МОВНА ВІКТОРИНА «Мово рідна, слово рідне»
Мета: розширювати і збагачувати знання учнів з української мови; розвивати логічне мислення, кмітливість, уважність, уміння працювати в групах; виховувати любов до рідної мови, бажання досконало нею володіти.
Обладнання: картки із завданням, таблиці, літературні вислови про мову.
Як парость виноградної лози, плекайте мову.
М. Рильський
Хід заходу
І. Організаційна частина.
- Добрий день! Діти, прикладіть долоньки до свого серденька і передайте його тепло своєму товаришеві.
Сьогодні ми з вами зібрались , щоб провести цікавий захід – вікторину «Мово рідна, слово рідне!»
ІІ. Основна частина
Вступне слово вчителя.
Рідне слово! Скільки в ньому чарівних звуків, животворного трепету й вогню! У кожному слові найтонші відтінки почуттів і переживань, у кожному свій аромат.
Рідна мова!...Вона неповторна, співуча, мелодійна, бо увібрала в себе шум зелених смерек, гомін полів і морів, запах лугів і трав. Сила слова безмежна! Воно здатне робити диво, бо хвилює найтонші струни людського серця.
Учень читає вірш напам'ять.
Мова – краса спілкування,
Мова як сонце ясне,
Мова – то предків надбання,
Мова – багатство моє.
Мова – то чиста криниця,
Де б'є, мов сльоза, джерело,
Мова – це наша світлиця,
Вона як добірне зерно.
Мова – державна перлина,
Нею завжди дорожіть:
Без мови немає країни –
Мову, як матір, любіть!
Учитель: Дорогі діти! Щоб захід пройшов організовано, потрібно дотримуватись певних правил:
Представлення журі___________________________________________________
І. Перше завдання – привітання команд.
1 команда «Мовознавці»
Капітан: Наш девіз: « Хто мову вивчає, той багато знає».
1 учень: Ми зібрались в класі дружно, щоб позмагатись.
І про мову нашу рідну цікаве дізнатись.
2 учень: Дорогенькі суперники, щиро вас вітаємо.
Від усього серця свого успіху бажаємо.
2 команда «Юні філологи»
Капітан: Наш девіз: « Хто знання має, той мур зламає».
1 учень: Ми суперникам бажаємо перемоги і будемо раді.
Але хочемо, щоб ви прийняли наші поради:
2 учень: - Сім раз відмір, а раз відріж.
Учитель: Отже, давайте скористаємося нагодою продемонструвати свої знання. Будьте уважними, спостережливими, кмітливими й сміливими. Пам'ятайте: тільки дружба допоможе вам дістатися щасливого кінця нашої зустрічі.
ІІ. Наступне завдання «Розгадування криптограми»
Криптограма – це зашифрований тайнопис, що розкривається за допомогою набору встановлених правил, з відтворенням схованого запису для прочитання схованої інформації.
Таємний знак, напис, зрозумілий обмеженому колу користувачів.
А-1 |
Б-2 |
В-3 |
Г-4 |
Г-5 |
Д-6 |
Е-7 |
Є-8 |
Ж-9 |
З-10 |
И-11 |
І-12 |
Ї-13 |
Й-14 |
К-15 |
Л-16 |
М-17 |
Н-18 |
О-19 |
П-20 |
Р-21 |
С-22 |
Т-23 |
У-24 |
Ф-25 |
Х-26 |
Ц-27 |
Ч-28 |
Ш-29 |
Щ-30 |
Ь-31 |
Ю-32 |
Я-33 |
|
|
|
12 28 24 9 19 17 24 18 1 24 28 1 14 23 7 22 31, 12 22 3 19 4 19 18 7 27 24 21 1 14 23 7 22 31.
«І чужому научайтесь, І свого не цурайтесь…»
ІІІ. Бліц-турнір
Запитання для І команди
Запитання для ІІ команди
ІV. «Поєдинок капітанів»
1.Капітанам обох команд пропонується слово, з літер якого за 2 хвилини потрібно скласти якомога більше нових слів.
«Сторінка». Орієнтовні відповіді: сто, ніс, нірка, роса, рік, ранок, коса, рак, сітка.
2. Складіть і запишіть з поданих слів прислів’я про мову.
Хліб, а, слово, на, обід, бережи, на, відповідь.
Учитель: Мова – багатство народу, її треба вивчати і берегти, щоб передати цей скарб далі, новим поколінням, бо без мови немає народу. Зникає мова – зникає народ. Соромно буває за тих людей, які живуть в Україні, а рідної мови не знають, як, наприклад, продавчиня – героїня гуморески «Кухлик» П. Глазового (учні інсценізують гумореску)
Кухлик
Дід приїхав із села, ходить по столиці.
Має гроші — не мина жодної крамниці.
Попросив він:
— Покажіть кухлик той, що з краю. —
Продавщиця:
— Что? Чево? Я нє понімаю.
— Кухлик, люба, покажіть, той, що збоку смужка.
— Да какой же кухлік здєсь, єслі ето кружка. —
Дід у руки кухлик взяв і нахмурив брови:
— На Вкраїні живете й не знаєте мови. —
Продавщиця теж була гостра та бідова.
— У мєня єсть свой язик, ні к чему мнє мова. —
І сказав їй мудрий дід:
— Цим пишатися не слід,
Бо якраз така біда в моєї корови:
Має, бідна, язика і не знає мови.
V. Конкурс «Мовні заморочки»
Командам необхідно розшифрувати фразеологізм, зображений на картинці, пояснити його лексичне значення. У разі, якщо жодна команда не дає правильної відповіді, питання знімається. Час на обдумування одного питання – 1 хв. Про готовність відповідати команда сигналізує карткою (картка заздалегідь підготовлена). Якщо відповідь помилкова, право відповіді переходить іншій команді.
VІ. Творча майстерня. Написати твір-мініатюру на тему «Зимова казка» за поданим початком (6-8 речень).
Жила-була в лісі ялинка…
VІІ. Конкурс юних художників.
Командам потрібно намалювати прислів’я, які подані на картках.
Слово не горобець, вилетить – не впіймаєш.
За двома зайцями поженешся, жодного не спіймаєш.
VІІІ. Скласти сенкан
І команда – «Мова»
ІІ команда – «Слово»
Як створити сенкан?
Сенкан – це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово «сенкан» походить від французького слова «п’ять» і позначає вірш у п’ять рядків.
Або ж так (формула):
Для вчителя:
1. Мова
2. Рідна, барвінкова
3. Єднає, дзвенить, переливається
4. Вона – єдина й найцінніша
5. Народ (багатство)
Цікава інформація про мову
1. Українська мова входить до трійки найкрасивіших мов у світі. На мовному конкурсі в Італії її визнали другою за мелодійністю мовою світу (після італійської).
2. Найбільш уживаною літерою в українській абетці є літера «п»; на цю букву також починається найбільша кількість слів. Літера «ф» - найменш уживана. Слова, які починаються з цієї літери, в переважній більшості випадків, прийшли в українську мову з інших мов.
3. Найдовшим словом в українській мові є слово «дихлордифенілтрихлорметилметан» (назва хімікату, що використовується для боротьби зі шкідниками). Це слово містить у собі аж 30-ть літер!
4. Відповідно до видання «Короткий словник синонімів української мови», у якому розроблено 4279 синонімічних рядів, найбільшу кількість синонімів має слово «бити» - 45 синонімів.
5. Кілька фактів про паліндроми (слово, словосполучення чи фраза, які можливо читати як зліва направо, так і справа наліво, при цьому звучання і значення не змінюються. До найдовших фраз паліндромів належить «Я несу гусеня».
Учитель: От і прийшов щасливий кінець нашого конкурсу. Послухаємо наше журі і дізнаємося рахунок гри. Хто ж переміг? Слово журі.
(Журі оголошує результати конкурсів)
Нагородження переможців.
Заключне слово вчителя.
Для кожного народу своя мова – найкраща. Наше завдання – берегти, шанувати цей неоціненний дар, не засмічувати чужими і грубими словами, не забувати і щиро любити. Працюйте над собою, збагачуйте словниковий запас. Адже «Слово до слова – зложиться мова».
Не цурайтесь мови, діти,
Рідного джерельця,
Хай вона струмочком буде,
Хай дійде до сонця!
Хай вона в піснях лунає
Кожен день і в свято.
Соловейком хай співає
В українській хаті.
Бо вона ж така багата
І така чудова.
Неповторна і крилата
Українська мова.