Модель соціалізуючого простору
МАСЛІВСЬКОЇ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ І-ІІІ СТУПЕНІВ НОВОКАХОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
«Школа творчого успіху»
Державою визначене суспільно важливе завдання для освітян – забезпечити розбудову такого освітнього простору, в якому особистість з раннього дитинства усвідомлювала б свою суспільну значущість і через систему ціннісних ставлень набувала досвіду взаємодії з соціумом.
На ефективність формування готовності підлітка взаємодіяти з соціумом впливають такі чинники:
-
Інтеграція виховного та навчального процесів;
-
Психолого-педагогічна служба школи;
-
Учнівське самоврядування;
-
Взаємодія сім'ї, школи, місцевої громади;
-
Засоби – рідна мова, культура, позитивний приклад батьків, родинні цінності, традиції, ідеали, спільна праця.
Важливим є середовищний підхід - створення системи потрібних освітніх умов з метою збагачення освітнього простору, який сприятиме засвоєнню особистістю її соціально значущих способів діяльності. У контексті соціалізації одним із таких способів є культура мислення особистості як вищий ступінь пізнання наукової картини світу, який передбачає усвідомлення протиріч, які виникають у суспільних відносинах, їх творчого вирішення на основі усвідомлення відповідності чи невідповідності нового потребам та інтересам людини.
Основні напрямки розбудови школи творчого успіху:
-
Розгалуженість видів творчої, соціальної діяльності учнів:
-
профільне навчання – два профілі;
-
факультативні заняття;
-
гурткова робота;
-
олімпіади, МАН, конкурси, змагання, огляди всіх рівнів;
-
цікава позаурочна зайнятість, тощо.
-
Розвиток самоврядування, у тому числі дитячого (рада школи, рада профілактики, учнівська рада).
-
Оновлення (збагачення) змісту освіти, упровадження інноваційних технологій навчання, виховання, розвитку особистості, оцінювання навчальних досягнень учнів (широке застосування інформаційно-комунікативних технологій, особистісно-орієнтоване навчання, інтерактивне навчання, проектна діяльність, проблемні технології тощо);
-
Формування культури мислення учнів.
Найближчим середовищем соціалізації виступає сім’я, надалі – дошкільний і загальноосвітній навчальні заклади, позашкілля та, нарешті, - соціум. Кожне з представлених середовищ не є відокремленим один від одного, їхні межі більш умовні, тому засобами співпраці, взаємодії, партнерства вони і розбудовують єдиний соціалізуючий простір.
Його змістове наповнення відображає «Я – соціальний образ» дитини та представлене такими сегментами.
Навчально-пізнавальний сегмент.
Умови реалізації:
-
Впровадження сучасних технологій у навчально-виховний процес
-
Забезпечення дієвої організаційної методичної підтримки
-
Стимулювання різноманітних форм самоосвіти вчителів та учнів
-
Залучення учнів до участі в МАН,олімпіадах, інтелектуальних конкурсах
Інформаційно-технологічний сегмент.
Умови реалізації:
-
Варіативна частина навчального плану
-
Допрофільна підготовка
-
Профільне навчання у старшій школі
-
Використання мультимедійних технологій у навчально-виховному процесі
-
Включення у зміст трудового навчання евристичних проектів, пов’язаних з використанням комп’ютерів, сприяння технічній творчості учнів.
Культуротворчий сегмент.
Умови реалізації:
-
Залучення учнів до участі у дискусіях, диспутах, конференціях, подорожах до джерел рідної культури, історії держави і права.
-
Організація роботи шкільного музею, виставок дитячої творчості, книжкових виставок, оформлення тематичних стендів.
-
Проведення бібліотечних уроків, співпраця з сільськими та міськими бібліотеками та будинками культури.
-
Участь учнів у шкільних та позашкільних гуртках.
Здоров’я зберігаючий сегмент.
Умови реалізації:
-
Впровадження здоров`язберігаючих технологій у навчально-виховний процес.
-
Екологічна освіта.
-
Забезпечення превентивної взаємодії між сім′єю, державними органами, громадськими організаціями, службами у справах неповнолітніх, закладами освіти.
-
Здійснення соціально-правового захисту неповнолітніх.
-
Профілактика девіантної поведінки та супровід проблемної дитини
Соціокультурний сегмент.
Умови реалізації:
-
Співпраця з позашкільними навчальними закладами: СЮТ, СЮН, БДТ, «Данапріс»
-
Залучення учнів до участі в різноманітних конкурсах, змаганнях та акціях різних рівнів.
-
Організація екскурсій, подорожей видатними місцями рідного краю.
-
Проведення годин спілкування.
-
Здійснення соціальних проектів «Я-патріот», «Плануємо наше завтра» тощо
Сегмент соціальної практики та професійного вибору.
Умови реалізації:
-
Забезпечення психолого-педагогічного супроводу особистісного, життєвого та професійного самовизначення.
-
Залучення учнів, вчителів та батьків до культури рефлексії, оволодіння технологіями самопроектування професійного саморозвитку.
-
Співпраця з навчальним закладами, у тому числі професійно-технічної освіти, які функціонують на території Новокаховської міської ради.
-
Організація зустрічей з представниками Центру зайнятості та представниками різних професій.
-
Проведення екскурсій на виробництво.
Сегмент реалізації соціальних ролей.
Умови реалізації
-
Урізноманітнення арсеналу виховних впливів на особистість школяра шляхом залучення до особистісно-рольової діяльності в навчально-виховному процесі.
-
Діяльність шкільного волонтерського руху.
-
Співпраця з організацією «Червоний Хрест»
-
Проведення соціальних акцій за участю мешканців мікрорайону.
Сегмент лідерства.
Умови реалізації:
-
Робота шкільної учнівської ради
-
Участь старшокласників у роботі міської учнівської ради
-
Проведення виховних годин
Найвагомішим компонентом моделі соціалізуючого простору є оцінювально-рефлексивний для аналізу та оцінки, тому необхідно розробити програму моніторингу адаптації та соціалізації учнів.
На основі моніторингу розробляються плани роботи школи.
Школа набуватиме статусу соціально-педагогічного центру, відкритість якого виявлятиметься, насамперед, у співпраці з суб’єктами зовнішнього впливу за типом діалогу, що призведе до створення цілісного життєвого простору дитини.