ІГРИ, ЯКІ МОЖНА ВИКОРИСТОВУВАТИ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЧИТАННЯ
“Xтo більше ? “
Хто найбільше згадає героїв казок, назви яких закінчуються буквою «а» (лисичка…), буквою “к” (зайчик…), той переможець.
“Хто з якої казки?”
Люблю горішки, грибочки. (Хто відгадає першим, продовжує гру, описуючи свого героя).
“Відгадай”
Розбери “зашифроване” речення і скажи, з якої воно казки.
коНіли не батре сятиясмі з біслашого.
а дід і абаб вонз листазось міса бісо.
“Відгадай казку”
Відгадай казку за опорними словами:
лисичка, рибка, вовк, ополонка; Маруся, яблунька, річечка, гуси, піч. Продовж гру.
“Хто правильно закінчить приспів’я?”
Книга вчить, як на світі… .
Наука в ліс не веде, а з лісу… .
Треба нахилитись, щоб з криниці води… .
Друга шукай, а знайдеш
Продовж гру, використовуючи свої прислів”я.
“Хто швидше розплутає порівняння ? “
Дужий, як заєць. Кучерявий, як слон. Вірний, як лис. Боязкий як вовк. Голодний, як ведмідь. Колючий, як віл. Хитрий, як баран. Здоровий, як миша. Неповороткий, як пес. Впертий, як їжак. Маленький, як осел.
“Хто придумає кінець, той і буде молодець “
Один з учнів починає розповідь. Хто її закінчить, той виграє. Або
один з учнів починає розповідь, а другий закінчує. Яка пара дітей склала найкраще оповідання, та і виграє.
“Дерева лісу”
Хто більше назве дерев лісу, той переможець.
“Відгадай квітку за кольором”
Зразок. Білий – конвалія,… . Жовтий – ….
“Знайди назви дерев”
У сполученнях літер поданих речень знайди назви дерев.
Іду берегом річки.
Я маю свій буквар.
Гра була дуже цікава.
Гра в парах
“Я починаю, а ти закінчуєш ”
Коли закінчу школу,… .
Як виросту,….
Улюблене заняття...
Один з учнів повідомляє ведучому своє улюблене заняття. Гравці жестами, пантомімою показують свою відгадку. Той, хто відгадає, стає в коло.
Гра “Імена”
Літери вертикальних колонок (крім першої колонки, яка є початком слів) треба пересунути вгору або вниз, щоб у горизонтальних рядках прочитати розв’язок -українські імена. Богдан, Степан, Дмитро, Микола, Василь, Григір, Марія, Надія, Ірина, Олеся, Уляна.
Н А Е І А Д
І Л Р Н Я С
0 А Я І А Я
У Л Й Н Я М
Б Р С О Р Н
С О Й И Л О
Д Т Г Г Л А
М М Е Д І Ь
В Й Й П А Р
Г Л К Е Л Н
"Швидко слово називай – йому риму добирай"
листок – молоток – колобок – пеньок… гілка – бджілка - сопілка … коса- роса- оса…
"Яке слово заховалось?"
Дорослий називає склади, а діти добирають слова за цими складами:
ма- мама, малина, машина…
ко – котик, корова, коровай…
лі – літо, лікар, лінійка…
"Четвертий зайвий"
Педагог називає чотири слова, діти визначають у якому слові немає потрібного звуку:
риба, окунь, морква, лікар; шило котик, миска, миша.
"3айве слово (виключення)"
корова, свиня, заєць, вівця;
волошка, мак, пролісок, ромашка;
тарілка, миска, каструля, чайник, шафа;
береза, калина, клен, граб.
"Назви одним словом (узагальнюючі слова)"
шафа, диван, стілець, стіл – меблі;
комар, метелик, жук, мураха – комахи;
барвінок, фіалка, троянда, мак – квіти;
горобець, перепілка, зозуля, чиж – птахи.
"Утворювати складні іменники з двох іменників"
небо і схил – небосхил;
ліс і смуга -лісосмуга;
ліс і степ – лісостеп;
птахи і ферма – птахоферма.
"Великий – малий"
Підбір пестливих слів:
мама – мамочка; олівець – олівчик; ваза – вазочка; кіт – котик.
Зміни слово так, щоб воно закінчувалось на “і”
зоря – зорі; ранець – ранці; синець -синці;
олівець-олівці; день- дні.
"Нове слово"
У слові змінити голосний звук на “у”:
кіт- кут; білка-булка;
сам – сум; річка – ручка;
так – тук; лапа – лупа;
сак – сук; дати – дуги.
"Кому що потрібно"
Педагог називає професію, а діти називають необхідні для роботи предмети:
лікар – халат, ліки, термометр…
вчитель – книги, зошити, ручки, олівці…
кухар- продукти, ніж, каструля…
столяр – пилка, молоток, рубанок…
"Продовжіть ряд слів"
Педагог називає декілька слів, а діти слухають і визначають перший склад і додають слова з тим же початком:
морозиво-молоко – молоток – мова;
село – семеро – середина – серп;
за – заметіль – зайчик – забава.
"Доповни речення"
влітку листочки на деревах зелені, а восени…
трава літом …, а восени…
влітку сонечко…, а восени ….
"Весела сімейка"
Правильно називати тварин та їх дитинчат:
мама -лисиця, корова ,
тато - лис, бик ,
малята- лисенята, телята,
"Утвори нові слова"
Додати на початку або в кінці слова букву, щоб утворилося нове слово:
луг – плуг; риба – рибак; коса – косар; мак - смак; рак – грак; оса – коса.
"Назви якомога більше ознак пір року"
Осінь – яка?… Літо – яке?…
Зима – яка?.., Весна – яка?…
"Відповідай швидко і точно"
Цукор солодкий, а сіль…
Слон великий, а миша…
Дерево високе, а кущ…
Міст широкий, а лінійка …
Ніж короткий, а шабля…
"Добери як найбільше слів"
Слова на позначення ознак тварин;
їжак – хитрий, колючий, маленький, спритний;
заєць – куцохвостий, боязкий, довговухий, несміливий, швидкий;
лисиця – руда, хитра, спритна, підступна.
"Розумники"
Здогадатись якого слова не вистачає у римованому рядку.
Сійся жито і пшениця, -
Буде дітям – … (паляниця)
Для веселої малечі
Бублик вигляне із … (печі)
А рум’яний … (колобок)
Скочить прямо на зубок.
Виросте всього доволі
На широкім житнім … (полі)
Запеклося сонце в хлібі,
Хто зростив його – … (спасибі).
"Хто це? Що це?"
Рідна, лагідна, найдорожча – хто (Мама)
Запашний, білий, смачний – що? (Хліб)
Білий, холодний, пухкий -
Біле, солодке, соковите -
Пухнаста, руда, хитра-
Нова, цікава, бібліотечна-
Зелена, висока, новорічна-
Весняний,сонячний,теплий -
"Хто як кричить"
Від звуконаслідувальних слів запропонувати утворити дієслова;
няв-няв-нявчить
ку-ку-ріку – кукурікає
ква-ква- квакає
"Перестав усе як треба"
Засобакали гавки. Закицькали нявки.
Зажабали кваки. Закачкали кряки.
Закізкали меки. Забаранали беки.
За зірки сховалось небо.
"Відповідай швидко і правильно"
Без терпіння немає -
Шила в мішку -
Друга шукай, а знайдеш -
Праця годує, а лінь -
Учення світ, а невчення -
Мала праця краща за велике -
"Луна"
Вчитель називає слова, а діти хором повторюють їх, але не ціле слово, а його кінець:
сміх — міх, горе — оре, грів — рів, сокіл — кіл, слід — лід, сніг — ніг, водичка — дичка, чоловік — вік.