1-й ведучий Добрий день вам, любі люди!
Хай вам щастя-доля буде,
Не на день і не на рік,
А на довгий, довгий вік.
Ведучий 1.
Ми вітаємо усіх гостей нашого свята! Свята, яке у цей день, 21 лютого, святкує увесь світ День рідної мови.
Ведучий 2.
Це день повернення українців до їхньої історичної пам’яті. І один із шляхів до такого повернення є оволодіння рідною, українською мовою
2-й ведучий Є багато країн на землі,
В них – озера, річки і долини…
Є країни великі і малі,
Та найкраща завжди – Батьківщина.
Вчитель. Щасливі ми, що народилися і живемо на такій чудовій мальовничій землі, на нашій славній Україні. Тут жили наші батьки – тут корінь роду українського. І де б ми не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємося до сліз, зачувши рідне слово…
1-й учень
Земля моя, найкраща і єдина!
Я спів твій серденьком своїм ловлю!
Моя найкраща в світі Україна,
Я щиро й віддано тебе люблю!
2-й учень
Мій край чудовий — Україна!
Тут народились ти і я.
Тут над ставком верба й калина,
Чарівна пісня солов'я.
3-й учень
Все найдорожче в цілім світі,
Бо тут почався наш політ.
Цвітуть волошки сині в житі,
Звідсіль ведуть дороги в світ.
4-й учень
А найдорожча рідна мова —
Джерельцем радісно дзвенить.
І мила пісня колискова,
Чумацький Шлях кудись зорить.
5-й учень
Усе найкраще і єдине,
І радощі усі, й жалі...
Мій рідний краю, Україно
Найкраще місце на землі!
1-й ведучий. Ми — українці. Живемо у вільній незалежній державі — Україні. Розмовляємо рідною державною мовою. А мова в нас красива і багата, мелодійна і щира, як і душа нашого народу.
2-й ведучий. Земля українська стародавня, така ж давня і наша мова. Учені довели, що вік нашої мови — 7 тисяч років. З покоління в покоління, в часи розквіту та падіння передавали нам предки цей скарб. Народ плекав рідну мову у піснях, легендах, переказах і передавав від роду до роду, щоб не загинула.
1-й ведучий. Для нас рідна мова — це не тільки дорога спадщина, яка об'єднує в собі народну мудрість, вироблену десятками й сотнями поколінь. Це наша гордість, бо все, що створено нею, увійшло в скарбницю загальнолюдської культури.
2-й ведучий. Весь світ віддає шану великим володарям українського слова — Т. Шевченкові та Франкові, Лесі Українці та Коцюбинському, Нечуєві-Левицькому та Сковороді, Котляревському та багатьом іншим майстрам слова, що довели милозвучність та багатство мови, щоб передати прийдешнім поколінням цей дорогоцінний скарб, гідну покоління спадщину, котру треба примножувати та оберігати.
1-й ведучий. Я цілком згодна, бо нещодавно прочитала слова Ушинського: «Відберіть мову — і народ уже більше не створить її, нову батьківщину навіть можна створити, а мову — ніколи; вимерла мова в устах народу — вимер і народ».
2-й ведучий. А мені спало на думку, що недаремно стільки літ чужинці старалися заборонити нашу мову, нав'язували свою культуру і свою владу.
1-й ведучий. Так. Факти вражаючі. 270 років поспіль намагалися знищити українську мову, а разом з нею і український народ, прагнули, аби він був покірним рабом без мови, без усної народної творчості, тобто без коріння роду нашого. Я пропоную пригадати той тернистий шлях боротьби української мови за незалежність.
ПРЕЗЕНТАЦІЯ
Вчитель . Для кожного народу своя мова – найкраща, але ніхто не буде заперечувати, що українська мова за милозвучністю і співучістю - одна з найкращих. Ще 1928 року в Парижі на конкурсі мов визнали, що італійська, українська та французька мови найдоброзвучніші. Ми, українці, пишаємося своєю мовою, її мелодійністю, чистотою та багатством звуків.
Мова. Доброго дня, діти. Почула я, що ви про мене говорите, і прийшла до вас на свято. Все моє життя – це тернистий шлях боротьби. Я пережила дуже багато жорстоких століть, коли мене забороняли. Та ставши вільною, знову розквітла барвінковим цвітом.
Українська мова багата на казки, вірші. ігри, пісні, загадки. Усі ці скарби зібрані у коморах української мови.
І комора «Яка чудова українська мова»
ІІ комора «Гумористична»
ІІІ комора «Хто мову вивчає, той багато знає»
IVкомора «Віночок українських пісень»
Vкомора «Загадкова»
VІ комора «Хто знання має, той мур зламає »
І комора «Яка чудова українська мова»
Вчитель. «Мова кожного народу неповторна і своя», - це рядки з вірша. Здавна наш народ оспівував свою мову. У віршах і піснях називав її калиновою, солов’їною, барвінковою,милозвучною,співучою, мелодійною, багатою. Послухаймо найкращі вірші українських поетів про нашу рідну мову.
Виходять учні і читають вірші про мову.
1-й учень
Рідна мова моя, поетична, пісенна,
Пелюсткова і ніжна, як спів солов’я,
Як народу душа: щира, добра, натхненна,
Ти найкраща у світі, бо рідна моя.
2-й учень
Велична, щедра і прекрасна мова,
Прозора й чиста, як гірська вода,-
То України мова барвінкова,-
Така багата й вічно молода.
3-й учень
Вона, як ніжна пісня колискова,
заходить в серце й душу з ранніх літ,
Ця мова , наче пташка світанкова,
Що гордо лине в свій стрімкий політ.
4-й учень
Мово моя, найчистіша криниця,
Є і краса, і багатство в тобі.
Кожен приходить до тебе напитись
В радості, щасті, у тихій журбі.
5-й учень
Всіх нас єднає рідна мова,
Всіх, хто живе у цім краю.
Вона прекрасна, світанкова,
Я в ній свою наснагу п'ю.
6-й учень
Бо наша рідна мова-мати,
Снагу і силу нам дає.
Нам стежку в світ дано топтати,
Поки в нас рідна мова є!
7-й учень
І як гуртом, не поодинці,
Почнемо в світ її нести,
То й доти будем — українці
Поміж народів сміло йти!
8-й учень
Не знехтуємо рідне слово —
Земля цього нам не простить,
То ж сяй над світом, рідна мово!
Тобі в віках судилось жить!
9-й учень
Цвіти і смійся, рідне слово!
У серці щирому звучи!
Моя чарівна, рідна мово,
Лети над світом не мовчи!
ІІ комора «Гумористична»
Мова.
Багато слів сказали ми про мову,
Чудову нашу, материнську, калинову,
Яка для нас – життєвий старт...
Але ж у нас сьогодні свято,
Тож доречний тут і жарт...
(Учні читають гуморески Павла Глазового)
Кухлик
Дід приїхав із села, ходить по столиці.
Має гроші – не мина жодної крамниці.
Попросив він:
продавщиця:
Дід у руки кухлик взяв і нахмурив брови:
Продавщиця теж була гостра та бідова.
І сказав їй мудрий дід:
МУЧЕНИК НАУКИ
Повернувся першокласник
Із занять додому.
Ніс в чорнилі, мов мазнули
Квачиком по ньому.
— Що з тобою, мій синочку?
— Засміялась мати. —
Та невже ти в школі носом
Учишся писати?
— Смійся, смійся, —
каже хлопчик.
Зараз ти заплачеш,
Коли двійку у моєму
Зошиті побачиш.
Наші хлопці
Іде вуйко Хрещатиком
Приїжджа людина.
Запитує у зустрічних :
Перехожі пробігають
Позиркують скоса.
Той рукою відмахнеться,
Той відверне носа.
А тут раптом двоє негрів
Вийшли з гастроному.
Один глянув на годинник:
Вуйко низько поклонився.
Значить, є ще у столиці
Україномовні.
ІІІ комора «Хто мову вивчає, той багато знає»
Вчитель. Ми не тільки повинні любити рідну українську мову, милуватися словом, а також вивчати і знати правила мовознавчих розділів.
Вікторина «Мовознавці»
Народна мова – безмежний океан. Це поема, казка, легенда, приказка, прислів’я. У прислів’ях – мудрість народна. Я почну – а ви закінчуйте. Прислів’я хором називайте.
Вчитель. Хоч як глумилися з нашої мови, принижували і забороняли, нехтували, не хотіли чути, та не змовкла вона в устах патріотів, звучить у народній пісні. Чути її можна у найвіддаленіших куточках світу.
IVкомора «Віночок українських пісень»
(Звучать пісні про рідну мову)
Vкомора «Загадкова»
Загадки загадує Мова.
Серединки не проси.
Ми такі гостинці:
Дірка всерединці. (Бублики)
Бокастий, товстенький,
Чимсь смачним напхавсь,
В окропі скупався,
У дірку впав – і пропав!( Вареник)
По кімнаті танцює.( Віник)
А бачиш себе. Що це?(Дзеркало)
VІ комора «Хто знання має, той мур зламає »
1 конкурс «Що тут написано»
У кожному з цих слів криється одне або й два слова . Знайди їх.
Колиска стоколос
комар каблук
теніс ніжка
блакить виноград
касир кіннота
солома пиріг
телевізор стілець
водокачка комар
колоша тризуб
гавкіт голубінь
столиця листопад
подушка коломийка
гамак господиня
постіль слід
2 конкурс. Перевтілення рака.
За допомогою деяких букв звичайне слово РАК можна перетворити на пташку, неякісну продукцію та концертне вбрання диригента. Для цього треба поставити відповідні букви попереду слова. А якщо ти приєднаєш до слова РАК деякі інші букви, то з’являться нові слова , що означають космічного мандрівника, пристосування для гри в теніс і сантехнічне обладнання.(Додаток)
...РАК РАК,,,,,,,
...РАК РАК,,,,,
...РАК РАК,,,,,,,
Розгадування ребусів
Кросворд «ГРА»
За допомогою слова «Гра» допиши слова.(Додаток)
Відповіді у словах.
Відповіді на ці запитання можна знайти у виділених словах.
Ноти в словах(Робота в групах)
Знайди в цих словах ноти
Комір мішень помідор
софа крекер мішок
карета полярник фарба
премія регулятор решето
насіння подорож пасіка
сім’я столяр комісія
лялька посольство гомін
фанера антресоль доля
шасі весілля лящ
воля ремінь сміх
Числа в словах
Знайди в цих словах числа
Смородина, відвага, відвар, вітрина, підвал, костоправ, місто, отримувач, гострий, воєводин, родина, зовсім, пістолет, столиця, штрих, трибуна, сорока, Прип’ять, вісім, транзистор, стрибун, сорокопуд, листок, Нестор, листопад, передовсім, городина, тризуб.
Гра «Зміни слово»
Додаючи, відкидаючи або змінюючи букви, перетвори слово
МЛИН на рибу
РІПКА на пташку
ЧАС на гострий овоч
ЛИС на поштове відправлення
ТІСТО на великий населений пункт
ГАЗ на друковане видання
ГОЛ на предмет шиття
СІЛЬ на густий фруктовий напій
ОСЕЛ на житло
ЧАЙ на морського птаха
СИР на їстівний гриб
СИН на пташку
САД на дитячий заклад
ПАРК на огорожу
КОРА на плаваючий транспорт
БАК на овоч
БУК на підручник
МАК на борошняний виріб
Мова.
Хочу до вас я звернутися, діти:
Можна людині без мови прожити?
Можна без пісні, без загадки й казки?
Хто відповість? Поміркуйте , будь ласка!
Учень
Як же людині без казки і слова,
Без задушевної пісні й розмови?
Думаю я, що таке неможливо.
Мова людини – це щастя, це диво!
Мова.
Учи , дитино, рідну мову,
Гордися нею і лелій.
А зрадити голубоньку чудову
Ти навіть в думці не посмій.
Вчитель.
Дорогі діти. Ви переконалися, що наша мова таємнича, незбагненна, прадавня. невичерпна, але досі повністю нами не опанована. Тому у нас попереду ще багато подорожей до країни мови.
Мова – це диво!
З нею людина розумна й щаслива.
Знаючи мову, спілкуються люди,
Мова загине – й людини не буде.
Як же без мови?Я не уявляю!
Я щохвилини про щось та й питаю.
А коли мови не будемо знати,
Як же ми зможемо світ пізнавати?
Ми з вами всі живемо в Україні,
Мова чудова й пісні в нас чарівні.
Треба, щоб мову ми вчили і знали
Й нею частенько усі розмовляли.
Будьмо ж добрими дітьми свого народу! Плекаймо і бережімо свою мову!.
ПІСНЯ «УКРАЇНА - ЦЕ МИ»
Народились ми в Україні
На Поліссі, на Буковині,
На Поділлі і на Волині,
Біля сивих Карпат і в Криму.
Краю рідний мій, любий краю,
Якщо хтось мене запитає:
"Що таке, скажи, Україна?"
Я скажу відверто йому:
Приспів:
Україна - це я!
Україна - це ти!
Україна - це ми!
Україна!
Дивний спів солов'я
В білих квітах сади
Чорне море, Донбас, полонина!
Ми - єдина сім'я,
Сестри ми і брати,
Ми з тобою і є ця країна!
Україна - це я!
Україна - це ти!
Україна - це ми!
Україна!
Україна - це наша мова,
Кобзаря палаюче слово,
Це Дніпро стрімкий і Черемош,
Це смереки такі чарівні,
Але в першу чергу - це люди,
Це юнак, що замріяно любить,
Це дівчина, що вірно кохає,
Це народ, що співає пісні!
Приспів. (2)