«Моніторинг та критерії ефективності виховного процесу у гуртках художньо-естетичного напряму»
На заняттях діти опановують та вдосконалюють майстерність різних видів мистецтва. В переважній більшості у відносно короткий строк можна оцінити роботу по виконавській майстерності дітей. В роботі з вихованцями кожен керівник має чітко усвідомлювати відповідальність за якість художньо-естетичного виховання, учасники якого регулярно відвідують художні колективи.
У нових умовах установи позашкільної освіти варто розглядати не лише як заклади, в яких гуртківці оволодівають сучасними мистецькими технологіями (вокальним та інструментальним виконавством, хореографічним мистецтвом), але, передусім, як центри духовного збагачення учнів у сфері художньої культури.
Отже, педагог має орієнтувати освітній процес не тільки на розвиток вузькопрофесійних навичок з певного мистецтва, а й на формування всебічної художньо-творчої активності та емоційно-естетичного досвіду учнів на основі інтересу до певного виду мистецтва. Також оцінювати результати виховання "за кроками" особистісного розвитку вихованця, а не тільки критеріями виконаної мистецької діяльності.
Критерієм вихованості кожної особистості є не лише знання законів, правил, норм поведінки, а конкретні дії відповідно до визнаних норм і правил. Під терміном варто розуміти міру, показник, використання якого може служити основою для оцінки (кількісної чи якісної), для найбільш чіткої характеристики результатів виховної діяльності.
Естетичне виховання є здатність насолоджуватися істинною красою життя в усьому її різноманітті, потреби творчо працювати на благо суспільства, прагнути до гармонійного розвитку своїх задатків.
Орієнтовні критерії ефективності виховного процесу у гуртках художньо-естетичного напряму:
• Популяризація та збереження національних культурних традицій;
• Виховання естетичної свідомості – ідеалів, смаків, суджень, оцінок;
• Забезпечення необхідних умов для особистісного розвитку школярів на основі актуалізації гуманістичних традицій світової культури;
• Врахування художніх інтересів і потреб вихованців;
• Розвиток творчого потенціалу та самостійного мислення вихованців, розширення свободи вибору форм художньої самореалізації. Які відповідають здібностям і професіональним орієнтаціям особистості;
• Формування комунікативної культури як механізму людської взаємодії;
• Формування сталого інтересу до гуманістичних цінностей культури різних народів світу;
• Формування та розвиток культури творчого мислення;
• Розвиток культури спілкування і соціокультурних відносин;
• Виховання уміння насолоджуватись істинною красою життя, потреби творчо працювати.
Найважливішим засобом розвитку творчої активності школяра, його творчої компетентності, є діяльність (навчити й виховати можна лише в дії). Справжня суть роботи з розвитку творчої компетентності вихованців полягає в організації життя дитини, де однією з важливих функцій є стимулювання позитивної мотивації кожного в процесі організації різних видів діяльності. Провідною ідеєю діяльності педпгога-позашкільника є формування творчої особистості, яка володіє навичками самопізнання, самокорекції, самовиховання; відкрита до сприйняття інших культур; цінує свободу, поважає людську гідність та індивідуальність; здатна до успішної самореалізації в сучасному житті. Результатом має стати творча активна особистість, яка знайшла себе в колективі, від дій якої залежить її власне зростання й здобутки всього колективу; вона усвідомлює свою значущість і відповідальність за доручену їй справу.
Методи поширення перспективного педагогічного досвіду:
1. Словесні: консультації, засідання шкільного методичного об'єднання, педради.
2. Наочні: пропаганда педагогічних ідей через Інтернет, публікації в періодичній пресі, методичні посібники, методичні рекомендації, педагогічні виставки.
3. Практичні: відкриті уроки, семінари-практикуми, майстер-класи, тренінги різних рівнів.
Формувати творчу активність вихованців треба через створення оптимальних педагогічних умов, найважливішими з яких є:
- створення сприятливої атмосфери, індивідуалізація навчання, діагностика та корекція творчих умінь та навичок, творчий підхід до планування та добору навчального матеріалу тощо;
- орієнтація на творчість в усіх компонентах навчально – методичного процесу;
- упровадження в практику відповідних навчальних посібників та технологій;
- координування дій закладу та сім’ї із забезпечення раннього та ефективного розвитку творчого потенціалу дітей;
- застосування в роботі сучасних педагогічних технологій, розвивальних вправ та дидактичних ігор, спрямованих на розвиток творчих здібностей дітей;
- заохочування та підтримка самостійності, старанності гуртківців.
На педагога покладається велика відповідальність - підготувати дітей до життя в сучасному світі, навчити з честю долати перешкоди в життєвих лабіринтах, вміти радіти успіху іншого і не впадати у відчай перед першими ж труднощами. була і буде в житті кожного.
Основним засобом активізації процесу формування творчої компетентності вихованців є їх включення в колективні форми творчої діяльності, до яких належать різного роду творчі ініціативи та проекти.
Виховання людини – це процес цілеспрямованого формування особистості. Основним орієнтиром виховання є особистість, яка втілює якості, що є загальноприйнятими цінностями і характеризують її як неповторну індивідуальність. Розуміння й творення прекрасного впливають на людину таким чином, що підвищують і ушляхетнюють її духовно.
Естетично виховувати людину – означає вчити її не лише «споживати» естетичні цінності, але і вчити їх створювати. Під естетичними цінностями розуміються предмети і речі, створені людиною, явища природи, витвори мистецтва, які викликають у людей позитивні емоції, радують своєю досконалістю, захоплюють своєю красою. В естетичному вихованні первинне місце займає формування культури почуттів, уміння сприйняти красу природи, красу створених людиною речей та предметів, красу людських вчинків.
Одним із найважливіших аспектів позашкільного художньо-естетичного виховання особистості є пробудження та формування сталого інтересу до гуманістичних цінностей культури різних народів світу, що необхідно, з огляду на сучасне існування дітей і молоді в полікультурному просторі. Доцільно змінити художньо-виховну практику з демонстраційної, концертно-показної спрямованості на стратегії культуро творчості. Культурна спадщина у цьому відношенні і виконує роль середовища, в якому через прилучення до вічних цінностей культури формується людина.
Базові компетентності в залежності від напряму гуртка
1