Мовознавча кав'ярня «Словограй»

Про матеріал
Мовознавча кав'ярня «Словограй» .Матеріал доцільно використати під час проведення Дня рідної мови або ж Дня писемності.
Перегляд файлу

 Мовознавча кав’ярня «Словограй»

Мета: формувати розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава; розширювати знання про красу і багатство української мови; збудити прагнення учнів продемонструвати свої знання та вміння з української мови, спонукати їх до творчої праці; розвивати навички роботи в групах, пам’ять, увагу, швидкість мислення; виховувати в учнів почуття патріотизму, національної гордості, любові до рідного краю, глибоку повагу до рідної мови.

Обладнання:   Вишивані  рушники,  хліб,  калина,  портрет Т.Г. Шевченка,  плакати: «Без мови рідної, юначе,  й народу  нашого нема»,   «Кажуть,  дитино,  що  мова  наша –  солов’їна».

  1. Бринить співає наша мова, чарує, тішить і п`янить. Олександр Олесь
  2. Мова-то серце народу: гине мова- гине народ. Іван Огієнко

 

Хід заходу

 Звучить пісня «Рідна мова» 

«Мова  втілення думки.

Що багатша думка, то багатша мова.

Любімо її, вивчаймо її, розвиваймо її.

Борімося за красу мови, за  правильність мови,

за багатство мови…»

М.Рильський

 -       21 лютого – Міжнародний день рідної мови. Це свято відзначає  уся наша держава. Саме завдяки мові ми об'єдналися в один народ, в одну націю, бо як стверджував відомий український письменник Панас Мирний, «найбільше і найдорожче добро в кожного народу — це його мова, ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, розум, досвід, почуття».

 

       -Історія свята, на жаль, має дуже трагічний початок. 21 лютого 1952 року у Бангладеші влада жорстоко придушила демонстрацію протесту проти урядової заборони на використання в країні бенгальської мови. Відтоді цей день у Бангладеші став днем полеглих за рідну мову.
       -    Минуло багато років. Аж у жовтні 1999 року на Тридцятій сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО було запроваджено Міжнародний День рідної мови як привід для роздумів та зосередження уваги на мовному питанні. Починаючи з 21 лютого 2000 року, цей день відзначають і в Україні.

          - Цивілізоване суспільство не може існувати без мови – засобу спілкування між людьми, засобу вираження думки, передачі досвіду сучасникам і наступним поколінням. Мова – це історія народу, його світогляд, інтелектуальний та духовний результат тисячолітньої еволюції.

        Мова – це великий дар. І в кожного народу вона своя.

Мова — це доля народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її. Тому що наш народ створював мову віками, багато боровся і бореться за її існування і процвітання. І ми, як свідомі громадяни нашої країни, повинні не тільки зберегти набуте, а й примножувати її багатства для прийдешніх поколінь.

 

     - Зі святом вас, шановні добродії, зі святом, шанувальники рідного слова!

 Пропонуємо вашій увазі смачне, цікаве, корисне та пізнавальне меню нашої кав’ярні.

За кожне правильне виконання ви будете отримувати фішки.

Отже, приступимо до святкового обіду. Як завжди спочатку легка закуска - салати. І найперше ми скуштуємо наш салат «Вінегрет».

Салат «Вінегрет»

  • Пропоную вам із поданих літер скласти назву розділу мовознавства та з’ясувати, що цей розділ вивчає.

(Пунктуація, синтаксис)

Гаряча страва «Смакота в горнятках»

( з горняток виймають по одному питанню,  дають відповідь).

Горнятко - це маленький горщик, який використовували для приготування густих страв, зокрема каші та борщу. У західних областях України «горням» можуть звати чашку, однак посібник «Чистота і правильність української літературної мови» Пантелеймона Ковалева радить не вживати це слово в такому значенні, оскільки воно хибне

1.Розділ мовознавчої науки, який вивчає звуки мови… /Фонетика/

2.Чий день народження 9 березня 1814 року? /Т.Г.Шевченка/

3.Скільки звуків в українській мові? /38/

4.Речення, яке має лише 1 головний член, називається… /Односкладним/

5.Слова з протилежним лексичним значенням…/Антоніми/

6.Дієприкметник із залежними словами…/Дієприкметниковий зворот/

7. Розділ мовознавства, який вивчає правила написання слів…/Орфографія/

8. Самостійна частина мови, що вказує на предмет, його ознаку чи кількість, але не називає його…/Займенник/

9. Розмова двох осіб…/Діалог/

10. Речення, яке має дві і більше граматичних основ…/Складне/

11.Частина слова без закінчення? /Основа/

12 . Розділ мовознавства, який вивчає частини мови…/Морфологія/

13 . Що буває кількісним і порядковим? /Числівник/

14. На які групи поділяються всі звуки? /Голосні і приголосні/

15.  Слова, різні за звучанням та написанням, але близькі чи однакові за лексичним значенням…/Синоніми/

16. Яким членом речення виступає дієприслівниковий зворот? /Обставиною/

17. Члени речення, які характеризують предмет з одного боку, відповідають на одне і питання і відносяться до одного і того ж слова…/Однорідні/

18. Речення, що має одну граматичну основу…/Просте/

19. Частина слова, що знаходиться перед коренем…/Префікс/

20.  Слова, однакові за звучання, але різні за лексичним значенням… /Омоніми/

21.  Скільки букв в алфавіті української мови? /33/

22.  Значуща частина слова, що стоїть після кореня…/Суфікс/

23. Службова частина мови, яка виражає залежність іменника, числівника, займенника від інших слів у словосполученні і реченні…/Прийменник/

24.  Два слова, серед яких одне головне, а друге залежне…/Словосполучення/

25. Самостійна частина мови, що називає ознаку дії, ознаку предмета, ознаку іншої ознаки…/Прислівник/

26. Змінна частина слова…/Закінчення/

27.  У якому випадку між однорідними членами маємо ставити тире? /Коли пропущений протиставний сполучник А/

28. Чому речення  «На небі зорі.»  Є двоскладним? /Є обставина/

 

Напій «Фразеологічний коктейль»

Скарбом в українській мові є фразеологізми. Пропонуємо учасникам груп підходити до барної стійки , обирати фразеологізм-коктейль та за допомогою жестів передати зміст фразеологізмів. (Група відгадала - +1 бал)


  • Водити за носа
  • Намилити шию
  • Зуб на зуб не попадає
  • Надувати  губи
  • Клювати носом
  • Тримати язик за зубами
  • Обвести круг пальця
  • Намотати на вус
  • Накивати п’ятами
  • Умиватися сльозами
  • Зробити з мухи слона 
  • Умивати руки 

 

Дивовижний салат «Шедевр»

Мова – це не просто спосіб спілкування, а щось більш значуще. Мова –це ще й музика, мелодика, фарби буття, сучасна художня, інтелектуальна і мисленнєва діяльність народу.

Учасникам команд треба скласти розповідь з 5-6 речень ,які починаються на одну букву.

Наприклад, Богдан Косів українською мовою створив вірш, де всі слова починаються на букву «С». Цей вірш буде передавати стан природи зимою. І цей вірш зачарує всіх.

САМОТНІЙ САД

Сипле, стелить сад самотній

Сірийсмуток - срібнийсніг, -

Сумно стогне  соннийструмінь,

Серце слуха скорбнийсміх.

Серед саду страх сіріє,

Сад солодкийспокійснить, -

Сонно сиплятьсясніжинки,

Струміньстомленосичить.

Стихли струни, стихли співи,

Срібніспіви серенад, -

Стиха стелятьсясніжинки -

Спить самотній сад...

Екзотична страва “Марципан»  (знайти зайве слово і пояснити чому саме воно зайве у синонімічному ряді)

1.  Говорить, розмовляє, регоче, базікає, мимрить, гомонить.

2.  Цікавий, інтересний, допитливий, непохитний.

3.  Дорога, шлях, путь, траса, шосе, діброва.

4.  Славнозвісний, знаменитий, бундючний, відомий, видатний.

5.  Безмірний, гарний, прекрасний, хороший, красивий, чудовий, чарівний.

6.  Небосхил, небозвід, горизонт,, пуща, крайнебо.

7.  Зарозумілий, гордовитий, пихатий, гонористий, тихий, бундючний.

8.  Гарно, чудесно, марно, прекрасно, добре.

Холодна закуска «Мовне асорті»

 З поданого слова «милозвучність»  утворити якомога більше слів. На обдумування учасникам команд дається дві хвилини. Перемагає команда, яка запише більшу кількість утворених слів.

    Пісня

Десерт "Жартівливий мішечок"

Наш український народ, навіть у надзвичайно важкі для нього історичні часи, умів вдало пожартувати. Тож у цьому конкурсі  ви покажете свою кмітливість у розгадуванні народних українських загадок. Це будуть  загадки, мовні загадки-шаради та загадки-жарти.

1.     З чого починається день? (д).

2.     Вечір чим кінчається, а ранок починається? (р).

3.     До якого імені треба додати одну літеру, щоб отримати крупу? (Анна – манна).

4.     Як з буряка зробити бурю? (буряк – буря).

5.     Чого багато має болото, менше озеро, щ еменше море, а зовсім не має річка? (о).

6.     Яке слово об’єднує 33 букви? (азбука).

7.     Що мають дуб, бук, бузок, яблуня, груша, але не мають тні граб, ні ясен, ні клен, ні слива? (у).

8.     Що треба зробити, щоб морський рак полетів? (омар – комар)

9.     Перетворіть рослину на комаху, що нагадує бджолу (хміль – джміль).

  1.    Який молочний продукт стане злаком, якщо прочитати його справа наліво? (сир).
  2. Слова, що різняться одним звуком – глухим і дзвінким. Перше означає сильний дощ, друге – фруктове дерево.(Злива – слива)

 

«Філологічне еспресо» (скласти сенкан зі словом «мова»).

 Кожному учаснику нашого змагання ми даруємо «Абетку побажань».

 


  « Абетка  побажань»

А – активності  творчої.

Б – безхмарності  небесної.

В – віри  розсудливої.

Г – гумору  неміряного.

Г – ґречності  щоденної.

Д – достатку  життєвого.

Е – економії  розумної.

Є – єдності  сімейної.

Ж – життя  безкінечного.

З – здоров’я  безмежного.

І – імені  чистого.

Ї – їздити в подорожі.

К – кохання  доброго.

Л – людяності  Щирої.

М – мрії  здійсненної.

Н – наснаги  професійної.

О – обрію  барвистого.

П – посмішки чуйної.

Р – радості всесильної.

С – спокою літнього.

Т – теплоти  родинної.

У – успіху  великого.

Ф – фантазії гармонійної.

Х – хліба  цілющого.

Ц – царини  домашньої.

Ч – чарівності  приємної.

Ш – широти  духовної.

Щ – щастя  невичерпного.

Ю – юності  сердечної.

Я – ясності  майбутньої.


 

  • Присвятили ми нашу зустріч у мовознавчій кав’ярні  її величності українській мові, щоб ще раз підкреслити, що те, чим ми повсякденно користуємося, те, чим оформлюємо свої думки, у що виливаємо емоції, є справжнім дивом, великим і прекрасним.

Наше свято – це поетична передмова до досконалого вивчення рідної мови. Вивчати її, удосконалювати свої знання, збагачувати словниковий запас під час читання і спілкування, досконало володіти нею – обов’язок кожного справжнього українця.

Сьогодні, ми ще раз переконалися у тому, що українська мова – це безмежний океан. Вона мелодійна, як пісня солов’я, прекрасна і барвиста, наче дощова веселка. Не можна ходити по рідній землі, не зачаровуючись виплеканою у віках рідною мовою.

       Завершити наш  мовознавчий обід  хотілося б словами Олеся Гончара: «Мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її».

 


Не цурайтесь мови, люди,
Рідного джерельця.
Хай вона струмочком буде,
Хай дійде до серця.

Хай вона в піснях лунає
Кожен день і в свято.
Соловейком хай співає
В українській хаті!

Бо ж вона така багата,
Українська мова!
Неповторна і крилата
І така чудова!

І цвіте у ній кохання,
Рушники з квітками,
Мрії наші і бажання,
Верби над ставками.

Найрідніше, сокровенне,
Найдорожче в світі!
І святкове, і буденне,
В ній — батьки і діти!

Не цурайтесь, люди, мови,
Не цурайтесь роду...
Як зачахне рідне слово —
Не буде народу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КОНКУРС №9   «І ЧУЖОГО НАВЧАЙТЕСЬ,

                                                                        Й СВОГО НЕ ЦУРАЙТЕСЬ…»

 

ВИКЛАДАЧ: . Часто люди, намагаючись справити про себе враження, як про дуже ерудованих, сиплють чудернацькими чужомовними словами: медитація, девальвація, оптимізація, тоді, як в рідній мові анітрохи не гірші, а навпаки — не такі незвичні й громіздкі відповідники: роздуми, продовження, поліпшення. Наш конкурс  «І чужому навчайтесь, й свого не цурайтесь…» доведе, що українська мова має повновартісні відповідники до багатьох запозичень.

 

Завдання : Дібрати до запозичених слів українські відповідники.

 

Оцінювання:  від 1 до 7 балів

 

  1. Віраж /    Поворот
  2. Акцент /   Наголос
  3. Журнал /  Часопис
  4. Вояж /    Подорож
  5. Монстр /  Потвора
  6. Юрист  /   Правник
  7. Егоїст / себелюб
  8. Асортимент / Перелік
  9. Деградація / Занепад
  10.                     Аплодисменти / Оплески
  11.                     Унікум / виняток
  12.                     Кафе / кав’ярня
  13.                     Блондинка / білявка
  14.                     Дисципліна / порядок

КОНКУРС №10  « ЦІКАВИЙ НАГОЛОС»

 

Завдання: правильно наголосити слова.

 

Оцінювання: від 1 до 10 балів.

 

Слова  для  команди  « Мовознавці»:

 

Спина (спИна),  каталог (каталОг),  випадок (вИпадок), течія (течіЯ), піцерія (піцЕрія), сільськогосподарський ( сільськогосподАрський), посередині (посе-рЕдині), зручний (зрУчний), підлітковий (пІдлітковий), маркетинг (мАркетинг).

 

 

Слова для  команди «Словограй»:

 

Квартал  (квартАл),  начинка  (нАчинка),  корисний ( корИсний),  симетрія (си-метрІя),  разом (рАзом), русло (руслО), заробіток (заробІток), вимога (вимОга), жалюзі (жалюзІ),  металургія (металУргія).

 

Журі  оголошує результати  конкурсів.

 

 

 

 

КОНКУРС №12  «СКЛАДИ  ПРИСЛІВ’Я»

 

Завдання:  Кожна команда отримує конверт з трьома трикольоровими наборами слів, з яких необхідно скласти прислів’я. Переможцем буде той, хто найпершим правильно складе всі три вислови. Підказкою є те, що кожне з прислів’їв має свій колір.

 

Оцінювання: За перше місце команда отримує 5 балів, кожна наступна – на 1 бал менше (за умови що всі прислів’я будуть складені правильно).

 

Прислів’я  для  команди «Мовознавці»:

 

Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.

Зароблена копійка краща за крадений карбованець.

М’які слова і камінь крушать.

Прислів’я  для  команди «Словограй»:

Маленька праця краща за велике безділля.

Шабля ранить тіло, а слово — душу.

Слово до слова — зложиться мова.

 

Журі  оголошує результати  конкурсів.

 

ВИКЛАДАЧ:  Наш конкурс  добігає кінця. Його  ми присвятили її величності українській мові, щоб ще раз підкреслити, що те, чим ми повсякденно користуємося, те, чим оформлюємо свої думки, у що виливаємо емоції, є справжнім дивом, великим і прекрасним.

Наше свято – це поетична передмова до досконалого вивчення рідної мови. Вивчати її, удосконалювати свої знання, збагачувати словниковий запас під час читання і спілкування, досконало володіти нею – обов’язок кожного справжнього українця.

Сьогодні, ми ще раз переконалися у тому, що українська мова – це безмежний океан. Вона мелодійна, як пісня солов’я, прекрасна і барвиста, наче дощова веселка. Не можна ходити по рідній землі, не зачаровуючись виплеканою у віках рідною мовою.

 

Отже, шановне журі, просимо оголосити результати нашої гри-конкурсу.

 

Журі оголошує результати конкурсу,

нагороджує команду-переможницю грамотою.

 

 

ВИКЛАДАЧ:  Завершити наш  конкурс  хотілося б словами Олеся Гончара: «Мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її».

 

Кожному учаснику нашого змагання ми даруємо «Абетку побажань».

 

  « Абетка  побажань»

А – активності  творчої.

Б – безхмарності  небесної.

В – віри  розсудливої.

Г – гумору  неміряного.

Г – ґречності  щоденної.

Д – достатку  життєвого.

Е – економії  розумної.

Є – єдності  сімейної.

Ж – життя  безкінечного.

З – здоров’я  безмежного.

І – імені  чистого.

Ї – їздити в подорожі.

К – кохання  доброго.

Л – людяності  Щирої.

М – мрії  здійсненної.

Н – наснаги  професійної.

О – обрію  барвистого.

П – посмішки чуйної.

Р – радості всесильної.

С – спокою літнього.

Т – теплоти  родинної.

У – успіху  великого.

Ф – фантазії гармонійної.

Х – хліба  цілющого.

Ц – царини  домашньої.

Ч – чарівності  приємної.

Ш – широти  духовної.

Щ – щастя  невичерпного.

Ю – юності  сердечної.

Я – ясності  майбутньої.

 

 

Звучить пісня «Звучи, рідна мово!»

 

 

doc
Додано
26 березня 2023
Переглядів
480
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку