Спосіб моделювання дає можливість учням самостійно навчитися ділити приклади з остачею. Діти розуміють , що остача не може бути більшою за дільник. Учні легко здійснюють перевірку ділення множенням.
Ділення з остачею і способи його графічного моделювання
Конспект уроку з математики
В 3 класі ( 2 години ) вчитель Гура О.Б.
Тема: Ділення з остачею і способи його графічного моделювання
Мета уроку : 1.Скласти модель ділення з остачею.
2.Визначити принцип складання прикладів на ділення з остачею за моделлю (схемою ,формулою).
3.Дослідити залежність між дільником і остачею.
Вид уроку. Моделювання визначеного відношення в різних формах і вивчення за допомогою моделі властивостей цього відношення.
І Створення навчальної ситуації.
Завдання 1 Вч: Побудуйте величину за формулою : Р : К = В Д: Нам потрібна мірка К. Вч: Прошу!
Робота дітей : ( схема 1)
|
Завдання виконується індивідуально. Мірка відмічається значком ▲ або діти домовляються про свій варіант. |
Вч: Як діяли? Що потрібно зробити , щоб побудувати величину за формулою?(Потрібно точно прочитати формулу . В даному випадку : У величині Р мірка К поміщається В разів). |
|
ІІ Постановка навчальної мети моделювання.
Завдання 2. На дошці формула: А : К = В ( ост. М) Вч: Що змінилось?
Д:Добавилась остача.Тобто величину поділили на частини , отримали В частин і ще остачу. Або : у величині А мірка К поміщається В разів і залишається “кусочок” М. Крім того, величина тепер не Р, а А. Д: Бо це інша величина. Вч: Як змінилась схема? Д:Потрібно добавити ще остачу М. Вч: Яку? Будь-яку? (Чому?) Д: Так. Ні. Не будь-яку. Вона має бути меншою за мірку К. |
Сигнал. Діти закривають очі. |
ІІІ моделювання
Вч: Змініть схему. Робота учнів: (схема 2)Вч: Чи можете ви за допомогою формули розповісти про те, як ви отримали величину А? Д: А=К*В+М Вч: Порівняйте 1 і 2 схеми. Це одна і та ж величина? Д: Різні. Р-це К, взята В разів і ще М.А більше Р. Завдання 3 На дошці тепер обидві схеми. Вч: Доберіть числа до 1 схеми( Це завдання швидше виконали ті діти, які здогадались застосувати таблицю множення,- вони написали багато і без помилок). Вч: А тепер до 2 схеми. При обговорюванні виявилось № 2 і 5 - обчислювали способом підбору і зробили мало. Група №3 - ділила парні числа на непарні і навпаки. (Мусить бути остача)
Групи № 1 і 4 - вирішили знову застосувати таблицю. Вони “винайшли” спосіб складання прикладів на ділення з остачею, застосовуючи табличні значення множників і добутку.
Свої дії діти доповнили схемами: (24+1) 25(1) (24+2) 26(2) (24+3) 27:6=4(ост. 3) (24+4) 28(4) (24+5) 29(5) Вч: Як складали приклад? Д: З “кінця” … Ось як : 6+4+ост.=ділене Аналізуючи величину остачі, учні прийшли до висновку, що найбільшу кількість прикладів на ділене з остачею можна отримати використовуючи таблицю множення на 9, бо при діленні на 9 можливі остачі від 1 до 8 . В загальному виді не можна записати формулою:
9а+1 1 9а+3 3 9а+4 4 Вч: Чи можна за допомогою моделі розповісти про те, як складати приклади з остачею, користуючись таблицею множення? Один із варіантів (складений на уроці ): а- ділене , яке можна змінити за формулою а=вxс+d, де вxс - табличні данні, d - остача. Вч: Остача може бути будь-яка? Д:Ні.Остача має бути меншою за дільник |
Мета завдання: дослідити залежність між дільником і остачею.
Гуртова робота.
Схеми показують ,якою може бути остача : Якщо 6x4=24, то 24:6=4, Якщо 6x4+1+25, то 25:6=4(ост.1)
Обчислення підбору чисел до заданої схеми переходить в обговорення того, як складати приклади на ділення з остачею взагалі ( або : як навчити інших складати такі приклади).
Контрольний момент-
Величина остачі! 30:6=4 (ост. 6), вимагаючи у дітей кожен раз аргументувати свою згоду або непогодження з ним.
Модель може бути результатом як групової, так і фронтальної роботи.
|
ІV Підсумкова рефлексія
-Як би ви назвали цей урок?
-Чого нового навчились?
-Чи було цікаво? Важко? Легко?
-Як би ви оцінили свою роботу на уроці? Роботу своєї пари?