Тема: Множення чисел 1 і 0. Множення на 1 і на 0. Порівняння виразів. Розв’язування рівнянь.
Мета: Навчальна: ознайомити учнів з випадками множення, коли одним з множників є число 0 або 1; вправляти учнів в обчисленні значень виразів, які містять множення з числами 0 і 1; вправляти учнів у порівнянні та розв’язуванні виразів; закріпити вміння розв’язувати задачі вивчених видів;
Розвивальна: розвивати логічне мислення, увагу, математичну мову, уміння порівнювати, аналізувати, робити висновки;
Виховна: виховувати акуратність під час письма; працелюбність; вміння працювати у групі.
Обладнання: підручник з математики (Богданович, 3 клас); картки з індивідуальними завданнями, макети зірочок із завданнями, шаблони геометричних фігур, цифри 1 та 0.
Тип уроку: комбінований урок.
ХІД УРОКУ
-
Організаційний момент
Доброго ранку, доброго дня,-
вітаєте ви і вітаю вас я.
Хай плещуть долоньки,
хай тупають ніжки,
працюють голівки і сяють усмішки
-
Перевірка домашнього завдання.
-
Перевірка задачі фронтальним методом.
-
Сьогодні ми працюватимемо в групах, а тому повинні дотримуватись деяких правил.
• Правило піднятої руки;
• Співпраця у групах;
• Вміння слухати інших;
• Працювати творчо;
• Працювати активно .
-
Актуалізація опорних знань
-
Усна лічба.
-
Завдання на картках (кожна група отримує завдання на картках).
І група
-
Розв’яжіть рівняння.
х : 7 = 7
72 – х = 34
9 ∙ х = 63
-
Розв’яжи задачу.
Мама заплатила за 6 ручок 42 грн. Скільки коштує 3 таких ручки?
ІІ група
-
Розв’яжіть рівняння.
15 : х = 5
х + 23 = 57
7 ∙ х = 42
-
Розв’яжи задачу.
5 кульок коштують 25 гривень. Скільки коштують 7 таких кульок?
ІІІ група
-
Розв’яжіть рівняння.
6 ∙ х = 36
48 + х = 62
24 : х = 3
-
Розв’яжи задачу.
Дівчинка купила 3 цукерки і заплатила 18 грн. Скільки гривень заплатив хлопчик за 5 таких цукерок?
ІV група
-
Розв’яжіть рівняння.
90 – х = 45
4 ∙ х = 32
х : 6 = 2
-
Розв’яжи задачу.
4 зошити коштують 28 грн. Скільки гривень коштують 7 таких зошитів?
-
Ви молодці! Усі правильно засвоїли вивчений матеріал.
-
Повідомлення теми і мети уроку.
-
Сьогодні на уроці ознайомити учнів з випадками множення, коли одним з множників є число 0 або 1; вправляти учнів в обчисленні значень виразів, які містять множення з числами 0 і 1; вправляти учнів у порівнянні та розв’язуванні виразів; закріпити вміння розв’язувати задачі вивчених видів/
-
Робота над темою уроку.
-
Слухання казки.
-
Колись дуже давно, жило одне число і звали його Нуль (вчитель прикріпляє на дошку число 0). Ось якось вирішив він пошукати собі друзів і вирушив у подорож до країни Множення. Йде наш Нулик і раптом зустрів Одиничку (вчитель прикріпляє на дошку число 1). Вона почала насміхатися над Нуликом.
-
Ти – нуль, число нікчемне. Не стій зі мною, бо мені це зовсім неприємно! А нуль на це:
-
Поглянь на себе: ти ж у нас мала та худорлява, та станеш більше в десять раз, коли я стану справа! Нехай не кажуть, що нулі такі нікчемні та малі.
Погодилася Одиничка з Нуликом і попросила у нього вибачення. Вони стали друзями і пішли разом до країни Множення. Йдуть вони і зустрічають принцесу Каліграфію.
-
Принцесо Каліграфіє, ми хочемо з вами подружитися.
-
Я згодна. Тільки ви повинні виконати завдання.
-
Розгортаємо зошити, записуємо сьогоднішню дату (20 листопада) та «Класна робота».
-
«Каліграфічна хвилинка»
-
Каліграфічно запишіть рядок цифри 1 та рядок цифри 0.
-
Молодці. Ви гарно впорались з поставленим завданням.
-
Прийшли Нулик та Одиничка до країни Множення. Там їх зустріли і провели до короля країни .
-
Ваше величносте, будь ласка, допоможіть нам знайти багато друзів.
-
Ні, це неможливо!
-
Але чому !? Чому !? Чому !?
-
Ваші друзі – це учні і ви повинні їм допомогти ознайомитися з випадками множення, коли одним з множників є число 0 або 1; з’ясувати відмінність у поясненні правил множення чисел 1 і 0 та множення на 1 і 0; вправляти в обчисленні виразів, які включають множення з числами 0 і 1. І тільки тоді, як учні зрозуміють, у вас буде дуже багато друзів.
-
Робота з підручником (с.49).
Завдання №347.
– Поясни, що показує кожний множник, і заміни множення додаванням. Обчисли.
1 ∙ 4 =…
1 ∙ 6 =…
0 ∙ 5 =…
-
∙ 7 =…
-
Що цікавого помітили?
-
При множенні одиниці на будь-яке число одержимо те саме число. Уявіть, що одиниця – це дзеркало. Що побачить будь-яке число, коли загляне в таке дзеркало? (Себе). Отже,…
1 ∙ а = а
-
При множенні 0 на будь-яке число одержимо 0. А нуль – це великий чарівний капелюх. Якщо ним накрити будь-яке число, то бачить ми будемо тільки… капелюх.
0 ∙ а = 0
Завдання №350.
Завдання №251.
-
Фізкультхвилинка.
«Австралійський дощ»
Хід вправи: учні стоять. Учитель показує рух, усі повторюють його, поступово приєднуючись один до одного.
-
Чи знаєте ви, який австралійський дощ?
-
Піднімається вітер (потираємо руки).
-
Падають перші краплини дощу (клацаємо пальцями).
-
Почалася злива (плескаємо долонями по стегнам).
-
Злива перетворилася на бурю (тупаємо).
-
Ось буря стихає (плескаємо долонями по грудині).
-
Стихає злива (плескаємо долонями по стегнам).
-
Закінчується дощ, падають останні краплі (клацаємо пальцями).
-
Шумить тільки вітер (потираємо долоні).
-
Австралійський дощ скінчився. Сонце! (Діти піднімають руки вгору)
-
Розв’язування задачі.
Задача: У магазин привезли 5 ящиків бананів у кожному по 6 кг, та 7 ящиків яблук у кожному по 4 кг. Скільки всього кілограмів фруктів привезли у магазин?
-
Про що розповідається у задачі? (У задачі розповідається про те, що у магазин привезли яблука та банани).
-
Скільки бананів привезли у магазин? (У магазин привезли 5 ящиків бананів по 6 кг у кожному).
-
Що ще нам відомо? (Ще привезли 7 ящиків яблук, по 4 кг у кожному).
-
Що потрібно дізнатися у задачі? (У задачі потрібно дізнатися скільки кг фруктів привезли у магазин).
-
Чи можемо ми відразу про це дізнатися? (Ні).
-
Чому? (Тому що ми не знаємо, скільки кг бананів у 5-ти ящиках).
-
Як ми це взнаємо? (6 ∙ 5 = 30 (кг)).
-
Чи можемо тепер дізнатися скільки кг фруктів привезли у магазин? (Ні).
-
Чому? (Тому що ми не знаємо, скільки кг яблук у 7-ми ящиках).
-
Як ми це взнаємо? (7 ∙ 4 = 28 (кг)).
-
Як тепер дізнатися скільки кг фруктів привезли у магазин? (30 + 28 = 58 (кг)).
-
Запишіть відповідь (Відповідь: 58 кг фруктів привезли у магазин).
-
Закріплення вивченого матеріалу.
-
Робота з геометричним матеріалом.
-
У кожної групи на парті є геометрична фігура. Прошу виміряти довжини сторін кожної фігури та обчислити їх периметр.
І група - трикутник – 7 см, 6 см, 5 см: Р = 7 + 6 + 5 = 18 см.
ІІ група - прямокутник – 6 см, 3 см: Р = (6 + 3) ∙ 2 = 18 см.
ІІІ група – квадрат - 5 см: Р = 5 ∙ 4 = 20 см.
IV група – прямокутник – 4 см, 3 см: Р = (4 + 3) ∙ 2 = 14 см.
-
Усна лічба (на дошці прикріплені зірочки із логічними завданнями).
-
Що отримаємо, якщо будь-яке число помножимо на 1? (Отримаємо те саме число).
-
Скільки ніжок у чотирьох восьминіжок? (8 ∙ 4 = 32).
-
Скільки хвостів у семи котів? (1 ∙ 7 = 7).
-
Скільки кутів у трьох трикутників? (3 ∙ 3 = 9).
-
Що отримаємо, якщо будь-яке число помножимо на 0? (Отримаємо 0).
-
Скільки ніг у трьох жуків? (3 ∙ 6 = 18).
-
Скільки лап у семи котів? (4 ∙ 7 = 28).
-
Скільки вух у 9-ти зайчат? (2 ∙ 9 = 18).
-
Скільки ніжок у 8-ми крчат? (2 ∙ 8 = 16).
-
Назвіть компоненти дії множення (Перший множник, другий множник, добуток).
-
Домашнє завдання (з інструктажем).
-
№ 355, №356
-
Вивчити правила множення на 1 та 0.
-
Підсумок уроку.
-
Діти, що ж нового ви дізнались, на сьогоднішньому уроці?
-
Назвіть компоненти дії множення.
-
Що отримаємо, якщо 1 помножимо на будь-яке число?
-
Що отримаємо, якщо 0 помножимо на будь-яке число?
-
З чим у Вас виникли труднощі?