1. Частини складного речення можуть поєднуватися без сполучника (за допомогою інтонації, на письмі – кома.)2. Частини складного речення можуть поєднуватися за допомогою сполучників (сполучниковий зв’язок)і (й), та (=і), а, але, та(=але),проте, однак, чи;що, щоб, бо, оскільки, тому щота сполучних слівхто, який, чий, коли, де, куди та ін.
ПОМІРКУЙМО РАЗОМ!Завдання: прочитайте виразно речення, визначте в них граматичні основи. З’ясуйте, чи завжди перед сполучником і (й) ставиться кома. Веселка весельця в ставок опустила й сонячні скельця в ставку намочила. (опустила й намочила - однорідні присудки)2. Срібний дощик проливається іскристо, і веселка обіймає небокрай. (дощик проливається, і веселка обіймає – граматичні основи складного речення).
Пунктуаційний практикум. Записати лише складні речення. Розставити пропущені розділові знаки. Яким зв’язком поєднані їх частини?Сонце вже звернуло до обіду і хилиться на захід. Шумить і хвилюється Київ, сонце сміється з висот. Сонце впало за гору, але надворі ще сяяв тихий світ. Біжить по вулиці струмок і повертає в садок. У небі жайворонки грають щебечуть співають весь день.
«Утвори речення»Наприклад. Я почув пісеньку. Пісню приніс вітерець. – Я почув пісеньку, яку приніс вітерець.1. Уже ніч на ранок повертати стала. Моряки побачили вдалині корабель.2. Подував свіжий ласкавий вітер. Море спокійне. 3. Біля керма стояв учений. Поруч скупчилися хлопці.4. Перед кораблем пролітали гострі боки чорних скель. Люди на судні почали турбуватися. ДОВІДКА: і, але, коли, а,
Диктант із коментуванням У Стародавній (Г,г)реції навчалися лише хлопчики. Це мали бути діти вільних родин дітей рабів до школи не/пр..ймали. Зараз усі пр..дмети викладають в одній школі а тоді учні п..реходили з одного закладу в інший. Спочатку вони відвідували клас у якому їх навчали читати писати й рахувати. Потім оп..нялися там де в..вчали музику поезію співи. Остан..я школа готувала майбутніх воїнів хлопців загартовували фізичними вправами навчали володіти зброєю. Усі ці заклади були пр..ватними.
ТЕСТ1. Простими є всі речення, ОКРІМА Тече вода з-під явора яром на долину. Б Цвіте земля, і серденько радіє. В Цвіти, цвіти, барвіночку, від весни до зими.2. Сполучниковим зв’язком поєднані частини складного речення. А Сміється сонце з небозводу, кудись хмарки на конях мчать. Б А літо йде полями та гаями і радість нам несе. В Я люблю, як у вечірній час сопілка співає.3. НЕправильним є твердження. А У складному реченні може бути дві або більше граматичних основ. Б За будовою речення бувають прості, складі, ускладнені. В Частини складного речення можуть поєднуватися без сполучника.
З кожної пари простих речень утворити складні за допомогою сполучників (або сполучних слів). Утворені складні речення записати, пояснити розділові знаки.1). 1. Ніч минула швидко. Настав сірий туманний ранок. 2. Буря вщухла. Хвилі продовжували бушувати. 3. Понісся перший порив вітру. Човен здригнувся. 2). 1. Була чудова, але сумна пора. Її називають пізньою осінню. 2. Над містом стояла ніч. Високо серед неба світив ясний місяць. 3. Пройшов проливний дощ. Небо тепер ясне. Творча робота.
Записати речення. Визначити та підкреслити в кожному граматичні основи, пояснити, як пов’язані прості речення у складне: без сполучників чи за допомогою сполучників (сполучних слів)?Великі хмари холодом нагусли, червоне листя падає в гаю. Летять у вирій дуже дикі гуси, а я слонам привіт передаю. (Л. Костенко) Журавлята жалкували, що ростуть вони поволі. (М. Сингаївський.) Як спить мала травиця, травиці дощик сниться. (А. М’ястківський.) Відцвіли голубі матіоли, згасло літо на жовтих полях. (В. Грінчак.) Ліщинові кущі позадирали списи, по списах дощ стіка, а вітер обтіка. (Є. Гуцало.) Пробіг автомобіль, і синя хмарка диму за ним розвіялась. (М. Рильський.)
Завершити складні речення і записати їх, ставлячи, де потрібно, коми. Прочитати утворені речення, правильно їх інтонуючи. Накреслити схему кожного речення.1. Сонце вже зійшло, але...2. Золоті промені сонця торкнулися дерев, а ...3. Осінь урочисто прощалася із землею, і ...4. Навколо стояла урочиста тиша, …
Переписати речення, на місці крапок уставляючи пропущені літери. Розставити пропущені коми (подаємо речення без їх вилучення). Пояснити вживання ком. Довести, що подані речення є складними. Прочитати їх, правильно інтонуючи. П...шається калинонька, явір молодіє, а кругом їх в..рболози й лози з..леніють. (Т. Шевченко.) По обрію неба сірими баранцями побігли волохаті хмаринки, над оз..ром заш...лестів оч...рет, а з д...рев стиха знімалися й задумливо падали на землю сухі л...сточки (С. Васильченко) Жовті пал..чки цвіту тихо гойдалися на волосинках вздовж колосків, і непомітний п..лок золотився на сонці. (М. Коцюбинський) З..лена трава горить з..леним огнем, а на її довгих л..сточках грає і сяє чиста роса. (Панас Мирний.)
У поданих прислів’ях дописати другу частину складного речення, поставити потрібні розділові знаки. Хто людей питає ... . Чим розумний стидається ... . Хто рано підводиться ... . Страшно буває тому ... . Творче конструювання. Для довідок: Той і розум має. Тим дурень величається. За тим діло водиться. В кого совість нечиста.
У кожному з речень підкреслити граматичну основу. Вказати складні речення. Ми йдемо через сінокіс, і темніє над нами небо. Дзвенить земля, а я слухаю. Слухаю небо, слухаю землю і слухаю дідову мову. І в серце моє вливається якась незрима сила, що на віки вічні прив’яже вона мене до цієї землі, до співучої тихої мови. Чим густіша паморозь падала на дідову голову, тим більше він любив мене і щедріше розкривав свою душевну скарбницю. (За В. Симоненком; 63 сл.)Навчальний диктант