Мовний ігровий матеріал 5 клас "Орфографія"

Про матеріал
Ігри та завдання з української мови (5 клас) для відтворення знань, зіставлення, узагальнення вивченого на уроках словесності. Застосування ігрових завдань підвищує ефективність сприймання школярами навчального матеріалу, сприяє розвитку пізнавального інтересу учнів. Адресовано учителям української мови і літератури для застосування на уроках словесності, у позаурочній роботі, учням для самостійної пізнавальної діяльності, та всім, кого цікавить українська мова і література.
Перегляд файлу

ІГРОВИЙ МАТЕРІАЛ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

5-Й КЛАС

(укладач вчитель української мови та літератури Білоцерківської гімназії № 15 Стаднюк І.І.)

 

                        Гра «Хто краще?»

 

Завдання: скласти та розіграти діалог між учнем п’ятого класу й меншим братиком чи сестричкою на тему: «Вживання літер г та ґ» (у діалозі вжити слова ґанок, гарний, гудзик, ґелґіт, гуси, ґрунт, ґава, аґрус, дзиґлик, гроно, горобина).

Зміст діалогу: П’ятикласникам у школі вчитель пояснював звукове значення літер г та ґ Менший братик (чи сестричка) запитує, у яких словах вживається літера ґ, п’ятикласник показує, як користуватися орфографічним словником.

                       

                      Гра «Хто швидше?»

 

Завдання: якнайшвидше вивчити й розказати скоромовки.

  1. Гуска грає на гітарі,

Ґелґотить гусак гагарі.

Горобець гука грака.

Ґава гатить гопака. (Ю. Кругляк.)

        2. Гляньте: ґуля он яка в гультяяки гусака!

        Гуска гнівається: «Горе! Ґулі гояться не

        скоро... Га-га-гарний, хоч куди!

        Го-го-годі, геть іди!». (І Коломієцъ.)

  Гра «Дуель»

 

Методичний коментар. За умови парної роботи всі діти в класі отримують рідкісну за традиційним навчанням можливість говорити й висловлюватися. Робота в парах дає учням час подумати, обмінятися ідеями з партнером, і лише потім діти озвучують свої думки перед класом. Така діяльність сприяє розвиткові навичок спілкування, уміння висловлюватися, критично й творчо мислити.

Учитель добирає для кожної пари першу частину прислів’я, а учні шукають другу й підкреслюють у висловах застарілі слова. Перемагає той учень у парі, який швидше впорається із завданням.

1. Поки баба спече книші, ... (у діда не стане душі).

2. Невигода нашій бабці... (ні на печі, ні на лавці).

3. Не в тім річ, що в хаті піч, а ... (в тім діло, щоб у печі кипіло).

4. Язиком вихати — ... (не ціпом махати).

5. Пішов на комара з дрючком, а... (на вовка зі швайкою).

6. Добре боїться кива, а... (ледаче не боїться й кия).

7.  Пішла Настя в поле жати, та... (забула серп узяти).

8. Не той хліб, що в полі, а... (той, що в стодолі).

 

                 Гра «Відгадайко»

 

Методичний коментар. Клас ділиться на три команди.

Учитель дає кожній команді картки, де записано 2—3 короткі загадки з переплутаними рядками.

Завдання: поєднати рядки так, щоб вийшли загадки, та відгадати їх.

  1. літечко вітають.

У матінки-квіточки

лиш блакитні діточки

з жита виглядають, (Волошки.)

 

  1. зелений листочок.

Аромат духмяний

Із перлин разочок,

тішить ліс весняний. (Конвалія.)

 

  1. пелюстків біла хустинка.

Наче сонце, серединка, звуть цю квіточку...

Знає бджілка і мурашка — (Ромашка).

 

  1. Прийшла дівчина до хати,

в жовту свитку ліс вдягнула,

узялась хазяйнувати:

вправно скриню відімкнула. (Осінь.)

 

5. Хтось у лузі біля річки,

Дощик вгледів, підібрав,

небеса підперезав.

погубив барвисті стрічки. (Веселка.)

 

6. Не давала снігу спати,

І у місті, і у полі,

примусила танцювати,

нагулялася доволі. (Завірюха.)

 

7. Вище всіх вона на вітах

Довжелезну має шию,

соковитий плід помітить.

дуже вправно крутить нею. (Жирафа.)

 

8. Як рушає полювати,

До пухнастого хвоста

не виходить зайчик з хати,

личить шубка їй руда. (Лисиця.)

 

9. птах стрибає по сніжку

У червонім фартушку

про найближчу годівничку.

і розпитує синичку. (Снігур.)

 

 

 

 

 

 

Гра «Фонетичний футбол»

 

Методичний коментар. Учитель чітко вимовляє слово й кидає маленький м’ячик одному з учнів. Учень відбиває м’яч, називаючи іншу форму запропонованого слова або споріднене слово, у якому один голосний замінюється іншим.

Наприклад: нога, воля, осінь, овес, овець, колесо, особа, лебідь, шостий, сім, ясність, камені, проривати, чотири, Київ, Канів, кисіль, рід, робота, будова, прозивати, схід, стояти, вечеря, лід, піч, Петрів, боятись, бій, школа, женити, вечір, потік, боєць, осокори.

 

Гра «Проявіть кмітливість»

 

Завдання:

  1. дотримуючись ліній, прочитати прислів’я;
  2. знайти слова, у коренях яких чергуються приголосні звуки.

(«Береженого Бог береже, а козака шабля стереже».)

 

   Гра «Розшифруй криптограму»

 

Методичний коментар. Криптограма — це тайнопис, при якому букви слів шифруються цифрами.

Завдання:

• розшифрувати криптограму, підставляючи букви замість цифр, що вказують на їх порядковий номер у алфавіті;

• пояснити орфограми в записаних словах.

33 15/20 1 21 19 22 23 31 /3 11 18 19 4 21 1 6 18 19 13/16 19 10 11 / 20 16 7 15 1 14 23 7/ 17 19 3 24.

Відповідь: «Як парость виноградної лози плекайте мову»

(М. Рильський).

 

             Гра «Я — філолог»

 

Завдання 1: уставити, де потрібно, м’який знак.

Різ..бяр, піс..ня, Уман..щина, камін..чик, сіл..с..кий, ін..ший, ремін..чик, рибал..ці, куз.ня, домен..щик, україн..ський, ковз..кий, най- мен..ший, землян..ці, промін..чик, вишен..ці, майбут.нє, яблун.ці, буквар.., бояз..кість, дон..чин, ослін..чик, гуцул..с..кий, тон..ший, ц..вях, бджіл..ці.

 

Завдання 2: уставити, де потрібно, апостроф.

М..ятний, роз..ятрений, присв..ята, пом..якшити, в..язати, моркв..яний, компьютер, кур..єр, дит..ясла, пів..ящика, під..їзд, інфекція, черв..як, В..ячеслав, круп..яний, між..ярусний, грав..юра, тьм..яно, пів..юрти, дзв..якнути, зв..язок, торф..яний, прив..ялений, св..ято, кон..юктівіт, мавп..ячий, пів..ями, медв..яний.

 

Завдання 3: уставити дві букви в словах, де відбувається подовження приголосного.

Дозвіл..я, клятвен..ий, непід..атливий, від..звеніти, зав.ишки, пів.ідра, вікон..иця, лисич..ин, індич..ня, гарбузин.я, повоєн.ий, звідан..я, гілляч.я, кін..ота, затін.я, вил..ємо, розкіш..ю, навчан..я, від..аль, л.яний, бов..аніє, с..авці, ріл.я, роздоріж.я, безсмерт.я, від..зеркалити,  роз..броїти

 

       Естафета «Не помились»

 

Методичний коментар. Клас ділиться на команди.

Учасник кожної команди пише за вказівкою вчителя 2—3 слова на дошці. Учитель має розрахувати кількість слів таким чином, щоб кожен учень узяв участь у естафеті.

Лис(т)я, (л)ється, ста(т)я, ста(т)ей, до(л)ар, зна(н)я, багато зна(н)ь, сі(л)ю, ва(н)а, свяще(н)ий, свяще(н)ик, ві(л)а, розрі(с)я, розліг(с)я, кілька жи(т)ів, незмі(н)ий, ро(з)броє(н)я, пі(ч)ю, жов- (ч)ю, повноваж(н)ий, п ’ять су(д)ів, ві(д)аль, Ві(н)и(ч)ина, Гали(ч)ина, об ’єдна(н)я, ці(н)ий, лимо(н)ий.

Гра «Виправ помилку»

 

Методичний коментар. Клас ділиться на команди.

Учасник кожної команди за вказівкою вчителя перевіряє по 2—З слова, написані на дошці, і виправляє допущені помилки.

Груша, ґречка, гвалт, голуб, гречний, грунт, ґедзь, ґатунок, гава, мишеня, дериво, верисень, справидливий, берег, тревога, кришити, полетіти, пір 'я, півяблука, б ’ютъ, крякати, б ’юро, мавп ’яний, зекономити, буряк, мишъяк, Лукьян, ряст, бязь, руте ’яний, премьер, подвір ’я, придобрий, прекрасний, примудрий, прийти, прилетіти, придумав, прикрасити, прірва, прехитрий, південній полюс, Бароко, Організація об’єднаних націй, вулиця Миру, лікарь, ходять, ховається, шви денько, матрьошка, близкий, ріж, носишься, Харьків, юнний, збіжя, сказаний, годиник, тона, юнат, нездоланий, савець, мідний, напівсон, пів-Африки, жар-птиця, пів ’Києва, перекоти-поле, Нечуйвітер, півмісяць, столітя, телепередача, до нині, що раз, чим дуж, без жалю, у вечері, з висока, вцілому, не ласка, немовля, не добрий, не писати, недо бачати, по серед, не доля, недолік, під час, фабрика Червона рута, Червона шапочка, великдень.

 

 

Гра «Я – редактор»

 

Завдання: відредагувати  словосполучення.

Займатися наукою (бути науковцем), відмінити виступ (скасувати виступ), у результаті цього (унаслідок), виділити важливе (виокремити), знаходиться в центрі (перебувати в центрі), гарно виглядаєш (маєш гарний вигляд), попередити хворобу (запобігти хворобі), підняти питання (порушити питання), відношення до людей (ставлення до людей), заказати ліки (замовити ліки), ліки у каплях (ліки в краплях), сердечний напад (серцевий напад), сердечна бабуся (сердешна бабуся).

 

                     Гра «Знайди зайве»

 

Завдання: співвіднести головні та залежні слова, скласти словосполучення.

1 сонячний А білку

2 побачити Б спритно

3 стрибнула В зайчик

4 допомогти Г  до лісу

5 пухнастий Д  день

6 пішли Е товаришеві

7 глянути Ж справедливо

8 оцінити З вгору

 

 

«Ланцюжок»

 

Завдання: дібрати з довідки антоніми до фразеологізмів.

Байдики бити, душа в душу, без сьомої клепки в голові, язик без кісток, хоч віником мети.

Довідка: гнути спину, мати голову на плечах, дерти горло, води в рот набрав, як сонна муха, як кішка із собакою.

 

Гра « Юні лінгвісти»

 

Методичний коментар. Учні працюють у групах.

Завдання: переписати текст, виправивши помилки.

Група 1

Українська гостинність

У кожній сільській хаті на Житомерщині диривяний стіл застеляли чистим, барвистим  рушнеком.На кунці столу у диривяних ночовках лежав хліб а поруч у черепяній солянці  - сіль. Тим хлібом і сілю зустрічали біля порогі дорогих гостей. Гостями могли бути випаткові перехожі, родичі чи знайомі односельці.

 

Група 2

                      У зимовому лісі

Як хороше стати на лижі й побіхти до ранкового лісу! Ялинкі і сосни поодягали снігові шапкі і сумно позірають з під зилених гілочок. Та ось із за хмари виглянуло соничко а навколо заіскрилися замири хтіли засяяли сьніжинкі. Які вона красіві й різні але у них є і спільне. Кожна сньжіинка має шисть основних промінчиків, що розходяця від центра.

 

                           Група 3

              Як міняється колір снігу

Коли заходить сонце, снігові замети рожеві. Це сонце забарвлює їх своїми проміням. Сонце підіймаєця а сніх стає сліпучо-білим. Сонечко схилилось дозаходу. Сніг стає синюватим, мов небо відбиває ця в блискучому дзеркалі. А в затінку – він аж фіолетовий. Сонце зайшло. Відблиск вечірньої заграви ліх і на снігові замети. Ніби їх сонце облело багряними барвами. Гасне заграва – і багряний відблиск наснагу згасає.

 

                   Гра « Знайди зайве»

 

Завдання: серед наведених прикладів знайти ті, які не є словосполученнями.

Щедра земля, хлопці й дівчата, іти до лісу.

Прийшла весна, тихого вечора, пожовкле листя.

Літнього ранку, день і ніч, весело танцювати.

Написати твір, дівча заспівало, зірвати яблуко.

Веселе Різдво, діти України, перед горою.

      

 Гра « Уяви себе письменником»

 

Методичний коментар. Клас ділиться на три команди. Кожна команда працює з окремим текстом.

Завдання: уставити в текст пропущені слова, указати, яку синтаксичну роль вони виконують.

Команда 1

Василько виразно побачив свою… . … видалося, що в маленьких вікнах блимнув вогонь. Василько зрадів і повернув до хати. То був кущ, обсипаний снігом, і здалека виявився… . Василько й руки опустив. Що тут чинити? Він глянув навкруги: здорові дуби стояли в лісі, мов страховища, і звідусюди простягали… цупкі чорні… .

  Довідка: до нього, йому, хатою, руки, хату, гілки.

 

Команда 2

У садку лежав… сніг. Якимові ноги, узуті в здорові чоботи, глибоко поринали в сніг і лишали за собою цілу низку ямок. Василько то стрибав у ті ямки, то розгортав ногами… … сніг. Чорні … дерева стояли в садку, настовбурчившись … гілочками, і, наче мертві, не ворушилися од вітру. Під деревами, на білому, як цукор, снігу, сіткою лягла тінь. Аж ось здалеку… глицею заманячила ялинка. Василько з батьком підійшли до ялинки.

  Довідка: білий, пухкий, замерзлими, зеленою, глибокий, голі.

 

Команда 3

… снігу мало. … проглядає крізь порошу трава з примерзлими до землі зеленими чубчиками, стримлять низенькі пеньки з жовтуватою, немов старий мед, смілкою… . Тихо… й затишно. Тільки часом шелесне по гіллі вальок снігу, струшений вітром із верховіття. … … дятел порається.

  Довідка: десь; то там, то сям; в бору, на зрізах, навкруги, неподалік.

  Відповідь: із тексту команди 1 вилучені додатки, команди 2 – означення, команди 3 – обставини.

 

Гра «Хто швидше?»

 

Завдання: співвіднести головні та залежні слова, скласти словосполучення.

 

1 сонячний   А білку

2 побачити   Б спритно

3 стрибнула   В зайчик

4 допомогти   Г до лісу

5 пухнастий   Д день

6 пішли            Е товаришеві

         7 глянути            Ж справедливо

         8 оцінити            З вгору

 

Відповідь: 

1 2 3 4 5 6 7 8

Д А Б Е В Г 3       Ж

 

      Гра «Словотвірне доміно»

 

Завдання: утворити від поданих слів     нові способом поєднання основ.

Смуга лісу — (лісосмуга);

шість струн — (шестиструнний);

п 'ять поверхів — (п ’ятиповерховий);

плавати морем — (мореплавець);

будувати машини —машинобудування);

ходити пішки — (пішохід);

сяяти сонцем — (сонцесяйний);

любити волю — (волелюбний);

босі ноги — (босоніж).

 

    Гра «Утвори нові слова»

 

Завдання: утворити якнайбільше складних слів, до яких входить запропонований корінь.

Наприклад:

воз: водовоз, тепловоз, паровоз, медовоз, возик, завоз.

роб: землероб, чорнороб, бракороб, робітник, коробка, пробка.

 

Гра «Чи знаєш ти птахів і звірів?»

 

Методичний коментар. Учасники гри по черзі називають складні слова — назви тварин або птахів. Хто не може назвати слово, вибуває з гри.

Наприклад: мурахоїд, змієїд, качкодзьоб, носоріг, мухоловка, землерийка, вовкодав, сороконіжка, скоропуд, птахолов, чорногуз, жовтобрюх, довгоносик.

 

        Гра «Ланцюжок слів»

Методичний коментар. Учні по черзі називають слова. Хто не може утворити слово, вибуває з гри.

Завдання 1: утворити слова способом словоскладання або основоскладання.

Наприклад: чорноокий—>білолиций—>чорнобровий—>довготелесий

—>босоногий—>білоручка—>трудолюб—>небосхил—>кашовар—> двокрапка—>життєпис—>чотирирічна—>сталевар.

 

Завдання 2: утворити слова префіксальним способом.

Наприклад: прийшов —> вийшов—>зайшов —>оббіг—>підніс—>з’їхав —>об'їзд—>переліг—> приспів—>забув—>схід—>зніс—>вмів.

 

Завдання 3: утворити слова з пестливими суфіксами.

Наприклад: гарненький —> маленький—>рівненький —> рівнісінький    —>чистісінький—>розумненький—>зайчаточко—>котюся—>кізонька—> рибонька.

 

Завдання 4: утворити слова із суфіксами згрубілості.

Наприклад: зайчище —> вовцюган —> вовчище —> ледацюга —> ледащиця —>ведмедище—>котище—>котисько.

 

              Гра «Хто більше?»

 

Завдання: назвати складні прізвища вчених, письменників, артистів, композиторів.

Наприклад: Квітка-Основ’яненко, Нечуй-Левицький, Гулак-Артемовський, Драй-Хмара, Лівицька-Холодна,  Римський-Корсаков.

 

 

 

 

     

  Гра «Одним словом»

 

Методичний коментар. На дошці написані визначення певних понять, які учні записують окремими словами в зошитах. Виграє той, хто першим запише всі слова.

Завдання 1: записати одним словом.

1. Той, хто косить траву або хлібні культури. (Косар.)

2. Криклива людина. (Крикун.)

3. Жителі Кубані, кубанський козак. (Кубанець.)

4. Добра людина. (Добряк.)

5. Житель гір. (Горець.)

6. Людина, що володіє лівою рукою краще, ніж правою. (Лівша.)

7. Водій таксі. (Таксист.)

8. Водій літака. (Пілот.)

9. Житель Черкас. (Черкащанин.)

10. Жінка, що доглядає дітей. (Нянька.)

11. Мудра людина. (Мудрець.)

Завдання 2: записати складними словами.

1. Людина, що дуже швидко ходить. (Скороход.)

2. Видання в одному томі. (Однотомне.)

3. Наука про природу. (Природознавство.)

4. Частина стебла, що приєднує до рослини плід. (Плодоніжка.)

5. Період, що охоплює тисячу років. (Тисячоліття.)

6. Завод, де випікають хліб. (Хлібзавод.)

7.  Захист себе власними силами та засобами. (Самооборона.)

8. Будівництво кораблів. (Кораблебудування.)

9. Родючий ґрунт чорного кольору. (Чорнозем.)

10. Потік води, що стрімко падає з гори. (Водоспад.)

11. Людина, що займається пошуками родовищ золота. (Золотошукач. )

 

          Гра «Хто швидше?»

 

Завдання: за допомогою суфіксів і префіксів утворити дієслова від інших частин мови.

Наприклад: троє — потроїти, золото — позолотити, новий — обновити, власний — привласнити, загальний—узагальнити, сила — присилувати, свій — засвоїти.

 

                  Гра «Асоціація»

 

Методичний коментар. Гра побудована на зв’язку між уявленнями, думками, почуттями, унаслідок чого одне явище, почуття викликає інше. Наприклад, художник асоціюється з картиною, фарбами, пензлями тощо.

Учитель виголошує назви професій, а діти називають слова, які асоціюються з названими професіями й складають із ними речення.

1. Письменник —... (книжка).

2. Лікар —... (ліки).

3. Кухар —... (їжа).

4. Поет —... (вірш).

5. Балерина —... (танець).

6. Шофер —... (машина).

7. Пілот —... (літак).

8. Перукар —... (зачіска).

 

      Мовні загадки – жарти

 

Завдання: відгадати загадки.

1. Які алфавіти складаються з шести звуків? (Азбука й абетка.)

2. У якому вигуку є сто однакових звуків?(Стоп.)

3. За який приголосний звук треба сховати інший приголосний, щоб вистрелити разом кілька гармат?(Залп.)

4. Від назв яких двох букв стає жарко, гаряче? (Пече.)

5. Який синонім прислівна тепер не змінює свого значення, коли його прочитати справа наліво? (Зараз.)

6. Який молочний продукт можна перетворити на злак, прочитавши його справа наліво? (Сир, рис.)

7. Чим різняться сир і рис? (Порядком звуків.)

8. Що стоїть посеред землі? (Буква м.)

9. Що знаходиться всередині школи? (Буква о.)

10. Що стоїть між підлогою і стелею? (Буква і.)

11. Чим закінчується і зима, і весна? ( Буквою а.)

12. Як написати слово робота п’ятьма літерами? А чотирма? ( Праця й труд.)

13. Що є в краба, акули й кита, але немає в медузи? ( Буква к.)

 

       Естафета «Не помились!»

 

Завдання: правильно поставити наголос у словах.

Апостроф, каталог, довідник, документ, дочка, мережа, середина, царина, шофер, фартух, вимога, завдання, читання, помилки, дефіс, кілометр, спина, випадок, чорнозем, різновид, новий, старий, привезти, нести, обіцянка, віршовий, вірші, обруч, піцерія.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

  1.   Концепція "Нова українська школа. Простір освітніх можливостей" / схвалено МОН України 03.11.2016 р. / упорядн. Гриневич Лілія, Елькін Олександр, Калашнікова Світлана та ін. / заг. ред. Грищенка Михайла ; Міністерство освіти і науки України. – К., 2016. – 36 с.
  2. Освітні технології : навчально-виховний процес : метод. посіб. / [О.М. Пєхота, А.З. Кіктенко, О.М. Любарська та ін.] / за заг. ред. О.М. Пєхоти. – К. : АСК, 2001. – 256 с.
  3. Пометун О. Інтерактивні технології навчання : теорія, практика, досвід / О. Пометун, Л. Пироженко. – К., 2002 – 261 с.
  4. Гадецький М.В. Організація навчального процесу в сучасній школі : навчально-методичний посібник [для вчителів, керівників навчальних закладів] / М. В. Гадецький, Т.М. Хлєбнікова. – Харків : Веста; Ранок, 2003. – 204 с.
  5.   Кожуленко О.Б. Гра  як один із методів активного навчання на уроках української мови / О.Б. Кожуленко // Вивчаємо українську мову та літературу. 2007. – №25. – С. 8– 12.

6. Інтелектуальні ігри на уроках української мови і літератури / [упорядник К.Ю. Голобородько]. – Х. : Основа, 2006. – ст. 25

7. Інтерактивні технології на уроках української словесності / [укладач Р. Орищин]. – Тернопіль : Підручники і посібники, 2008. – ст. 8

8. Кривокінь І. Інтерактивні технології – шлях до формування творчої особистості / І. Кривокінь  // Завуч. – 2008. – № 28. – ст. 12

9. Передрій Г. Про цікаві завдання й ігрові форми роботи з української мови / Г. Передрій // Дивослово. – 2005. – №1. – ст. 58

10. Савчук Н. Навчальна гра на уроці літератури / Н. Савчук. – К. : Шк. Світ, 2007. – 89 с.

11. Ігрові технології на уроках української мови: 5-8-й класи / упорядник Н. Коржова, Н. Корнієвська, О. Бондаренко. – К. : Редакції газет гуманітарного циклу, 2012. – ст. 9

 

docx
Додав(-ла)
Стаднюк Ірина
Додано
25 липня 2022
Переглядів
1031
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку