Як парость виноградної лози…
Мовні перегони
Святково прибрана зала. Демонстрація презентації «Цікаві факти про українську мову»
Учитель. Сьогодні, 21 лютого, у всьому світі відзначають Міжнародний день рідної мови. Створена на світанку людської історії, мова розвивається, живе в народі. За приблизними підрахунками, на земній кулі сьогодні 3000 мов, і кожна з них має право на існування, на життя, бо мова – це той інструмент, який несе її у своїй душі, у своїх звичаях, традиціях, піснях і культурі. Рідна мова – це мова батька, мами, це мова народу, мова серця.
Учень. У кожної квіточки інша краса.
Свій голос в малої пташини.
У кожної мови – вселенська душа,
Бо слово від Бога в людини.
Учень. У кожної пісні є гарні слова,
У кожної мови – перлини.
І кажуть, що хліб усьому голова,
Що мова – то розум людини.
Учень. А мова живою рікою струмить,
Зеленим барвіночком в’ється.
Від рідної мови і серце щемить,
Коли вона пташкою б’ється.
Учень. Я нею радію, журюсь і мовчу,
Викреслюю іскру думками.
Запалюю нею у церкві свічу,
Молитву шепочу за маму.
Учень. Йди в тисячоліття, рідна мово,
До сердець і душ людських доходь.
Квітни калиново й барвінково,
Бо на те благословив Господь!
Учитель. Дорогі друзі, сьогодні ми з вами зібралися, щоб провести мовні перегони. Для цього сформуємо дві команди. Кожна команда повинна назвати себе і презентувати глядачам-уболівальникам.
Учитель. Отже, всі готові до старту. Тож проведемо жеребкування.
«Інтелектуальний спринт»
Яка команда швидше дасть відповіді на запитання, та першою розпочне гру.
«Мішечок запитань»
Кожен учасник команди по черзі витягає з мішечка картку із запитанням, команда дає відповідь. Виграє та команда, яка дасть більше правильних відповідей.
«Диктор»
Змагання для капітанів команд
Потрібно сказати скоромовку. Виграє той, хто зробить це швидше і правильніше.
Ти, малий, скажи малому, хай малий малому скаже, хай малий теля прив’яже.
«Тайм-брейк»
На аркушах з таблицями команди мають виконати співвідношення. Виграє команда, яка швидше справиться із завданням.
сяє |
дощ |
дзвенить |
ручка |
накрапає |
сонце |
пише |
дзвоник |
« Чи віриш ти ?»
Гра з глядачами
«Про що мова?»
Відеозапитання від педагогів
«Страшне перо не в гусака»
Команди отримують картки із реченнями, в яких допущені помилки. Виграє команда, яка швидко і правильно відредагує речення.
« Так чи ні ? »
Гра з глядачами
1. Скажи, співає сом пісні?
2. Чи вміє плавати гусак?
3. Чи може стати у вогні вода холодним льодом?
4. Червоний мак в січневу пору квітне?
5. А крокодили на сосні свої будують гнізда?
6. Чи може вище гір літак у вишину злетіти?
7. Якщо не їстиме три дні, верблюд ходити зможе?
8. До розбишак і забіяк чи є в людей повага?
9. Коли розсердиться їжак, слона він вбити зможе?
10. Ріка біжить у далині, чи є у неї ноги?
«У слові – відповідь»
Завдання на екрані. Команди мають записати відповіді на аркушах і подати журі. Виграє та команда, яка швидше дасть більше правильних відповідей.
«Чорна скринька»
У чорній скриньці лежить те, що по-різному називають українською і російською мовами, хоч обидва слова походять від одного кореня. З’явилося слово в давньоіндійській мові і звучало як «шаккара» й означало «пісок». Згодом воно потрапило до Персії, потім до Австралії, звідти до Італії, до Німеччини, потім до Польщі. А вже в поляків запозичили його ми, українці. Що ж у чорній скриньці?
(Відповідь: «сакхаром» - грецька; «суккар» - аравійська; «цуккеро» -італійська; «цукер» - польська; «сахар» - російська; «цукор» - українська мова).
«Від слова – словечка»
Команди повинні утворити якомога більше слів від одного слова. Виграє команда, яка утворить більше слів.
Музична пауза
Журі оголошують результати інтелектуальних перегонів.
Нагородження переможців.
Учитель. От і добігли ми з вами до фінішу. Переможці нагороджені. Сподіваюся, що ви збережете у своїх серцях любов до рідної мови, продовжите вивчати її. Адже рідну мову потрібно вивчати все життя.
Учень. Ох, яка ж вона багата,
Українська мова!
Неповторна і крилата
І така чудова!
Учень. І цвіте у ній кохання,
Рушники з квітками,
Мрії наші і бажання,
Верби над ставками.
Учень. Не цурайтесь мови, люди,
Не цурайтесь роду.
Як зачахне рідне слово,
Не буде народу…
Учитель. Як парость виноградної лози,
Плекайте мову…
Пильно й ненастанно політь бур’ян.
Чистіша від сльози вона хай буде…