Мова - багатство моє

Про матеріал
Виховний захід до Дня української писемності та мови «Мова – багатство моє»
Перегляд файлу

Лучанська загальноосвітня

школа І-ІІІ ступенів

Лохвицького району

Полтавської області

 

 

 

Виховний захід

до Дня української писемності та мови

«Мова – багатство моє»

 

 

 

 

 

 

 

 

Лука

2015

Виховний захід «Мова – багатство моє!»

(до Дня української писемності та мови)

Мета: ознайомити учнів з історією становлення української писемності та мови; розширювати світогляд; розвивати мислення, зв'язне мовлення; виховувати інтерес до вивчення української мови, повагу до рідного слова, прагнення зберігати та плекати рідну мову для нащадків.

Хід заходу

Ведучий 1:

Мова – краса спілкування,

Мова – як сонце ясне,

Мова – то предків надбання,

Мова – багатство моє!

Ведучий 2:

Мова – то чиста криниця,

Де б'є, мов сльоза, джерело!

Мова – це наша світлиця,

Вона, як добірне зерно!

Ведучий 1:

Мова – державна перлина,

Нею завжди дорожіть!

Без мови немає країни,

Мову, як матір, любіть! (Ф. Пантов)

Ведучий 2:

Мова – дзеркало народу. Кожне слово – свідок певних подій, що їх пережив і переживає народ. Без мови немає ні народу, ні держави! (Євгенія Ясельна)

Ведучий 1:

Наша держава Україна – золота, чарівна сторона. Земля рясно уквітчана, калиною та вербою закосичена. Духом волі та сили наскрізь просякнута. Людьми добрими та дужими сповнена. Та піснею солов'їною, та словом медовим заспівана.

Ведучий 2:

Світ почався зі слова, й Україна почалася зі слова! (Ярема Гоян)

З тихого материнського, лагідного слова, з колискової…

Учні виконують «Колискову»

Учень:

Мова моя українська,

Батьківська, материнська,

Я знаю тебе не вивчену –

Просту, домашню, звичну,

Не з-за морів покликану,

Не з словників насмикану.

Учень:

Ти у мене із кореня,

Полем мені наговорена,

Дзвоном коси накована,

В чистій воді смакована,

Болем очей продивлена,

Смутком багать продимлена.

Учень:

З хлібом у душу всмоктана,

В поті людськім намокнута,

З кров'ю моєю змішана,

І аж до скону захищена.

Ведучий 2:

Україна довго виборювала свою волю, свою незалежність, своє право бути. Так і мова наша, довгий шлях пройшла, багато пригноблень пережила, і як лоза тая виноградная, виросла, зміцніла. Розцвіла і забуяла!

 

Ведучий 1:

6 листопада 1997 року було підписано Указ Президента України, у якому говориться: «Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам'яті Преподобного Нестора Літописця».

Ведучий 2:

Зі святом вас, зі святом, шанувальники рідного слова! Зі святом української писемності та мови. З часу винайдення писемності фактично почався період документальної історії людства.

Ведучий 1:

Перші спроби письма були прості. Спершу це була гілочка пальми – знак миру. Потім – схематичне зображення явища чи предмета. І нарешті – ієрогліфи. Прямим попередником нашої мови є алфавіт, який створили два брати Кирило та Мефодій.

Ведучий 2:

Брати знали багато мов, зокрема грецьку, латинську та болгарську. У далекому 862 році брати приїхали на слов'янську землю, де вони на прохання місцевого князя Ростислава повинні були вести церковну службу слов'янською, замість латинської, мовою. Згодом брати розробили абетку слов'янської мови, що й назвалася на їх честь кирилицею. Цей алфавіт став основою для азбук російської, білоруської та української мов.

Ведучий 1:

У Київській Русі книги цінувалися, як рідкісні скарби. Мати декілька книг означало володіти цілим багатством.

Стародавні книги писалися вручну, оздоблювалися дорогоцінним камінням, велика праця вкладалася у створення книги.

Ведучий 2:

Україна та її культура святкують своє відродження. Але цьому передувала тяжка боротьба. Дуже багато жорстоких літ пережила наша мова, але витримала, мужньо знесла наруги та пригноблення.

На сцені 6 учнів. Кожен зачитує одну із дат в скорботному календарі української мови, після чого йде у глибину сцени. Звучить пісня «Реве та стогне Дніпр широкий».

Учень 1: 1720 рік – російський цар Петро І заборонив друкувати книжки українською мовою.

Учень 2: 1775 р. – зруйновано Запорізьку Січ і закрито українські школи при полкових козацьких канцеляріях.

Учень 3: 1796 р. – видано указ про вилучення в населення України українських букварів та українських текстів із церковних книг.

Учень 4: 1862 р. – закрито українські недільні школи. Які безкоштовно організовували видатні діячі української культури.

Учень 5: 1863 р. – указ російського міністра Валуєва про заборону видання книжок українською мовою.

Учень 6: 1876 р. – указ російського царя Олександра ІІ про заборону друкування нот українських пісень.

Учень 1: 1884 р. закрито всі українські театри.

Учень 2: 1908 р. – вся освітня й культурна діяльність в Україні заборонена.

Учень 3: 1914 р. – російський цар Микола ІІ забороняє українські газети і журнали.

Учень 4: 1938 р. вивчення російської мови стає обов'язковим.

Учень 5: 1989 р. – російська мова в Україні визнана державною.

Учень:

Хотіли придушити народ – убивали його голос, його мову. Та мова це не просто голос, не лише слова – це душа народу!

Учень:

Ну що б, здавалося, слова…

Слова та голос –

Більш нічого.

А серце б'ється, ожива,

Як їх почує!

Ведучий 1: Сила слова безмежна. Особливо, коли воно живе, іскристе, емоційне. Українське слово є могутнім і крилатим, тому наша мова пережила, не загубилася, не стерлася з пам'яті, не розвіялася вітрами. А набралася сили і могутності і зазвучала голосно і дзвінко, заспівала соловейком на весь світ!

Звучить пісня Наталії Май «Рідна мова».

Ведучий˸ А зараз настав час перевірити, як ви знаєте мову материнську. Тож на сцену запрошуються учасники святкового «Турніру знавців рідного слова». Зустрічаймо (Виходять 2 команди)

Вітання команд (Девіз)

1 команда:

Солодке слово «перемога»

Нелегко дається, хто любить, знає рідну мову,

Тому вона всміхнеться!

2 команда:

Вчіть нашу мову солов'їну

І не зазнавайтесь.

«І чужому научайтесь,

Й свого не цурайтесь!»

Ведучий˸

А зараз познайомимося з нашим шановним журі._____________

А тепер перейдемо до найцікавішого – Перший конкурс – Розминка. Я по черзі ставитиму запитання кожній команді. Вона має швидко на нього відповісти.

  1. Дерево – національний символ України. Освячується в церкві. Зберігається для відлякування злих духів. (верба)
  2. Національний символ України. Матері дарують його дітям на щастя, на долю. (рушник)
  3. Кущ, оспіваний в українських народних піснях. Символ дівочої краси. (калина)
  4. Національний символ, який дівчата одягають на голову в свята. (віночок)

Підрахунок голосів

Ведучий˸ Наступний конкурс – «Чи вміємо ми писати та міркувати?»

На аркушах записано три словникових слова. Потрібно встановити літеру, якої бракує, і пригадати якомога більше слів, які можна пов'язати зі значенням словникового слова, за будь якими ознаками.

Перемагає команда, у якої буде більше слів.

 

Укра..на

Л..мон

В..дмі..дь

 

Ведучий: А поки команди виконують завдання, ми проведемо «Конкурс капітанів»

Відгадати задумані слова за допомогою слів, які мають відношення до них (по 2 слова)

  1. Круглий, нитки, спиці, киця.. (клубочок)
  2. Ліс, лікар, стовбур, комахи..(дятел)
  3. Рот, мова, гострий, м'який.. (язик)
  4. Розумна, коси, шапка, мудра.. (голова).

Ведучий˸ «Перевірити суперника». Команди обмінюються завданнями. Прочитати слова. Відшукати «зайве».

  1. ВЕЦІЛЬО, ЛИПЗЕНК, ЧАУРК, ІРОВД.  (Олівець, пензлик, ручка, відро.)
  2. ЯМЧ, РАБАНАБ, РИСКПКА, СОЛІПАК. (М'яч, барабан, скрипка, сопілка)
  3. ЛЕЙК, ЛИНСТІПЛА, БАФРА, ТЕІВР. (клей, пластилін, фарба, вітер)
  4. НІКУЛИКА, ЕРАВЕПР, ШОЛАК, ПРАПОВАЛ (канукули, перерва, школа, пароплав)

Ведучий: Доки команди виконують завдання, ми з глядачами і гостями розгадаємо кросворд. Кросворд додається (На великому екрані зображений кросворд, відповіді записує ведучий на комп., які через проектор подаються на екрані).

Додатковий конкурс «шифрувальники»

Слова в приказках помінялися місцями. Відновіть їх (по 2 приказки)

  1. Хто сам приходить, той пізно собі шкодить.
  2. З доброго сіна не буде поганої трави.
  3. Під камінь вода не тече лежачий.
  4. Не люди для людей, а речі для речей.

 

Ведучий: Шановні члени журі! Настав час підраховувати бали. І поки ви займаєтеся цією нелегкою справою, ми займемося приємною. Вітайте наших артистів! Танець.

Ведучий: Що ж, гра завершена, бали підраховані, настав час дізнатися результати. Слово надається членам журі._____________________________

Ведучий: Вітаємо переможців. Приз смачний і приємний. Для переможців та всіх присутніх. (Коровай. Команда-переможець дякує за приз і пригощає усіх присутніх)

Учень:

Мова наша, мова,

Мова кольорова.

В ній гроза травнева

Й тиша вечорова.

Мова наша, мова –

Літ минулих повість,

Вічна юна мудрість, сива наша совість.

Учень:

Я так люблю, я так люблю тебе,

Моя співуча українська мово!

В тобі шумить Полісся голубе,

І дужі хвилі гомонять Дніпрові.

Учень:

В тобі живе Карпатська височінь,

Що манить у незвідане майбутнє,

І степова безкрая широчінь,

І Кобзарева дума незабутня.

Учень:

Ти, рідна мово, чиста, як роса,

Цілюща й невичерпна, як криниця.

Святине наша, гордість і краса,

Ти – розуму народного скарбниця!

Учень:

Як мило йти з тобою по землі

І підставлять вітрам лице відкрите!

Для мене ти – як і насущий хліб,

Без тебе я не зміг би в світі жити! Григорій Столярчук

Учень:

І кажуть мудрі: «Мова – це людина!»

У мови є і серце, і вуста.

І є ім'я красиве – Україна! Микола Сом

Без неї не прожити нам і дня!

Ведучий 1:

Як сказала видатна Ліна Костенко: «Нації вмирають не від інфаркту – спершу їм відбирає мову!», тож «як парость виноградної лози, плекайте мову!»

Ведучий 2:

Зі святом, шановні! Любіть і бережіть рідне слово!

Звучить фінальна пісня

 

 

 


Команда «Україномовці»

 

Команда

«Мовознавці»

 «Розминка

 

 

«Чи вміємо ми писати та міркувати?»

 

 

Конкурс капітанів

 

 

«Домашнє завдання»

 

 

Турнір знавців рідного слова

1

 

docx
Додано
21 жовтня 2022
Переглядів
545
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку