11 червня о 15:00Вебінар: Формування підприємницької компетентності учнів на уроках англійської мови

Мовні ігри на допомогу вчителю під час вивчення тем курсу української мови у 2 класі

Про матеріал
Пропоную цікаві ігри, які доцільно використати при вивченні курсу української мови у 2 класі та досягти кращих результатів у роботі з дітьми.
Перегляд файлу

Опорний  заклад  « Решетилівський  ліцей  імені  І. Л. Олійника»

Решетилівської   міської  ради

Полтавської  області

 

 

 

 

 

 

 

Мовні  ігри  на  допомогу  вчителю  під  час

вивчення  тем  курсу  української  мови

у  2  класі

 

 

 

 

Бодня  Любов  Миколаївна,

учитель початкових класів,

                                                                      учитель  -  методист.

 

 

2019 р.

 

Квітни, мово, зірницями слова!

 

Рідна мова дорога людині, як саме життя, - говорить народна мудрість. І це так. Адже без мови не може існувати народ та його культура. Наша мова українська – одна з найбагатших і наймелодійніших мов світу. Відомий український поет Дмитро Білоус так опоетизував її:

Ти постаєш в ясній обнові,

Як пісня, линеш, рідне слово,

Ти наше диво калинове,

Кохана материнська мово!

Барвиста, милозвучна, чарівна, солов’їна, калинова… Для нас вона рідна, і ми зобов’язані берегти її, як зіницю ока, вивчати і добре знати. «Як парость виноградної лози, плекайте мову», - благав нас, заповідав і наказував нам незабутній Максим Рильський.

Сьогодні рідна мова звучить, співає на своїй землі у кожному дзвінкому струмочку, у прозорому джерельці, у росяній квіточці, в сонячному промінчику, живе у високій мрії, бо вона на своїй землі, у себе вдома.

Пам’ятаймо!

  • Українська мова – це серця мого подих.

Ти небесна ласка, ясна височінь

Ти для мене, мово, як ковток повітря.

Ти – моє майбутнє й синя далечінь.

                                 І. Досяк

  • Найбільше і найдорожче добро у кожного народу – це його мова.

                                   Панас Мирний

  •  Мова – коштовний скарб народу.

                                   Іван Франко

  •  Мова – це лад мислення …, це цілюще народне джерело.

                             Василь Сухомлинський

  • Мова – це історія народу. Це шлях розвитку, культури.

                             Олександр Купрін

  • Мова – душа кожної національності, її святощі, її найцінніший скарб.

                             Іван Огієнко

  • Наша мова – як чарівна пісня, що вміщує в себе і палку любов до України …, і ніжні запахи рідної землі.

                             Павло Тичина

Мова – втілення думки. Що багатша думка, то багатша мова. Любімо її, вивчаймо її, розвиваймо її. Борімося за красу мов, за правильність мови, за багатство мови.

                              Максим Рильський                         

 

Плекаймо кожне слово рідної мови, полімо бур’яни у власному мовленні, делікатно підправляймо мовлення інших. Не даймо вмерти рідному слову, не забуваймо його за жодних обставин!

Пропоную цікаві ігри, які доцільно використати при вивченні курсу української мови у 2 класі та досягти кращих результатів у роботі з дітьми.

 

Тема. Слово

Гра «Зайве слово»

Зміст гри. Учитель записує на дошці слова. Пропонує учням знайти «зайве» слово серед групи слів.

Виграє той, хто швидко і правильно знайде «зайві» слова і запише їх у зошиті.

  1. Хлопець, юнак, дідусь.
  2. Хата, човен, будинок.
  3. Бігати, гасати, чистити.
  4. Книга, підручник, аркуш.
  5. Мак, ромашка, школа.
  6. Вовк, зошит, лисиця.
  7. Липа, годинник, дуб.

 

 

Гра «Відшукай і запиши»

Зміст гри. Учитель роздає картки кожній дитині. На них записані  слова. Діти швидко відшукують «зайві» та їх записують у зошит.

Перемагає той, хто правильно і швидко відшукає і запише «зайві» слова.

  1. Молоко, масло, конвалія, сир, сметана.
  2. Буряк, картопля, цибуля, огірок, мак.
  3. Троянда, літак, автобус, тролейбус, машина.
  4. Маслюки, лисички, лисиця, опеньки, сироїжки.
  5. Щука, окунь, волошки, сом, в’юн.
  6. Яблуко, груша, дівчинка, слива, абрикос.
  7. Сорока, ворона, мама, дятел, ластівка.
  8. Саша, Маша, Ліда, кіт, Максим.
  9. Даша, Оля, Яся, Олег, Марійка.

 

Гра «Я – тобі, ти – мені»

Зміст гри. Учитель показує слово, а учні – картку із питання хто? або що?

Дощ, кінь, літо, урок, пенал, лікар, дерево, бібліотека, сонце, доброта, місяць, каша, ведмідь, лампа, собака, вовк, лінійка, вікно, верба, директор, весна, тато, мороз, горобчик.

 

Гра «Будь уважний»

Зміст гри. Учитель читає слова. Діти, почувши слово, що пишеться з великої букви, тупотять ніжками.

Місто Київ, хлопчик Юра, дівчинка Катя, корова Зірка, собака Бім, пташка ластівка, річка Дніпро, вулиця Шевченка, риба сом, село Вишневе, Ірина Сергіївна.

 

Гра «Так чи ні?»

Зміст гри. Учитель читає речення.

Діти відповідають «так» або «ні».

  1. Огірок, помідор, капуста – це овочі? (Так)
  2. Метро, автобус, тролейбус – це професія? (Ні)
  3. Футбол, теніс, волейбол – це спортивні ігри? (Так)
  4. Айстра, ромашка, троянда – це квіти? (Так)
  5. Лікар, учитель, бібліотекар – це імена? (Ні)
  6. Квадрат, прямокутник, трикутник – це геометричні фігури? (Так)
  7. Полтава, Київ, Харків, Львів – це міста? (Так)

 

Гра «Що робить?»

Зміст гри. Учитель називає слово назви тварин. Діти записують, що ця тварина робить.

Перемагає той, хто швидко і правильно виконає завдання.

Голуб - … (туркоче).

Жаба - … (кумкає).

Собака - …(гавкає).

Курка - …(кудкудакає).

Кінь - … (ірже).

Коза - … (мекає).

Свиня - … (рохкає).

Півень - … (кукурікає).

Корова - … (мукає).

Сорока – … (стрекоче).

Горобець - … (цвірінькає).

Ластівка - … (щебече).

 

Гра «Хто більше?»

Зміст гри. Учитель записує слова на дошці (це назви предметів), а діти записують назви предметів і дописують назви дій до них у зошитах.

Виграє той, хто більше допише дієслів.

Сонце (що робить?)-…(пече, гріє, світить, сяє).

Вітер (що робить?)-…(гуде, свище, віє, шумить).

Мороз (що робить?)-…(щипає, кусає, пече, тріщить).

Дощ (що робить)-…(ллє, періщить, іде, накрапає, шумить).

Сніг (що робить?)-…(іде, падає, кружляє, сипле).

 

Гра «Розселення слів»

Зміст гри. Клас ділиться на дві команди. Учитель  дає учасникам картки із словами. На дошці намальовані по два будиночки кожній команді. На першому будиночку написано питання що?, а на другому – хто? По команді вчителя учні підходять до дошки і починають «розселяти» слова у будиночки.

Перемагає та команда, яка швидко і правильно «розселить» слова у будиночки.

Слова для першої команди:

Зайчик, комп’ютер, ножиці, мишка, велосипед, сестра, зірка, космонавт, водій, ракета, лис.

Слова для другої команди:

Мир, люди, яма, гілка, дід, ліс, голуб, рік, діти, учитель, мова.

 

Гра «Постав питання»

Зміст гри. Учитель читає слова. Якщо слово відповідає на питання хто?, то учні плескають у долоні, якщо – що? – сидять тихо. Перемагає найуважніший.

Пенал, дошка, мама, дідусь, олівець, ручка, місто, кошеня, парта, двері, льотчик, підручник, тракторист, зошит, ложка.

 

 

 

Гра «Додай словечка»

Зміст гри. Клас ділиться на групи. Кожна група одержує картку із завданням. По сигналу учителя діти вставляють потрібні слова і читають речення. Перемагає команда, яка правильно і швидко виконала завдання.

Прийшла (яка?) осінь.

Сонечко (що робить?), але не гріє.

Повіває (який?) вітерець.

Дерева і кущі одягли (яке?) вбрання.

(Хто?) готується до зими.

Часто (що роблять?) дощі.

 

Гра «Додай ознаку»

Зміст гри. Кожний учень одержує картку, на якій написані слова (іменники). Діти швидко до кожного іменника додають слово-ознаку. Перемагає той, хто правильно виконує завдання.

День            прудка.

Друг            нова.

Щітка          вірний.

Ящірка        сонячний.

 

Гра «Так-ні»

Зміст гри. Учитель називає слова. Якщо діти почують прикметник, то вони говорять слово «так», якщо інша частина мови – «ні».

Перемагає найуважніший учень.

Мед, вишневий, мелодійна, сік, чудова, казкове, читати, чарівна, весела, золото, добра, мила, чужий, комір.

 

Гра «Хлопчики-дівчатка»                                      Зміст гри. Учитель читає іменники. Якщо іменник відповідає на питання хто?, то встають дівчатка. Якщо іменник відповідає на питання що?, то встають хлопчики.

Зима, сніг, школяр, спека, вовк, радість, борсук, книжка, хлопчик, вода, корова, село, мишка, мрія, білка, камінь, художник, пісок, сонце, лось, донька.

 

Гра «Не помились!»

Зміст гри. Змагаються всі учні класу. Учитель читає групи слів. Учні записують загальну назву кожній групі слів. Перемагає той, хто правильно записав слова.

Радість, захоплення, тривога – це … .

Олівець, гумка, ручка – це … .

Оса, комар, бджола – це … .

Соловей, дрізд, жайворонок – це … .

 

Гра «Загальна назва»

Зміст гри. Клас ділиться на групи. Кожна група дописує загальну назву до записаних слів.

Перемагає група, яка швидко і правильно виконала завдання.

Шевченко, Франко, Глібов - … .

Петрівна, Сергіївна, Михайлівна - … .

Олександр, Леся, Андрій, Денис - … .

 

Гра «Допоможи звіряткам»

Зміст гри. На дошці малюнки:

лисеняти, зайченяти і записані два стовпчика слів. Діти допомагають звірятам вставити пропущені букви у словах.

Перемагає той, хто правильно вставив букви у словах.

… етяна              … ндрій

… лена                … икола

… рина                ... аксим

… офія                … митро

… ксана              … ергій

… алентина        … ван

… ртем                … атерина

… італій               … вітлана

 

 

Гра «Заквітчай клумбу»

Зміст гри. Зліва на дошці намалювати клумбу, а справа – записати слова. Діти читають слово, ставлять до нього питання. Якщо питання до слова поставлено правильно, то дитина з’єднує слово із клумбою. Брати треба тільки слова назви квітів.

Мак, троянда, трава, конвалія, чорнобривці, айстра, кошик, лопата, майори, гладіолуси, ромашка.

 

Гра «Країна Навпаки»

Зміст гри. Учитель читає слова, а діти записують у зошити слова протилежні за значенням (антоніми). Перемагає той, хто найбільше підбере антонімів.

Мовчати - …(шуміти)

плакати - … (сміятися)

бігти - … (зупинитися)

сісти - … (встати)

купувати - … (продавати)

руйнувати - … (будувати)

говорити - … (мовчати)

підіймати - … (опускати)

охолоджувати - …(підігрівати)

шепотіти - … (кричати)

 

Гра «Істота – неістота»

Зміст гри. Учитель читає слова. Учні на партах мають картки «істота та неістота» і ними сигналізують, почувши слово. Перемагає найуважніший.

Похід, стілець, директор, велосипедист, кран, ключ, дуб, рак, ліс, чоловік, вівторок, жінка, футбол, м’яч, школярі, глина, скульптор.

 

Гра «Чудове перетворення»

Зміст гри. На дошці записані імена дорослих людей. По сигналу вчителя, учні перетворюють їх на дитячі імена та записують у зошити. Перемагає той, хто красиво та правильно запише завдання.

Андрій - …

Сергій - …

Іван - …

Максим - …

Марина - …

Оксана - …

 

Гра «Подай сигнал»

Зміст гри. У кожного учня на парті лежать сигнальні картки (кружечки). Один кружечок великий, а другий – маленький. Вчитель називає слова, серед яких є імена, прізвища людей, назви міст, клички тварин, а учні подають кружечком сигнал, з якої букви треба писати  почуте слово.

Перемагає той, хто правильно подавав  сигнали кружечками.

Хлопчик, кінь, Дмитро, Анатолій, Львів, Сергій Іванович, їжак, Люда, Лиска, лисичка, Чернігів, Мурчик, календар, магазин, Дніпро, річка.

 

Гра «Хто чим славиться?»

Зміст гри. Клас ділиться на дві команди. Вони змагаються біля дошки. Кожна команда одержує картку, на якій записані слова. Треба сказати, що чим славиться.

Квітка - …(красотою, ніжним запахом).

Джерельце - …(чистою і прохолодною водою).

Колос - …(зерном).

Сонце - …(теплом).

Соловейко  - …(піснею).

 

Гра «Власні назви»

Зміст гри. Дібрати і записати 10 власних назв.

Переможцем вважається той, хто першим правильно виконає завдання.

Гра «Ланцюжок»

Зміст гри. Учитель називає іменник, який відповідає на питання хто?, а учні по черзі продовжують називати іменники , які відповідають на питання хто?. Учень, який помилився, вибуває з гри.

Перемагає той, хто не помилився.

 

Гра «Іменники на одну букву»

Зміст гри. Учитель пропонує на певну букву дібрати і записати іменники, що відповідають на питання що? (або на питання хто?). Наприклад: на букву р: рік, рука, річка, Рим, Руслан, реп’ях, риба, рись. Переможцем вважається той, хто протягом 3 хвилин правильно записав найбільшу кількість таких слів.        

 

Гра «Хто? Що?»

Зміст гри. Учні одночасно починають  і пишуть протягом 5 хвилин слова, що відповідають на питання що? (назви предметів у класній кімнаті). Таке ж завдання пропонується і на слова, що відповідають на питання хто?

Перемагає той, хто правильно запише слова  і одержить найбільшу кількість очок. Скільки слів запише учень – стільки дістає очок. Знімається по два очки за кожну допущену помилку.

 

Гра «Допиши прикметники»

Зміст гри. Грають всі учні класу. Дописати до кожного іменника можливі прикметники (за 10 хв.), здати учителю аркуші із дібраними прикметниками. За кожний правильно дібраний прикметник, учень одержує одне очко, за помилку - знімається два очки.

День (весняний, теплий, ясний, тихий, довгий).

Лимон (жовтий, кислий, соковитий).

Трава (висока, густа, зелена, молода, запашна).

Олівець (червоний, довгий, круглий).

Кавун (круглий, великий, важкий, солодкий, червоний).

Кулька (гумова, маленька, червона, легка, кругла).

 

Гра «Словесний ланцюжок»

Зміст гри. Склади ланцюжок де кожне наступне слово розпочинається 2 буквами попереднього.

Перемагає той, хто складе найдовший ланцюжок

Наприклад, тиша – шапка – калина – наша - 

 

Гра «Про кого розповідає?»

Зміст гри. Учитель читає слова, а учні відповідають, про кого він розповідає.

Перемагає той, хто дає правильну відповідь.

Ходить, бігає, стрибає,ірже - … (кінь).

Літає, клює,каркає - … (ворона).

Ходить, думає, розмовляє - … (людина).

 

Гра «Схованка»

Зміст гри. Клас ділиться на 3 групи. Кожна група одержує картку із завданням знайти слова, які заховалися ц записаних словах на картці. Учасники гри працюють біля дошки. Слова, що заховалися записують на дошці.

Перемагає група, яка швидко і правильно записала слова.

1 група                  2 група               3 група

Клітинка - … ,     Трактор - … ,          Ведмідь - … ,

щедрівка - … .      пиріг - … .               листок - … .

 

Гра «Граматична арифметика»

Зміст гри. У грі беруть участь всі учні класу. Кожному учаснику дається картка. На якій записаний мовний приклад. Учні, змінивши порядок букв у словах, утворюють нове слово, ставлять до нього  .

Перемагає той , хто правильно виконає завдання.

Липа + нота = тварина … .

Том + вата = зброя … .

Риба + соки = фрукти … .

Вода + ринг = фрукти … .

(Відповідь: антилопа, абрикоси, автомат, виноград.)

 

 

Гра «Віднови іменник»

Зміст гри. У грі беруть участь всі учні класу. Учасникам дають картки,на яких записані іменники із пропущеними буквами. Учні читають іменники та списують у зошити, вставляючи пропущені букви. До кожного іменника ставлять в дужках питання хто? або що?.

Перемагає той, хто правильно і охайно виконає завдання.

Л…сиця, д…тина, вул…ця, г…рой, м…даль, м…телик, д…ректор, оч…рет, ап…льсин, л…мон.

 

Гра «Загадкова скринька»

Зміст гри. Вчитель приносить у клас скриньку із загадками . В грі беруть участь по 2 учні від кожного ряду.

Мовне завдання для учасників:

взяти із скриньки 2 картки із загадками, прочитати і відгадати їх, та виписати дієслова, поставивши до них питання.

Перемагають ті, хто перший виконає правильно завдання.

1.Маленький, сіренький, по гаях літає, уночі співає. (Соловей.)

2.Вдень мовчить а вночі кричить. (Сова.)

3.В теплій шубі він лежить, цілу зиму міцно спить, а пробудиться від сну – зустрічатиме весну. (Ведмідь.)

4.Маленький, сіренький на соняшник сів, надзьобався добре й далі полетів. (Горобець.)

 

Гра «Пограємось?»

Зміст гри. Клас ділиться на 2 команди. Учасники від кожної команди пропонують одного кращого знавця мови. Він виходить до дошки. Учитель читає загадки, а знавці відгадують їх, ставлять до слів - відгадок питання хто? або що?. За правильну відповідь учасник одержує 1 очко.

Перемагає той, хто одержав найбільшу кількість очок.

З К – брикаюсь  та іржу.

З Т – за усіма ходжу.

(Кінь – тінь.)

 

З С – коситиме травичку

В полі, в лузі, біля річки.

С на З змініть, малята ,

Стане вмить вона рогата.

(Коса – коза.)

 

Коли я з Н – все спить – дрімає,

А з П – я хліб вам випікаю

(Ніч – піч.)

 

З Ш – я сіра та маленька,

З С – широка та кругленька.

Першу всі бояться й сварять,

В другій же – варення варять.

(Мишка – миска.)

 

З Д – це хатка цуценяти,

Добре в ній відпочивати.

З Л – це хлібова сестричка –

Біла, пишна й невеличка.

(Будка – булка.)

 

Гра «Настрій»

Зміст гри. Угрі приймають участь всі учні класу. На дошці учитель записує іменники:

сльози, горе, сум, образа, печаль, щастя, невдоволення, свято,

а учасники гри розподіляють їх у 2 колонки.

 (І – гарний настрій, ІІ- поганий настрій.)

Перемагає той,хто правильно виконає завдання.

 

Гра «Частини мови»

Зміст гри. У грі беруть участь всі учні класу. На партах перед учасниками гри лежать картки – сигнали із буквами І, П, Д. Вчитель читає слова, а учні сигналом показують, частину мови.

Перемагає той, хто правильно визначить частину мови.

Веселий, читати, лижник, школа, жити, зайчик, діти, ліс, сіра, любити, сумувати, чарівне,випустили, ранок,новий,портфель, зошит.

 

Гра «Синоніми»

Зміст гри. На дошці учитель записує слова. Учні пишуть їх у зошит, дописуючи до них близькі за значенням слова.

Вчитель  - … (вихователь).

Богатир  - … (силач).

Товариш  - … (друг).

Будинок - … (палац).

 

 

 

Гра «Добери ознаки до іменників»

Зміст гри. Вчитель на дошці записує іменники, а учні – до них прикметники.

Перемагає той, хто правильно виконає завдання.

Білка (яка?) спритна, ..., … .

Синичка (яка?) красива, …, … .

Лисиця (яка?) пухнаста, …, … .

Береза (яка?) струнка, …, … .

Зима (яка?) морозна, …, … .

Заєць (який?) сірий, …, … .

Сніг (який?) сріблястий, …, … .

Дерева (які?) високі, …, … .

Сонце (яке?) яскраве, …, … .

 

Гра «Слова з розсипаних складів»

Зміст гри, На дошці записані склади у 3 стовпчики. Діти складають із розсипаних складів слова, записують у зошити.

 Перемагає той, хто найбільше складе і запише слів за 3 хвилини.

 

Гра «Антоніми»

Зміст гри. У грі беруть участь всі учні класу. На дошці учитель записує слова. А учні по черзі виходять до дошки і пишуть до них слова протилежні за значенням.

Радість - … (горе),

мир - … (війна),

правда - … (брехня, неправда),

друг - … (ворог),

любов - … (ненависть, злоба),

здоровя - … (хвороба),

світло - … (пітьма),

щедрість - … (жадібність, скупість),

тепло - … (холод),

сміливість - … (боягузтво),

сміх - … (сльози),

повага - … (приниження).

 

Гра «Допиши віршик»

Зміст гри. У грі беруть участь всі учні класу. На дошці вчитель записує віршики, у яких пропущені слова. Учні вставляють пропущені слова та записують у зошит віршики.

Перемагає той, хто правильно виконає завдання.

Ходить лісом їжачок,

В нього шубка з … (ниточок, колючок, дроту).

 

Вночі їй завжди півник сниться.

Вона не курка, а … (гуска, ворона, лисиця).

 

У неділю на Хрещатик

Квочка вивела … (голубів, курчаток, овець).

 

По дорозі жук повзе,

На спині листок … (фарбує, малює, везе).

 

Свиня навчала діточок:

  • Вмивайте вранці … (хвостик,  ноги, п’ятачок).

 

        Ну й дивина! Не знає Таня й досі,

       Яка пора іде за літом. … (Четвер, червень, осінь).

 

                                                         Ігор Січовик

 

Гра «Всезнайко»

Зміст гри. У грі беруть участь всі учні класу. Гравці одержують картки із завданням доповнити речення за змістом.

Перемагає той, хто правильно виконає завдання.

1.Рідна, лагідна, найдорожча, ніжна, найдобріша - … .

2.Запашний, білий, смачний, духмяний, пшеничний - … .

3.Білий, холодний, пухкий, іскристий - … .

4.Біле, солодке, холодне, вершкове - … .

5.Пухнаста, руда, хитра, прудка, підступна - … .

6.Нова, цікава, бібліотечна, яскрава - … .

7.Хитрий, колючий, маленький,спритний - … .

8.Швидкий, боязкий, довговухий, куцохвостий - … .

9.Весняний, сонячний, теплий - … .

10.Зелена, висока, новорічна -  … .

 

Гра «Чомусик»

Зміст гри. Вчитель звертає увагу дітей на дошку, де на малюнку зображений маленький хлопчик, який весь час усіх запитує про все на світі: чому?, навіщо?, хто?, що?, звідки?.Хлопчика всі називають Чомусиком за його цікавість. Він хоче дізнатися сьогодні на уроці: «Чому деякі слова відповідають на питання хто?. А деякі слова – на питання що?».Допоможіть, діти, Чомусику. До слів які відповідають на питання хто?, доберіть слова, які відповідають на питання що?.

Садівник – сад.

Лісник - … .

Залізничник - … .

Школяр - … .

Тракторист - … .

Друкар - … .

 

Тема. Корінь слова.

Спільнокореневі слова

 

Гра «Ланцюжок»

Зміст гри. Клас ділиться на 4 групи. Кожна група одержує слово, до якого треба дібрати споріднені слова.  Виграють ті, хто правильно напишуть найбільшу кількість споріднених слів.

Вода          Хмара       Мова             Рука

водичка     хмарка       мовний          ручище

водиця       хмаринка   промовити    ручка

водяний     хмарний     розмова        ручний

водяник     хмаронька  скоромовка

                   хмариться 

 

 

 

Гра «Обєднай сімю»

Зміст гри. Змагаються двоє учнів. Вони дописують до кожної групи слів споріднені слова. Перемагає той, хто правильно об’єднає кожну сім’ю тварин.

Заєць – зайченя - … .                  (зайчиха)

Лисиця – лисеня - … .                (лис)

Вовк-вовченя - … .                    (вовчиця)

Ведмідь – ведмежа - … .            (ведмедиця)                       

 Їжак-їжаченя - … .                     (їжачиха)     

Слоненя-слониха - … .               (слон)

       

Гра «Доповніть ряд»

Зміст гри. Учні доповнюють ряд спільнокореневих  слів.

Перемагає той, хто правильно виконає завдання.

Ліс, лісник, … .

Школяр, школярка …, … .

Рибонька, рибний …, … .

Сад, садок …, … .

 

Гра «Продовж ряд»

Зміст гри. До дошки викликають двох учнів. Кожному з них треба продовжити ряд спільнокореневих слів назвою місяця.

Перемагає той, хто правильно виконає завдання.

Квіти, квітник, … .

Береза, березовий, … .

Трава, травинка, … .

 

Гра «Споріднені чи близькі?»

Зміст гри. Прочитати слова. Записати рядок, у якому наведені спільнокореневі слова.

Перемагає той, хто правильно виконає завдання.

Сміливий, хоробрий, безстрашний.

Зелений, зелень, зеленіє, зелененький.

Гриб, грибний, грибок.

 

Гра «Зайве слово»

Зміст гри. Учні одержують картки із записаними групами слів. Учні читають слова. Визначають «зайве» слово у кожній групі.

Перемагає той, хто правильно запише «зайві» слова.

Світло, світлофор, світити, всесвіт, світлий.

Дитина, дитинка, малюк, дитячий, дитинча.

Бережливий, бережок, обережний, бережливість.

Малий, малюнок, мало, маленький.

 

Гра «Доведи»

 

Зміст гри. Прочитати слова. Довести, що ці слова, хоч і мають однакову частину, проте не є спільнокореневими. Перемагає той, хто правильно виконає завдання.

Гора, горить, горе.

Літо, літак, літера.

Вода, водночас, водій.

Колір, колія, колодязь. 

 

Гра «Слова - родичі»

Зміст гри. Поміркуй, добери слова – родичі. (Слова – родичі мають спільну частину, однакову за значенням.)

Перемагає той, хто правильно виконає завдання.

Хвороба, …, …, … .

Ліс, …, …, … .

Море, …, …, … .

Голуб, …, …, … .

Гриб, …, …, … .

 

Гра «Сходинки споріднених слів»

Зміст гри. Вчитель записує на дошці 3 слова. Гравці до кожного слова добирають по 5 – 6 споріднених  слів таким чином, щоб кожне наступне було більше за попереднє на одну чи дві букви.

Дуб Ліс Сад

дубок лісок садок

дубочок лісочок садочок

дубинонька лісничиха садівниця

 

 

Тема. Речення

 

Гра «Знавці мови»

Зміст гри. Їжачок пропонує пограти в цю гру. За правильну відповідь діти одержують яблуко від їжачка. Виграє той, хто матиме більше яблук.

  1. З чого складається наша мова?

                                      (3 речень)

2. Як відокремлюється речення в усному мовленні від іншого?

                                       (Паузою)

3. Як відокремлюється речення у писемному мовленні?

                                (Розділовими знаками)

4. Із чого складається речення?

                                 (Зі слів)

5. Як пишуться слова в реченні?

                                  (Окремо)

  1. З якої букви пишеться перше слово в реченні?

                                   (З великої)

7. Який розділовий знак ставимо у кінці питального речення?

                                   (Знак питання)

 

Гра «Слухняні долоньки»

Зміст гри. Учитель читає речення. Учні плескають у долоньки один раз, почувши розповідне речення, а питальне - два рази.

У гнізді білочка зберігає горішки.

Київ  - столиця України.

Мама варила обід.

Як тебе звати?

Марійка прочитала цікаву книжку.

Що таке бібліотека?

 

Гра «Склади речення»

Зміст гри. Учитель читає групу слів. Учні складають речення, записують їх.

Перемагають ті, хто правильно складе речення, охайно запише їх.

Діти, кущ, калини, посадили.

Вона, цвіла, цвітом, весною, білим.

Дарувала, ягід, кетяги, восени, червоних.

 

Гра «Обери речення»

Зміст гри. Кожна дитина одержує картку. Читає. Підкреслює речення. Ставить потрібний розділовий знак.

Перемагає той, хто правильно виконає завдання.

Цікаво спостерігати старого дуба дятел

Діти, бережіть книгу

А ти допомагати своїм  батькам на дворі лютував

На вербі діти повісили шпаківню

Де працює твій тато

 

Гра «Скільки речень?»

Зміст гри. Учитель читає речення. Учні рахують речення. Їх кількість  показують на віялах.

Перемагає той, хто не помилився жодного разу.

  • Весною  ми пішли до лісу. Там кожне дерево співало свою пісню.
  • У носатого Івана одежина дерев’яна. Він у чистім полі ходить і по ньому носом водить.
  • Поблискують черешеньки у листі зелененькім. Черешеньки ваблять очі діточкам маленьким.

 

Гра «Підмет чи присудок»

Зміст гри. На дошці написані речення з пропущеним підметом або присудком. Учні переписують, вставляючи потрібні слова, спочатку речення з підметами, а потім – з пропущеними присудками.

Перемагає той, хто правильно виконає завдання.

Діти…. ягоди.

… лікує хворих.

Рибалка… рибу.

Учитель…дітей.

…малює картину.

 

Гра «Закінчи речення»

Зміст гри. Учитель читає незакінчені речення і пропонує учням переписати їх, доповнити кожне з них словом – назвою ознаки, протилежним за значенням до виділеного слова.

Перемагає той, хто правильно виконає завдання.

1.Річки бувають глибокі й … .

2.Діти збирали яблука солодкі й … .

3.У нашому селищі є вулиці широкі й … .

 

Гра «Подай сигнал»

Зміст гри. Учитель читає речення. Учні сигналами Р, П, С показують, яке речення вони почули.

Де живе дятел?

Мама читає книгу.

Любіть книжку всією душею!

Книга – друг і вірний супутник у житті.

Чому людина оберігає джерела?

 

 

Гра «Продовж речення»

Зміст гри. Учитель читає частину речення, а учні продовжують його.

Перемагає той, хто правильно виконає завдання.

Мокрий, як …(хлющ).

Терпкий, як … (терен).

Добрий, як … (мама).

Солодкий, як … (мед).

Колючий, як … (їжак).

Хитра, як … (лисиця).

Полохливий, як … (заєць).

Голодний, як … (вовк).

Працьовита, як … (бджілка).

 

Гра «Роз’єднай та прочитай»

Зміст гри. Прочитати підряд усі букви. Встановити межі слів і записати речення.

Перемагає той,хто правильно виконає завдання

Гарнесловодімбудує, апоганеруйнує.

Хтошвидкочитає, тойбагатозробитивстигає.

 

Гра «І читаємо, і рахуємо»

Зміст гри. Учитель читає речення, а учні за допомогою карток із цифрами показують, скільки слів у цьому реченні.

Перемагає той, хто правильно виконає завдання.

Вийшов Іванко на подвір’я.. Як гарно навкруги! Цвітуть сади. Сонечко всміхається. Милується Іванко природою. А хіба можна її не любити? А любити – значить берегти.

 

 

Гра «Придумай речення»

Зміст гри. Учні одне за одним називають по слову, щоб утворилося речення.

Наприклад, учитель промовляє слово «Діти», перший учень – «читають», другий – «цікаву», третій – «казку».

Учні і вчитель склали речення: «Діти читають цікаву казку.»

 

Гра «Хто перший?»

Зміст гри. Прочитати підряд усі букви. Встановити межі слів і правильно записати речення.

Перемагає той, хто правильно запише речення.

1.ТатокупивТимковівелосипед.

2.Оксанкаітатопішливліспогриби.

 

Гра «Зцілення речень»

Зміст гри. Учитель роздає картки із реченнями, у яких пропущені слова. Учні заповнюють пропуски.

Перемагає той, хто правильно вставить слова.

1.Сонце виглянуло із – за … .

2.Золоте проміння впало на … .

3.Зачервоніли полуниці на … .

4.Бджоли літають над … .

 

Гра «Утвори і запиши речення»

Зміст гри. Клас ділиться на 2 групи. Кожна група одержує картки із завданням утворити та записати речення.

Перемагає група, яка першою виконала завдання.

1.Моя Україно - … .

2.Столиця України - … .

3.Київ стоїть на березі … .

4.Я живу в селі … .

 

Гра «Кращий творець»

Зміст гри. У грі приймають участь всі учні класу. На дошці записані рядки слів. Учасники гри складають із них речення і записують в зошити.

Перемагає той, хто правильно складе всі речення.

1.Маленького, в, знайшли, козлика, лісі, діти.

2.Годували, його, вони, спочатку, молоком.

3.На, городі, потім, пасли.

4.Грався, він, з, і, бігав, дітьми.

 

Гра «Заповни пропуски»

Зміст гри. У грі приймають участь всі учні класу. Завдання записано на дошці. Учасники гри відновлюють речення, підібравши правильно його кінець.

Перемагає той хто правильно відновить речення.

Хитрий, як … .

Колючий, як … .

Мовчазний, як … .

Боягузливий, як … .

Голодний,як … .

Брудний, як … .

Здоровий, як … .

Насуплений, як … .

Впертий, як … .

Балакучий, як … .

Слова для довідок: сорока, риба, вовк, осел, індик, заєць, їжак, лис, свиня, бик.

 

                        Гра «Естафета»

Зміст гри. У грі приймають участь всі учні класу. Передаючи естафетну паличку, учні один за одним промовляють розповідне речення, яке складається із 3 слів. Якщо учень затримався, то він вибуває з гри.

 

Гра «Торбинка загадок»

Зміст гри. Вчитель приносить на урок торбинку із загадками. Клас ділиться на 2 команди. Учасники гри називають своїх командирів. Вони витягують із торбинки картки, на яких написані загадки.

Завдання для учасників: прочитати і відгадати загадки, скласти і записати речення із словами – відгадками.

Перемагає та команда, яка правильно виконає завдання.

Загадки для команд.

1.По полю бродить, зерно молотить, жне, косить, - хліба не просить.(Комбайн.)

2.Вдень у небі гуляє, а ввечері на землю сідає.(Сонце.)

3.Не говорить, не співає, а чужого в двір не пускає.(Собака.)

4.Дуже я потрібна всім –

і дорослим і малим.

Всіх я розуму учу,

а сама завжди мовчу.(Книжка.)

5.В ящику вікно,

у вікні – кіно.(Телевізор.)

6.Взимку вкрили ми навкруг

ліс, дорогу, поле,луг.

А як сонце припече,

ми струмочком потечем . (Сніжинки.)

 

Гра «Речення у капелюсі»

Зміст гри. Для гри потрібні капелюх і картки, на яких записані розповідні, питальні, спонукальні речення. Всі учні класу є учасниками гри. Учитель стоїть біля дошки і тримає капелюх. Гравці по черзі підходять до вчителя, дістають з капелюха картку, читають речення, говорять яке це речення і який розділовий знак потрібно поставити.

 

Гра «Побудуй речення»

Зміст гри. У грі беруть участь всі учні класу. Учасники гри будують речення,  дібравши необхідні слова із дужок (вмотивовують кожен свою відповідь).

Перемагає той, хто правильно виконає завдання.

Лагідне (сонце, сонечко) засвітило у моє (вікно, віконце) з самого ранку . Маленький підсніжник схилив свою ніжну (голову, голівку) аж до землі. На моє подвір’я забігло чиєсь маленьке (кошеня, кіт, кошенятко).

 

Гра «Підмет загубився»

Зміст гри. У грі беруть участь всі учні класу. Вчитель на дошці записує речення, у яких пропущені підмети. Учні читають речення записують їх у зошити, дописуючи загублені підмети.

Перемагає той, хто правильно виконає завдання   

 … згорнувся клубочком

Під кущем промайнула хитра… .

Випав пухнастий … .

… варила обід.

 

Гра «Загубився присудок»

Зміст гри. У грі приймають участь всі учні класу. Вчитель на дошці записує речення, у яких пропущені присудки. Учні читають речення, записують їх у зошити та дописують загублені присудки.

Перемагає той, хто правильно виконає завдання.

… весна.

Сонце … сніг із полів.

Бджілки … до яблуньки.

 

Гра «Відгадайте розділовий знак»

Зміст гри. Клас ділиться на 2 групи: хлопчики і дівчатка. Учитель читає загадку. За правильну відгадку учасники одержують 1 очко. Перемагає та група, яка одержала найбільшу кількість очок.

Він після речення, цитати

Вмостився, схожий на гачок,

Всіх нас примушує питати,

А сам ні пари з уст – мовчок!

Що це таке?(Знак питання.)

 

Маленька, менша від мачини,

Ні з ким не стану на борню,

А при читанні, коли треба,

Й людини мову зупиню.(Крапка)

 

Що за знак – стрункий, мов спис,

Він над крапкою завис,

Спонука до поклику.

Хто з бо він?(Знак оклику.)

 

Гра «Зроби вибір»

           Зміст гри. У грі беруть участь всі учні класу. Кожен учасник одержує картку із реченнями. Ті, у кого на парті червоні трикутники, виписують розповідні речення, сині – питальні, зелені – спонукальні. У кінці кожного речення ставлять розділовий знак.

Перемагає той, хто правильно виконає завдання.

1.У лісі білочка шукає горішки

2.Старання виконуй домашнє завдання

3.Будьте, діти, мужні і сміливі

4.Що діти роблять у школі

5.Увечері Сашко читає газети і книжки

6.З чого роблять папір

7.Як тебе звати

 

Гра «Будівельники»

Зміст гри. У грі беруть участь всі учні класу. Учитель роздає картки із записаними шаблонами, за якими слід складати питальні речення. Учні будують питальні речення за змістом прочитаного. Речення записують у зошити.

Перемагає той, хто правильно побудує питальні речення.

У наш край завітала квітуча весна.

Хто ……… ?

Яка … … …?

Куди … … … ?

 

Тема. Текст

 

Гра «Склади текст»

Хід гри. Вчитель записує речення на дошці. Учні переставляють речення так, щоб утворився текст та записують його у зошит.

Перемагає той, хто правильно склав текст.

1.На зупинці в автобус зайшла старенька бабуся.

2.Бабуся подякувала Андрійкові й сіла.

3.Хлопчик схопився з місця.

4Андрійко з мамою їхали автобусом.

 

Гра «Шифрувальник»

Зміст гри. У грі беруть участь всі учні класу. На дошці записаний деформований текст. Кожний учасник гри відновлює текст і записує у зошит.

Перемагає той, хто правильно відновив текст.

У конійж ніїкра є логовне, йнаважвілише тосмі. Знадав кета стомі навазиють стоцеюли. Стоцяли Ук їрани – тосмі Кивї.

(У кожній країні є головне, найважливіше місто. Здавна таке місто називають столицею. Столиця України – місто Київ.)

 

Гра «Удосконалити текст»

Зміст гри. У грі беруть участь всі учні класу. Учитель пише на дошці текст і слова для довідок. Учні удосконалюють текст, використавши прикметники, та записують у зошити.

Перемагає той, хто правильно удосконалив текст.

Ранок

Ранок після ночі. Зірки пірнули у безодню неба. Піднімається туман. Тихо навкруги.

Слова для довідок: літній, зимовий, ясний, короткої, довгої, теплої, бліді, яскраві, в синю, темну, похмурого, ясного, безхмарного, сивий, густий, блідий.

 

Гра «Розділовий знак»

Зміст гри. У грі беруть участь всі учні класу. Вчитель записує на дошці текст, але після кожного речення не ставить розділових знаків. Їх ставлять учні, записавши текст у зошит.

Перемагає той, хто правильно виконає завдання.

Чарівно весна O Ви бачили, як цвітуть сади O Першими розцвітають абрикоси O Після них – ранні черешні O Хто з вас був у квітучому яблуневому саду O Яка музика O То бджоли нектар здирають O

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

 

1. Державний стандарт початкової  загальної освіти. - Поч. шк., №7, 2011. – 1- 18.

2. Навчальні програми для 1- 4 кл. загальноосвітніх навчальних закладів. - К.: Видавничий дім «Освіта», 2013. – 392 с.

3.  Захарійчук М.Д. Українська мова. - К.: Грамота, 2012. – 175с.

4. Ісаєнко О.В. Словниковий дивосвіт. - Х.: «Країна мрій», 2005. – 98 с.

5. Кравчук Л. Ефективний урок. - К.: «Редакція газет з дошкільної та початкової освіти», 2013. – 120 с.

6. Пономарьова К. Засоби реалізації діяльнісної змістової лінії початкового курсу української мови. - «Початкова школа», №11, 2013. – 1 – 5.

7. Шарагова Н. Ігри на уроках української мови у 1-2 класах. - «Початкова школа», №9, 2007. – с.6 – 10.

8. Панасюк С., Рибаковська Н. Гра – віконце до країни Знань. – «Початкова школа», №11, 2011. – 7 с.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Докучаєва Оксана Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Бодня Любов
Додано
11 листопада 2019
Переглядів
1011
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку