Мовні ігри для розвитку зв'язного мовлення

Про матеріал
Мовні ігри, які можна використовувати на уроках читання та української мови.
Перегляд файлу

ІГРИ, ЯКІ МОЖНА ВИКОРИСТОВУВАТИ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЧИТАННЯ

“Xтo більше ? “

Хто найбільше згадає героїв казок, назви яких закінчуються буквою «а» (лисичка…), буквою “к” (зайчик…), той переможець.

 

“Хто з якої казки?”

Люблю горішки, грибочки. (Хто відгадає першим, продовжує гру, описуючи свого героя).

 

“Відгадай”

Розбери “зашифроване” речення і скажи, з якої воно казки.

 

коНіли не батре сятиясмі з біслашого.

 

а дід і абаб вонз листазось міса бісо.

 

“Відгадай казку”

Відгадай казку за опорними словами:

 

лисичка, рибка, вовк, ополонка; Маруся, яблунька, річечка, гуси, піч. Продовж гру.

 

“Хто правильно закінчить приспів’я?”

Книга вчить, як на світі… .

 

Наука в ліс не веде, а з лісу… .

 

Треба нахилитись, щоб з криниці води… .

 

Друга шукай, а знайдеш

 

Продовж гру, використовуючи свої прислів”я.

 

“Хто швидше розплутає порівняння ? “

 

Дужий, як заєць. Кучерявий, як слон. Вірний, як лис. Боязкий як вовк. Голодний, як ведмідь. Колючий, як віл. Хитрий, як баран. Здоровий, як миша. Неповороткий, як пес. Впертий, як їжак. Маленький, як осел.

 

“Хто придумає кінець, той і буде молодець “

 

Один з учнів починає розповідь. Хто її закінчить, той виграє. Або

один з учнів починає розповідь, а другий закінчує. Яка пара дітей склала найкраще оповідання, та і виграє.

 

“Дерева лісу”

Хто більше назве дерев лісу, той переможець.

 

“Відгадай квітку за кольором”

 

Зразок. Білий – конвалія,… . Жовтий – ….

 

“Знайди назви дерев”

У сполученнях літер поданих речень знайди назви дерев.

 

Іду берегом річки.

 

Я маю свій буквар.

 

Гра була дуже цікава.

 

Гра в парах

 

“Я починаю, а ти закінчуєш ”

 

Коли закінчу школу,… .

 

Як виросту,….

 

Улюблене заняття...

 

Один з учнів повідомляє ведучому своє улюблене заняття. Гравці жестами, пантомімою показують свою відгадку. Той, хто відгадає, стає в коло.

 

Гра “Імена”

Літери вертикальних колонок (крім першої колонки, яка є початком слів) треба пересунути вгору або вниз, щоб у горизонтальних рядках прочитати розв’язок -українські імена. Богдан, Степан, Дмитро, Микола, Василь, Григір, Марія, Надія, Ірина, Олеся, Уляна.

 Н А Е І А       Д

І Л Р Н Я       С

0 А Я І А       Я

У Л Й Н Я       М

Б Р С О Р Н

С О Й И Л О

Д Т Г Г Л А

М М Е Д І Ь

В Й Й П А Р

Г Л К Е Л Н

 

"Швидко слово називай – йому риму добирай"

 

листок – молоток – колобок – пеньок… гілка – бджілка - сопілка … коса- роса- оса…

 

"Яке слово заховалось?"

Дорослий називає склади, а діти добирають слова за цими складами:

 

ма- мама, малина, машина…

 

ко – котик, корова, коровай…

 

лі – літо, лікар, лінійка…

 

"Четвертий зайвий"

Педагог називає чотири слова, діти визначають у якому слові немає потрібного звуку:

 

риба, окунь, морква, лікар; шило котик, миска, миша.

 

"3айве слово (виключення)"

 

корова, свиня, заєць, вівця;

 

волошка, мак, пролісок, ромашка;

 

тарілка, миска, каструля, чайник, шафа;

 

береза, калина, клен, граб.

 

"Назви одним словом (узагальнюючі слова)"

 

шафа, диван, стілець, стіл – меблі;

 

комар, метелик, жук, мураха – комахи;

 

барвінок, фіалка, троянда, мак – квіти;

 

горобець, перепілка, зозуля, чиж – птахи.

"Утворювати складні іменники з двох іменників"

 

небо і схил – небосхил;

 

ліс і смуга -лісосмуга;

 

ліс і степ – лісостеп;

 

птахи і ферма – птахоферма.

 

"Великий – малий"

Підбір пестливих слів:

 

мама – мамочка; олівець – олівчик; ваза – вазочка; кіт – котик.

 

Зміни слово так, щоб воно закінчувалось на “і”

 

зоря – зорі;          ранець – ранці;    синець -синці;

 

олівець-олівці;  день- дні.

 

"Нове слово"

У слові змінити голосний звук на “у”:

 

кіт- кут;        білка-булка;

 

сам – сум;     річка – ручка;

так – тук;      лапа – лупа;

 

сак – сук;      дати – дуги.

 

"Кому що потрібно"

Педагог називає професію, а діти називають необхідні для роботи предмети:

 

лікар – халат, ліки, термометр…

 

вчитель – книги, зошити, ручки, олівці…

 

кухар- продукти, ніж, каструля…

 

столяр – пилка, молоток, рубанок…

 

"Продовжіть ряд слів"

Педагог називає декілька слів, а діти слухають і визначають перший склад і додають слова з тим же початком:

морозиво-молоко – молоток – мова;

 

село – семеро – середина – серп;

 

за – заметіль – зайчик – забава.

 

"Доповни речення"

влітку листочки на деревах зелені, а восени…

 

трава літом …, а восени…

 

влітку сонечко…, а восени ….

 

"Весела сімейка"

Правильно називати тварин та їх дитинчат:

 

мама -лисиця,     корова ,

 

тато - лис,   бик ,

 

малята- лисенята, телята,

 

"Утвори нові слова"

Додати на початку або в кінці слова букву, щоб утворилося нове слово:

 

луг – плуг;        риба – рибак; коса – косар;     мак - смак; рак – грак; оса – коса.

 

"Назви якомога більше ознак пір року"

Осінь – яка?…      Літо – яке?…

 

Зима – яка?..,       Весна – яка?…

 

"Відповідай швидко і точно"

Цукор солодкий, а сіль…

 Слон великий, а миша…

 Дерево високе, а кущ…

Міст широкий, а лінійка …

Ніж короткий, а шабля…

 

"Добери як найбільше слів"

Слова на позначення ознак тварин;

 

їжак – хитрий, колючий, маленький, спритний;

 

заєць – куцохвостий, боязкий, довговухий, несміливий, швидкий;

лисиця – руда, хитра, спритна, підступна.

 

"Розумники"

Здогадатись якого слова не вистачає у римованому рядку.

 

Сійся жито і пшениця, -

 

Буде дітям – … (паляниця)

 

Для веселої малечі

 

Бублик вигляне із … (печі)

 

А рум’яний … (колобок)

 

Скочить прямо на зубок.

 

Виросте всього доволі

 

На широкім житнім … (полі)

 

Запеклося сонце в хлібі,

 

Хто зростив його – … (спасибі).

 

"Хто це? Що це?"

Рідна, лагідна, найдорожча – хто (Мама)

 

Запашний, білий, смачний – що? (Хліб)

 

Білий, холодний, пухкий -

 

Біле, солодке, соковите -

 

Пухнаста, руда, хитра-

 

Нова, цікава, бібліотечна-

Зелена, висока, новорічна-

 

Весняний,сонячний,теплий -

 

"Хто як кричить"

Від звуконаслідувальних слів запропонувати утворити дієслова;

 

няв-няв-нявчить

ку-ку-ріку – кукурікає

 

ква-ква- квакає

 

"Перестав усе як треба"

Засобакали гавки. Закицькали нявки.

 

Зажабали кваки. Закачкали кряки.

 

Закізкали меки. Забаранали беки.

 

За зірки сховалось небо.

 

"Відповідай швидко і правильно"

Без терпіння немає -

 

Шила в мішку -

 

Друга шукай, а знайдеш -

 

Праця годує, а лінь -

 

Учення світ, а невчення -

 

Мала праця краща за велике -

 

"Луна"

Вчитель називає слова, а діти хором повторюють їх, але не ціле слово, а його кінець:

сміх — міх, горе — оре, грів — рів, сокіл — кіл, слід — лід, сніг — ніг, водичка — дичка, чоловік — вік.

 

docx
Додано
17 жовтня 2023
Переглядів
227
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку