Узагальнення знань з теми «Складносурядне речення»

Про матеріал
Матеріал узагальнює й систематизує вивчений матеріал про складносурядні речення, удосконалює пунктуаційні навички, уміння аналізувати, систематизувати, доводити й обґрунтовувати; розвиває творчі здібності; виховує шанобливе ставлення до українських символів, до народної культури.
Перегляд файлу

 Урок «Рушникове розкрилля» (Узагальнення знань з теми «Складносурядне речення»)

 

Тема: Узагальнення знань з теми «Складносурядне речення»

Мета: узагальнити й систематизувати вивчений матеріал про складносурядні речення, удосконалити пунктуаційні навички, уміння аналізувати, систематизувати, доводити й обґрунтовувати; розвивати творчі хдібності; виховувати шанобливе ставлення до українських символів, до народної культури.

Тип уроку: узагальнення й систематизація знань.

Форми та методи роботи: робота в групах, «Мікрофон», «Очікування», «Гронування».

Обладнання: картки, презентація до уроку, відеопрезентація.

Хід уроку

Окрасою родини є діти, а окрасою хати є рушник.

Українське прислів’я

 

І.Організація класу.

 Емоційне налаштування на урок

Тема сьогоднішнього уроку - «Узагальнення знань з теми «Складносурядне речення»» (Слайд 2).

       У народі кажуть: вишиванки ніби райдуги-співанки.

 Подивіться на веселкову гаму кольорів, якими вишиті ці рушники. Якби вам запропонували вишивати, смужку якого кольору ви б обрали для сьогоднішнього уроку (Слайд 3).

          Червоний – у вас багато енергії.

Зелений – ви хочете досягнути високих результатів.

Жовтий – ви оптимістично налаштовані на працю.

Синій – ви врівноважено виконуватимете всі завдання.

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

Інтерактивна вправа «Очікування

 

Чого кожен з вас очікує від уроку? (Слайд 4).

  • Я очікую, що ( Я очікую, що на уроці буде цікаво; дізнаюсь про щось корисне, важливе; будемо працювати в групах, парах)

Цей урок навчить мене … (Цей урок навчить мене робити висновки, складати розповіді, висловлювати своє ставлення до почутого… )

Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку: (Слайд 5).

  •  ви повинні узагальнити й систематизувати вивчений матеріал про складносурядні речення; удосконалити пунктуаційні навички, уміння аналізувати, систематизувати, доводити й обґрунтовувати; уміти використовувати складносурядні речення в усному й писемному мовленні.

На сьогоднішньому уроці ви працюватимете в групах.

І група – «Мереживо»

ІІ група – «Райдуга»

ІІІ група –«Візерунок»

Кожна група вишиватиме рушник, а кількість мережок та квітів на ньому залежить від правильності виконаних завдань з теми «Складносурядне речення».

- Прочитайте епіграф до нашого уроку (Слайд 6).

          - До якого виду речень за будовою він належить?

- Як ви розумієте зміст цього українського прислівя?

Вишитий рушник – це символ України. Бо не було жодної оселі, де б на стіні не красувалися вишиті рушники. Люди вірили, що рушники служать оберегом домівки, тому їх розміщували над вікнами і дверима, прикрашали ним образи, клали на нього хліб і ним хліб накривали.

Отож починаємо майстерно вишивати білі полотна, які прикріплені на дошці.

ІІІ. Виконання вправ на закріплення вивченого.

1. «Гронування» (Слайд 7).

 

- До записаної на кольоровій смужці теми підберіть ті поняття і терміни, що пов’язані з нею. За опорною схемою розкрийте тему.

І група – «Складносурядне речення, засоби зв’язку в ньому».

ІІ група – «Змістові відношення між частинами складносурядного речення».

ІІІ група – «Розділові знаки в складносурядному реченні».

2. «Пунктуаційний аукціон» (Слайд 8).

Перепишіть речення, розставте розділові знаки, поясніть їх. Визначте змістові відношення між частинами речення.

І група (Слайд 9).

1. На заручинах доходили до згоди – і рушники дарували старостам.

2. Вишивають в Україні на білому тлі найчастіше червоними і чорними нитками, але можна зустріти і жовто-голубі орнаменти. 

ІІ група (Слайд 10).

1. Жовтий колір на рушнику - символ золотих ланів, а блакитний - синього неба.

2. З хлібом-сіллю на рушнику зустрічають дорогих гостей, й без нього не обходиться жодна урочиста подія в родинному чи громадському житті.

ІІІ група (Слайд 11).

1. Рушники мали оберігати житло від злих сил, а людину вони захищали від негараздів.

2. Український рушник можна порівняти з народною піснею, вишиванкою і писанкою, і разом з ними він є невмирущим символом України.

 3. «Відшукай речення» (Слайд 12).

Випишіть з тексту складносурядне речення, зробіть синтаксичний розбір.

І група (Слайд 13).

Для весілля знадобиться обов'язково п'ять рушників - під коровай, для ікон, для прев'язування рук молодим та під ноги під час вінчання.

З давніх-давен мати вчила донечку рукоділлю, а у три роки з нею проводили невеликий ритуал. Батько підводив малу до яблуні, як символ материнської любові, і легенько колов голочкою дитячі долоньки. Просив в Бога благословення, щоб дитина ніколи не вкололася при вишиванні. З того часу дитина не розставалася з тією голкою все життя.

ІІ група (Слайд 14).

Дівчина на своє весілля має вишити рушники своїми руками. В цей час вона мріє про щасливе майбутнє, щире та вірне кохання. І оту всю добру позитивну енергетику вона вкладе у кожну ниточку, у кожний слідочок. Не варто купувати весільний рушник. Ми ж не знаємо, з якими помислами людина вишивала його. Може, в людини велике горе і вона з нужди зі слізьми вишила і продала. Все, що вона думала, те і зашила у рушник. І та доля передасться молодій парі.

ІІІ група (Слайд 15).

Полотно для вишивки беруть ткане, не зарублене по боках, не зшите з двох частин. Сім'я має бути єдиним цілим, а життєва дорога не повинна перерізатися. Рубців не має бути ніде. Вони вказують на сварку подружжя чи на проблеми їхнього здоров'я. Нашитою мережкою рубці не прикрашають. Її виторочують з самого полотна. Рушник вишивають з двох сторін червоними та чорними нитками. Центр залишають білим. То Боже місце. Стаючи на рушник, молоді отримують благословення згори на їхнє дерево роду на полотні та світле життя.

4. Конструктивна вправа (Слайд 16).

Складіть речення про український рушник за поданими схемами.

  1.               [ ] , і [ ].
  2.               [ ] – і [ ].
  3.               [ ] і [ ].

5. «Знайди помилку сусіда» (Слайд 17).

  Учням пропонується текст, у якому потрібно вставити пропущені розділові знаки, підкреслити складносурядні речення. Після виконання роботи групи обмінюються картками та роблять взаємоперевірку за зразком на дошці.

Текст (Слайд 18).

 Рушник — декоративна тканина з вишиваними або тканими орнаментами, а в українських народних обрядах — символ злагоди, краси, оберіг.

 Не було, здається, жодної в Україні оселі, котрої не прикрашали б рушниками. Рушник з давніх-давен символізував не тільки естетичні смаки, а й він був обличчям оселі й господині. Вишитий рушник створював настрій, був взірцем людської працьовитості.

6. Творча вправа (Слайд 19).

Я вважаю, що на сьогоднішньому уроці доречно згадати твір А. Малишка «Пісня про рушник», оскільки ця пісня бентежить, хвилює кожного. І ще тому, що вона проста, задушевна, що в ній знаходимо картини й образи, знайомі з народних пісень. І рушник вишиваний, і дорога далека, і щастя-доля, і зелені луги — усе це взято із щедрого арсеналу народної творчості, перетоплене в серці поета, збагачене його власними образами (щебетання дібров, солов’їні гаї, незрадлива усмішка) і тому привертає нашу увагу, бентежить, радує, сповнює передчуттям далеких доріг і безмежної вдячності до найдорожчої нам людини — рідної матері.

 Переглянувши відеопрезентацію до пісні А. Малишка «Рушничок», напишіть міні-твір «І на тім рушничкові…» (5-6 речень). Використайте складносурядне речення.

V. Підсумок уроку. (Слайд 20).

Сьогоднішня ваша робота на уроці – це виконані вправи з теми «Складносурядне речення», які допомогли вам вишити такі барвисті рушники. Вони є своєрідним оберегом знань з вивченої теми.

Метод «Мікрофон»

- Чи справдилися ваші очікування?

- Які вправи були цікавими?

- Який матеріал ви хотіли б повторити на наступних уроках?

- Що ви взяли з уроку для життя?

VI. Оцінювання учнів. (Слайд 21).

 

VIII. Домашнє завдання. (Слайд 22).

 «Темна мережка»

  Учні отримують домашнє завдання в конвертах із темною мережкою.

1. Скомпонувати слайд-замальовку «Рушникове розкрилля», використовуючи складносурядні речення.

2. Написати міні-твір «Український рушник у моїй родині», використавши складносурядні речення.

3.  Скласти діалог, який пов'язаний з епіграфом уроку ( Окрасою родини є діти, а окрасою хати є рушник). Використати складносурядні речення.

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
10 січня 2020
Переглядів
1062
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку