Мова – найважливіший засіб спілкування, пізнання і впливу

Про матеріал
Розробка уроку для учнів 8 класу з української мови поглиблене вивчення, містить різні методи та форми роботи
Перегляд файлу

 

Мова – найважливіший засіб спілкування, пізнання і впливу

 

 

Мета: розширити відомості учнів про рідну мову, сформувати поняття про мову як найважливіший засіб спілкування, пізнання і впливу;навчити визначати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати прагнення виражати себе через мову; розвивати логічне мислення учнів та їхнє мовлення

Тип уроку: засвоєння нових знань

Методи і прийоми: мовна вікторина, вправи, асоціативний кущ

Обладнання: тексти для аналізу, бесіда, вправи, презентація, «Сенкан», «Асоціативний кущ»

 

 

http://schooled.ru/textbook/mova/2klas/2klas.files/image002.jpg

                                                          Мова – основа культури кожної нації,

                                                     найбільший її скарб… Як не має права              ніхто відбирати життя в людини,

                                                                так не має права відбирати і мову, права

                                                             користування рідним словом, розвивати

                            й шліфувати її грані

 Г. Нудьга

 

 

 

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

1.Привітання

Вступне слово вчителя. 

Якщо ти знаєш – все в твоїх силах,

Якщо не знаєш, то не втнеш,

Якщо ти знаєш – летиш на крилах,

Якщо не знаєш, то повзеш.

Чи на землі ти, а чи у небі,

Чи ,може, глибині морській –

Знання поможуть при потребі:

То знай же ,друже, і умій!

 

 Дмитро Білоус

2. Робота із зошитами (дата)

 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

 

  • Тема уроку: мова – найважливіший засіб спілкування, пізнання і впливу.

- Епіграфом нашого уроку служитимуть слова Г. Нудьги:

« Мова – основа культури кожної нації, найбільший її скарб… Як не має права   ніхто відбирати життя в людини, так не має права відбирати і мову, права користування рідним словом, розвивати й шліфувати її грані»

- Перед нами поставлені такі завдання: (слайд

  1. забезпечити  усвідомлення значення мови;
  2. формувати вміння аналізувати висловлювання, на їх основі будувати власні міркування;
  3. розвивати логічне мислення учнів та їхнє мовлення.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Спробую вам пояснити,

                 Для чого цю тему треба вчити:

                 Дізнатися більше про рідну мову,

                 Зясувати її значення у житті

Учитель. Щоб налаштуватися на наш урок прослухайте пісню про мову (слайд 3)

 

ІV. Актуалізація опорних знань

    1. Прийом «Асоціативний кущ». Учні записують слова, що асоціюються в них із словом  мова

 українська

 

 правильна

 

 

рідна

люди

наша

 

 

2. Виконання вправи. (слайд 4)

Прочитайте. Визначте тему, основну думку біблійної легенди. Стисло перекажіть текс.

     І була вся земля одна, мова та слова одні. І сталось, як рушили зо Сходу вони, що в Шинеарському краї рівнину знайшли, і оселилися там. І сказали вони один одному: Ану, наробімо цегли, і добре її випалімо! І сталася цегла для них замість каменя, а смола земляна була їм за вапно. І сказали вони: Тож місто збудуймо собі та башту, а вершина її аж до неба. І вчинімо для себе ймення, щоб ми не розпорошилися по поверхні всієї землі. І зійшов Господь, щоб побачити місто та башту, що людські сини будували її. І промовив Господь: Один це народ, і мова одна для всіх них, а це ось початок їх праці. Не буде тепер нічого для них неможливого. Що вони замишляли чинити. Тож зійдімо і змішаймо там їхні мови, щоб не розуміли вони мови один одного. І розпорошив їх звідти Господь по поверхні всієї землі, і вони перестали будувати те місто. І тому-то названо ймення йому: Вавилон, бо там помішав Господь мову всієї землі. І розпорошив їх звідти Господь по поверхні всієї землі. ( Книга Буття, 11:1-9. Переклад І. Огієнка)

      Запитання.

  • Які проблеми порушуються в легенді?
  • Яку роль мови в житті людини та суспільства засвідчує біблійна легенда?
  • Поясніть як ви розумієте зміст підкреслених речень

V. Формування умінь і навичок

Дайте відповіді на запитання, спираючись на власні міркування

  1. Що означає любити мову? Як можна розвивати мову?
  2. Як потрібно вивчати мову?
  3. Як пов’язані мова і мислення?
  4. Як пов’язані мова й історія народу?

 

Поміркуйте, чому кажуть рідна мова, але усне й писемне мовлення? У чому полягає різниця між мовою і мовленням ( слайд5)

Узагальнення вчителя. (слайд 6)

      Мова – система знаків, засобів і правил, що забезпечують процес спілкування і пізнання. Мова є спільною для всіх членів певного суспільства.

       Мовлення – це мова в дії, тобто процес використання мови у спілкуванні.

Мовлення є індивідуальним

       Мова - засіб спілкування

Мова існує насамперед для того, щоб люди могли спілкуватися (тобто виконує комунікативну функцію). За допомогою мови ми отримуємо й передаємо інформацію, ділимося почуттями.

       Мова – засіб пізнання

Мова формує наш внутрішній світ. Вона зберігає й передає від покоління до покоління досвід, накопичений людством.

       Мова – засіб впливу

За допомогою мови люди можуть впливати на інших, спонукати до певних дій: просити, застерігати, забороняти.

  • Робота біля дошки. «Сенкан» до слова мова.

1.Мова

2.Рідна, соловїна

3.Вивчаємо, знаємо, розуміємо

4. Люблю свою державну мову

5.Найкраща

   - Учні записують у зошит відмінності між мовою і мовленням

 

Мова                                                                           Мовлення

1.Суто людський засіб                                             1.Це акт вживання людиною

спілкування в духовному  мови для спілкування

і практичному житті

2. Суспільне явище, 2.Конкретно застосована

найважливіший засіб  мова

влаштування людських

стосунків

 

VI. Виконання системи завдань

Завдання.

  • Перепишіть афоризми, вставляючи пропущені розділові знаки. Усно поясніть значення цих афоризмів. (слайд 7)

1.Нападати на мову народу це значить нападати на його серце (Г. Лаубе)

2.Мова росте елементарно, разом з душею народу (І. Франко)

3. Найбільше і найдорожче добро  в кожного народу це його мова ота жива схованка людського духу його багата скарбниця…. (П. Мирний)

4. Мова генофонд культури (О. Гончар)

 

  • Творча робота. Складіть за поданим зображенням прості речення ускладнені однорідними членами речення (слайд 8)

 

  • Перетворіть речення-афоризми на речення з прямою і непрямою мовою за зразком. Поясніть уживання розділових знаків

Зразок: Олесь Гончар переконаний, що…

«….», - вважає Олесь Гончар

1. В Україні повинно мати силу тільки українське слово (В. Винниченко)

2. Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови, не може й  сам викликати поваги до себе (О. Гончар). 3.Кожний народ доти народ, доки він володіє власною мовою ( Ч. Айтман). 4. Коли зникає народна мова – народу немає більше! ( К. Ушинський). 5.  Очевидно,  ніщо так переконливо не свідчить про освіченість людини як культура мовлення Дж. Ф. Купер

  • «Поетична хвилинка» .Вставте з довідки слова на місці крапок. У першому реченні підкресліть члени речення

Скажи людині ….. слово.

Воно впаде, як в грунт зерно.

Якщо….прийнять готова –

http://www.stihi.ru/pics/2016/07/28/3917.jpgТо прийметься й зійде воно.

 І виросте….. в пояс,

А потім …… зашумить..

І вдячності почутий …..

І для добра захочеш жить.

Скажи людині добре слово.

                               О. Білаш                            

 

Довідка: зернятко, добре, голос,

душа, нива

 

 

  • Лінгвістична гра «Закінчи речення»

Продовжити вислови. Сформулюйте основну думку, передану цими висловами.

  1. Для мене українська мова – це..
  2. Значення мови для народу полягає в…
  3. Кожен громадянин України повинен зрозуміти, що мова – це…
  4. Мову береже й творить не тільки закон, а й..
  5. Одним із основних атрибутів українського суспільства є…

 

  • Зробіть морфологічний розбір виділеного слова

 

  • Інформаційний калейдоскоп . Цікаві факти про мови (учні переглядають презентацію) (слайд 11)

 

VII. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання учнів

 

  • Мовна вікторина (слайд 11-12)

Доберіть картинку до вашої відповіді.

http://ukrtvir.info/wp-content/uploads/2010/10/spilkyvannya_ukrtvir.info_1-580x400.jpg1.Немає України без верби і (калини)

Результат пошуку зображень за запитом "писанка"

2. Розмова двох осіб (діалог)

 

3.Розмальване яйце (писанка)

 

4.Мешканець Запорізької Січі ( козак)

 

 

Опис : http://for-ua.com/files/2013_w14/1Kievter.jpg                             

Опис : http://ru-stroyka.com/uploads/posts/2011-11/1321186416_kalina.jpg                      5. Столиця України (Київ)

 

6.Український народний танець (гопак)

 

7.Яка річка тече в роті? (Десна)

 

Пов’язане зображення8. Назва якої ріки вміщує два займенника

по краях, а в середині маленької конячки (Японія)

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "гопак"

Опис : https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=7fca7f474abb8daba3586fe54b1cf2a6&n=33&h=215&w=287Опис : https://im1-tub-ua.yandex.net/i?id=82c064b6940c78ba8c373d22e38e8538&n=33&h=215&w=215

 

 

 

 

 

 

 

Рефлексія.

Учитель. Ось і закінчився наш урок. У вас в кожного лежить на парті чистий аркуш паперу. Напишіть свої думки, вибравши із поданих незакінчених речень  «своє».

  • Сьогодні я дізнався..
  • Після цього уроку я зможу..
  • Для мене сьогодні важливим було…
  • До цього я не вмів, а тепер умію..

 

VIII Домашнє завдання

Скласти письмовий твір-мініатюру в публіцистичному стилі на тему «Що для мене рідна мова?»

А закінчити наш урок хотілося б такими віршем:

 

Спитай себе, дитино, хто ти є, 
І в серці обізветься рідна мова; 
І в голосі яснім ім’я твоє 
Просяє, наче зірка світанкова. 

З родинного гнізда, немов пташа, 
Ти полетиш, де світу далечизна, 
Та в рідній мові буде вся душа 
І вся твоя дорога, вся Вітчизна. 

У просторах, яким немає меж, 
Не згубишся, як на вітрах полова. 
Моря перелетиш і не впадеш, 
Допоки буде в серці рідна мова. 
                            

Д. Павличко

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
3.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
3.0
Загальна:
3.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Дженкова Марія Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Романова Майя
    Загальна:
    1.0
    Структурованість
    1.0
    Оригінальність викладу
    1.0
    Відповідність темі
    1.0
doc
Додано
1 березня 2019
Переглядів
14193
Оцінка розробки
3.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку