Дидактичний матеріал на тему "Тире між частинами складного безсполучникового речення"

Про матеріал
Дидактичний матеріал на тему "Тире між частинами складного безсполучникового речення"
Перегляд файлу

Тире між частинами безсполучникових складних речень

Тест

1-4) Визначити види складнопідрядних речень

  1. Коли йдеш удвох, то дорога коротша.
  2. Коли розпочалися жнива, то закочуй рукава.
  3. Дівчина посміхнулась, ніби золотом сипнула.
  4. Защебетав соловейко, так що пішла луна гаєм.

5-6) Визначити смислові відношення

  1. Ще сонячні промені сплять, а досвітні вогні вже горять.
  2. Щось булькнуло у воду – і сліду не стало.

7-12) Встановити відповідність. Указати безсполучникові складні речення

  1. Бачить кіт сало
  1. дотримай його
  1. Пес бреше
  1. та сили мало
  1. Дав слово
  1. а ранить глибше
  1. Умієш говорити
  1. той двох навчить
  1. Хто мовчить
  1. вітер розносить
  1. Слово – не стріла
  1. умій і мовчати

 

Дослідження-аналіз

  1. Замінити складнопідрядними реченням, визначити смислові відношення, пояснити розділові знаки

Грім не гряне – ледачий не встане.

Багато диму – мало тепла.

З паном судитись – чолом об стінку битись.

Коза з вовком тягалася – тільки шкура зосталася.

2)Визначити смислові відношення, пояснити розділові знаки

Глибше орати – більше хліба мати.

Теплий квітень, мокрий май – буде у стодолі рай.

Май холодний – рік хлібородний.

Чайки сідають на воду – чекай доброї погоди.

Казав овес: сій мене в болото – буду я золото.
Прийде літо – все розмаїто, прийде зима – нічого нема.

Творче конструювання

  1. Дописати другу частину, визначити смислові відношення, пояснити розділові знаки

Баба з возу –

Ану вставай, чоловіче:

Не вчи щуку плавати:

Найшла коса на камінь:

Стоїш високо –

Стоїш низько –

  1. Відновити прислів’я, поставити та пояснити розділові знаки

Батько хай іде орати, тому що його коні знають, а я піду гуляти, бо мене гості чекають.

Коли коня вкрали, тоді він стайню замкнув.

Як сім ятерів, то ні одної риби.

Дожився до того, що штани одні, а сорочок ще менше.

Як зачепилася за пень, то простояла цілий день.


Пунктуаційний практикум

От саме в цей час заєць уже збігав до підборщика хутра той йому вже на всі прорішки попідбирав густо теплі шматочки вичистив вуха й лапки.

Біля води холодом тягне туманець понад кущами лепехи моститься тепла ніч буде.

Усе кориться моїй владі темний гай уже забув замилування сумне і красує в зеленім наряді.

Я знав завруняться зернята дозріє перший урожай достатком виповниться хата.

Життя не любить втоми й супокою воно цвіте і щедриться мов сад.

На вогнищі дотлівають чорні пеньки і корчі здобуті з дна ріки вони лежали там у масній твані багато років дачники витягли їх на берег сонце висушило тепер вогонь неохоче гризе їх золотими іклами.

Самостійна робота

Поставити розділові знаки, накреслити схеми. Зробити синтаксичний розбір двох перших речень

Любов не пожежа займеться не загасиш.

Батько був середній хазяїн торби по боках сам посередині.

Посієш вчинок пожнеш звичку посієш звичку пожнеш характер посієш характер пожнеш долю.

Ми з вами родичі Ваша Олена нашій Оксані двоюрідна Одарка.


Творча робота

Написати твір-мініатюру на одну з тем, використавши складні речення

Обмова – полова: вітер її рознесе, але й очі засипле.

Не плюй у колодязь: пригодиться, щоб води напиться.

Зима без снігу – літо без хліба.

 

docx
Додано
14 січня
Переглядів
24
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку