Урок-квест для учнів 5 класу з використанням ІКТ.
Учні - учасники гри «У пошуках скарбів». Для отримання результату гри потрібно виконати певні завдання. Завдання кожного рівня знаходяться в конвертах «Найцікавіше в Україні».
Зібрані бонуси – це загадкові слова. Нам залишається розкрити сундук зі скарбом і прочитати народну мудрість:
Тема. Спрощення в групах приголосних. 31/01, 5-В кл.
Мета: ознайомлення учнів з мовним явищем спрощення в групах приголосних, з’ясувати причини, які обумовлюють спрощення; формувати вміння правильно вимовляти й писати слова, у яких відбулося спрощення; розвивати спілкування іноземними мовами, соціальну та громадянську, математичну компетентності; виховувати мовленнєву культуру учнів, їх пізнавальний інтерес до навколишнього світу в цілому, до рідної країни зокрема.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: проектор, екран, ноутбук
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Урок-квест – урок-гра, де учні – учасники гри повинні виконати певні завдання, щоб подолати рівні гри й отримати нагороду – знайти скарб
Довідка: (Слайд № 1)
Квест (калька з англ. Quest — «пошук, предмет пошуку, пошук пригод»).
(запис числа у зошити)
ІІ. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку
Завдання нашого уроку – розгадати мудрий вислів за допомогою загадкових слів, отримавши потрібну інформацію про складне явище нашої мови- спрощення. Отже, тема уроку…..
ІІІ. Актуалізація знань.
Бесіда:
Підказка
Спрощуватися – ставати простішим, звільняючись від усього зайвого, ускладненого.
IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
Ви учасники гри «У пошуках скарбів»! Для отримання результату гри вам потрібно виконати певні завдання. Завдання кожного рівня знаходяться в конвертах «Найцікавіше в Україні». Гра починається!
Рівень І
Щоб пройти всі рівні й здолати перешкоди (виконати правильно вправи й завдання), треба знати правила. Знання правила принесе вам кілька бонусів. Це допомагатиме долати наступні рівні.
Конверт № 1 «Текст»:
Прочитайте текст і виконайте завдання:
1. Чому конфлікт було залагоджено?
2. Дайте заголовок тексту. Це наше перше загадкове слово – УСМІШКА. (Слайд №2)
3. Запишіть виділені прикметники, з’ясуйте, як вони утворилися.
радісний – радість + ний;
щасливий – щастя + ливий;
тижневий – тиждень + невий;
проїзний – проїзд + ний
4.Запишіть слово радісний фонетичною транскрипцією.
- Чи збігається вимова та написання цього слова?
Українська мова одна з наймилозвучніших у світі. Милозвучність досягається різними засобами: чергуванням окремих голосних і приголосних, використанням паралельних форм слів. Окрім того, милозвучність досягається шляхом спрощення у групах приголосних (в усній вимові та письмі).
Іноді відбувається складний для вимови збіг кількох приголосних звуків, тому в усному мовленні один звук (зазвичай середній) випадає. Відповідно група з двох приголосних стає легшою для вимови.
Знайдіть інформацію про спрощення на стор. 112 вашого підручника.
Отже, назвіть звукосполучення, у яких відбувається спрощення на письмі.
3.Слово вчителя:
При творенні дієслів із суфіксом -ну- у групах приголосних [зкн], [скн] випадає [к]) (Слайд №3):
з (к) н с (к) н |
брязк — брязнуло, брязнути, брязне тиск — тиснуло, тиснути, тисне |
Винятки: |
випускний, вискнути, рискнути, тоскно,скнара |
Скнара – надмірно жадібний (скрудж ), тоскно (печально, сумно)
Запишіть слова-винятки в зошити.
4.Прочитаймо невеличкий віршик- жарт (наступне загадкове слово).
(Слайд №4)
Шістнадцять хвастливих жінок
Життєвий давали урок:
Зап‘ястний браслет прикрашає;
Сухий хворостняк запалає;
Кістлявою риба бува;
Пестливі вживайте слова;
Де можна хвастнути – давайте.
Де «Т» зберігається – знайте!
- Ви виконали завдання першого рівня і тепер переходите на другий рівень. За перший рівень ви отримали перший бонус – знання основного правила, що допоможе вам здолати наступні рівні.
Рівень ІІ
Тепер ми вирушимо до озера Світязь. Це найглибше озеро в Україні, краса природи якого контрастує із звичними нам краєвидами. Озеро розташоване на Поліссі. (Слайд №5). І ми з вами заглибимося в правило
1.Робота в парах.
Завдання № 3: у яких ще словах, крім винятків, не відбувається спрощення приголосних звуків? У вас підказка на столах у конвертах «Світязь».
Картка № 1 |
||
проїзд – проїзний тиждень – тижневий честь – чесний щастя – щасливий |
АЛЕ
|
форпост – форпостний контраст – контрастний баласт – баластний компост - компостний студент – студентський турист– туристський |
Картка № 2 |
1) Гравій, щебінь тощо, насипані на земляне залізничне полотно. 2) Різноманітний вантаж, що поліпшує мореплавні якості корабля. 3) Вантаж для регулювання повітроплавних властивостей повітряної кулі.
|
Здолавши другий рівень, ви отримуєте ще кілька бонусів – другу частину правила. Тепер набуті знання ми можемо застосувати під час проходження ІІІ рівня.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (Слайд №6)
Ми писали, ми трудились
Наші руки вже стомились.
А щоб гарно нам писати,
Треба пальці розім’яти.
Кожен пальчик-трудівник
І невтомний помічник.
І хоч трішечки хвастливий,
І даремно, що кістлявий,
Може бути він пестливий.
Ми суглоб зап’ястний маєм-
До роботи приступаєм.
IV. Закріплення здобутих знань
Рівень ІІІ
Рушаємо далі. В Україні добувають камінь, якому приписували таємничу силу. Це бурштин (ще одне загадкове слово). Цей відомий з давніх-давен самоцвіт є смолою хвойних дерев. Бурштин – камінь здоров’я, щастя й сонця.
(Слайд №7)
Завдання № 4 з конверту «Бурштин»:
Картка № 3 |
|||
1 |
цілістний |
7 |
радістний |
2 |
учасник |
8 |
контрастний |
3 |
хвасливий |
9 |
пестливий |
4 |
доблесний |
10 |
найщастливіший |
5 |
безкористний |
11 |
хворосняк |
6 |
шіснадцять |
12 |
баластний |
«Ти коректор». Виправте помилки у поданих словах. 2 учні біля дошки
Після виконання завдання – взаємоперевірка робіт.
Результати заносяться до картки самооцінювання.
Молодці! Усі добре виконали завдання третього рівня. Маєте ще бонус – закріпили на практиці отримані на перших рівнях знання. Проте гра продовжується. Переходимо на четвертий рівень.
Рівень ІV
У розкішному парку села на Закарпатті ховається справжнє казкове диво – замок Шенборна (наступне загадкове слово). Ця споруда нагадує календар, адже в ній 365 вікон (кількість днів у році), 52 кімнати (кількість тижнів) і 12 входів (кількість місяців).
(Слайд №8)
Завдання № 5 з конверта «Замок Шенборна»:
1.Робота за варіантами. Вправа з ключем.
Вставити, де треба, пропущені букви. Слова записати у дві колонки:
1варіант - у які не вставляли букв;
2 варіант - у які вставили пропущені букви:
Корис…ний, чес…ний, бряз..нути, с…ніти, інтеліген…ний, облас…ний, рис…нути, об’їз…ний, аген…ство, зап’яс…ний.
(Слайд №9)
Ключ: У другій колонці в кожному слові підкреслити другу букву й записати слово, яке буде початком прислів’я «Книга вчить, як на світі жить».
Результати занесіть до картки самооцінювання.
2.Творча робота. (Слайд №10)
Напишіть листівку другові з привітанням на День народження, використовуючи такі слова:
щас...ливий, радіс...ний, чес...ний, добросовіс...ний.
- Молодці! Ви добре виконали завдання четвертого рівня, отримали ще бонус – навчилися бути уважними, а також знаходити помилки, виправляти їх, застосовуючи вивчені правила.
V. Підсумок уроку
1. Рефлексія
Робота зі схемами - картками. Відновіть пропуски
2.Ми подолали останній рівень нашої гри. Зібрані вами бонуси – це загадкові слова. Нам залишається розкрити сундук зі скарбом і прочитати народну мудрість:
Отже, «Знання – це скарб, а вміння вчитись – ключ до нього».
VІ. Домашнє завдання.
Прочитайте текст і виконайте завдання:
1. Дайте заголовок тексту.
2. Запишіть виділені прикметники, з’ясуйте, як вони утворилися.
Наприклад: радісний – радість + ний
Жила колись Усмішка, яка мандрувала світом. Це була щира, радісна, приязна усмішка. Була щаслива, і тому час від часу наспівувала.
Після тижневої мандрівки прийшла Усмішка у містечко, у якому рух був особливо напружений, мешканці також не знали спокою. Усмішка чемно стояла біля переходу, чекаючи на зелене світло. Коли раптом дві машини зіткнулися. Різко загальмували біля краю проїзної частини. Дверцята відчинилися, і з першої вибіг знавіснілий чоловік із грізним виглядом. Раптом усмішка з’явилася на обличчі, і воно проясніло.
Розгнівана жінка, яка вийшла з другої машини, зціпивши зуби, здивовано зупинилася. Потім також усміхнулася.
– Вибачте, то моя вина, – сказала жінка.
– Нічого, буває, – відповів чоловік. – Вип’ємо разом кави?
Світило сонце. Усмішка продовжила свою мандрівку.
Викликала солодку усмішку у працівниці на пошті, а люди в черзі почали розмовляти приязно.
Затрималась на обличчі професора в клініці, і хворі стали почувати себе краще.
Потім дійшла до касирки у супермаркеті, до двох хлопчиків, які ворогували між собою.
Увечері усмішка поїхала з містечка. Почувалася трохи втомленою, але містечко було щасливе.
За Бруно Ферреро.
Картка № 1 |
||
проїзд – проїзний тиждень – тижневий честь – чесний щастя – щасливий |
АЛЕ
|
форпост – форпостний контраст – контрастний баласт – баластний компост - компостний студент – студентський турист– туристський |
Картка № 2 |
2) Контраст ( від французького contraste – протилежність) – різко окреслена протилежність у чомусь. 3) Баласт(від голландського ballast) 1) Гравій, щебінь тощо, насипані на земляне залізничне полотно. 2) Різноманітний вантаж, що поліпшує мореплавні якості корабля. 3) Вантаж для регулювання повітроплавних властивостей повітряної кулі. 4) Компост (від німецького - перегній) – органічне добриво, що утворене від розкладу будь-яких органічних залишків, змішаних з землистими матеріалами 5) Студент (від латинського studens, у родовому відмінку studentis — той, що старанно працює, навчається) – особа, що навчається у вищому, а в деяких країнах і в середньому навчальному закладі. 6) Турист (від французького touriste–той, що гуляє, бродить) – людина, що подорожує задля відпочинку та розваги. |
Картка № 3 |
|||
1 |
цілістний |
7 |
радістний |
2 |
учасник |
8 |
контрастний |
3 |
хвасливий |
9 |
пестливий |
4 |
доблесний |
10 |
найщастливіший |
5 |
безкористний |
11 |
хворосняк |
6 |
шіснадцять |
12 |
баластний |
Картка № 3 |
||
цілістний |
7 |
радістний |
учасник |
8 |
контрастний |
хвасливий |
9 |
пестливий |
доблесний |
10 |
найщастливіший |
безкористний |
11 |
хворосняк |
шіснадцять |
12 |
баластний |
Картка № 3 |
||
цілістний |
7 |
радістний |
учасник |
8 |
контрастний |
хвасливий |
9 |
пестливий |
доблесний |
10 |
найщастливіший |
безкористний |
11 |
хворосняк |
шіснадцять |
12 |
баластний |
Робота за варіантами. Вправа з ключем.
Вставити, де треба, пропущені букви. Слова записати у стовпчик:
1 варіант - у якому не вставляли букв;
2 варіант - у якому вставили пропущені букви:
Корис…ний, чес…ний, бряз..нути, с…ніти, інтеліген…ний, облас…ний, рис…нути, об’їз…ний, аген…ство, зап’яс…ний.
Ключ: У другій колонці в кожному слові підкреслити другу букву й записати слово, яке буде початком прислів’я «… вчить, як на світі жить».
Робота за варіантами. Вправа з ключем.
Вставити, де треба, пропущені букви. Слова записати у стовпчик:
1 варіант - у якому не вставляли букв;
2 варіант - у якому вставили пропущені букви:
Корис…ний, чес…ний, бряз..нути, с…ніти, інтеліген…ний, облас…ний, рис…нути, об’їз…ний, аген…ство, зап’яс…ний.
Ключ: У другій колонці в кожному слові підкреслити другу букву й записати слово, яке буде початком прислів’я «… вчить, як на світі жить».
Робота за варіантами. Вправа з ключем.
Вставити, де треба, пропущені букви. Слова записати у стовпчик:
1 варіант - у якому не вставляли букв;
2 варіант - у якому вставили пропущені букви:
Корис…ний, чес…ний, бряз..нути, с…ніти, інтеліген…ний, облас…ний, рис…нути, об’їз…ний, аген…ство, зап’яс…ний.
Ключ: У другій колонці в кожному слові підкреслити другу букву й записати слово, яке буде початком прислів’я «… вчить, як на світі жить».
Лист самооцінювання
Дата ____________ Прізвище ___________________
|
Норма |
Кількість набраних балів |
«Ти коректор» |
12*0,5=6 б. |
|
Вправа з ключем |
5*0,5= 2,5 б. |
|
Творче завдання |
4*0,5=2 б. |
|
Додаткові бали |
1 усмішка = 0,1 б. |
|
Усього |
12 балів |
|
Лист самооцінювання
Дата ____________ Прізвище ___________________
|
Норма |
Кількість набраних балів |
«Ти коректор» |
12*0,5=6 б. |
|
Вправа з ключем |
5*0,5= 2,5 б. |
|
Творче завдання |
4*0,5=2 б. |
|
Додаткові бали |
1 усмішка = 0,1 б. |
|
Усього |
12 балів |
|
Лист самооцінювання
Дата ____________ Прізвище ___________________
|
Норма |
Кількість набраних балів |
«Ти коректор» |
12*0,5=6 б. |
|
Вправа з ключем |
5*0,5= 2,5 б. |
|
Творче завдання |
4*0,5=2 б. |
|
Додаткові бали |
1 усмішка = 0,1 б. |
|
Усього |
12 балів |
|
Лист самооцінювання
Дата ____________ Прізвище ___________________
|
Норма |
Кількість набраних балів |
«Ти коректор» |
12*0,5=6 б. |
|
Вправа з ключем |
5*0,5= 2,5 б. |
|
Творче завдання |
4*0,5=2 б. |
|
Додаткові бали |
1 усмішка = 0,1 б. |
|
Усього |
12 балів |
|