Тема. Множення і ділення натуральних чисел.
Мета: підготовка до тематичної контрольної роботи.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок.
Обладнання: таблиці «Властивості множення», «Ділення натуральних чисел».
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань
Усні вправи
1) 25 · 78 · 4; 2) 49 · 9 + 21 · 9; 3) 3 · 5 · 8 · 3; 4) (28 · 16) : 14.
1) х – 6 = 30; 2) х : 6 = 30; 3) х – 6 = 30; 4) 30 – х = 6.
З двох сіл, відстань між якими 44 км, назустріч одне одному виїхали два велосипедисти і зустрілися через 2 години. Знайти швидкість першого велосипедиста, якщо швидкість другого дорівнює 12 км за годину.
1) (12 + x) · 2 = 44; 2) (х – 12) · 2 = 44; 3) 2x = 44 + 12 · 2; 4) (12 – x) · 2 = 44.
II. Систематизація і корекція знань
На цьому уроці бажано ще раз попрацювати з таблицями, які містять основний теоретичний матеріал розділу («Властивості множення», «Ділення натуральних чисел») і звернути увагу учнів на типові помилки, яких вони припускаються під час виконання дій множення і ділення багатоцифрових чисел.
Для цього можна запропонувати учням в ігровій формі (пограємо у «Вчителів») виконати таке завдання.
Завдання 1. Знайди і виправ помилку у наступних прикладах:
|
|
|||
3) x – 16 = 224; x = 224 · 16; x = 3584; |
|
4) 473 : х = 11; х =11 · 473; х = 5203; |
|
|
5) (23 · 34 + 338) : 16; |
|
|||
Порядок дій обрано: 338+34 ·23 :16 |
|
|||
Правильні відповіді:
|
|
|||
3) х · 16 = 224; х = 224 : 16; х = 14; |
|
4) 473 : х = 11; х = 473 : 11; х = 43; |
|
|
5) Правильний порядок дій: 23 · 34 + 34 : 16 |
|
|||
Після аналізу припущених у цьому завданні «помилок» учням пропонується самостійно розв'язати завдання 2, 3.
Завдання 2. Обчислити:
1) 513 · 42; 2) 608 · 76; 3) 2888 : 76; 4) 53352 : 76;
5) 2430000 : 18 000; 6) (23 · 34 + 338) : 16.
[Відповіді. 1) 21 546; 2) 46 208; 3) 38; 4) 702; 5) 2430 : 18 = 135; 6) 70.]
Завдання 3. Знайти корені рівнянь:
1) 228 : х = 12; 2) 17х = 408; 3) 47х – 15х = 2144.
[Відповіді. 1) х = 228 : 12; х = 19; 2) х = 408 : 17; х = 24;
3) 32х = 2144; х = 2144 : 32; х = 67.]
Завершальний блок завдань — розв'язування текстових задач: за допомогою арифметичних дій і складання рівняння.
Завдання 4.
1) З одного міста одночасно в одному напрямку вирушили . мотоцикліст і велосипедист. Мотоцикліст рухався зі швидкістю 45 км/год, а велосипедист — 16 км/год. Яка відстань буде між ними через 3 год після початку руху?
2) Як зміниться відповідь, якщо мотоцикліст і велосипедист рухатимуться в протилежних напрямках?
[Розв'язання. 1) (45 – 16) · 3 = 29 · 3 = 87 (км/год);
2) (45 + 16) · 3 = 61 · 3 = 183 (км/год).]
Завдання 5. У трьох вагонах поїзда їхало 246 пасажирів. У першому вагоні було у 2 рази більше пасажирів, ніж у другому, а в третьому — на 78 пасажирів більше, ніжу другому. Скільки пасажирів їхало в кожному вагоні?
[Розв'язання. Нехай у II вагоні їхало х пасажирів, тоді у І їх було 2х, а в III — (х + 78) пасажирів. За умовою у трьох вагонах було 246 пасажирів.
Отже, 2х + х + х + 78 = 246; 4х = 246 – 78; 4х = 168; х = 42
У І вагоні — 84 пасажирів, у II — 42 пасажири, в III — 120 пасажирів.]
Завдання 6. Удвох вагонах поїзда їхали пасажири, причому в першому вагоні їхало в 3 рази менше, ніж у другому. Скільки пасажирів їхало в кожному вагоні, якщо в першому їх було на 120 менше, ніж в другому?
[Розв'язання. В І вагоні — х пасажирів, в II — 3х пасажирів, за умовою х менше, ніж 3х на 120, отже, 3х – x = 120, 2x = 120, х = 60; тоді в І вагоні — 60 пасажирів, у II вагоні 3 · 60 = 180 пасажирів.]
Відповідь. 60 і 180 пасажирів.
III. Підсумок уроку
IV. Домашнє завдання
Учитель ще раз наголошує, за якими темами складаються завдання тематичної контрольної роботи і підкреслює, що для успішного виконання її треба вдома зробити такі вправи:
I варіант: тематичне оцінювання № 4 (робочі зошити учнів);
II варіант: пп. 15-17, № 398 (6, 8); 437 (3, 4); 433 (4-6); 464 (6, 9), 466(4), 505; 519; 490.