Відділ освіти, молоді, спорту, культури та туризму
Гречаноподівської сільської ради
Комунальний заклад освіти «Водянська середня загальноосвітня школа – загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів» Гречаноподівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області
МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК
вчителя української мови та літератури
Шатрай Марини Костянтинівни
« Цікаві вправи для забави на уроках української мови та літератури»
с. Водяне
2019 р.
Методичний посібник «Цікаві вправи для забави на уроках української мови» (28 ст.)
I. Фонетика, орфографія
Завдання Відповідь
7’Я 40 А 100 ЛИК 100 РОЖ 100 РОНА 100 ЛЯР МІ 100 100 ЛИЦЯ 3 ЗУБ ПІ 2 Л 3 ГА Р 1 А 100 МИ С 3 Ж ВІ 3 ЛА ЛО ГА КО ВА СТАВ КА РУЧ НИК ПО РА |
Сім’я Сорока Столик Сторож Сторона Столяр Місто Столиця Тризуб Підвал Тривога Родина Намисто
Стриж Вітрила Підлога
Підкова
Підставка
Підручник
Підпора |
ЛО
ЛО ВІТРИЛО
ло ЗАТРИМКА
у перекладі з грецької мови означає “ мистецтво запам’ятовування “. Це система особливих засобів, що полегшують запам’ятовування й збільшують обсяг пам’яті.
Щоб запам’ятати букви, що входять до складу “ дев’ятки “ корисно завчити фразу: Де Ти З’ї Си Цю Ча Шу Жи Ру ?
А у таких висловах названі приголосні звуки:
- сонорні “ Ми ви ни ли рій “;
- глухі “ Усе це ка фе “ Птах і ча ша ” ” ;
- губні “ Ма впа Буф “ ;
- зубні “ Де ти з’ї си ці ли ни “ ;
- шиплячі “ Шче їж джу “ ;
- свистячі “ Сце їз дзу “ ;
Кількість ком завжди на одну менше, ніж є однорідних членів, і ще на стільки менше , скільки є одиничних сполучників чи, або, та ( - і ), і ( й ). А щоб не забути цих сполучників, запам’ятай: чиаботаі коми ковтає.
1.Її крутять і ламають ,
Її гублять , підставляють ,
Її сушать , забивають .
Нею часто й накладають .
Нею можна заплатити ,
А іще на ній ходити .
Ну , чому вона така –
То дірява , то важка ? ( Голова )
2.Їх можна гріти ,
Можна вмити ,
А прийде горе – опустити ,
До діла треба їх докласти ,
А зробиш діло – можна скласти .
Вони бувають золоті …
Як звуться незнайомки ті ? (Руки )
3. Кожний скільки хоче бере ,
А все лишається . (Книга )
4.Що старше від розуму ? (Увага )
5.Що всі предмети знають ? (Назву )
6.На базарі не знайдеш , нічим не виміряєш . (Знання )
7.Хто говорить на всіх мовах ? (Луна )
8.Завжди в роті , а не проковтнеш . (Язик )
9.Не золоте , а найдорожче . (Життя )
10.Коли хочеш ти читати ,
То мене повинен знати ,
А коли мене не знаєш ,
То нічого не вгадаєш . (Абетка )
11.Ми звичайно не хитруєм :
Нас і бачать ,
Нас і чують –
Це зовсім не дивина . Як же наші імена ? (Букви і звуки )
12.У вимові завжди чисті
Звуки ми , ще й голосисті .
Небагато нас , а все ж
Без нас слова не складеш . (Голосні звуки )
13.Це усі повинні знати :
Нас не можна роз’єднати .
Відрізняємось ми чим ? –
Літер дві , а звук – один . (Дз , дж )
14.Я один в сім’ї такий ,
Кажуть , надто вже м’який
Хоч мовчун ,а не дивак ,
В слові я – не зайвий знак . (М’який знак ).
Що за знак - стрункий, мов спис,
Він над крапкою завис,
Спонука до поклику.
Хто ж бо він ? ( Знак оклику )
Вони для речення багато важать:
Турботливо обнімуть, як дружки,
Вставні слова й цитату вкажуть,
Давайте ж назвемо їх.
Це - ( Дужки )
Коли твір якийсь готую,
різні речення пишу,
щось, буває, я цитую,
мову вводячи чужу.
Але, любий мій читачу,
як же я її позначу?
Тут уже не допоможуть
ані коми, ні крапки,
у пригоді стати можуть –
здогадались ви ? ( Лапки )
Він після речення, цитати
вмостився, схожий на гачок.
Всіх нас примушує питати,
а сам ні пари з уст – мовчок.
Що це таке? –
( Знак питання ) (Д.Білоус)
ВІДГАДАЙТЕ МЕНЕ ЗА ЗВУКАМИ
Фонетичні загадки
1.Приголосний, глухий. Моя пара - [3]
2.Голосний, ненаголошений. Можу уподібнюватися до [и]
3.Приголосний, дзвінкий. Не маю пари. Знайдіть мене у слові лексика.
4.Голосний, ненаголошений. Можу уподібнюватись до [у]
(СЕЛО)
1.Приголосний, дзвінкий, не маю пари .Знайдіть
мене у слові мати .
2.Приголосний, дзвінкий, без пари. Разом з голосним, що є у слові хата,
позначаюсь однією буквою .
3.Приголосний, глухий. Моя пара - [д]
4.Голосний ненаголошений. В алфавіті позначаюсь першою літерою. Мене легко пізнати за запахом .
(М’ЯТА )
(Це загадки, в яких слова відгадують шляхом заміни в них однієї букви іншою)
З и я плаваю у морі ,
З і – ловлю мишей в коморі . (Кит- кіт )
Коли я з д – росту на гілці ,
Коли ж із т – пливу по річці . (Плід – пліт )
З дзвінким усе я заливаю ,
З глухим на дереві зростаю . (Злива – слива)
З е бульвари прикрашаю ,
З и сокирі помагаю . (Клен – клин )
(Це загадки , за умовами яких з певного слова шляхом додавання, викидання або вставки звука (чи складу ) утворюється нове слово )
Дроворуби його мають ,
ним колоди розбивають ;
якщо букву пропустити,
в річці слід його ловити . (Клин – лин )
Люблять нас усі збирати
після дощика в ліску ,
а як букву г відняти ,
будем плавати в ставку. (Гриби – риби )
(Відгадування таких загадок , де пропущено повне слово , сприяє запам’ятанню правильного наголосу в ньому )
У кожного із нас бажання :
художнє слухати … (читання )
Останній тисячний був метр ,
скінчився врешті…(кілометр )
Хай заучить для порядку
той ,кому це невтямки :
лапки – в птаха чи звірятка ,
а в правописі - …(лапки)
Красивий ,щедрий рідний край
І мова наша солов’їна .
Люби ,шануй, оберігай
Наш край , що зветься …(Україна)
Виводить букви і слова
Усім потрібна штучка.
В руці виблискує здаля
Зручна учнівська ...(ручка)
Є чарівник у школі в нас ,
Ану впізнайте , хто він !
Озветься – тиша йде у клас ,
Озветься ще раз – гомін .
Щоб не спізнитись на урок
Нам голос подає…(дзвінок)
Одпочить коли сідаєш ,
Хоч – не – хоч його згадаєш .
Бере все – все у руки ,
Ремесла всі вивчає ,
А як «відремонтує» ,
То тато день «мудрує».
Мово рідна , мово українська ,
О найрідніші , найпрекрасніші слова !
Віки тебе терзали сили грізні ,
Але ти , мово , усе – таки - жива !
1.Які алфавіти складаються з 6 літер ?
2.В якому слові є сім йотованих ?
3.Яке слово складається з семи однакових букв ?
4.Яке жіноче ім’я складається з тридцяти букв Я ?
5.Який займенник складається з однієї букви ?
6.Від назв яких двох букв стає жарко , гаряче .
7.Гора й долина .Що між ними ?
8.Чим відрізняється кафе від кофе ?
9.Чим закінчується і зима , і весна ?
10.У якому вигуку є 100 однакових звуків ?
11.Чого немає в дині , а є в гарбузах і огірках ?
12.Що треба зробити , щоб майка злетіла ?
13.Як написати слово робота п’ятьма літерами ? А чотирма ?
14.Якою косою не можна косити ?
15.Чим закінчується вечір і починається ранок ?
16.Назва якої птиці складається з 40 «а» ?
17.Яке слово із 11 букв усі люди пишуть неправильно?
18.Який сполучник треба поставити між двома п’ятими буквами алфавіту , щоб утворити назву людини похилого віку ?
19.За який приголосний звук треба сховати інший приголосний , щоб вистрелили разом кілька гармат ?
20.Який молочний продукт можна перетворити на злак , прочитавши його справа наліво ?
21.Який синонім прислівника тепер не змінює свого значення , коли його прочитати справа наліво ?
22.Воно належить мені , але інші вживають його частіше за мене .
23.Які два займенники псують шляхи ?
24.За допомогою яких прислівників можна назвати підряд п’ять днів тижня ?
25.Що у світі найшвидше ?
26.Які дві частки разом літають ?
27.Які частки ріжуть хліб ?
28.Коли язик схожий на косу ?
29.Який птах важить 40 пудів ?
30.Яка рослина убиває звіра ?
31.Який птах бореться з вітром ?
32.У якої рослини горить цвіт ?
33.Яке місто літає ?
34.Яку країну можна носити на голові ?
1.Азбука і абетка .
2.Сім’я
3.Сім’я .
4.30 Я .
5.Я .
6.Пе – че .
7.Й .
8.Голосним звуком а .
9.Буквою а .
10.Сто – п.
11.Звука р.
12.Змінити М на Ч (чайка )
13.Праця і труд .
14.Дівочою .
15.Буквою Р.
16.Сорока .
17.Слово неправильно всі так і пишуть:неправильно .
18.Д – і – д.
19.За – л – п .
20.Сир , рис .
21.Зараз .
22.Ім’я .
23.Я ,ми .
24.Позавчора , вчора ,сьогодні , завтра ,післязавтра
25.Думка.
26.Чи – ж.
27.Ні – ж.
28.Коли його чешуть .
29.Сорокопуд.
30.Звіробій .
31.Боривітер.
Слова – паліндроми
( Слова, які мають однакові звучання і значення при читанні їх зліва направо і справа наліво )
Корок око зараз тут
Біб Кирик піп наган
Слова – анаграми
( Слова, утворені переставлянням літер іншого слова )
Насос ( сосна ), літо ( тіло ), рамка ( марка ), городи ( дороги ), пілот ( політ ), ікра ( ріка ), читисй ( чистий ), здийовро ( здоровий ), нийльси ( сильний ).
Завдання
Знайдіть слова, які б мали такі значення при читанні
Зліва Справа
бук
сорт
рис
кіт
мир |
куб
трос
сир
тік
Рим |
Гра « Склади слова»
З букв одного слова складіть і запишіть інші слова
Соловейко ( соло, коло, воло, колеса, косо ).
Листоноша ( лист, ноша, сто, лис, наш, тон, стан ).
Гра « Утворіть нове слово»
Курок ( урок ), буква ( буквар ), буря ( буряк ), міх ( сміх ), їжа ( їжак ), кобза
( кобзар ), мак ( смак ), лак ( злак ), тире ( тир ), коса ( оса ),
лук ( Лука ), рука ( рукав ), вір ( звір ).
Хто швидше?
Склади слова і прочитай.
К, О, Е, Ш, В, Ч, Е, Н; О, К, Ф, Н, А, Р; У, Л, К, І, Л; Е, П, Л, Й, К, И;
О, Б, Л, К, Я, С, Н, Ь, А, К, И; О, Ч, Р, Н, Г, А,
Відгадайте ребуси
С |
3 |
Ж |
3 |
Т |
О |
Н |
, |
Р |
Відгадки: Тритон, стриж, комар.
Як написати у чотирьох клітинках суха трава?
|
|
|
|
( сіно )
Кросворд «Слова з апострофом?»
1 2
3 4
5
6
Назви «Промінчик»
( Усі слова закінчуються на м’який знак )
Утворіть прикметник
( Гра )
На таблиці в колонку записані іменники. Учасники гри утворюють від них і записують до зошитів прикметники. Виграє той, хто першим правильно виконає завдання і пояснить правопис утворених прикметників.
Слова для гри
Честь, виїзд, форпост, контраст, тиждень, хвастун, користь, ненависть, пестун, лестощі, баласт, пристрасть.
«Чарівне коло»
СЕР
ЗАВО ВАНИЙ
ЗНА МИЙ
БО ВИЙ
ЗНИЙ
*Скоро , скоро , мовить Ганка скоромовки – спотиканки , слово в слово ловко скоро мовить скоромовка .
*На річці Лука спіймав рака у рукав .
*В нас на дворі погода розмокропогодилась
*В чаплі чорні черевички, ,чапля чапа до водички.
*.Три дроворуби на трьох дворах дрова рубають.
*Бігли коні під мостами з золотими копитами .
*Мусій , муку сій , печи паляниці , клади на полиці .
*Бубоніла діду баба :
- Ой , не дмухай на кульбабу ,
Бо з кульбаби полетять
Сто малих кульбабенят
*Перчив , перчив , поки не переперчив .
*Глянь :в лелечій у оселі ,в білих льолях милі Лелі ,
Лелі ,Леленьки малі .У кубельці у теплі .
*Пік коло кіп картопельку Прокіп .
*Ворона проворонила вороненя .
*На покосі косар косою косить .
*В понеділок на урок прийшло сорок сорок .
*Летів перепел перед перепелицею перед перепеленятами .
*Хитру сороку спіймати морока .
А на сорок сорок – сорок морок.
*Ніс сміхунчик сміху міх ,сміх розсипався на всіх .
*Халву хвалив при всіх Архип ,
хоч їв малий хлопчина хліб.
*Якось Яків сіяв мак ,сіяв так , абияк.
Виріс ярий Яків мак ,але коле , як їжак .
*Стріла якось скоромовка на місточку злого вовка.
Скоро мовить вовк почав – ледь язик не поламав!
Бо ж була ця скоромовка для Івася не для вовка .
*Жатка в полі жито жне ,жатку жайвір дожене .
*Дрова рубали два дроворуби.
*Їхав лис через ліс ,поламав п’ять коліс .
*Сорока сорок років сорок сорочок вишивала.
Сорока сорок сорочок на сорок сороченят одягала .
*Великий полудрабок розполудравився
на маленькі полудрабенята
*Квочка коло кілочка ,
водить діточок коло квіточок .
*Летіла лелека ,заклекотіла до лелеченят .
*У стоніжок по сто ніжок .
Всі сто милися .Всі стомилися.
*Павло полов поле ,піймав перепела в полі .
*Сів Карпо на колоду
та й упав у воду :
кис , кис ,мок , мок ,
викис , вимок ,виліз…
знов сів на колоду
та й упав у воду .
*Галасливі гави й галки
В гусенят взяли скакалки.
Гусенята їм гелгочуть,
що й вони скакати хочуть.
II Синтаксис. Пунктуація
1.Початкова форма прикметника чоловічого роду , антоніма прикметника темний , і початкова форма іменника чоловічого роду II відміни , який є відповіддю на загадку : «Сіре сукно полетіло під вікно».
2.Початкова форма прикметника середнього роду , що означає колір , відповідником якого в російській мові є прикметник розовое ;прийменник з трьох букв , антонім прийменника до ,вимагає родового відмінка ; родовий відмінок іменника середнього роду II відміни з випадним л .
3.Початкова форма означального займенника чоловічого роду ; простий прийменник з однієї букви , що вимагає родового ,орудного чи знахідного відмінка; родовий відмінок множини іменника чоловічого роду II відміни , одно корінного з іменником учитель.
4.Початкова форма дієслова недоконаного виду , що є омонімом іменника , який означає одного з батьків ; знахідний відмінок однини іменника жіночого роду I відміни , якому в російській мові відповідає іменник дело..
1.Простий прислівник способу дії ( з двох літер ), вживається на початку багатьох народних приказок , фразеологічних зворотів ,наприклад : «… вовка боятися , так і в ліс не йти», «… білка в колесі крутиться» , «…горох при дорозі», «…гриби по дощу» та інших .
2.Прислівник способу дії ,синоніми якого – прислівники спокійно ,неголосно,
Антонім – голосно ,зустрічаємо у фразеологічних зворотах із словами «…,хоч мак сій» ,…,як у вусі».
3.Місцевий відмінок однини загального іменника жіночого роду I відміни, який має кілька значень : суша ,ґрунт ,територія ,країна ,держава ,третя від Сонця планета Сонячної системи (з прийменником на).
4.Іменник середнього роду II відміни , який у поемі Т.Г.Шевченка «Княжа» зустрічається в таких рядках :
«…! І сонце одпочине ,
… на нашій Україні –
Неначе писанка …,
Зеленим гаєм поросло».
5.Місцевий відмінок множини іменника жіночого роду I відміни , який є у прислів’ї «…з…не сходиться ,а людина з людиною зійдеться».
ТРИ ХЛОПЦІ
Два учні , Василь та Мишко , зустріли свого старшого друга Андрія , якого давно не бачили : Андрій закінчив школу два роки тому і пішов працювати на завод.
Василь запитав Андрія : «Як ти вчишся ?» .А Мишко запитав так : « Як , ти вчишся ?»
Хто з двох учнів не знав , що Андрій не лише працює, а й вчиться ? Який може бути граматичний доказ відповіді на цю задачу ?
КОЛИ ТРОЯНДИ І СОНЯШНИКИ
МОЖУТЬ СТАТИ ДЕРЕВАМИ ?
Один жартівник написав у листі своєму другові : «У нас у селі багато дерев : троянд , соняшників».А друг не зрозумів жарту і в своїй відповіді обвинуватив автора листа в неуцтві .
Яка граматична ( пунктуаційна ) основа цього жарту «неука» .
Як треба було правильно поставити розділові знаки в цьому реченні ?
ХТО ЩО ВИВЧАЄ ?
«Всі речовини доводять : вчені складаються з атомів» , - таке речення написав той же жартівник .
Як треба правильно поставити розділові знаки в цьому реченні , щоб вчені займались вивченням речовин , а не навпаки ? Яке складнопідрядне речення буде синонімічним за значенням наведеному реченню , коли в ньому правильно поставити розділові знаки ?
ЯКЕ ЦЕ ЗВЕРТАННЯ ?
У своїй патріотичній поемі « Євшан – зілля» поет М.К Вороний звертався зі словами любові до рідної України .Яке це звертання з двох слів – іменника в кличному відмінку і прикметника – якщо синонім іменника в ньому – мати , ненька , неня ,а прикметника – мила (звертання супроводжуються великим почуттям ) ?
Пунктуація ( лат. сл. punctum – “крапка”, в дослівному перекладі означає “наука про крапку”. ) Це система правил уживання на письмі розділових знаків.
Пунктуаційний алфавіт
Знак, який започаткував пунктуацію –
крапка
Апостроф - наймолодший знак нашого письма. З’явився він в українській граматиці і набув правописних прав за радянських часів. Назва знака взята з давньогрецької мови, де означає: кривий, зігнутий, повернутий.
Кома і крапка – найдавніші розділові знаки. Вони з’явилися в друкованих книгах шістнадцятого століття. Слово “кома“ прийшло до нас з латинської мови. Його значення: кую, б’ю, відсікаю, відрубую, відділяю.
Крапка – В перекладі з латинської – пунктум. Від цього слова утворилися: пункт, пунктуація, пунктир, пунктуальний, пунктограма. Крапка відображає найбільшу паузу в усному мовленні.
Тире – слово французьке, tiret – “риска” , яке в свою чергу утворилося від дієслова tirer – “тягнути”. Першим застосував цей розділовий знак
М. Карамзін на початку дев’ятнадцятого століття.
Греки питальну інформацію позначають крапкою з комою; вірмени питальне речення закінчують двокрапкою; іспанці ставлять знаки питання і оклику не лише в кінці, але й на початку речення.
А чи зможе зміна розділових знаків змінити зміст висловлювання?
Помилувати не можна, стратити.
Лящі кажуть: рибалки добре клюють на горох.
Здалеку виднілися гілки, груші.
Вікторина з мови
1. Як можна відрізати без ножа?
2.Які букви не вживаються на початку слова ?
3.Якого роду іменники замазура, соня, кривляка?
4.Які ви знаєте прикметники на означення різних відтінків червоного кольору?
5.Які шість прислівників можна утворити від іменника верх?
6.Який найдавніший розділовий знак?
7.Що означає термін фонема?
8.Звідки походить назва розділового знаку – тире?
9.Яке стійке словосполучення в російській мові відповідає стійкому словосполученню “ брати участь ”?
10.Поети якої течії початку XX століття безуспішно намагалися закликати до знищення розділових знаків?
11.У якого відомого російського письменника XIX ст., що присвятив Україні багато сторінок своїх оповідань, є оповідання під назвою ” Знак оклику “?
12.Які ви знаєте географічні назви, до складу яких входить якісний прикметник, що означає колір?
13.Чому письмове приладдя називалося ПЕРОМ ?
14.Що означає слово Макінтош?
15.Яке слово, що означає професію, облетіло весь світ 12 квітня 1961року?
16. Коли з’явився сучасний знак питання і який розділовий знак вживався до того в його ролі?
Відповіді до вікторини
2. Плащ з непромокальної тканини.
15. Космонавт.
16. Знак питання з’явився у XVIII ст.. до цього його
роль виконувала крапка з комою ( ; ).
III Додаток
Найбільше і найдорожче добро
в кожного народу – це його мова,
ота схованка його духу, його
багата скарбниця.
( П. Мирний )
Українська мова в багатстві,
витонченості й гнучкості форм
не поступається ані жодній
із сучасних літературних мов слов’янства.
( М. Драгоманов )
Рідна мова! Рідна мова!
Що в єдине нас злива, -
Перші матері слова,
Перша пісня колискова.
( О. Олесь )
Як парость виноградної лози
Плекайте мову.
( М. Рильський )
Любіть Україну у сні й наяву,
вишневу свою Україну,
красу її, вічно живу і нову
і мову її солов’їну.
( В. Сосюра )
Мова – це історія народу.
Це шлях цивілізації й культури.
( О. Купрін )
Хай іншими словами володію,
Хоч мов я знатиму до ста,
На материнській лиш посмію
Відкрить до матері уста.
( Г. Петрук – Попик )
Запашна, співуча, гнучка, милозвучна,
сповнена музики і квіткових пахощів…
Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови,
не може й сам викликати поваги до себе.
( О. Гончар )
Хто не любить своєї рідної мови,
Солодких святих звуків свого дитинства,
Не заслуговує на ім’я людини. ( Й. Гердер )
Не можна ходити по рідній землі,
не чаруючись виплеканою народом у віках рідною мовою.
В народу немає скарбу більшого, як його мова…
( Ю. Мушкетик )
Мова – це доля нашого народу,
І вона залежить від того, як ревно
Ми всі плекатимемо її.
( О. Гончар )
Мова – коштовний скарб народу.
( І. Франко )
Людина, яка не любить мови рідної матері,
Якій нічого не промовляє рідне слово, - це
Людина без роду й племені.
( В. Сухомлинський )
Мова – втілення думки. Що багатша думка,
То багатша мова. Любімо її, розвиваймо її.
( М. Рильський )
На Україні повинно мати силу тільки українське слово ( В. Винниченко )
Любов до Батьківщини неможлива без любові до рідного слова.
( В. Сухомлинський )
Без мови нашої, юначе, й народу нашого нема.
( В. Сосюра )
Мова – втілення думки.
Що багатша думка, то багатша мова.
Любімо її, вивчаймо її, розвиваймо її.
( М. Рильський )
Ця мова є набуток тих віків.
Яких не вирвать з серця супостату,
Не вибирають мов, як і матір,
Як місце вродження , як ту вишневу хату,
Яку нам дід чи прадід заповів.
( Л. Забашта )
Нашу мову в час горя – біди,
Не одної тяжкої навали,
Не на те рятували діди,
Щоб онуки її забували.
( Д. Білоус )
Рідна мова, ти ніжний світ.
Ти п’яниш нас, як рута – м’ята .
Тож на цілий на білий світ
Ти духмяністю розіллята.
( Д. Білоус )
Вивчайте, любіть свою мову,
Як світлу Вітчизну любіть,
Як стягів красу малинову,
Як рідного неба блакить. ( В. Сосюра )
Борімося за красу мови, за правильність мови,
за присутність мови, за багатство мови …
( М. Рильський )
Слово про слово
(В. Сухомлинський)
(С. Бархударов)
Прислів’я і приказки про знання і розум
За приблизними підрахунками вчених – мовознавців ,загальна кількість мов на земній кулі становить близько 3000 , не рахуючи різних діалектів (місцевих говірок ) однієї і тієї ж мови .
Двоє братів – болгар Кирило і Мефодій у 863 році створили азбуку на основі грецької . Після хрещення Русі вони передали цю азбуку східним слов’янам .З того часу, зазнавши ряду реформ, вона й існує .
Алфавіт ,яким користуються українці , називають кирилицею .Цим алфавітом користуються також росіяни , білоруси , болгари , серби , чуваші , марійці , мордовці .
Латинським алфавітом користуються французи , німці , іспанці , португальці , італійці , румуни , англійці , естонці , датчани , поляни , шведи , литовці , норвежці , фінни, угорці , латиші , чехи , словаки , хорвати , турки
( з 1929 року).
Мертвими мовами називаються такі , якими люди тепер не спілкуються .До таких мов можна віднести старогрецьку мову , латинь , старослав’янську , староіндійську (санскрипт )
Варшавський окуліст Людвіг Земенгоф у 1887 році створив міжнародну мову – есперанто .Її алфавіт нараховує 28 букв , які завжди читаються і вимовляються так , як і пишуться. Граматика есперанто складається із 16 правил .Ця штучна мова виявилася нежиттєздатною .
Людину , що знає багато мов , називають поліглотом.
Зліва на право пише більшість народів , зокрема українці , білоруси , росіяни , вірмени , французи , німці , англійці , грузини та інші .Справа наліво пишуть араби .
Найдавнішою рукописною книгою , що збереглася до наших днів , є так зване « Остромирове Євангеліє », написане в 1056 – 1057 роках за княжіння в Києві Ізяслава Ярославовича .
Першою відомою бібліотекою в Київській Русі була бібліотека Софійського собору в Києві , заснована в 1037 році Ярославом Мудрим .
У Китаї і в наші дні пишуть ієрогліфами .Кожен ієрогліф передає слово або частину слова .Оскільки слів у кожній мові багато , то багато й ієрогліфів , які позначають слова .Так , наприклад , щоб навчитися писати , китайському школяреві необхідно засвоїти 6, 5 тисяч ієрогліфів .
Найбільшою книгою у світі є видана у 1976 році у Денвері , штат Колорадо, США , «Суперкнига» розміром 2,74 ×3,07 метра , вагою 252 ,6 кілограма , яка налічує 300 сторінок .
У Політехнічному музеї в Москві , зберігається томик віршів Т.Г.Шевченка «Кобзар» . Його створив український мікромайстер Микола Сядристий .У книзі 12 сторінок ,кожна площею 0,6 квадратного міліметра . Перегортати сторінки можна тільки загостреним кінцем людської волосини. Книга зшита павутинкою,
Обкладинка зроблена з пелюстка безсмертника .На обкладинці – портрет поета і зображення хати , де він народився , через мікроскоп можна прочитати вірші .
Найдавнішим вважається письмо ,яке дістало назву «піктографія» ,у перекладі з латинської мови – «намальований фарбами» .Піктограми (малюнки ) видряпували камінням , кістками або малювали фарбами на стінах печер ,на скелях .
Тлумачний словничок
Абракадабра. Безглуздий набір слів ; нісенітниця .
Абревіатура. Складноскорочене слово ,утворене з початкових складів або з перших літер слів словосполучення.
Буква. Графічне зображення звука .
Гемінація – риторична фігура , що полягає у повторенні того самого слова у тій самій формі (темна – темна ніч )
Глагол. Слово .
Гобель . Інструмент для обрізування вручну книжкового блока .
Дифтонг . Сполучення двох голосних звуків , що вимовляються як один склад .
Інфантильна реакція аудиторії – те , саме ,що й байдужа реакція аудиторії .
Крилаті вислови – стійкі мовні звороти , які мають звичайно , книжне походження і характеризуються влучністю ,образністю , виразністю ,лаконізмом .
Лексикон . Усі слова мови , словник .
Лексикон оратора – (від.гр.-словник ) – словниковий запас оратора , в якому відображається ступінь володіння лексичними багатствами літературної мови
Манускрипт . Дуже давній рукопис .
Метатеза – переставлення приголосних у середині слова .Наприклад :тарілка- талірка , жевріти – жервіти .
Меценат . Покровитель письменників , митців .
Нотабене – (від. лат .- зазнач добре ) – помітка ; позначка в книзі ; рукописі . документі біля слів і виразів , на які слід звернути особливу увагу ( скороче-
но NB )
Плагіат – привласнення авторства на чужий твір чи відкриття , а також використання у своїх працях чужого твору на посилання на автора .
Посткриптум – (від. лат.- після написанного ) – приписка до повного тексту , переважно до листа ( після підпису ) , що позначається звичайно латинськими літерами PS/
Постулат – (від лат. – вимога )- твердження , яке при побудові наукової теорії сприймають без доказів , як початкове .
Поученіє – тип дидактичної промови у Київській Русі ; твір , написаний у формі звернення людини з великим життєвим досвідом до своїх дітей та нащадків .
Словоблід. Базіка , пустодзвін .
Тезаурус – ( від гр.. – скарб , скарбниця ) – тип словника . що подає лексичний склад мови у повному обсязі .
I.Фонетика, орфографія ………………………………………………2
Що тут написано ?
Мнемоніка – «мистецтво запам’ятовування»………………………….3
У світі загадок :………………………………………………………….4-8
фонетичні загадки ;
метаграми ;
логогрифи ;
загадки – складки ;
загадки – добавлянки ;
загадки – акровірші ;
мовні загадки – жарти .
Відповіді до загадок – жартів …………………………………………..9
Мовні ігри……………………………………………………………….10-12
Вимов скоромовки ……………………………………………………..13-14
II. Синтаксис. Пунктуація. …………………………………………..15-16
Мовні шаради .
Які це словосполучення ?
Які це речення ?
Задача з мови .
Яке це звертання ?
Про пунктуацію – цікаво ……………………………………………….17
Вікторина з мови ………………………………………………………..18
Відповіді до вікторини…………………………………………………..19
III. Додаток ………………………………………………………….....20
Вислови про мову ………………………………………………………..21
Слово про слово ………………………………………………………….22
Прислів’я і приказки про знання і розум ……………………………….23
Чи знаєте ви, що ………………………………………………………..24
Тлумачний словничок ……………………………………………………25
Зміст…………………………………………26
1