Мовленнєві вправи для розвитку мовлення дітей з І рівнем загального мовленнєвого недорозвитку

Про матеріал
В статті подані вправи для розвитку мовлення дітей дошкільного віку з загальним недорозвитком мовлення, І рівень. вправи підібрані за принципом від простого до більш складного. вправи можна включати вкорекційні заняття, а також використовувати їх в повсякденному житті. Також мовленневі вправи рекомендовано впроваджувати в свою роботу вихователям спеціальних груп з порушенням мовлення.
Перегляд файлу

Мовленнєві вправи для розвитку мовлення дітей

з І рівнем загального мовленнєвого недорозвитку

 

                І етап -  однослівне речення, речення з аморфних слів – коренів

Завдання – викликати наслідувальну  мовленнєву  діяльність в формі звукових проявів, розширити об’єм розуміння мовлення.

                       Вправи - назвати предмети, дії тієї ситуації, в якій дитина знаходиться.

«Збори на прогулянку», «Вмивання», «Будемо будувати башту».

                      Вправи – розширити пасивний предметний словник за допомогою предметних картинок.

Показати предметну картинку, пояснити значення предмета, предметну картинку порівняти з іграшкою або з натуральним предметом. Картинку знайти серед інших знайомих предметних картинок. Потім запропонувати здійснити дії, пов’язані з картинкою. Потім знайти предмет на сюжетній картинці.

                Вправи – розширити пасивний словник за допомогою сюжетних картин на яких знайомі суб’єкти здійснюють різні дії.

Приготувати сюжетну картинку, на якій добре знайомі обличчя чи тварини здійснюють різні дії. Запропонувати показати суб’єкт дії, потім дії, які здійснює людина чи тварина.

Вправи – вчити розуміти назви дій, які здійснюються однією і  тією особою.

 Наприклад: хлопчик їсть, п’є, плигає і т д.

Вправи – вчити швидко орієнтуватися в назвах дій, які подаються без словосполучень з назвами знайомих предметів, осіб, тварин: пропонуються декілька сюжетних картинок, де різні суб’єкти здійснюють різні дії з предметами чи без них.

Вияснити спочатку, розуміє дитина питання за картинками: покажи, де хлопчик катається на велосипеді, де дівчинка поливає квіти.

   Потім із питання виключається назва суб’єкта і питання ставиться таким чином: Покажи, хто катається, хто поливає квіти і т.д.

Вправи – вчити розуміти питання де?, куди ?, звідки?, на чому?

    Розкласти різні предмети в звичні місця. Коли дія з предметом здійснена, задати питання: покажи, де лежать книги?, куди поставив машину?

Вправи – вчити розуміти питання, які допомагають вияснити, в інтересах кого здійснюється та чи інша дія: кому мама одягає шапку?, кому хлопчик дає цукерку?

Вправи – навчити розуміти питання: що? кого? які допомагають вияснити об’єкт дії: Що малює дівчинка? Кого везе хлопчик?

Вправи - вчити розуміти питання  чим? Чим мама ріже хліб? Чим ти їси суп?

Вправи – вчити розуміти питання, поставлені до сюжетної картини.

  Запропонувати розглянути незнайому сюжетну картинку, на якій зображена знайома дитині ситуація. Логопед розповідає зміст картини, просить показати, хто здійснює дії, місце дії, об’єкт дії. Наприклад: «Зимові забави»: Хто катається на санчатах? А хто на лижах? Звідки з’їжджають діти? І т.д.

Вправи -  розкласти картинки в названій логопедом послідовності: кубик, корова, машина.

Вправи - запам’ятати і виконати в послідовності дії без предмета: сядь, встань, поплигай на одній нозі .

Вправи - здійснювати дії з предметами чи предметними картинками в тій послідовності, в якій пропонує це зробити логопед: хустинку поклади в кишеню, собачку постав на полицю, квітку постав на підвіконня.

 

 

 

 

 

Наслідувальна мовленнєва діяльність в формі однослівного речення і речень з двох аморфних слів - коренів

    Наслідування крикам тварин, звукові комплекси, які вийшли у дитини повторювати  тих, голосно, повільно, сердито, лагідно. Звукові комплекси сполучати з дихально-голосовими і артикуляційними вправами: понюхати квіти, погріти руки, надути мильну кульку, потягнути звуки АААА, УУУУУ, АУ, ОУ, АЙ.

Вправи для губ, язика

Подуємо на плечі:

 Подуємо на плече, подуємо на друге, подуємо на груди і груди ми остудимо, подуємо на хмари.

  Труба.

 Ми прийшли і сіли, граємо на трубі, подуємо в свою трубу. Ту , Ту.

Насос

Це дуже просто , накачай насос ти, СССС,

Накачай насос.Це дуже просто ССС.

 Дім маленький і великий .

У ведмедя дім великий ОЙ, ой , ой.

А у зайця маленький АЙ, ай, ай.

Мишко наш пішов додому ОЙ, ой , ой,

Та і крихітка зайчик АЙ, ай , ай.

 

                                              Вправи - викликати аморфні слова

Назви близьких людей: мама, тато, баба, дядя.

Імена близький людей: Оля, Ніна, Вова.

Прохання: дай, де, там, тут.

Свій стан: ой, ой.

Наслідування крикам  тварин: собаки, корови, осла, кішки, кози, комара, пташки, зозулі, курки, жабки.

Підзивання тварин:   кис , но, пру, ціп.

Наслідуваня музичним інструментам: ду, ля, бом.

Наслідування транспортним шумам: бі-бі, уууу, ту-ту.

Наслідування: бух, бах, топ, тук, кап.

Емоційні вигуки: ай, ой, ох, ух.

Вправи – вимовляти голосні під наголосом, інші звуки можуть бути нечіткими:

Аня, Катя, Тата, мак, лак, чашка.

Оля, Коля, сом, лом, ком, Соня, Тоня.

Уля, Умка  і т.д

Вправи - викликати двослівне речення за допомогою з’єднання слів: де, дай, на, тут, ще:

Де м’ячик – тут м’ячик, де зайчик – там зайчик.

Вправи - вчити висловлювати свої бажання: дай пити, дай ще, хочу пити, мама дай.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ етап навчання – перші форми слів

 Завдання – навчити правильно будувати двохслівне речення, вимовляти наголошений склад. Розширити об’єм розуміння мовлення.

Не рекомендується виправляти звуковимову. Бажано, щоб вимовляли всі голосні, щоб приголосні М, П, Б, Н, Т, Д не замінювалися іншими зсувами. Повинен бути звук Й.

              

Розвиток розуміння мовлення

Вправи – навчити впізнавати предмети за їх призначенням: покажи, де ти будеш гратися, що тобі потрібно, щоб розрізати папір.

Вправи – вчити впізнавати іграшки  за описом.

Вправи – вчити співвідносити слова один – багато – один.

Вправи – вчити співвідносити слова великий –маленький.

Вправи- вчити переключатися за словесним проханням з однієї дії на іншу:

Без предметів  іди- стій, сядь – встань, плигай – біжи.

З предметами -  візьми м’яч, підніми його вверх, опусти вниз.

Вправи - вчити розпізнавати накази, які різняться часткою НЕ:

Без предмета: іди- не йди, сідай – не сідай, плигай – не плигай.

З предметами: візьми – не бери кубик, неси – не неси обруч, підніми – не піднімай м’яч.

Вправи – (для групи дітей) – Таня, сядь. Діти, сядьте.

                                                  Аня, встань. Діти, встаньте.

Вправи - вчити розпізнавати до кого звернені прохання:

Іди - ідіть.

Вправи – вчити розпізнавати граматичну форму однини,  множини іменників: візьми кульку – візьми кульки, візьми гриб - візьми гриби.

Вправи - вчити розпізнавати однину і множину іменників: покажи, де намальовані будинки, а де будинок.

 

Формування перших форм слів

Добиватися повторення наголошеного складу, а потім інтонаційно - ритмічного малюнка одно, двох, трьохскладових слів.

  Використовувати логопедичні прийоми: назва предметів, предметних картинок, прохання передати, взяти, віддати, домовляння фраз з зоровою опорою на предмет чи його зображення.

 

Вправи - вчити називати знайомі  особи, предмети  чи предметні малюнки.

Імена близьких з двох складів:

Одинакові:

Мама, тато, баба, Тата, ляля, дядя, няня.

Різні:

Вова, Ніна, Коля, Катя.

Односкладові слова:

Мак, суп, дім, ком, сад, хліб, ліс.

Двоскладові слова:

  1. Наголос на першому складі: вата, руки, муха, зуби, мило, оси.
  2. Наголос на другому складі: нога, рука, вода, коза, яйце.

Трьохскладові слова:

  1. З наголосом на другому складі: машина, малина, собака, ворона, корова.
  2. .З наголосом на першому складі: ягода, дерево, кубики.
  3. З наголосом на останньому складі: молоко, голова.

Вправи: вчити нарощувати однакові склади до кінця слова і утримувати складову структуру,

Мука, рука, пока , щука .

Дудка, кішка, мишка, шубка, шапка, булка, лапка, лійка, сумка, банка, річка, щітка.

Вправи – вчити об’єднувати завчені слова в двохслівні речення: де зайчик – ось зайчик, де палка – ось палка.

Це ложка, Це кішка, тут  булка.

Вправи - вчити віддавати команди лялькам, товаришам: іди  сиди, вставай.

Вправи – вчити об’єднувати в одному реченні два слова: Саша, лови. Катя, неси. Іди, Оля. Вставай, Маша.

Вправи  - вчити об’єднувати два  - три слова: звертання і дієслово, іменник.

  1. Дай, неси, на, бери м’яч.
  2. Бери, на, дай  вату, ляльку, ложку, собаку, чашку, зайця, мишку.

Ігри «Вибери іграшку», «Підкажи потрібне слово»- предметні малюнки: Аня, вимий …. Дитина відкриває малюнок, називає: руки, вуха, імітує миття рук, вух.

«Вибери і назви , що потрібно іграшці»- на столі різні предмети: чашка, тарілка, ложка. Дитина називає.  Приходить лялька, дитина вибирає предмет і говорить: Маша, їж.

«Роздай правильно»- На столі чашка з водою, чаєм, молоком, компотом, какао. На тарілці сир, хліб, ковбаса, печиво. Що можна пити, а що їсти?

Вправи – вчити граматично роздільно вживати форму називного і знахідного відмінків: це качка, дай качку, це собака, дай собаку.

Вправи  - вчити дітей вживати інфінітив дієслів: спати, гуляти, сидіти  гра «Вгадай, хто, що буде робити». Лялька спати, хлопчик гуляти.

Вправи – вчити  використовувати словосполучення, які присутні в активному мовленні. Дай хліба, налий води, молока, хочу спати, їсти, гуляти. Можна гратися? Іди до мене.

Звуковимова: п, б, м , т, д, н, г,  х без диференціації на м’які і тверді, дзвінкі і глухі, звук і

                                              

                                                               Підсумок роботи:

Діти повині вміти:

  1. Правильно будувати двохслівні речення, висловлювати свої бажання.
  2. Засвоїти місце наголосу в вивчених словах.
  3. Відтворювати ритміко – інтонаційну структуру двох, трьохскладових слів.
  4. Повинні співвідносити предмети з їх назвою, впізнавати знайомі предмети за описом.
  5. Вміти показом чи в доступній словесній формі відповідати на питання, поставлені до сюжетної картинки.

 

                                              Третій етап навчання – двоскладове речення.

Розвиток розуміння мовлення.

Вправи – вчити розпізнавати іменники, схожі за звучанням:

Вагон – газон, земля – змія, козел - осел.

Вправи – вчити розпізнавати слова, близькі за звучанням:

 Кого несуть, а кого везуть? Хто висить, а хто стоїть?

Вправи – вчити не змішувати назви дій, близьких за ситуацією.

 Миє, вмивається, шиє, в’яже,

Вправи  - вчити розпізнавати назви дій, протилежні за значенням:

Застібни пальто – розстібни пальто.

Зніми шапку – надінь шапку.

Вправи – вчити розуміти дії, зображені на сюжетній картинці.

Витирається – витирає, одягається – одягають, купається – купають.

Вправи – вчити розпізнавати значення префіксів в прислівниках: загорнений – розгорнений, одягнений – роздягнений.

Вправи  вчити визначати за граматичною формою число дієслів, кому належить здійснена дія – одній особі чи декількам особам.

Спить – сплять, біжить – біжать, летить – летять.

Вправи – вчити по дієслову минулого часу визначати особу, якій належить дія:

Женя впала – Женя впав.

Женя витерла руки. Женя витер руки.

Вправи – вчити розпізнавати,  кому потрібно здійснювати дію:

Вова, лови Іру.

Оля, візьми ручку.

Вправи – вчити визначати взаємовідносини діючих осіб:

Де заєць тікає від вовка, а де від зайця тікає вовк.

Де дівчинку везе на санчатах ведмедик, а де ведмедик везе на санчатах дівчинку.

Вправи – пропонувати показати на картинках, хто здійснює дії разом з іншою особою чи предметом, а хто здійснює цю ж дію.

Покажи, хто іде з мамою, а хто іде без мами.

Вправи – вчити розуміти просторові відносини двох предметів з прийменниками: на, під, біля, із.

Вправи- вчити об’єднувати предмети чи картинки за призначенням.

Що потрібно для малювання?

Вправи – вчити здійснювати дії з двома предметами з метою навчити розпізнавати їх закінчення. Покажи олівець ручкою , покажи ручку олівцем.

Вправи – вчити розпізнавати однину і множину іменників:

Покажи, хто катається на велосипеді, а хто катається на велосипедах.

Вправи – вчити розуміти значення прикметників, протилежних за значенням.

Великий – маленький.

Вузький – широкий.

Вправи – вчити розуміти значення слів, які виражають просторові відношення.

Вниз – вверх, далеко- близько.

 

 

Формування двоскладового простого речення

Вправи – вчити відповідати на питання  до нескладної сюжетної картинки.

Вправи -   вчити підбирати назви предметів до назв дій:

Іде хто?  Стоїть хто?

Вправи – вчити вживати дієслова: хлопчик миється, купається.

Вправи – вчити називати і порівнювати картинки, на яких одні й ті ж дії здійснюються однією або декілька особами.

Хлопчик іде – хлопчики ідуть.

Вправи – співставляти дві граматичні форми одних і тих же дієслів:

Вова, спи. Вова спить.

Вправи – вчити домовляти слова в віршиках

Дощик, дощик, кап, кап.

Ти не капай довго так.

Змокнуть всі доріжки,

Ми промочим ніжки.

 

Формування складової структури мовлення

 Слово можна простукати, розкласти по карточках, слова довгі, короткі.

Вправи – вчити ділити слова на склади із однакових складів: мама, тата, баба.

Вчити ділити слова з двох відкритих складів: Ка –тя , Ніна.

Вчити ділити на склади слова з трьох відкритих складів: лопата, корова.

 

Формування звуковимови. 

 

 

 

 

Четвертий етап навчання. Речення з декількох слів.

Вправи: вчити відповідати на питання: Хто це? Що він робить?

Вправи – вчити складати речення з чотирьох слів: Кому мама читає книгу? Мама читає книгу дівчинці.

Вправи – вчити складати речення із чотирьох слів: Чим мама ріже хліб? Мама ріже хліб ножем.

Вправи – вчити давати оцінку діям: Таня танцює як? Таня танцює гарно.

Вправи – вчити відповідати на питання У кого? У кого роги? У кого швидкі ноги?

Вправи – вчити виконувати доручення: поклади іграшки в шафу.

Вправи – вчити виконувати доручення:  Постав квіти на стіл. Куди ти поставив квіти?

Де стоять квіти?

Вправи: вчити виконувати прохання: заховай м’яч під килим

Вправи – порівнювати парні сюжетні картинки:

Кішка сидить під стільцем. Кішка сидить на стільці.

Вправи - вчити відповідати на питання- з ким здійснюється дія.

Вправи - вчити відповідати на питання про направленість дії  до кого підійшов Вова?

Вправи – за сюжетними картинками вивчити вислови: катається на лижах, на ковзанах, санчатах. Грає в м’яч, ляльки.

Вправи – вчити складати речення з двох  трьох, п’яти слів:

Хлопчик ловить рибу.

 

Співставлення граматичних форм слів.

Вправи  - підібрати до предметної картинки, на якій зображений один предмет, картинку з зображенням декілька таких же картинок.

Шар - шар, м’яч  -  м’ячі, муха - мухи.

Вправи – назвати малюнки і сказати, чим вони відрізняються.

Дім -  домик, м’яч – м’ячик, стіл  - столик.

Вправи  - спів ставити  картинки:

Лежи – лежить – лежу.

Сиди – сидить – сиджу.

Вправи  -  за сюжетною  картинкою  вчити дітей визначати команди і віддавати їх.

Дівчинка спить. Спи.  Я сплю.

Дівчинка  їсть. Їж. Я їм. 

Вправи – вчити вживати одні ж і ті ж речення в різних формах.

Я піду гуляти. Я не піду гуляти.

Вправи – вчити дітей міняти дієслова.

Вова іде. Я іду.

Ніна спить. Я сплю.

Я іду. Ми ідемо. Я гуляю. Ми гуляємо.

 Вправи  - вчити змінювати дієслова третьої особи однини.

Діти збирають гриби. І нам потрібно (що робити) збирати гриби.

Вправи  - співставляти  дієслова однини.

Я іду, ти ідеш, він іде.

 

Формування складової структури слова і звуковимови

Слова зі збігом приголосних. Артикуляційні вправи замінити промовлянням збігом приголосних  звуків, які вимовляються правильно.

Вправи  - промовляння збігу приголосних звуків і підбір з цими звуками слів.

Мна- мно- мну

Два- дво- дву

Хва, кВа, кна, тва, тво, пка.

Два, твоя, кнопка, книга, лампа, хвалити.

Якщо важко вимовляти склади, пропонують повторити склади, щоб між двома приголосними знаходився голосний А.

Вправи  - Вимова м’якого Л:

Пля, плю , пльо , для , кля , мля, вля, тля.

Пляска, плінтус, плюс.

Вправи  -  Вимова складів зі звуком СЬ:

Скі, сльо, слю.

Вправи  - вимова твердого С:

 Сма, смо, ск , ста.

Вправи  - викликати звук И.

В складах ТИ, ПИ. Вимовляти сердито ТИ, Пи, співставити з Ті, Пі. Язик назад: пи, ти, ми, ди , ни.

Язик вперед: пі, ті, мі, сі, лі.

Вправи  - викликати м’які Т, П, М, Н  в обернених складах.

Ать, оть, амь, ісь.

Вправи  - порівняти: ос – ось, от, оть.

Вправи  - викликати м’які приголосні Ть, Дь: Дя , дя, тя , тя

 Щоб досягнути м’якості приголосних перед А О У запропонувати вимовляти СІа,

Сіа , діа ,діа  пошвидчуючи темп або вимовляти з зупинкою ать-а, без зупинки атя.

Вправи  - провести порівняння:

Па- пя , мА – мя , та – тя , ту – то , но . ні .

Вправи  - викликати чи поставити звук Й, диференціація Й- ЛЬ.

Звук Й легко ставиться від звуків Ай , Ой , Єй .

Вправи  - закріпити правильну вимову И , Ль , Й. 

 

П’ятий   етап – розширити об’єм речення

Вправи – закріпити вживання словосполучень:

Кулька – багато кульок.

Гриб – багато грибів.

Вправи – вчити згоджувати займенники мій, моя.

Моя – машина, лялька, коляска .

Мій – м’яч, кран, дім.

Вправи – вчити групувати предмети зо родовими ознаками.

Мій коник, паровоз.

Вправи – вчити узгоджувати означення з тими словами, до яких вони відносяться:

Цей дім великий. А цей дім який?

Дівчинка велика. А лялька яка?.

Вправи – порівнювати предмети за вагою:

 Пір’їнка легка, а камінь …. .

Вправи – вчити підбирати самостійно означення:

Сніг білий. А зайчик взимку який?

Влітку трава зелена. А коник який?

Вправи – вчити підбирати означення до знайомих предметів.

Вправи – вчити називати ознаки людей, тварин із  прочитаних віршів.

 

                                      Порівняння граматичних форм дієслів

Вправи – вивчити віршик, потім вчити змінювати форму дієслова:

Я біжу, біжу, біжу,

Я на місці не стою.

Ми біжим, біжим, біжим,

 Ми на місці не стоїм.

Порівняння :

Я несу, і ти несеш, я співаю, і ти співаєш.

Вправи – вчити заміняти власні імена.

Що робить Вова? Вова пише. Він пише.

Вправи – вчити правильно вживати займенники з прийменником: У мене, у тебе, у нього.

Вправи -  вчити правильно вживати займенники: мені, мене, мною.

Вправи – пропонувати називати дію в теперішньому і минулому часі.

Вправи – порівняти дві дії, одна уже виконана, інша виконується.

Їсть – з’їв, малює – намалював.

                                            Формування складного речення

Вправи – вчити складати складносурядні речення з сполучником А:

Вправи – вчити складати речення зі словами: спочатку, потім:

Спочатку треба вимити посуду, а потім її витерти.

Вправи – вчити складати речення зі сполучником або.

Вправи – вчити відповідати на питання чому?

Вправи – вчити складати речення типу:

 Я хочу, щоб Вова взяв м’яч і грав в футбол.

                                                                     Дієслово

Вправи – називати дії тварин.

Вправи – вчити вживати дієслова з різними префіксами.

Вправи – вчити підбирати слова – дії до живих і неживих предметів.

 

Іменник

Вправи – вчити утворювати множину іменників.

Вправи – вчити утворювати іменники родового відмінка в множині.

Вправи – вчити підбирати слово:

Коля намалював ялинку. Він показує (ялинку) мамі.

Вправи – вчити правильно вживати прийменники:

 Пташка вилетіла з гнізда.

Юра заховався за бочку.

Над столом висить лампа. Коло багаття сиділи діти.

Вправи – вчити визначати предмет за частинами:

Кузов, кабіна, колеса, фари, кермо – машина.

Вправи – вчити розуміти значення складних слів.

Землю копає землекоп. Пішком  ходить пішохід.

Вправи – вчити підбирати одно корінні слова:

Ліс – лісник, лісничий, лісовий.

Вправи – вчити підбирати назви предметів до назв дій.

Літає – пташка, муха, літак.

                                                           Прикметник

Вправи: вчити узгоджувати іменники з прикметниками.

Вчити складати речення. Дівчинка живе в великому цегляному будинку.

Вправи: вчити утворювати прикметники від прислівників: Швидко- швидкий,  легко- легкий.

Вправи: вчити складати речення за опорними словами. Озеро, вода,  холодна.

Вправи: вчити утворювати прикметники від іменників: Дерево- дерев’яний .

Вправи: підбирати предмети , про які можна сказати: дерев’яний , шкіряна.

Вправи: вчити утворювати прикметники від іменників: осінь- осінній.

Вправи: вчити утворювати від прикметників ступені порівняння: Сильний- сильніший.

Підбирати протилежні значення: Чистий – брудний.

Вчити утворювати прикметники з пестливими суфіксами.

Вчити поширювати речення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Шукшина Любов
Пов’язані теми
Логопедія, Інші матеріали
Додано
30 січня 2021
Переглядів
4377
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку