Множення двох многочленів

Про матеріал
продовжувати формувати навички: 1) виконання дії множення двох многочленів та перетворення цього добутку в многочлен стандартного вигляду; 2) використання названого алгоритму в комплексі з іншими перетвореннями многочленів, вивчених раніше.
Перегляд файлу

 

 

Тема. Множення двох многочленів

Мета: продовжувати формувати навички: 1) виконання дії множення двох многочленів та перетворення цього добутку в многочлен стандартно­го вигляду; 2) використання названого алгоритму в комплексі з іншими перетвореннями многочленів, вивчених раніше.

Тип уроку: засвоєння вмінь та навичок.

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання

Оскільки від того, чи засвоїли учні алгоритм та способи дій застосуван­ня алгоритму перетворення добутку двох многочленів у многочлен стандартного вигляду, залежить продуктивність роботи учнів на уроці, домашнє завдання (№ 1, 2) слід перевірити ретельно. Тому двом учням пропонуємо або відтворити виконані вдома вправи № 1, 2 та прокомен­тувати їх, або організуємо роботу з пошуку та виправлення помилок. (Учні працюють самостійно із розв'язаними вправами домашнього зав­дання або записаними на дошці, або виготовленими у вигляді розда­вального матеріалу. У цих розв'язаннях учитель навмисне припускаєть­ся помилок — їх треба було «запам'ятати» з попереднього уроку — і учням необхідно самостійно виконати роботу з виправлення помилок.) Після чого учні презентують свої роботи і проводять самоперевірку. У разі виникнення запитань — виконуємо корекційну роботу в парах. Ще один з можливих варіантів проведення цього етапу уроку — само­стійне виконання учнями завдань.

Математичний диктант (із самоперевіркою та корекцією)

Варіант 1 [2]

  1. Укажіть многочлени, які утворюються, якщо кожний їх член 3х–2 [3–2y] помножити на кожний член многочлена 5–6х2 [2y–1].
  2. Помножте многочлен х + 1 [х 1] на многочлен х 3 [х + 3].
  3. Подайте у вигляді многочлена стандартного вигляду добуток двочлена    х – у [a +b] на тричлен х2 + ху + у2 [a2 ab + b2].
  4. Помножте многочлен х – у [a + b] на многочлен x + y [ab].

 

II. Робота з випереджальним домашнім завданням

Усне опитування

  1. Дайте означення степеня числа з натуральним показником п. Що нази­вається основою? показником? Який зміст цих понять?
  2. Яку основу і який показник мають степені:

а7 ; 53; (-5)п; (2а)п; (2 + а)2; (а + b + с)4?

Як подати ці степені у вигляді добутку?

  1. Як подати у вигляді добутку степені:

(а + b)2; (а – b)2; (а + b)3; (а – b)3; (а + b)4; (а – b)4?

Яке перетворення можна виконати з утвореними добутками?

Висновок. За правилом (алгоритмом) множення двох многочленів у многочлен стандартного вигляду можна перетворювати:

1) добуток двох (і більше) многочленів;

2) 2-й (і вище) степінь многочлена, перетворивши спочатку степінь у добуток;

3) якщо у виразі є інші дії над многочленами, окрім множення двох
(і більше) многочленів (або їх степенів), то дії з перетворення такого ви­разу у многочлен стандартного вигляду виконуються за відомими з по­чаткових класів правилами виконання дій.

 

III. Застосування вмінь та навичок

Навіть якщо в учнів закріплено знання алгоритму множення двох многочленів, не дозволяємо учням нехтувати докладними письмо­вими записами, особливо, коли йдеться про уведення перетворення виразів, де добуток многочленів стоїть після знака «» (після відпрацювання цього моменту й формулювання висновків, що учні роблять зі своїх спостережень, такі детальні записи можна буде «згорнути»). Щоб урізноманітнити роботу, пропонуємо учням різнопланові завдання (на обчислення значень виразів, на доведен­ня тотожностей, розв'язування рівнянь тощо).

 

Виконання письмових вправ

  1. Замініть степінь на добуток, а потім цей добуток перетворіть у много­член стандартного вигляду:

1) (х + 10)2;  2) (1 – у)2; 3) (3а – 1)2; 4) (5 – 6b)2;  5) (а – 1)3.

  1. Виконайте множення:

1) (и + v)(и v); 2) (х2 + ху + у2)(х у); 3) (z3 + z2t + zt2 + t3)(z t);

4) (х + у)(х2 – ху + у2);  5) (х + у)(х3 – х2у + ху2 – у3);

6) (х + у)(х4 – х3у + х2у2 – ху3 + у4).

  1. Спростіть вираз:
    1) (х + 2)(х – 5) – 3х(1 – 2х);

2) (а + 0,3)(а – 0,2) + (а – 0,3)(а + 0,6);

3) а(а + 1)(а + 2) – 3(а – 2)(а + 2) + 2(а – 6);

4) а(а + 1)2 + (3а – 1)(4а + 1) – (2а – 1)(2а + 1).

  1. Розв'яжіть рівняння:

1)(х + 3)(х – 2) – (х + 4)(х – 1) = 3х; 2) (2х + 6)(7 – 4х) = (2 – х)(8х + 1) – 3.

  1. Спростіть вираз та обчисліть його значення:

(2х 3)(x 1) + (x + 3)(3х + 1), якщо х = –.

  1. Доведіть,  що для будь-якого значення змінної значення виразу

(х + 1)(х2 2х + 5) + (х2 + 3)(1 – х) дорівнює 8.

  1. Знайдіть чотири послідовних цілих числа, якщо добуток третього та четвертого на 2 більше від добутку першого та другого.

 

IV. Підсумки уроку

Виходячи з умінь, які виробили на уроці, прокоментуйте, які послі­довні перетворення, за якими алгоритмами треба виконати під час спро­щення виразу (3а 2b)(2a3b) – 6a(ab).

V. Домашнє завдання

Повторити алгоритм перетворення добутку одночлена на многочлен та двох многочленів у многочлен стандартного вигляду, виконати завдання.

 

Домашня самостійна робота

 

Варіант 1

Варіант 2

№ 1. Виконайте дії:

1) –3х ∙ (2х – 1); 2) (2аb) ∙ 8 b + 8b2;

3) 0,5а(2а b) 0,5b(2b a);

4) (х – 2)(х + 3); 5) (2х2 у2)(3у2 – х2);

6) 4у3 (1 + 2у)(2у2 – у)

1) (4y 2)(2у); 2) 5а(а – 2b) + 10аb;

3) 14х(у – 0,2х) 10у(х – 0,2у);

4) (х – 1)(х + 7); 5) (а2 – 4b2)(b24а2);

6) у3(3у + у2)(у – 3)

№ 2. Розв'яжіть рівняння:

1) ;

2) (1 – х)(2 – х) = (х + 3)(х – 4)

1) ;

2) (2 – х)(3 – х) = (х + 2)(х – 5)

№ 3*. Навколо дачного будинку, а якого на 2 м більша за ширину, довжин заасфальтували доріжку довжиною 1 м. Площа доріжки 16 м2. Знайдіть довжину й ширину (розміри) будинку