про похідну та інтеграл; вивчаючи сполучені посудини або важелі – пряму та обернену пропорційність.

Як у фізиці,  так і в математиці зустрічаємося з вимірами довжини, площі, об’єму, маси, температури та інших величин, розв’язуємо задачі на побудову та читання графіків руху, визначення швидкості, об’єму, площі фігур та тіл; у курсах фізики IX-XI класів розв’язуються задачі на визначення прискорення швидкості руху, використовуються  знання про похідну.

На уроках трудового навчання вивчають формули,  масштаб, будують креслення одягу, вивчаються одиниці маси при роботі з харчовими продуктами; в природознавстві вивчають симетрію в природі; в біології математику застосовують при розв’язуванні задач з генетики.

На уроках музичного мистецтва використовують ритмічні вправи, музичний розмір, темп музичного твору.

На уроках інформатики учні створюють таблиці у табличному процесорі, обчислюють дані за допомогою математичних формул, будують діаграми, гістограми, графіки, кругові діаграми, виконують підрахунки кількості, вартості продукції і отриманого заробітку; вивчаючи тему «Відображення даних у табличній формі» учні у середовищі програмування Lazarus створюють таблицю та програмують програмний код для різних компонентів  за допомогою формул; на уроках у 5-6 класах під час вивчення теми «Алгоритми та програми» використовується координатна площина.

Вивчаючи тему «Об’єм»,  маємо взаємозв’язок з образотворчим мистецтвом – особливості передавання об’ємності предметів за допомогою графіки та живопису; з фізичною культурою – форми багатьох спортивних знарядь: ядро, м’яч, граната, обруч тощо; з екологією – об’єм втраченої води з несправного крану; з біологією – форма вірусів, бджолині соти; з географією об’єм щорічних опадів на Землі; з англійською мовою – англійські одиниці вимірювання.

Використання міжпредметних зв’язків спрямоване на формування у школярів системи знань, умінь та навичок, робота з якими розвиває вміння осмислювати зміст понять та застосовувати здобуті знання на практиці, розширює кругозір учнів.

Використання міжпредметних зв’язків є одним з напрямків особистісної орієнтації освіти, забезпечує розвиток нового, творчого покоління громадян нашої держави.

Сучасний учень для успішної реалізації своїх професійних знань у майбутньому повинен володіти обчислювальними, інформаційно – графічними, логічними, геометричними, алгебраїчними компетенціями. 

docx
Додано
30 квітня 2023
Переглядів
646
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку