Тема: Множення і ділення на 10 і на 100. Розв’язування та порівняння взаємопов’язаних задач на зведення до одиниці (787 – 795).
Мета: пояснити правила множення і ділення на 10 і 100, проаналізувати систему простих і складних задач, які входять до сукупності задач на спосіб зведення до одиниці.
Обладнання: картки із завданнями, приклади.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Робота з картками.
Картка 1
Обчислити.
10 · 2 + 23 100 · 5 – 270
1 · 8 + 72 10 · 3 + 100 · 6
Знайти значення виразу.
a + 10 · 5, якщо a = 26; a =143.
Картка 2
Обчислити.
100 · 4 – 320 10 · 8 – 62
100 · 7 – 10 · 6 7 : 7 + 33
Знайти значення виразу.
a – 10 + 8, якщо a = 243; a = 180.
Картка 3
Обчислити.
10 · 6 – (15 + 15) 10 · 4 + 27
100 · 9 – 10 · 90 9 : 9 · 1 + 34
Знайти значення виразу.
a + 100 · 3, якщо a = 240, a = 360.
2. Усні обчислення.
10 · 5 100 · 8 10 · 9
+ 34 – 732 + 100
– 3 + 4 + 10
: 9 : 9 – 194
· 0 · 1 + 0
• Не обчислюючи, доведи, що рівність правильна.
3 + 3 + 3 = 3 · 3 7 + 7 + 7 + 7 + 7 = 7 · 5
6 · 6 · 6 · 6 = 6 · 4 5 + 5 = 5 · 2
18 · 18 · 18 = 18 · 3 22 · 22 · 22 · 22 = 22 · 4
• Бліц-турнір.
а) У 2-му класі 18 хлопчиків, а дівчаток у 3 рази менше. Скільки всього дітей у 2-му класі?
б) У 3-му класі 21 дівчина, а хлопців у 3 рази менше. На скільки менше хлопців, ніж дівчат?
в) У 1-му класі 9 хлопців, а у 2-му класі 27 хлопців. У скільки разів у 2-му класі більше хлопців, ніж у 1-му класі?
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
• Обчислити, застосовуючи переставну властивість дії додавання, наприклад, 30 + 3 = 33.
171 + 100 831 + 99
23 + 598 57 + 276
IV. Сприймання й усвідомлення учнями нового
навчального матеріалу
• Завдання 787, с. 117. Колективне виконання.
Учні застосовують при цьому переставну властивість дії множення.
• Завдання 788, с. 117. Ознайомившись із завданням, учні з’ясовують, що 5 помножити на 10 дорівнює 50, тобто до числа, яке множили на 10, приписали
один нуль. 3 помножити на сто дорівнює 300, тобто до числа, яке множили на 100, приписали два нулі. Учні читають правило.
• Завдання 789, с. 117. Фронтальна робота.262
• Завдання 790, с. 117, 118. Ознайомившись із завданням, учні роблять такий висновок: 40 ділили на 10 отримали 4, тобто при діленні на 10 у числі треба відкинути справа один нуль. 500 ділили на 100 — дістали 5, тобто при діленні на 100 у числі треба відкинути справа два нулі. Учні читають правило.
V. Розвиток математичних знань
• Завдання 791, с. 118. Використовуючи правила, учні розв’язують приклади.
• Завдання 792, с. 118. Ознайомившись із задачею, учні з’ясовують, що для того, щоб розв’язати задачу, треба перетворити 1 хвилину 40 секунд у секунди.
Узагальнення і систематизація знань.
• Завдання 793, с. 118. Ознайомитись зі змістом задач. Проаналізувати кожну задачу. Записати розв’язання.
Додаткові завдання (на вибір)
а) Обчислити.
563 + 278 – (195 + 314) 563 + (278 – 195) + 314
б) Накреслити прямокутник із сторонами 6 і 9 см.
Знайти його периметр і виразити його в дециметрах.
в) Записати рівняння і розв’язати їх.
• На скільки треба зменшити число 456, щоб одержати 234?
• До якого числа треба додати 365, щоб одержати 989?
г) Як записати число 6 трьома однаковими цифрами, з’єднавши їх знаками дій? Шістьма однаковими цифрами?
ґ) У нашій школі навчаються 394 хлопчики і 352 дівчинки. Скільки всього дітей навчаються у школі? На скільки дівчат менше, ніж хлопчиків?
VI. Підсумок уроку
Пояснити:
70 : 10 · 5 400 : 100 : 4.
VII. Повідомлення домашнього завдання
№ 794, 795, с. 118