Мовознавчий турнір знавців - словесників «Як парость виноградної лозі, плекайте мову…»

Про матеріал
Мовознавчий турнір знавців - словесників передбачає залучення учнів 8-9 класів до джерел і витоків народної мудрості, розвиває їх логічне мислення, пізнавальні та пошукові інтереси, сприяє формуванню духовно багатої мовної особистості, виховує любов до рідного слова та почуття гордості за свій народ.
Перегляд файлу

Мовознавчий турнір знавців -  словесників

«Як парость виноградної лозі, плекайте мову…»

(для учнів 8-9 класів)

Мета: залучити учнів до джерел і витоків народної мудрості; розвивати логічне мислення, пізнавальні та пошукові інтереси вихованців; сприяти формуванню духовно багатої мовної особистості; виховувати любов до рідного слова та почуття гордості за свій народ.

Хід проведення

Вчитель. Поети оспівали красу і багатство нашої мови, наділивши її безліччю епітетів:

Ніжна, мила, світанкова,

Ясна, чиста, колискова,

Мелодійна, дзвінкотюча,

Дивна, радісна, співуча,

Лагідна, жива, казкова,

Красна, чарівна, шовкова,

Найдорожча, добра, власна,

Мудра, сонячна, прекрасна,

Солов’їна, барвінкова,

Українська моя мова.

 

– А що говорять про нашу мову представники інших народів

(Перегляд фільму «Соціальна реклама української мови»)

 

І тур. «Розминка».  Кожна команда повинна дати відповіді на запропоновані чотири запитання.

  Запитання для 1-ї команди:

  1. Що називається дієприкметником?
  2. Які ви знаєте форми дієслова?
  3. Граматичні ознаки яких частин мови поєднує в собі дієприслівник?
  4. Яку синтаксичну роль виконують прислівники?
  5. Що означає фразеологізм бути на сьомому небі?

  Запитання для 2-ї команди:

  1. Що вивчає синтаксис?
  2. Які синтаксичні конструкції не є членами речення?
  3. Яке речення називається непоширеним?
  4. Чи може бути речення без присудка?
  5. Назвіть види  присудків.

ІІ тур .  «Відгадай загадку»

Вчитель. Я гадаю, що всі ви полюбляєте відгадувати загадки. Українські народні загадки чудові та яскраві. Ви їх, напевно, пам’ятаєте, ще з дитинства. Тому я не буду вам загадувати дитячі загадки, а загадаю вам не зовсім дитячі, не зовсім народні, а лінгвістичні. А відгадки до моїх загадок приховані у народних казках, прислів’ях, приказках та фразеологізмах.

 

1. Що може вирости на городі, якщо дядько в Києві? (Бузина)

2. Його беруть за бороду і віддають йому душу. (Бог)

3. Він свистить у кишенях. (Вітер)

4. Улюблене видовище барана. (Ворота)

5. Дороговказ до Києва. (Язик)

6. Казкове житло, в яке на жаль не вписався ведмідь. (Рукавичка)

7. Птах, який приносить новини на хвості. (Сорока)

8. Тварина, яку можна зробити з мухи. (Слон)

9. Прилад для письма по воді. (Вила)

10. Музики, які грають марш під час голоду (Кишки)

11. Їх кладуть на полиці, коли нічого їсти, сушать, коли весело. (Зуби)

12. Фрукти, які ростуть на вербі. (Груші).

 

 

ІІІ тур. «Лото».  Кожна команда отримує конверт, де знаходяться слова, з яких потрібно скласти прислів’я. Виграють ті, хто швидше та правильно склав потрібний вислів.

    Прислів’я:

  Нових, друзів, наживай, а, старих, не забувай.

  Людей, питай, а свій, розум, май.

  Щоб других, вчити, треба, самому, вміти.

  Все, добре, переймай, а злого, -- уникай.

  Прислів’я, вчить, як, на, світі, жити.

 

ІVтур. «Рахівник». Кожній команді видається лист з текстом, в якому необхідно порахувати кількість іменників, дієслів, прикметників та службових частин мови.

   Текст:

  Зимові дні – це дивне свято. Зима розсипала, розкидала, розтрусила срібло по всій землі. Вона розіслала свій білий іскристий килимок усюди. Зимовий ліс – це справжня казка, де хазяйнує Снігова Королева. Чарівниця подарувала деревам білі шубки, а гілочки вкрила крижаними блискучими діамантиками, які грають на сонці самоцвітами. А ще зима розвішала іній по всіх деревах.

 

V тур. «Капітанський». Капітани команд повинні за 2 хвилини написати якомога більше географічних назв – річок, міст.

 

VI тур. «Оратор». Представники з кожної команди повинні прочитати подані речення з певною інтонацією.

     Речення:

1.Яка чудова пора!( Із замилуванням, із зневагою. )

2.Оце так Новорічне свято!( Із захопленням, із розчаруванням.)

 

 

VI І тур. «Поетичний»

 Вчитель. Колись у суперечці з італійцем, англійцем і німцем, щоб довести, що українська мова багата й милозвучна, українець склав вірш та оповідання, в якому кожне слово починалось на одну й ту ж букву. Наприклад:

 

Стихли струни, стихли співи,

Срібні співи серенад,

Срібно стеляться сніжинки -

Спить самотній сад.

 

– Спробуймо і ми зробити те ж саме. Завдання трохи змінимо: складіть лише одне речення.

 

VIІІ тур. «Римування»

 Вчитель. А тепер вам потрібно заримувати слова.

І команда: буває, забуває, мова, діброва.

ІІ команда: сміх, сніг, весна, красна.

 

ІХ тур. «Швидше… Швидше… Швидше…». За 1 хвилину кожна команда повинна дати відповідь на якомого більшу кількість запитань. Кожна правильна відповідь – 1 бал.

      Запитання  для 1-ї команди:

  1. Як називається склад, що закінчується голосним? (Відкритий)
  2. Назвіть синонім до слова «алфавіт». (Абетка, азбука)
  3. Як називаються слова, що прийшли до нас з інших мов? (Іншомовні, запозичені)
  4. Як називаються слова протилежні за значенням? (Антоніми)
  5. Назвіть значущі частини слова. (Префікс, корінь, суфікс)
  6. Чи можуть належати спільнокореневі слова до різних частин мови? (Так)
  7. Як називається значуща частина слова, що стоїть перед коренем? (Префікс)
  8. Підберіть спільнокореневе слово до слова «сніг». (Сніговий)
  9. Як перевірити написання слова «боротьба»? (Дібрати спільнокореневе)
  10. Як називається член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків? (Додаток)
  11. Чи може речення складатися лише з одного слова? (Так)
  12. Яке слово складається з 40 а? (Сорока)
  13. Якою косою трави не накосиш? (Дівочою)
  14. Його людина носить усе життя, а вживають інші. (Ім’я)
  15. Хто є автором підручника з української мови для 7 класу?

 

Запитання  для 2-ї команди:

  1. Який приголосний завжди м’який? (Й)
  2. Яка буква завжди позначає два звуки? (Щ)
  3. Який словник пояснює лексичне значення слова? (Тлумачний)
  4. Як називається слово, що має кілька лексичних значень? (Багатозначне)
  5. Що треба зробити, щоб визначити закінчення? (Змінити слово)
  6. Спільнокореневі слова – це слова з різним чи однаковим лексичним значенням? (Різним)
  7. Як називаються слова, які не мають закінчень? (Незмінні)
  8.  Підберіть спільнокореневе слово до слова «день». (Денний)
  9. Скільки дефісів пишемо у прислівнику рік у рік?
  10. Який розділовий знак ставиться, коли узагальнююче слово стоїть після однорідних членів речення? (Тире)
  11. Як називаються слова, що вказують, кому належить пряма мова? (Слова автора)
  12. Як чотирма буквами записати «суха трава»? (Сіно)
  13. З якої «байки»  плаття не пошиєш? (З літературної)
  14. Продовжіть прислів’я: «У страху…(очі великі)».
  15. Хто є автором підручника з української мови для 8 класу?

 

За кількістю набраних балів визначаємо переможця.

 

1

 

docx
Додано
3 квітня 2019
Переглядів
1152
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку