Тема. Множення двох многочленів
Мета: продовжувати формувати навички: 1) виконання дії множення двох многочленів та перетворення цього добутку в многочлен стандартного вигляду; 2) використання названого алгоритму в комплексі з іншими перетвореннями многочленів, вивчених раніше.
Тип уроку: засвоєння вмінь та навичок.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
Оскільки від того, чи засвоїли учні алгоритм та способи дій застосування алгоритму перетворення добутку двох многочленів у многочлен стандартного вигляду, залежить продуктивність роботи учнів на уроці, домашнє завдання (№ 1, 2) слід перевірити ретельно. Тому двом учням пропонуємо або відтворити виконані вдома вправи № 1, 2 та прокоментувати їх, або організуємо роботу з пошуку та виправлення помилок. (Учні працюють самостійно із розв'язаними вправами домашнього завдання або записаними на дошці, або виготовленими у вигляді роздавального матеріалу. У цих розв'язаннях учитель навмисне припускається помилок — їх треба було «запам'ятати» з попереднього уроку — і учням необхідно самостійно виконати роботу з виправлення помилок.) Після чого учні презентують свої роботи і проводять самоперевірку. У разі виникнення запитань — виконуємо корекційну роботу в парах. Ще один з можливих варіантів проведення цього етапу уроку — самостійне виконання учнями завдань.
Математичний диктант (із самоперевіркою та корекцією)
Варіант 1 [2]
II. Робота з випереджальним домашнім завданням
Усне опитування
а7 ; 53; (-5)п; (2а)п; (2 + а)2; (а + b + с)4?
Як подати ці степені у вигляді добутку?
(а + b)2; (а – b)2; (а + b)3; (а – b)3; (а + b)4; (а – b)4?
Яке перетворення можна виконати з утвореними добутками?
Висновок. За правилом (алгоритмом) множення двох многочленів у многочлен стандартного вигляду можна перетворювати:
1) добуток двох (і більше) многочленів;
2) 2-й (і вище) степінь многочлена, перетворивши спочатку степінь у добуток;
3) якщо у виразі є інші дії над многочленами, окрім множення двох
(і більше) многочленів (або їх степенів), то дії з перетворення такого виразу у многочлен стандартного вигляду виконуються за відомими з початкових класів правилами виконання дій.
III. Застосування вмінь та навичок
Навіть якщо в учнів закріплено знання алгоритму множення двох многочленів, не дозволяємо учням нехтувати докладними письмовими записами, особливо, коли йдеться про уведення перетворення виразів, де добуток многочленів стоїть після знака «–» (після відпрацювання цього моменту й формулювання висновків, що учні роблять зі своїх спостережень, такі детальні записи можна буде «згорнути»). Щоб урізноманітнити роботу, пропонуємо учням різнопланові завдання (на обчислення значень виразів, на доведення тотожностей, розв'язування рівнянь тощо).
Виконання письмових вправ
1) (х + 10)2; 2) (1 – у)2; 3) (3а – 1)2; 4) (5 – 6b)2; 5) (а – 1)3.
1) (и + v)(и – v); 2) (х2 + ху + у2)(х – у); 3) (z3 + z2t + zt2 + t3)(z – t);
4) (х + у)(х2 – ху + у2); 5) (х + у)(х3 – х2у + ху2 – у3);
6) (х + у)(х4 – х3у + х2у2 – ху3 + у4).
2) (а + 0,3)(а – 0,2) + (а – 0,3)(а + 0,6);
3) а(а + 1)(а + 2) – 3(а – 2)(а + 2) + 2(а – 6);
4) а(а + 1)2 + (3а – 1)(4а + 1) – (2а – 1)(2а + 1).
1)(х + 3)(х – 2) – (х + 4)(х – 1) = 3х; 2) (2х + 6)(7 – 4х) = (2 – х)(8х + 1) – 3.
(2х – 3)(x – 1) + (x + 3)(3х + 1), якщо х = –.
(х + 1)(х2 – 2х + 5) + (х2 + 3)(1 – х) дорівнює 8.
IV. Підсумки уроку
Виходячи з умінь, які виробили на уроці, прокоментуйте, які послідовні перетворення, за якими алгоритмами треба виконати під час спрощення виразу (3а – 2b)(2a – 3b) – 6a(a – b).
V. Домашнє завдання
Повторити алгоритм перетворення добутку одночлена на многочлен та двох многочленів у многочлен стандартного вигляду, виконати завдання.
Домашня самостійна робота
Варіант 1 |
Варіант 2 |
№ 1. Виконайте дії: |
|
1) –3х ∙ (2х – 1); 2) (2а – b) ∙ 8 b + 8b2; 3) 0,5а(2а – b) – 0,5b(2b – a); 4) (х – 2)(х + 3); 5) (2х2 – у2)(3у2 – х2); 6) 4у3 – (1 + 2у)(2у2 – у) |
1) (4y – 2)(2у); 2) 5а(а – 2b) + 10аb; 3) 14х(у – 0,2х) – 10у(х – 0,2у); 4) (х – 1)(х + 7); 5) (а2 – 4b2)(b2 – 4а2); 6) у3 – (3у + у2)(у – 3) |
№ 2. Розв'яжіть рівняння: |
|
1) ; 2) (1 – х)(2 – х) = (х + 3)(х – 4) |
1) ; 2) (2 – х)(3 – х) = (х + 2)(х – 5) |
№ 3*. Навколо дачного будинку, а якого на 2 м більша за ширину, довжин заасфальтували доріжку довжиною 1 м. Площа доріжки 16 м2. Знайдіть довжину й ширину (розміри) будинку |