Олімпіадна робота
з української мови та літературного читання
3 клас
Прочитай текст.
Загублені рукавички
Товаришів у мене багато — у школі, в нашому класі й у сусідських дворах. Але найбільше дружу з Ігорем. Ми живемо в одному будинку й навчаємося в одному класі, і сидимо за однією партою.
Яка в нас дружба — судіть з такої пригоди.
Коли похолодало й випав сніг, Ігореві, купили зелені рукавички.
Я теж захотів такі самі. Мама купила й мені.
Одного разу на перерві ми кидалися сніжками. Як подзвонили на урок, припинили гру, вбігли в клас, глянули — а в нас обох немає по рукавичці. У мене лівої, в Ігоря — правої.
Наступної перерви всім класом шукали. Перерили в шкільному дворі увесь сніг і не знайшли.
— Ну, де вона пропала? — сумував Ігор. — Тепер удома лаятимуть.
— І мене …. — журився я.
Після того вже й учителів мало слухали на уроках. Все думали про загублені рукавички.
“А що, як віддати йому свою рукавичку? — раптом подумав я. — У нього ж права, в мене — ліва. Якраз буде пара!..”
Так і зроблю — віддам свою. Тоді вдома не узнають, що він загубив . Але якщо вже віддавати Ігореві свою рукавичку, то треба, щоб і він про це не знав!..
Так і зробив. Наприкінці останнього уроку засунув рукавичку в Ігорів ранець.
Однак вийшло непередбачене, довелося самому дивуватися.
Коли я вдома виклав на стіл зі свого ранця книжки та зошити, то разом з ними витягнув і зелену рукавичку. Подумав, що ми з Ігорем переплутали ранці. Таке вже було, бо ранці однакові. Щоб остаточно переконатися в тому, подивився на зошити. Зошити мої. Значить, не переплутали. А як же тоді в мій ранець потрапила оця рукавичка? Адже я добре пам’ятаю, що засовував її в Ігорів портфель.
Стривай, рукавичка ж із правої руки! Тепер ясно… виявляється, Ігор теж хотів мене виручити й засунув у мій ранець свою рукавичку. От сміхота!..
Хапаю рукавичку і до Ігоря. Тільки відчинив двері, відчиняються навпроти і його. Я тримаю зелену рукавичку, і у нього в руці така ж…( 310 слів)
За Борисом Комаром
Виконай завдання.
1. Визнач жанр твору.
А казка
Б оповідання
В легенда
2. Яку з ознак справжньої дружби продемонстрували дійові особи твору?
А Справжні друзі завжди готові прийти на допомогу.
Б Справжні друзі вміють слухати
В Справжні друзі ніколи не змагаються
3. Обери рядок, у якому записано речення, що допомагає краще уявити стосунки між хлопцями.
А «Ігор теж хотів мене виручити й засунув у мій ранець свою рукавичку.»
Б «Стривай, рукавичка ж із правої руки!»
В «Після того вже й учителів мало слухали на уроках.»
4. Яке прислів’я найточніше виражає основну думку твору?
А Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже.
Б Друзі пізнаються в біді.
В Яку дружбу заведеш , таке й життя проведеш.
5. З’єднай слова із відповідними схемами.
жовтень [– ○ ᐀ – ○]
дзвінок [᐀ ○ – ○ –]
ящик [– ᐀ ○ – ○ –]
знання [᐀ ○ – – ○ –]
їжак [– – ○ ᐀: ○]
чайка [– ○ – – ○ ᐀]
6. Випиши із тексту три іменники і зв’язаних з ними прикметники. З одним із словосполучень склади речення, підкресли головні слова.
____________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
7. Добери спільнокореневі слова до слова друг. Визнач закінчення, основу і корінь.
___________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8. Добери до слова друг
Синоніми____________________________________________________________________
Антоніми_____________________________________________________________________
9. До прикметників ,ужитих у переносному значенні, доберіть прикметники у прямому значенні.
Глибокі знання- ______________________________________________________________
Світла думка-________________________________________________________________
Гарячий привіт -______________________________________________________________
10. Склади текст на тему «Мій справжній друг» ( 5-7 речень).
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________