Позакласний захід "Мовний КВК" розрахований для учнів 5-6 класів з метою узагальнити та систематизувати знання з вивченої теми; вдосконалювати вміння учнів робити звуковий аналіз слів, правильно вживати буквені і небуквені орфограми; збагачувати словниковий запас учнів; показати школярам красу та багатство української мови, викликати бажання вивчати рідну мову, здобувати знання, милуватися її красою; розвивати мовлення учнів, їхні творчі здібності, виховувати любов до рідного слова, рідної землі, свого народу.
Манжос Вікторія Миколаївна,
учитель української мови та літератури
Хорольської гімназії Хорольської районної ради
Полтавської області
Мовний КВК
*Узагальнення та систематизація
вивченого матеріалу з теми
«Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія»
Тема: Узагальнення вивченого та систематизація вивченого матеріалу з теми "Фонетика. Графіка. Орфографія. Орфоепія"
Мета: узагальнити та систематизувати знання з вивченої теми; вдосконалювати вміння учнів робити звуковий аналіз слів, правильно вживати буквені і небуквені орфограми; збагачувати словниковий запас учнів; показати школярам красу та багатство української мови, викликати бажання вивчати рідну мову, здобувати знання, милуватися її красою; розвивати мовлення учнів, їхні творчі здібності, виховувати любов до рідного слова, рідної землі, свого народу.
Учитель. Наш КВК сьогодні присвячений рідному слову, рідній українській мові. Українська мова своєю милозвучністю посідає одне з перших місць між європейськими. її красу, її співучість визнає весь світ.
В рідній мові своїй
Мусиш вивчити кожне слівце,
Доглядати його,
Як старий садівник деревце.
Щоб ніякий хробак
Не точив його ніжні листки,
Щоб у чисті слова
Не відалися зла остюки.
Б. Чалий
Рідна мова — це мова дитинства, мова казок і пісень, мова землі й трави, мова золотої бджоли і вишневого цвіту, над яким вона в'ється. Це слово синього неба і гомін нашої героїчної, нещасної і щасливої історії.
Українська мова -
Давня й молода.
Світить рідне слово,
Як жива вода.
Звідки воно взялось —
Діло не просте...
В душу засівалось,
І з душі росте.
Учень І. Рідна мово моя, поетична й пісенна,
Пелюсткова і ніжна, як спів солов'я!
Як народу душа: щира, світла, натхненна,
Ти найкраща у світі, бо рідна, моя!
Учень 2. Скільки в мові тепла і палкого кохання!
Туги й щастя дзвінкого і світла душі.
Та іскристої радості і шанування,
Що, лиш просто говорити, - виходять вірші!
Учень 1.Дзвінкоголоса і ласкава,
Тепла, мила, золотава,
В тобі минуле і обнова,
Українська рідна мово!
Учень 2.Все в тобі з з’єдналося, злилося -
Як і помістилося в одній –
Шепіт зачарований колосся,
Поклик із катами на двобій.
Учень І.І тобі рости й не в в’януть зроду,
Квітнуть у поемах і віршах,
Учень 2.Бо в тобі - великого народу
Ніжна і замріяна душа.
Учитель. Відомий український письменник, наш земляк, Панас Мирний зазначав: «Найбільше і найдорожче добро в кожного народу - це його мова, ота жива схованка його духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, досвід, почування. Мова - така ж жива істота, як і народ, що її витворив, і коли він кине свою мову, то вже буде смерть його душі, смерть того всього, чим він відрізняється від інших людей».
Мова краса спілкування.
Мова - як сонце ясне.
Мова — то предків надбання.
Мова - багатство моє.
Мова - державна перлина, нею завжди дорожіть.
Без мови немає країни.
Мову, як матір любіть.
Учитель. То ж сподіваюся, що сьогодні у цьому залі зібралися справжні знавці і охоронці рідної мови. Отже, ми починаємо КВК. Запрошуємо команди на сцену!
(Виходять команди).
Сьогодні змагаються команди
Команда :_________________та_________________
Капітани :___________________.
Вирішує долю команд шановне журі, у складі якого:
голова журі -__________________
члени журі -_____________________і__________________.
Знайомство команд починається з конкурсу «Привітання». Цей конкурс оцінюється за 5 — ти бальною системою.
(Проводиться жеребкування до першого конкурсу).
Проходить презентація команд. Журі оцінює перший конкурс.
Учитель. За традицією наступний конкурс «Розминка»(бліц- турнір на швидкість мислення). Запрошуємо обидві команди на сцену. Конкурс буде поділений на 2 етапи. Завдання першого етапу полягає в тому, що обом командам задається одне і те ж саме запитання, але бал отримає та, котра дасть правильну відповідь швидше. Отже, 1 запитання - 1бал(всього пропонується 10 запитань)
Почали:
1 запитання - загадка. Ми, звичайно, не хитруєм:
Нас і бачать,
Нас і чують —
Це зовсім не дивина.
Як же наші імена?(букви і звуки)
2 запитання – загадка. Це усі повинні знати
нас не можна роз’єднати.
Відрізняємось ми чим? -
Літер дві, а звук один.(Дз, дж)
10 запитання: Запашна лікарська рослина (м’ята)
2-ий етап конкурсу «Розминка» називається «Жартівливий мішечок».
Гравці по черзі витягують з мішечка номерки жартівливих запитань на кмітливість і відповідають на них (1 бал за правильну відповідь). Всього 8 запитань.
Журі підводить підсумки бліц - турніру. Загальний бал за конкурси «Привітання» і «Розминка».
Учитель. А зараз, щоб наші гравці трохи перепочили, пропонуємо до вашої уваги розважальну паузу — інсценізацію усмішки Павла Глазового «Кухлик».
Автор. |
Дід приїхав із села, |
|
Ходить по столиці. |
|
Має гроші — не мина |
|
Жодної крамниці. |
|
Попросив він: |
Дід. |
- Покажіть, |
|
Кухлик той , що з краю. |
Продавець. |
Што? Чєво? |
|
Я не понімаю. |
Дід. |
Кухлик, люба, покажіть, |
|
Той, що збоку смужка. |
Продавець. |
Да какой же кухлік здесь, |
|
Єслі ето кружка! |
Автор. |
Дід у руки кухлик взяв і насупив брови. |
Дід. |
- На Вкраїні живете |
|
Й не знаєте мови... |
Продавець. |
У меня єсть свой язик, |
|
Ні к чєму мне мова... |
Дід. |
Цим пишатися не слід, |
|
Бо якраз така біда |
|
В моєї корови: |
|
Має, бідна, язика |
|
І не знає мови. |
Учитель. Дякуємо нашим артистам і продовжуємо наше свято.
А зараз конкурс капітанів. Просимо їх на сцену. (Капітани виходять на сцену, потискують руки). Кожному з вас зараз доведеться самому захищати честь команди, але не хвилюйтеся, адже ми впевнені, що капітанами були обрані найдостойніші, найрозумніші, і ви з гордістю витримаєте це випробування.
Оцінка - 2 бали.
Отже, перше ваше завдання - розгадати мовні шаради. Вам потрібно назвати слово за характеристикою звуків і особливостями їхньої вимови. В обох рівні шанси, бо слова мають по 4 звуки.
а)Дієслово з 4 звуків:
1-ий: дзвінкий приголосний, парний глухому (ш);
2-ий: наголошений голосний, яким в українській мові не починаються слова;
3-ій: глухий твердий приголосний, парний дзвінкому(д);
4-ий: той же голосний, але в ненаголошеному складі (жити).
б) Іменник середнього роду з 4 звуків:
І-ий: глухий, парний дзвінкому(з);
2-ий: голосний, який у ненаголошеному складі наближається до (и);
3-ій: дзвінкий твердий приголосний, парний м'якому(л);
4-ий: голосний, який у вимові може наближатися до(у). (село).
Друге випробування для капітанів — гра «Темне лошатко», у якій за поданими прикметниками треба відгадати, про кого або про що йдеться(кожному по 2 загадки, правильна відповідь 1 бал)
а) свіжий, смачний, священний, пшеничний, твердий, запашний,
рум'яний, хрумкий, білий, чорний (хліб);
б) кирпатий, орлиний, ґудзиком, м'ясистий, картоплиною, рівний,
римський (ніс);
в) золота, холодна, врожайна, дощова, багата, сумна,
жовтогаряча, багряна (осінь);
г) довгождана, тепла, зелена, гомінка, привітна, барвиста (весна).
Дякуємо капітанам. Журі оцінює їхню роботу. А зараз «Весела
перерва».
* Весела перерва*
- Він уперше в житті побачив помилок більше, ніж слів у диктанті.
Учитель. Настав час перейти до конкурсів, у яких команди покажуть свої знання з української мови, здобуті у 5 класі. Просимо команди на сцену для проведення мовних конкурсів, кожний з яких буде оцінюватись у 5балів і триватиме по 3 хвилини.
1конкурс «Віднови слово». Слова подані у звуковому записі, ваше завдання - написати їх буквами:
а)(табе/и/л'), (р'уґзак), (п’уре), (вал’с), (бе/и/ре/и/зн’ак), (жи/е/т:'а),
(вйун),(дзв'ін),(йа’шчи/е/к), (пйе'са).
б)(модел’), (йаґби), (б’уджет). (ал’бом), (зе/и/ле/и/н’ійе), (з’іл:’а), (ми/е/шйак), (джм’іл’), (йашчур), (зо/у/зул’а).
2 конкурс «Вибери мене». Вибрати і записати з дужок потрібну букву.
а)підка(з, с)ка, фу(т, д)боліст, про(с, з)ьба, хо(д, т)ьба, кі(х, г)ті, ми(х, г)тить, боро(т,д)ьба, во(г, к)зал, пр(и, е)летіли, (з, с)косити, пр(и, е)мудрий, (з, с)чистити, пр(и, е)клеїти, (з, с)палахнув, пр(и, е)копати, д(и, е) ректор, тижд(и, е)нь, ш(е,
и)листить, кл(и, е)новий, д(и, і)ктор.
б) тру(б, п)ка, ко(с, з)ьба, моло(т, д)ьба, ле(г, х)ко бе(з, с)пека, ні(г, х)ті, рю(г, к)зак, рі(з, с)ьба, пр(и, е)бігти, (з, с)кинути, пр(и, е)злий, (з, с)цідити, пр(и, е)класти, (з, с)плигнути, пр(и, е) пливти, ч(е, и)мпіон, пів(е, и)нь, б(и, е)реговий, гл(и, е) бокий, т(и, і)тан.
Учитель. З - ій конкурс має назву «Префікси». За 3хв. команди повинні правильно записати якнайбільше слів із поданими префіксами. Кількість балів визначається за кількістю написаних слів. Коли з якимось префіксом не буде жодного слова — з команди знімається бал: ви -; від -; пре -; при - ; з -; с-, зі -; по -.
Учитель. А зараз знову «Весела перерва»
Мишко повернувся зі школи.
Учитель. Доки журі підраховуватиме бали за три мовні конкурси, а команди переведуть подих і відпочинуть, ми проведемо конкурс вболівальників. Запрошуємо від кожної команди одного представника із зали. Завдання для них не з легких і вимагає кмітливості і артистичності, суть його ось у чому: проінсценізувати, зобразити за допомогою міміки і жестів фразеологізми і пояснити їхнє значення. А щоб було все чесно, ви по черзі будете витягати завдання з конверта. Починаємо(можна взяти собі помічника).
Фразеологізми: 1. бити байдики; 2. розвісити вуха; 3. варити воду; 4. ждати з моря погоду; 5. йти по п’ятах; 6. дивитися обома; 7. сісти в калошу; 8. пасти задніх.
Учитель. Дякуємо вболівальникам і продовжуємо змагання. Залишився лише один вирішальний конкурс, який має назву «Мить творчості» і проходитиме трьома етапами.
Мова жива, вона немов чисте джерело, що витікає з під - землі і напуває кожного, хто припадає до неї вустами. Слів у нашій мові сила - силенна, і кожне має своє значення, забарвлення, відтінок. Візьмемо хоча б слово „йти", лише воно має 40 подібних до себе інших слів, ось послухайте.
Учень 1. Ходом руш! - пішли солдати
Й чоловік подав ходи.
Топчуть стежку каченята
До холодної води.
По ланах весна простує.
Дибає старенький дід.
Військо чітко марширує.
Діти рушили услід.
В мандри хлопці подалися.
Прямували навпрямки.
Геть знесилившись, плелися
Вже додому хлопчаки.
Топає мале дитятко,
По доріжці дріботить.
І чалапа каченятко,
Ходить дуже тихо кіт.
Він крадеться тишком-нишком,
Ніби тінь сама повзе.
Та гайнула в нірку мишка.
От котові не везе!
Сунуть хмари волохаті -
Затулили небо все.
Чимчикує гордо братик,
Бо п’ ятірочку несе!
Он мале дівча стрибає
По калюжах навмання.
Дід старенький шкандибає.
Плентається цуценя.
Гриць, насупившись, чвалає.
Сам не зна, куди бреде.
А малятко чеберяє,
Мама хлопчика веде.
По землі снують мурашки
Цілий день туди сюди.
Лізе кіт старий до пташки -
Недалеко й до біди.
От Василь чимдуж несеться,
Щоб новину розказати.
А Олесик ледь плететься.
Він втомився мандрувать.
Всі у русі на Землі:
І великі, і малі.
Всі ідуть, повзуть, літають,
Ходять, лізуть, шкандибають,
Сунуть, дибають, плетуться,
Плентаються і несуться.
То чвалають, то мандрують
Дріботять і чимчикують,
Але всі кудись ІДУТЬ.
Учитель. Всі, напевно, зрозуміли, що перший етап конкурсу «Мить творчості» буде пов'язаний із синонімами. Отже, слухаємо завдання. Вам необхідно подані слова і словосполучення замінити іншомовними словами-відповідниками з довідки(10слів - 10балів).
Оплески, дослідження, суперечка, оголошення, життєпис, обслуговування, величезний, повідомлення, дитячий лікар, вивіз товару.
Довідка: експорт, інформація, експеримент, гігантський, афіша, біографія, аплодисменти, сервіс, педіатр, дискусія.
Учитель Шановне журі оцінює перший етап конкурсу, а ми переходимо до другого. Що й казати, багата наша мова! Є в ній і слова, протилежні за значенням, бо у світі є дві протилежні сили: добро і зло, світло і пітьма, сила притягання і сила відштовхування, любов і ненависть.
Учень 2. В нашій мові є слова
Зовсім протилежні.
І частенько так бува -
Ми від них залежні.
Нам, звичайно, повезло
В нашій рідній мові,
Бо добро в нас є і зло
І не тільки в слові.
Як відійде темна ніч,
Встане день, як квітка!
Є товстий, неначе піч,
Є тонкий, неначе нитка!
Хтось так голосно кричить,
Як ворона кряче.
Інший цілий день мовчить,
Мов ковтнув гаряче.
На тепло є холоди,
А на стужу - спека.
Можна йти туди й сюди,
Близько і далеко!
Можна ще угору й вниз,
Вправо і уліво.
Піднімись і тут же злізь,
Кепсько є й щасливо.
То веселий, то сумний
Кожен з нас буває,
То новенький, то старий
Одяг надягає.
Є погано й гарно є,
Довго й коротенько
Словом, кожному своє:
Шорстко чи гладенько.
Є широкий ремінець,
А вузенький краще,
Є трудяга — молодець.
Але є й ледащо!
Налетів вітрець і стих-
Ось таке тут діло!
А на плач є завжди сміх -
Й сонце засвітило!
А на „ні" є слово „так"!
Як сказав, так буде!
Якщо в мові ти мастак,
З тебе вийдуть люди!
Учитель. Отже, на другому етапі конкурсу «Мить творчості» учасникам команд доведеться працювати з антонімами - до запропонованих слів дібрати слова, протилежні за змістом. Назвемо цей етап «Знайди пару»(10слів - 10балів) а)оптиміст(песиміст); б)праця(лінь);
безлад(порядок); зима(літо);
любити(ненавидіти); ясний(темний);
знайко(незнайко); здоровий(хворий);
сумно(весело); корисний(шкідливий);
солодкий(гіркий); плюс(мінус);
рай(пекло); ласкавий(суворий);
кривда(правда); будувати(руйнувати);
чорний(білий); учений(неук);
приїжджати(від’їжджати). ввімкнути(вимкнути).
Учитель. У 6 класі ви поглибили свої знання з лексики і вивчили групи слів за сферою їхнього вживання і походження (діалектизми, архаїзми, неологізми, професіоналізми, запозичені і власне українські). Тому третій етап конкурсу «Мить творчості» буде пов'язаний саме з цими словами і називатиметься «Чарівна скриня». У скрині лежить 2 конверти, у яких на окремих аркушах написані слова. Вам необхідно погрупувати їх у 3 групи: діалектизми, фразеологізми, неологізми, крім того, ви повинні пояснити значення фразеологізмів.
Оцінка - 5балів.
1 конверт:
Діалектизми: файно, бусол, маржина, плай, заступ, вивірка.
неологізми: файл, ксерокс, кіборг, слакси, принтер.
Фразеологізми: як кіт наплакав, викинути з голови, ахіллесова п’ята, кривити душею.
2 конверт:
Діалектизми: смерека, боцян, легінь, пацьорки, димник, жердилі.
Неологізми: компакт-диск, сканер, факс, космодром, таксобус.
Фразеологізми: пекти раків, плювати у стелю, піймати на гарячому, грати першу скрипку.
Учитель. Даємо журі можливість підрахувати остаточні результати і підвести підсумки гри. До вашої уваги інсценізація розмови у транспорті.
Жінка: Мужчина, ви виходіте на слідуючій остановці?
Чоловік : Я не мужчина, а чоловік, а виходжу на наступній зупинці, шановна. Прикметника «слідуючий» в українській мові немає. Це російське слово.
Жінка: Як хочу, так і говорю. Як вам нєпонятно, відійдіть в сторону.
Чоловік : Відійти в бік не можу, бо тут тісно. Мені не «понятно», мені зрозуміло, що свою мову треба шанувати і знати, а не суржиком спілкуватися.
Жінка: Мужчина, ну що ви обзиваєтесь! Ніякий я вам не суржик, а такой же пасажир, як оце ви.
Чоловік : Суржик -це не лайка. Це наша біда. Узагалі – то суржик - це змішане борошно з різних видів зерна. А от мовний суржик — то поєднання чи перемішування слів двох різних мов.
Жінка: Не розтроюйтесь так. Я старатимусь. Так ви на слідуючій виходите ілі нєт?
Чоловік : Це сміх крізь сльози, чи не так?
Учень 1. Хай лунає мова в світі,
Повна сили і тепла,
Не цурайтесь мови, діти,
Не замульте джерела!
Бо прийдете до криниці
Спрагу серця вгамувати...
Учень2. Залюбки, охоче
Рідну мову вчу,
З друзями на вигін
Гратись не лечу.
Батько мені каже:
З книжкою дружи,
Рідну мову, синку,
Завжди бережи.
Мову ту, що люди
Рідною зовуть,
Ти ніде й ніколи,
Синку, не забудь.
Рідне слово - пісню
Завжди серцем чуй,
Як Вітчизну й матір,
їх люби, шануй.
Учитель. Напевно, кожному з нас треба прислухатися до цих розумних слів, плекати і берегти мову у своєму серці. А зараз просимо журі підвести підсумок. Оцінки, будь ласка.
Слово журі. Нагородження переможців.