Виховний захід присвячений Дню рідної мови

Про матеріал
Розробка виховного заходу може бути використана під час проведення заходів у навчальному закладі до Міжнародного Дня рідної мови
Перегляд файлу

https://academia.in.ua/sites/default/files/field/mova1.jpg

1-й ведучий  Добрий день вам, любі люди!

                     Хай вам щастя-доля буде,

                     Не на день і не на рік,

                     А на довгий, довгий вік.

Ведучий 1.

Ми вітаємо усіх гостей нашого свята! Свята, яке у цей день, 21 лютого, святкує увесь світ День рідної мови.

Ведучий 2.

Це день повернення українців до їхньої історичної пам’яті. І один із шляхів до такого повернення є оволодіння рідною, українською мовою

             2-й  ведучий    Є багато країн на землі,

                     В них – озера, річки і долини…

                     Є країни великі і малі,

                     Та найкраща завжди – Батьківщина.

 

Вчитель.      Щасливі ми, що народилися і живемо на такій чудовій мальовничій землі, на нашій славній Україні. Тут жили наші батьки – тут корінь роду українського. І де б ми не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємося до сліз, зачувши рідне слово…

1-й учень

Земля моя, найкраща і єдина!

Я спів твій серденьком своїм ловлю!

 Моя найкраща в світі Україна,

Я щиро й віддано тебе люблю!

2-й учень

Мій край чудовий — Україна!

 Тут народились ти і я.

Тут над ставком верба й калина,

Чарівна пісня солов'я.

3-й учень

Все найдорожче в цілім світі,

Бо тут почався наш політ.

 Цвітуть волошки сині в житі,

Звідсіль ведуть дороги в світ.

4-й учень

А найдорожча рідна мова —

Джерельцем радісно дзвенить.

І мила пісня колискова,

Чумацький Шлях кудись зорить.

5-й учень

Усе найкраще і єдине,

І радощі усі, й жалі...

Мій рідний краю, Україно

Найкраще місце на землі!

 

1-й ведучий. Ми — українці. Живемо у вільній не­залежній державі — Україні. Розмовляємо рідною державною мовою. А мова в нас красива і багата, мелодійна і щира, як і душа нашого народу.

2-й ведучий. Земля українська стародавня, така ж дав­ня і наша мова. Учені довели, що вік нашої мови — 7 тисяч років. З покоління в покоління, в часи роз­квіту та падіння передавали нам предки цей скарб. Народ плекав рідну мову у піснях, легендах, пере­казах і передавав від роду до роду, щоб не загинула.

1-й ведучий. Для нас рідна мова — це не тільки доро­га спадщина, яка об'єднує в собі народну мудрість, вироблену десятками й сотнями поколінь. Це наша гордість, бо все, що створено нею, увійшло в скарб­ницю загальнолюдської культури.

2-й ведучий. Весь світ віддає шану великим володарям українського слова — Т. Шевченкові та Франкові, Ле­сі Українці та Коцюбинському, Нечуєві-Левицькому та Сковороді, Котляревському та багатьом іншим майстрам слова, що довели милозвучність та багат­ство мови, щоб передати прийдешнім поколінням цей дорогоцінний скарб, гідну покоління спад­щину, котру треба примножувати та оберігати.

1-й ведучий. Я цілком згодна, бо нещодавно прочитала  слова Ушинського: «Відберіть мову — і народ уже більше не створить її, нову батьківщину навіть можна створити, а мову — ніколи; вимерла мова в устах народу — вимер і народ».

2-й ведучий. А мені спало на думку, що не­даремно стільки літ чужинці старалися заборони­ти нашу мову, нав'язували свою культуру і свою владу.

1-й ведучий. Так. Факти вражаючі. 270 років поспіль намагалися знищити українську мову, а разом з нею і український народ, прагнули, аби він був покір­ним рабом без мови, без усної народної творчості, тобто без коріння роду нашого. Я пропоную при­гадати той тернистий шлях боротьби української мови за незалежність.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ 

 

 

Вчитель . Для кожного народу своя мова – найкраща, але ніхто не буде заперечувати, що українська мова за милозвучністю і співучістю  - одна з найкращих. Ще 1928 року в Парижі на конкурсі мов визнали, що італійська, українська та французька мови найдоброзвучніші. Ми, українці,  пишаємося своєю мовою, її мелодійністю, чистотою та багатством звуків.

Мова. Доброго дня, діти. Почула я, що ви про мене говорите, і прийшла до вас на свято. Все моє життя – це тернистий шлях боротьби. Я пережила дуже багато жорстоких століть, коли мене забороняли. Та ставши вільною, знову розквітла барвінковим цвітом.

Українська мова багата на казки, вірші. ігри, пісні, загадки. Усі ці скарби зібрані у коморах української мови.

І комора «Яка чудова українська мова»

ІІ комора  «Гумористична»

ІІІ комора «Хто мову вивчає, той багато знає»

IVкомора «Віночок українських пісень»

Vкомора «Загадкова»

VІ комора «Хто знання має, той мур зламає »

І комора «Яка чудова українська мова»

Вчитель. «Мова кожного народу неповторна і своя», - це рядки з вірша. Здавна наш народ оспівував свою мову. У віршах і піснях називав її калиновою, солов’їною, барвінковою,милозвучною,співучою, мелодійною, багатою. Послухаймо найкращі вірші українських поетів про нашу рідну мову.

Виходять учні і читають вірші про мову.

1-й учень

Рідна мова моя, поетична, пісенна,

Пелюсткова і ніжна, як спів соловя,

Як народу душа: щира, добра, натхненна,

Ти найкраща у світі, бо рідна моя.

2-й учень

Велична, щедра і прекрасна мова,

Прозора й чиста, як гірська вода,-

То України мова барвінкова,-

Така багата й вічно молода.

            3-й учень

Вона,  як ніжна пісня колискова,

заходить в серце й душу з ранніх літ,

Ця мова , наче пташка світанкова,

Що гордо лине в свій стрімкий політ.

4-й учень

Мово моя, найчистіша криниця,

Є і краса, і багатство в тобі.

Кожен приходить до тебе напитись

В радості, щасті, у тихій журбі.

5-й учень

Всіх нас єднає рідна мова,

 Всіх, хто живе у цім краю.

 Вона прекрасна, світанкова,

Я в ній свою наснагу п'ю.

6-й учень

Бо наша рідна мова-мати,

Снагу і силу нам дає.

Нам стежку в світ дано топтати,

 Поки в нас рідна мова є!

7-й учень

І як гуртом, не поодинці,

Почнемо в світ її нести,

То й доти будем — українці

Поміж народів сміло йти!

8-й учень

Не  знехтуємо рідне слово —

 Земля цього нам не простить,

То ж сяй над світом, рідна мово!

Тобі в віках судилось жить!

9-й учень

Цвіти і смійся, рідне слово!

У серці щирому звучи!

Моя чарівна, рідна мово,

Лети над світом не мовчи!

 

ІІ комора «Гумористична»

Мова.

Багато слів сказали ми про мову,

Чудову нашу, материнську, калинову,

Яка для нас – життєвий старт...

Але ж у нас сьогодні свято,

Тож доречний тут і жарт...

(Учні читають гуморески Павла Глазового)

 

Кухлик

Дід приїхав із села, ходить по столиці.

Має гроші – не мина жодної крамниці.

Попросив він:

  • Покажіть кухлик той, що з коаю.-

продавщиця:

  • Что? Чево? Я нє понімаю.
  • Кухлик, люба, покажіть, той. що збоку смужка.
  • Да какой же кухлік здєсь, єслі ето кружка.-

Дід у руки кухлик взяв і нахмурив брови:

  • На Вкраїні живете й не знаєте мови.-

Продавщиця теж була гостра та бідова.

  • У мєня єсть свій язик, ні к чєму мнє мова.-

І сказав їй мудрий дід:

  • Цим пишатися не слід,
  • Бо якраз така біда в моєї корови:
  • Має , бідна, язика і не знає мови.
  •  

МУЧЕНИК НАУКИ
Повернувся першокласник
Із занять додому.
Ніс в чорнилі, мов мазнули
Квачиком по ньому.
— Що з тобою, мій синочку?
— Засміялась мати. —
Та невже ти в школі носом
Учишся писати?
— Смійся, смійся, —
каже хлопчик.
Зараз ти заплачеш,
Коли двійку у моєму
Зошиті побачиш.

 

Наші хлопці

Іде вуйко Хрещатиком

Приїжджа людина.

Запитує у зустрічних :

  • А котра година?

Перехожі пробігають

Позиркують скоса.

Той рукою відмахнеться,

Той відверне носа.

А тут раптом двоє негрів

Вийшли з гастроному.

Один глянув на годинник:

  • Зараз чверть на сьому.

Вуйко низько поклонився.

  • Дякую, шановні!

Значить, є ще у столиці

Україномовні.

ІІІ комора  «Хто мову вивчає, той багато знає»

Вчитель.  Ми не тільки повинні любити рідну українську мову, милуватися словом, а також вивчати і знати правила мовознавчих розділів.

Вікторина «Мовознавці»

  • Скільки літер в українському алфавіті?
  • Скільки голосних звуків в українській мові?
  • Як визначити кількість складів у слові?
  • З якої літери пишуться назви квітів?
  • Скільки звуків позначає літера «ї»?
  • Який кущ є символом України?
  • Яка найбільша річка України?
  • Хто заснував місто Київ?
  • Яке слово зашифровано в українському гербі?
  • Які буквосполучення позначають один звук?

Народна мова – безмежний океан. Це поема, казка, легенда, приказка, прислів’я. У прислів’ях – мудрість народна. Я почну – а ви закінчуйте. Прислівя хором називайте.

  • Без верби і калини...(нема України)
  • Кожному мила...(своя сторона)
  • Від теплого слова...(і лід розмерзає)
  • Добрим словом мур пробєш,...(а лихим і в двері не ввійдеш)
  • Гостре словечко...(коле сердечко).
  • Коли хочеш щось сказати,...(то подумай , як почати)
  • Добре тому жити,...(хто вміє говорити)
  • Хто своєї мови цурається,...(той сам себе стидається).
  • Слово – не горобець,...(вилетить – не спіймаєш).

Вчитель. Хоч як глумилися з нашої мови, принижували і забороняли, нехтували, не хотіли чути, та не змовкла вона в устах патріотів, звучить у народній пісні. Чути її можна у найвіддаленіших куточках світу.

IVкомора «Віночок українських пісень»

 (Звучать пісні про рідну мову)

Vкомора «Загадкова»

Загадки загадує Мова.

  1. Маленький. рожевий, тихо сидить, відпустиш його – заторохтить (язик)
  2. Чия голова не має носа? (Капуста)
  3. Хто все йде, а ні кроку не пройшов, все б’є, а ще нікого не побив? (Годинник)
  4. Що може бути в порваній кишені?(Дірка)
  5. Що не робить ні болю, ні печалі, а до сліз доводить( Цибуля)
  6. Як навколо об’їси

Серединки не проси.

 Ми такі гостинці:

Дірка всерединці. (Бублики)

  1. Химерний, маленький,

Бокастий, товстенький,

Чимсь смачним напхавсь,

В окропі скупався,

У дірку впав – і пропав!( Вареник)

  1. Скручений, зв’язаний,

По кімнаті танцює.( Віник)

  1. Дивишся на нього,

А бачиш себе. Що це?(Дзеркало)

 

VІ комора «Хто знання має, той мур зламає »

 

1 конкурс «Що тут написано»

У кожному з цих слів криється одне або й два слова . Знайди їх.

Колиска                            стоколос

комар                                каблук

теніс                                 ніжка

блакить                            виноград

касир                                кіннота

солома                              пиріг

телевізор                          стілець

водокачка                         комар

колоша                             тризуб

гавкіт                                голубінь

столиця                             листопад

подушка                            коломийка

гамак                                 господиня

постіль                               слід

 

2 конкурс. Перевтілення рака.

За допомогою деяких букв звичайне слово РАК можна перетворити на пташку, неякісну продукцію та концертне вбрання диригента. Для цього треба поставити відповідні букви попереду слова. А якщо ти приєднаєш до слова РАК деякі інші букви, то зявляться нові слова , що означають космічного мандрівника, пристосування для гри в теніс і сантехнічне обладнання.(Додаток)

...РАК                     РАК,,,,,,,

...РАК                     РАК,,,,,
...РАК                      РАК,,,,,,,

Розгадування ребусів

Кросворд «ГРА»

За допомогою слова «Гра» допиши слова.(Додаток)

  1. Нагорода за відмінне навчання.
  2. Дитяча розвага.
  3. Відблиски від вогню або сонця.
  4. Поразка у спортивних змаганнях.

 

Відповіді у словах.

Відповіді на ці запитання можна знайти у виділених словах.

  1. Яку квітку бачив хлопчик, коли лежав у гамаку?
  2. Що їв касир під час обідньої перерви?
  3. Як називається водойма, де купається влітку Марічка?
  4. Який спортивний заклад спорудили на пустирі?
  5. Що вилили з цистерни на залізничну колію?
  6. Що побачив мотоцикліст попереду?
  7. Що побачив Карлсон , який спав на даху?
  8. Яку страву любить тракторист?
  9. Хто налякав королеву у лісі?
  10. Що зламав цап об поріг?

Ноти в словах(Робота в групах)

Знайди в цих словах ноти

Комір                         мішень                           помідор

софа                           крекер                             мішок

карета                        полярник                       фарба

премія                        регулятор                       решето

насіння                      подорож                          пасіка

сімя                             столяр                           комісія

лялька                         посольство                     гомін

фанера                          антресоль                      доля

шасі                               весілля                           лящ

воля                                ремінь                          сміх

 

Числа в словах

Знайди в цих словах числа

Смородина, відвага, відвар, вітрина, підвал, костоправ, місто, отримувач, гострий, воєводин, родина, зовсім, пістолет, столиця, штрих, трибуна, сорока, Припять, вісім, транзистор, стрибун, сорокопуд, листок, Нестор, листопад, передовсім, городина, тризуб.

Гра «Зміни слово»

Додаючи, відкидаючи або змінюючи букви, перетвори слово

МЛИН на рибу

РІПКА на пташку

ЧАС на гострий овоч

ЛИС на поштове відправлення

ТІСТО на великий населений пункт

ГАЗ на друковане видання
ГОЛ на предмет шиття

СІЛЬ на густий фруктовий напій

ОСЕЛ на житло

ЧАЙ на морського птаха

СИР на їстівний гриб

СИН на пташку

САД на дитячий заклад

ПАРК на огорожу

КОРА на плаваючий транспорт

БАК на овоч

БУК на підручник

МАК на борошняний виріб

 

Мова.

Хочу до вас я звернутися, діти:

Можна людині без мови прожити?

Можна без пісні, без загадки й казки?

Хто відповість? Поміркуйте , будь ласка!

Учень

Як же людині без казки і слова,

Без задушевної пісні й розмови?

Думаю я, що таке неможливо.

Мова людини – це щастя, це диво!

Мова.

Учи , дитино, рідну мову,

Гордися нею і лелій.

А зрадити голубоньку чудову

Ти навіть в думці не посмій.

 

 

Вчитель.

Дорогі діти. Ви переконалися, що наша мова таємнича, незбагненна, прадавня. невичерпна, але досі повністю нами не опанована. Тому у нас попереду ще багато подорожей до країни мови.

Мова – це диво!

З нею людина розумна й щаслива.

Знаючи мову, спілкуються люди,

Мова загине – й людини не буде.

Як же без мови?Я не уявляю!

Я щохвилини про щось та й питаю.

А коли мови не будемо знати,

Як же ми зможемо світ пізнавати?

Ми з вами всі живемо в Україні,

Мова чудова й пісні в нас чарівні.

Треба, щоб мову ми вчили і знали

Й нею частенько усі розмовляли.

Будьмо ж добрими дітьми свого народу! Плекаймо і бережімо свою мову!.

ПІСНЯ  «УКРАЇНА  -  ЦЕ МИ»

 

Народились ми в Україні

На Поліссі, на Буковині,

На Поділлі і на Волині,

Біля сивих Карпат і в Криму.

Краю рідний мій, любий краю,

Якщо хтось мене запитає:

"Що таке, скажи, Україна?"

Я скажу відверто йому:

Приспів:

Україна - це я!

Україна - це ти!

Україна - це ми!

Україна!

Дивний спів солов'я

В білих квітах сади

Чорне море, Донбас, полонина!

Ми - єдина сім'я,

Сестри ми і брати,

Ми з тобою і є ця країна!

Україна - це я!

Україна - це ти!

Україна - це ми!

Україна!

Україна - це наша мова,

Кобзаря палаюче слово,

Це Дніпро стрімкий і Черемош,

Це смереки такі чарівні,

Але в першу чергу - це люди,

Це юнак, що замріяно любить,

Це дівчина, що вірно кохає,

Це народ, що співає пісні!

Приспів. (2)

Завантаження...
docx
Додано
9 квітня 2019
Переглядів
1058
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку