Мовознавчий турнір знавців - словесників
«Як парость виноградної лозі, плекайте мову…»
(для учнів 8-9 класів)
Мета: залучити учнів до джерел і витоків народної мудрості; розвивати логічне мислення, пізнавальні та пошукові інтереси вихованців; сприяти формуванню духовно багатої мовної особистості; виховувати любов до рідного слова та почуття гордості за свій народ.
Хід проведення
Вчитель. Поети оспівали красу і багатство нашої мови, наділивши її безліччю епітетів:
Ніжна, мила, світанкова,
Ясна, чиста, колискова,
Мелодійна, дзвінкотюча,
Дивна, радісна, співуча,
Лагідна, жива, казкова,
Красна, чарівна, шовкова,
Найдорожча, добра, власна,
Мудра, сонячна, прекрасна,
Солов’їна, барвінкова,
Українська моя мова.
– А що говорять про нашу мову представники інших народів
(Перегляд фільму «Соціальна реклама української мови»)
І тур. «Розминка». Кожна команда повинна дати відповіді на запропоновані чотири запитання.
Запитання для 1-ї команди:
Запитання для 2-ї команди:
ІІ тур . «Відгадай загадку»
Вчитель. Я гадаю, що всі ви полюбляєте відгадувати загадки. Українські народні загадки чудові та яскраві. Ви їх, напевно, пам’ятаєте, ще з дитинства. Тому я не буду вам загадувати дитячі загадки, а загадаю вам не зовсім дитячі, не зовсім народні, а лінгвістичні. А відгадки до моїх загадок приховані у народних казках, прислів’ях, приказках та фразеологізмах.
1. Що може вирости на городі, якщо дядько в Києві? (Бузина)
2. Його беруть за бороду і віддають йому душу. (Бог)
3. Він свистить у кишенях. (Вітер)
4. Улюблене видовище барана. (Ворота)
5. Дороговказ до Києва. (Язик)
6. Казкове житло, в яке на жаль не вписався ведмідь. (Рукавичка)
7. Птах, який приносить новини на хвості. (Сорока)
8. Тварина, яку можна зробити з мухи. (Слон)
9. Прилад для письма по воді. (Вила)
10. Музики, які грають марш під час голоду (Кишки)
11. Їх кладуть на полиці, коли нічого їсти, сушать, коли весело. (Зуби)
12. Фрукти, які ростуть на вербі. (Груші).
ІІІ тур. «Лото». Кожна команда отримує конверт, де знаходяться слова, з яких потрібно скласти прислів’я. Виграють ті, хто швидше та правильно склав потрібний вислів.
Прислів’я:
Нових, друзів, наживай, а, старих, не забувай.
Людей, питай, а свій, розум, май.
Щоб других, вчити, треба, самому, вміти.
Все, добре, переймай, а злого, -- уникай.
Прислів’я, вчить, як, на, світі, жити.
ІVтур. «Рахівник». Кожній команді видається лист з текстом, в якому необхідно порахувати кількість іменників, дієслів, прикметників та службових частин мови.
Текст:
Зимові дні – це дивне свято. Зима розсипала, розкидала, розтрусила срібло по всій землі. Вона розіслала свій білий іскристий килимок усюди. Зимовий ліс – це справжня казка, де хазяйнує Снігова Королева. Чарівниця подарувала деревам білі шубки, а гілочки вкрила крижаними блискучими діамантиками, які грають на сонці самоцвітами. А ще зима розвішала іній по всіх деревах.
V тур. «Капітанський». Капітани команд повинні за 2 хвилини написати якомога більше географічних назв – річок, міст.
VI тур. «Оратор». Представники з кожної команди повинні прочитати подані речення з певною інтонацією.
Речення:
1.Яка чудова пора!( Із замилуванням, із зневагою. )
2.Оце так Новорічне свято!( Із захопленням, із розчаруванням.)
VI І тур. «Поетичний»
Вчитель. Колись у суперечці з італійцем, англійцем і німцем, щоб довести, що українська мова багата й милозвучна, українець склав вірш та оповідання, в якому кожне слово починалось на одну й ту ж букву. Наприклад:
Стихли струни, стихли співи,
Срібні співи серенад,
Срібно стеляться сніжинки -
Спить самотній сад.
– Спробуймо і ми зробити те ж саме. Завдання трохи змінимо: складіть лише одне речення.
VIІІ тур. «Римування»
Вчитель. А тепер вам потрібно заримувати слова.
І команда: буває, забуває, мова, діброва.
ІІ команда: сміх, сніг, весна, красна.
ІХ тур. «Швидше… Швидше… Швидше…». За 1 хвилину кожна команда повинна дати відповідь на якомого більшу кількість запитань. Кожна правильна відповідь – 1 бал.
Запитання для 1-ї команди:
Запитання для 2-ї команди:
За кількістю набраних балів визначаємо переможця.
1