Мовно-літературний брейн-ринг «Слово до слова – зложиться мова»

Про матеріал

Мовно-літературний брейн-ринг для старшокласників містить різні типи завдань, від найлегших (для розминки) до найскладніших. Є завдання на розвиток мислення й творчої уяви. В багатьох завданнях простежуються міжпредметні зв'язки. Проходить жваво, цікаво.

Перегляд файлу

   Мовно-літературний брейн-ринг «Слово до слова – зложиться мова»

Підготувала Петрачкова С.О., учитель української мови та літератури                МЗЗ «Школа № 86 м. Донецька».

Мета. Підсумувати знання учнів з української мови; 

розвивати творче мислення; вчити застосовувати набуті знання на практиці;

прищеплювати любов до української мови.

Обладнання. Гонг, секундомір.

4 портрети письменників (Т. Шевченко, Леся Українка, І. Карпенко-Карий,           І. Франко), дві скриньки чорного кольору.

Для чорних скриньок: олівець, картоплина, помідор, апельсин.

Для п’ятого конкурсу: репродукції картин «Три богатирі» і «Запорожці пишуть листа турецькому султанові».

 

Хід гри

Святково прикрашений клас. Посередині – два столи з стільцями для команд   (6 – 7 осіб). Позаду - місця для глядачів. Місця для журі. Команди придумують собі назви, емблеми, девізи, перед грою представляють їх.

Перший конкурс – розминка, або бліц-конкурс.   Протягом двох хвилин треба відповісти на 14 питань. Можна пропускати окремі питання, а якщо залишиться час, повернутися до них. Враховується кількість правильних відповідей.   Відповідає спершу одна команда, потім друга. Задавати питання у швидкому темпі.                 

                   

І. Бліц-конкурс

Питання для першої команди:

1. Автор вірша «Заповіт».

2. Як звали першого жителя Києва? (Кий)

3. Хто автор казки «Колобок»? (народ)

4. Якою голкою не пошиєш сорочки?

5. Перша назва Донецька.

6. Батьківщина Шевченка.

7. Хто предки українців? (слов’яни)

8. Як звали Франка?

9. Найбільша ріка Запорізької області. (Дніпро)

10. Скільки частин мови?

11. Найбільша гора України.

12. Як перекласти російською мовою слово «луна»?

13. Що таке синтаксис?

14. З якої мови прийшло слово «граматика»?(з грецької)

 

Питання для другої команди:

1. Хто написав п’єсу «Наталка Полтавка»?

2. Чи бували козаки в Туреччині?

3. З якої букви в українській мові не починаються слова?

4. Яке місто можна їсти? (Ізюм)

5. Автор пісні «Ой, на горі та й женці жнуть» (народ).

6. Рисочка між словами (дефіс).

7. Як звали Глібова?

8. Як перекласти на російську мову слово «неділя»?

9. З якої мови прийшло слово «футбол»?

10. Яка ріка називалась у древніх слов’ян Славута? (Дніпро)

11. Що таке пунктуація?

12. Скільки різновидів у присудка?

13. З якої мови прийшло слово «ТИРЕ»?(фр.)

14. Ким був Шевченко за освітою? (художник)

 

ГОНГ

Журі підраховує кількість балів. Одночасно  - невеликий розважальний номер.

 

ІІ. Конкурс капітанів

Ведучий задає питання, капітани обдумують 1 хвилину, потім дають відповідь.

1. За часів Київської Русі ця місцевість являла собою вкриту лісом долину, якою протікав струмок. У давні часи вона була місцем полювання, де кияни розвішували сітки для вилову диких звірів. Долину цю перетинали і перехрещували яри. Яка назва цієї місцевості в наш час?

(Зараз це вулиця в межах Києва).

(Відповідь: Хрещатик)

2. Один англійський лорд, завзятий картяр, не бажаючи ні на хвилину відриватися від улюбленої гри, «винайшов» спосіб швидко повечеряти, не забруднивши пальців під час гри: шматочки сиру були покладені між двома скибками хліба. Назвіть прізвище цього лорда.

(Відповідь: Сендвіч)

ГОНГ

Журі підраховує кількість балів. Одночасно  - невеликий розважальний номер.

 

ІІІ. Конкурс «Темна конячка».

На дошці розвішені портрети письменників зворотньою стороною до глядачів або закриті від усіх аркушами паперу. Треба за описом вгадати, хто це. Ведучий показує на один з портретів і зачитує питання. Після того, як команда дасть відповідь, він відкриває портрет.

1. Коли майбутній письменник став учитися в школі, то його як сина мужика спершу посадили на «ослячу лаву», де звичайно сиділи двієчники. А закінчив він рік з похвальним листом. Народився на Західній Україні. (І. Франко)

2. Цей письменник брав участь в експедиції на Аральське море. Закінчив Петербурзьку академію мистецтв. Улюблений учень К. Брюллова.                        (Т. Шевченко)

3. Про цю людину І.Франко сказав: «Ця хвора слабосила дівчина – трохи чи не поодинокий мужчина на всю новочасну соборну Україну. (Леся Українка)

4. Цей письменник в молодості був поліцейським приставом. В його сім’ї два брати й сестра стали акторами. Він сам писав п’єси і грав у них. (І. Карпенко-Карий).

ГОНГ

Журі підраховує кількість балів. Одночасно  - невеликий розважальний номер.

 

ІV. Конкурс  «Чорна скринька»

Помічники під музику заносять чорні скриньки, в яких знаходяться певні предмети. Після відповіді відкривають їх і демонструють те, що знаходиться всередині.

Завдання до першої скриньки:

1. У Шевченка читаємо:

...Пострижемося ж у лакеї та

Та ревносно в новій лівреї

Заходимось царів любить

Шкода і оливо тупить. („Царі”)

 

…Уже як хочете, хоч лайте,

Хоч і не лайте,й не читайте, -

Про мене… Я і не прошу,

Для себе, братики спишу,

Ще раз те оливо потрачу…

Що таке оливо? Яка його сучасна назва? Цей предмет знаходиться в чорному ящику.

(Відповідь. Оливо – олівець. Колись олівці робили з олив’яних паличок, вставлених у дерев’яну оправу. Такі олива добре писали на пергаменті).

 

Завдання до другої скриньки:

2. У чорному ящику лежать три яблука. Перше яблуко було завезене до Росії у XVII ст. з Голландії за наказом Петра І, а в Голландію потрапило з Америки. Французи та італійці називали його «земляне» або «чортове яблуко».

  Друге яблуко було завезене з Південної Америки. Його називали «яблуком кохання», «золотим яблуком». Перша згадка про це яблуко в Росії датована 1781 роком. У цей час його вирощували тільки в приватному ботанічному саду Демидова в Москві.

  Третє яблуко – китайське, батьківщина його – Південно-східна Азія. Воно так і називається – «китайське яблуко».

(Відповідь: земляне яблуко – картопля, яблуко кохання – помідор, китайське яблуко – апельсин, від голландських слів аппель – «яблуко» і син – «Китай»).

 

 ГОНГ

Журі підраховує кількість балів. Одночасно  - конкурс для глядачів: назвати якомога більше слов’янських мов.

 

V. Конкурс мистецтвознавців

Командам дається одна з картин відомих художників для «живої картини». Поки команди готуються, журі підраховує кількість балів.

Уважно подивіться на картину і продемонструйте її точно, оригінально, дотепно:

     «Три богатирі»,

     «Запорожці пишуть листа турецькому султанові».

ГОНГ

Підведення підсумків. Нагородження переможців.

doc
Додано
6 грудня 2018
Переглядів
1092
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку