Мова - втілення думки

Про матеріал
Цей захід розширює та збагачує знання учнів про мову та літературу; формує в учнів розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава; розвиває навички застосування знань з мови та літератури на практиці; виховує любов до рідної мови, бажання досконало володіти нею, пробуджує почуття національної гідності.
Перегляд файлу

Мовно-літературний брейн-ринг до Дня української писемності та мови

між командами 9-А класу

Тема. Мова  – втілення думки

Мета: розширювати і збагачувати знання учнів про мову та літературу; формувати в учнів розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава; розвивати навички застосування знань з мови та літератури на практиці; пам'ять, увагу; виховувати любов до рідної мови, бажання досконало володіти нею, пробудити почуття національної гідності.

Хід проведення заходу

  І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми заходу.

ІІІ. Проведення  брейн-рингу.

  1. Вступне слово вчителя.

  Доброго всім дня! Сьогодні ми зібралися з нагоди святкування Дня української писемності та мови. Це свято в Україні щорічно відзначають                   9 листопада, починаючи ще з 1997 року після підписання Указу Президентом України. Тому зі святом усіх вас – шанувальники рідного слова!

  З часу винайдення писемності фактично розпочався період розквіту історії людства, тому що стало можливим не тільки передавати  усно мовну інформацію на відстані, але й закріпити її в часі, тобто у писемній формі.

Перші ж спроби письма відносяться приблизно до 35-50 віків до нашої ери. Спочатку, як відомо, це була гілочка пальми – знак миру. Потім – схематичне зображення предмета чи якогось явища. І нарешті – ієрогліфи. Прямим же попередником слов’янської мови – є алфавіт, створений великими просвітителями слов’ян – братами Кирилом і Мефодієм.

Тому ми зібралися в цьому залі, щоб ще раз переконатися в тому, що українські школярі люблять і шанують рідну мову. А зробимо ми це у формі літературно-мовного брейн-рингу між командами 8 і 9 класів. Привітайте учасників!

Брейн-ринг проходитиме у кілька конкурсів. Правильно відповідаючи на питання, виконуючи різні запропоновані завдання, команда отримуватиме бали. Переможе та команда, яка набере найбільшу кількість балів.

За перебігом конкурсів буде слідкувати наше вельмишановне журі.

Перебіг конкурсів.

1.    Конкурс  «Розминка» -  6 б.

Вчитель. Це конкурс, де ви зможете продемонструвати свої знання  з рідної мови та літератури. По черзі кожній команді я буду задавати питання з мови та літератури, а ви, порадившись декілька секунд, маєте дати відповідь. Кожна правильна відповідь принесе команді 1 бал. Всього – 3 питання з мови та 3 питання з літератури.

Питання з мови:

І команда

1) Назвіть останній відмінок української мови. (Кличний)

2) Перекласти українською мовою слово «хрустальный». (Кришталевий)

3) Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків. (Додаток)

ІІ команда

  1. Скільки звуків в українській мові? (38)
  2. Що означає фразеологізм «як сніг на голову»? (Несподівано)
  3. До якого роду належить іменник сирота? (Спільного)

Питання з літератури:

І команда

  1. Як називається святковий хліб на весіллі? (Коровай)
  2. Як називається напруженіша, найемоціональніша частина художнього твору? (Кульмінація)
  3. Хто підніс на світовий рівень українську літературу? (Т. Шевченко)

ІІ команда

1) Твір, у якому в хронологічному порядку розміщені певні історич­ні події. (Літопис)

2) Хто є автором слів «Наша дума, наша пісня не вмре, не загине...»? (Т. Шевченко)

3) Продовжіть ряд основних етапів весілля: заручини, сватання, запросини… (коровай, гільце, дівич-вечір, саме весілля, покриття, циганщина)

2. Конкурс «Чий це портрет?» - 3 б.

Відгадати, хто з письменників та поетів зображений на портреті? З творчістю цих відомих людей ви знайомі з попередніх класів.

Кожна правильна відповідь – 1 бал.

(Учитель кожній команді по черзі пропонує відгадати письменника або поета, зображеного на портреті. Кількість портретів – по 3 кожній команді.)

Слово журі (Підведення підсумків двох конкурсів)

3.Завдання для вболівальників: відгадати мовні загадки-жарти.

  • З чого починається день? (Зі звука д)
  • Що має болото, менше — море і зовсім не має річка? (Звук О)
  • До якого імені потрібно додати одну літеру, щоб дістати крупу?   (М + Анна)
  • Як можна із буряка зробити бурю? (Відкинути звук к)
  • Якою частиною мови може бути слово КОСИ?  (Іменник, дієслово)
  • Три зайця. Скільки у зайця вух? (два вуха.)
  • Хоч не риба, але є  і в Дніпрі, і у Десні, і у Дінці? (Звук д)
  • Як записати слово «робота» п’ятьма літерами? (Праця)
  • У якім числі стільки ж цифр, скільки букв у його назві? (Сто – 100)
  • Якого маленького коника треба поставити між двома однаковими займенниками, щоб отримати назву країни? (Я+поні+я)

4.Конкурс «Битва капітанів» - 5 б.

  I команда

 1. Якою частиною мови виступає головне слово у словосполученні високо в небі? (Прислівником).

2. Скільки складів у слові рівняння? (3)

3. До якої відміни належить іменник листоноша? (До першої).

4. Який корінь у слові перебігти ? (Біг).

5. На які три групи поділяються числівники за будовою? (Прості, складні і складені).

 

II команда

1.Числівник сто п’ятдесят перший в місцевому відмінку. (На сто п’ятдесят першому).

2. Що означає фразеологізм пустити півня? (Підпалити).

3. Який розділовий знак ставимо перед однорідними членами речення після узагальнюючого слова? (Двокрапку).

4. Яким способом утворений прикметник карпатський? (Суфіксальним).

5. До якої відміни належить іменник мати? (До третьої).

 

5. Конкурс «Хто швидше?» – 4 б.

  Кожному з учасників команди дістанеться якась літера. Перша частина цього завдання - якомога швидше розташувати літери своєї команди у алфавітному порядку (2 бали), друга частина - із цих літер скласти слово і розтлумачити його     (2 бали).

І команда

ПІСНЯ     ( І, Н, П, С, Я)

Пісня – віршований музичний твір, призначений для співу.

ІІ команда

СЮЖЕТ   ( Е, Ж, С, Т, Ю)

Сюжет – система пов’язаних між собою подій, у процесі розвитку яких розкриваються характери персонажів.

Слово журі. (Підбиття підсумків двох останніх конкурсів)

6. Конкурс «Редактор» - 5 б.

Завдання цього конкурсу: відредагувати подані речення. Але на відмінну від попередніх конкурсів, відповідь слід давати не колективно, а індивідуально. Тобто кожному з учасників команди буде зачитане своє речення і відповідно й відповідь буде давати той учасник, якому воно адресоване.

Речення:

  1. У мовознавчому турнірі приймали участь учні 7 класу. (У мовознавчому турнірі брали участь учні 7 класу)
  2. Більша частина учнів не виконала домашнє завдання. (Більшість учнів не виконала домашнє завдання)
  3. Урок розпочинається в 8 годин. (Урок розпочинається о 8 годині).
  4. Закрий вікна, бо сквозняк. (Закрий вікна, бо протяг).
  5. Я приніс свою автобіографію, як ви і просили). (Я приніс автобіографію)
  6. Дніпро - сама більша річка України. (Дніпро – найбільша річка України).
  7. Дошку вимили чистою тряпкою. (Дошку вимили чистою ганчіркою).
  8. Напротязі місяця слід пройти медичне обстеження. (Протягом місяця слід пройти медичне обстеження)                           
  9. У серпні місяці народився Іван Франко. (У серпні  народився Іван Франко).
  10. У лікарні є вільна вакансія терапевта. (У лікарні є  вакансія терапевта.)

 

7. Конкурс  «Всезнайко» - 5 б.

Прошу від кожної команди вийти по одному представнику. Завдання:  продовжити зачитані мною  прислів'я та приказки.

Наприклад, Слово – не горобець, … (вилетить – не впіймаєш).

Для І учасника:

  1. Під лежачий камінь … (вода не тече).
  2. Наука в ліс не веде, …(а з лісу виводить).
  3. Не кажи не вмію,…(а кажи навчусь).
  4. Здобудеш освіту, …- (побачиш більше світу).
  5. Птицю можна пізнати по пір'ю, а … (людину по мові).

Для ІІ учасника:

  1. Праця чоловіка годує, а … (лінь марнує).
  2. Вченому світ, а … (невченому тьма).
  3. Як голова сивіє, то … (чоловік мудріє).
  4. Хто мови своєї цурається, хай … (сам себе стидається).
  5. Більше діла — … (менше слів).
  1. Конкурс «Домашнє завдання» - 5 б.

Команди по черзі демонструють виконання домашнього завдання (Виконання української пісні (1 куплет + приспів) та інсценізація до цієї пісні).

Виконання пісні – 2 б.

Інсценізація – 3 б.

ІУ. Підведення підсумків.

  1. Слово журі. (Нагородження грамотою команди-переможця.)
  2. Заключне слово вчителя.

        Дорогі друзі! Ось і підійшло до кінця наше літературно-мовне змагання. Ви всі показали свої знання, хтось краще, а хтось трошки гірше.

  Та пам’ятайте завжди про те, що справжня людина виростає саме з любові до рідної матері, до родини, до рідного краю, до рідної мови та культури. Нехай же вивчення мови стане для вас  черговою сходинкою до майбутніх успіхів, до самоствердження.

  Отже, користуйтесь рідною мовою, плекайте, шануйте цей найдорожчий скарб! Я бажаю Вам всім успіхів у вивченні української мови та літератури, натхнення і наснаги в навчанні!

 

 

 

Мовно-літературний брейн-ринг  «Мова – втілення думки»

№ п/п

Назва конкурсу

Оцінювання конкурсу

І команда

ІІ команда

1.

Конкурс  «Розминка» (відповіді на питання з мови та літератури)

Кожна правильна відповідь – 1 б. Максимум – 6 б.

 

 

2.

Конкурс «Чий це портрет? (відгадати письменника)

Кожна правильна відповідь – 1 б.

Максимум – 3 б.

 

 

3.

Завдання для вболівальників

Кожна правильна відповідь – 1 б.

Максимум – 5 б.

 

 

4.

Конкурс «Битва капітанів» (відповіді на запитання із запропонованих категорій)

Кожна правильна відповідь – 1 б. Максимум – 5 б.

 

 

5.

Конкурс  «Хто швидше?»  ( І час-тина конкурсу – розташувати літери у алфавітному порядку; ІІ частина – скласти із поданих літер слово та розтлумачити його )

І частина – 1 б.

ІІ частина – 2 б.

Максимум – 3 б.

 

 

6.

Конкурс «Редактор» (відредагувати речення)

Кожна правильна відповідь – 1 б. Максимум – 5 б.

 

 

7.

Конкурс «Всезнайко» (продовжити прислів’я)

Кожна правильна відповідь – 1 б. Максимум – 5 б.

 

 

 

 

8.

Конкурс «Домашнє завдання» (виконання пісні + інсценізація)

Виконання пісні –2б

Малюнок – 3 б.

Максимум – 5 б.

 

 

 

 

ВСЬОГО:

 

 

 

docx
Додано
10 січня 2020
Переглядів
853
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку