Мовна вікторина до Дня рідної мови "Мово рідна, слово рідне!"

Про матеріал
Мовна вікторина для учнів 5-класів дає можливість показати рівень знань з української мови, поглибити знання про мову.
Перегляд файлу

МОВНА ВІКТОРИНА  «Мово рідна, слово рідне»

 

Мета: розширювати і збагачувати знання учнів з української мови; розвивати логічне мислення, кмітливість, уважність, уміння працювати в групах; виховувати любов до рідної мови, бажання досконало нею володіти.

Обладнання: картки із завданням, таблиці, літературні вислови про мову.

 

Як парость виноградної лози, плекайте мову.

М. Рильський

Хід заходу

І. Організаційна частина.

- Добрий день! Діти, прикладіть долоньки до свого серденька і передайте його тепло своєму товаришеві.

Сьогодні ми з вами зібрались , щоб провести цікавий захід – вікторину «Мово рідна, слово рідне!»

ІІ. Основна частина

Вступне слово вчителя.

Рідне слово! Скільки в ньому чарівних звуків, животворного трепету й вогню! У кожному слові найтонші відтінки почуттів і переживань, у кожному свій аромат.

Рідна мова!...Вона неповторна, співуча, мелодійна, бо увібрала в себе шум зелених смерек, гомін полів і морів, запах лугів і трав. Сила слова безмежна! Воно здатне робити диво, бо хвилює найтонші струни людського серця.

Учень читає вірш напам'ять.

Мова – краса спілкування,

Мова як сонце ясне,

Мова – то предків надбання,

Мова – багатство моє.

Мова – то чиста криниця,

Де б'є, мов сльоза, джерело,

Мова – це наша світлиця,

Вона як добірне зерно.

Мова – державна перлина,

Нею завжди дорожіть:

Без мови немає країни –

Мову, як матір, любіть!

 

Учитель: Дорогі діти! Щоб захід пройшов організовано, потрібно дотримуватись певних правил:

  1. Уміти працювати в групі: «Один за всіх і всі за одного».
  2. Спочатку подумати, а потім відповідати.
  3. Сигналізувати карткою про готовність відповідати.
  4. Відповідати чітко і лаконічно.
  5. Правильна відповідь – це 1 бал.
  6. Переможцем стане команда, у якої найбільша кількість балів.

Представлення журі___________________________________________________

І. Перше завдання – привітання команд.

1 команда «Мовознавці»

Капітан: Наш девіз: « Хто мову вивчає, той багато знає».

1 учень: Ми зібрались в класі дружно, щоб позмагатись.

І про мову нашу рідну цікаве дізнатись.

2 учень: Дорогенькі суперники, щиро вас вітаємо.

Від усього серця свого успіху бажаємо.

2 команда «Юні філологи»

Капітан: Наш девіз: « Хто знання має, той мур зламає».

1 учень: Ми суперникам бажаємо перемоги і будемо раді.

Але хочемо, щоб ви прийняли наші поради:

2 учень: -   Сім раз відмір, а раз відріж.

  • Не кажи гоп, поки не перескочиш.

Учитель: Отже, давайте скористаємося нагодою продемонструвати свої знання. Будьте уважними, спостережливими, кмітливими й сміливими. Пам'ятайте: тільки дружба допоможе вам дістатися щасливого кінця нашої зустрічі.

ІІ. Наступне завдання «Розгадування криптограми»

Криптограма – це зашифрований тайнопис, що розкривається за допомогою набору встановлених правил, з відтворенням схованого запису для прочитання схованої інформації.

Таємний знак, напис, зрозумілий обмеженому колу користувачів.

А-1

Б-2

В-3

Г-4

Г-5

Д-6

Е-7

Є-8

Ж-9

З-10

И-11

І-12

Ї-13

Й-14

К-15

Л-16

М-17

Н-18

О-19

П-20

Р-21

С-22

Т-23

У-24

Ф-25

Х-26

Ц-27

Ч-28

Ш-29

Щ-30

Ь-31

Ю-32

Я-33

 

 

 

12  28  24  9  19  17  24     18  1  24  28  1  14  23  7  22  31, 12     22  3  19  4  19  18  7     27  24  21  1  14  23  7  22  31.

«І чужому научайтесь, І свого не цурайтесь…»

ІІІ. Бліц-турнір

Запитання для І команди

  1. Державна мова України (українська)
  2. Скільки букв в українському алфавіті? (33)
  3. Розділ мови, що вивчає словниковий склад мови? (лексикологія)
  4. Лексичне значення слова це… (те, що означає слово)
  5. Слова, які мають кілька лексичних значень, називають (багатозначними)
  6. Доповніть: «Слово до слова – зложиться …» (мова)

Запитання для ІІ команди

  1. Номер статті, у якій зазначено «українська мова є державною мовою України» (ст.10)
  2. Яка остання буква алфавіту? (я)
  3. Сукупність усіх слів мови називають (лексикою)
  4. У яких словниках пояснюють лексичне значення слова? (тлумачних)
  5. Слова, які мають одне лексичне значення, називають (однозначними)
  6. Доповніть: Нема України без верби і … (калини)

ІV. «Поєдинок капітанів»

1.Капітанам обох команд пропонується слово, з літер якого за 2 хвилини потрібно скласти якомога більше нових слів.

«Сторінка». Орієнтовні відповіді: сто, ніс, нірка, роса, рік, ранок, коса, рак, сітка.

2. Складіть і запишіть з поданих слів прислів’я про мову.

Хліб, а, слово, на, обід, бережи, на, відповідь.

Учитель: Мова – багатство народу, її треба вивчати і берегти, щоб передати цей скарб далі, новим поколінням, бо без мови немає народу. Зникає мова – зникає народ. Соромно буває за тих людей, які живуть в Україні, а рідної мови не знають, як, наприклад, продавчиня – героїня гуморески «Кухлик» П. Глазового (учні інсценізують гумореску)

Кухлик

Дід приїхав із села, ходить по столиці.
Має гроші — не мина жодної крамниці.
Попросив він:
— Покажіть кухлик той, що з краю. —
Продавщиця:
— Что? Чево? Я нє понімаю.
— Кухлик, люба, покажіть, той, що збоку смужка.
— Да какой же кухлік здєсь, єслі ето кружка. —
Дід у руки кухлик взяв і нахмурив брови:
— На Вкраїні живете й не знаєте мови. —
Продавщиця теж була гостра та бідова.
— У мєня єсть свой язик, ні к чему мнє мова. —
І сказав їй мудрий дід:
— Цим пишатися не слід,
Бо якраз така біда в моєї корови:
Має, бідна, язика і не знає мови.

V. Конкурс «Мовні заморочки»

 

Картинки по запросу зарубати на носі картинка Світ навиворіт

Командам необхідно розшифрувати фразеологізм, зображений на картинці, пояснити його лексичне значення. У разі, якщо жодна команда не дає правильної відповіді, питання знімається. Час на обдумування одного питання – 1 хв. Про готовність відповідати команда сигналізує карткою (картка заздалегідь підготовлена). Якщо відповідь помилкова, право відповіді переходить іншій команді.

VІ. Творча майстерня. Написати твір-мініатюру на тему «Зимова казка» за поданим початком (6-8 речень).

 Жила-була в лісі ялинка…

VІІ. Конкурс юних художників.

Командам потрібно намалювати прислів’я, які подані на картках.

Слово не горобець, вилетить – не впіймаєш.

За двома зайцями поженешся, жодного не спіймаєш.

VІІІ. Скласти сенкан

І команда – «Мова»

ІІ команда – «Слово»

Як створити сенкан?

Сенкан – це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово «сенкан» походить від французького слова «п’ять» і позначає вірш у п’ять рядків.

Або ж так (формула):

  1. Тема (іменник)
  2. Опис (два прикметники)
  3. Дія (три дієслова)
  4. Ставлення (фраза – чотири слова)
  5. Перефразування сутності (одне слово).

Для вчителя:

1. Мова

2. Рідна, барвінкова

3. Єднає, дзвенить, переливається

4. Вона – єдина й найцінніша

5. Народ  (багатство)

Цікава інформація про мову

1. Українська мова входить до трійки найкрасивіших мов у світі. На мовному конкурсі в Італії її визнали другою за мелодійністю мовою світу (після італійської).

2. Найбільш уживаною літерою в українській абетці є літера «п»; на цю букву також починається найбільша кількість слів. Літера «ф» - найменш уживана. Слова, які починаються з цієї літери, в переважній більшості випадків, прийшли в українську мову з інших мов.

3. Найдовшим словом в українській мові є слово «дихлордифенілтрихлорметилметан» (назва хімікату, що використовується для боротьби зі шкідниками). Це слово містить у собі аж 30-ть літер!

4. Відповідно до видання «Короткий словник синонімів української мови», у якому розроблено 4279 синонімічних рядів, найбільшу кількість синонімів має слово «бити» - 45 синонімів.

5. Кілька фактів про паліндроми (слово, словосполучення чи фраза, які можливо читати як зліва направо, так і справа наліво, при цьому звучання і значення не змінюються. До найдовших фраз паліндромів належить «Я несу гусеня».

 

Учитель: От і прийшов щасливий кінець нашого конкурсу. Послухаємо наше журі і дізнаємося рахунок гри. Хто ж переміг? Слово журі.

(Журі оголошує результати конкурсів)

Нагородження переможців.

 

Заключне слово вчителя.

Для кожного народу своя мова – найкраща. Наше завдання – берегти, шанувати цей неоціненний дар, не засмічувати чужими і грубими словами, не забувати і щиро любити. Працюйте над собою, збагачуйте словниковий запас. Адже «Слово до слова – зложиться мова».

Не цурайтесь мови, діти,

Рідного джерельця,

Хай вона струмочком буде,

Хай дійде до сонця!

Хай вона в піснях лунає

Кожен день і в свято.

Соловейком хай співає

В українській хаті.

Бо вона ж така багата

І така чудова.

Неповторна і крилата

Українська мова.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Levchenko Olena
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 листопада 2022
Переглядів
5561
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку