Моя прекрасна українська мова, найкраща пісня в стоголоссі трав… Інтелектуально-розважальна гра до Дня української писемності та мови

Про матеріал
Моя прекрасна українська мова, найкраща пісня в стоголоссі трав… Інтелектуально-розважальна гра до Дня української писемності та мови.. Щороку 9 листопада ми відзначаємо День української писемності і мови. Мова - це велике національне надбання, коштовний скарб із мо¬гуття інтелекту і криці моралі, це пісня душі, покладена на слова. У ній досвід, мрії і сподівання мільйонів людей, об'єднаних в єдине ціле - народ.Конкурсні завдання сприятимуть поглибленню знань учнів про цікаві факти з розвитку української мови та видатних українців, вихованню творчої самостійності, вміння працювати командою; сприятимуть розвитку творчої особистості учнів.
Перегляд файлу

Стрітівська загальноосвітня

школаІ-ІІ ступенів

 

 

Моя прекрасна українська мова,

найкраща пісня в стоголоссі трав…

Інтелектуально-розважальна гра до Дня української писемності та мови

для учнів 7-9-х класів

 

 

 

 

Підготувала:

 вчитель української мови

та літератури

Стрітівської ЗОШ

Сірик Віта Федорівна

 

 

 

 

2019

 

 

 

 

 

Моя прекрасна українська мова,

найкраща пісня в стоголоссі трав…

(Інтелектуально-розважальна гра до Дня української писемності та мови )

Мета заходу:

  • поглибити знання учнів про цікаві факти з розвитку української мови та видатних українців;
  • навчити оволодівати мистецтвом спілкування та навичками взаємодопомоги, пробуджувати у дітей щирий інтерес до всього корисного, морального;
  • розвивати українське мовлення учнів, культуру поведінки;
  • уміння приймати рішення в нестандартних ситуаціях;
  • колективну творчість і комунікативні здібності;
  • розвивати самоосвітню, інформаційну та життєтворчу компетенції;
  • формувати ціннісне ставлення до духовних надбань свого народу.
  • виховувати позитивні мотиви до навчальної діяльності;
  • виховувати у дітей через ігри людяність, гуманізм у стосунках, доброзичливість, повагу до людей.
  • виховувати творчу самостійність, вміння працювати командою;
  • сприяти розвитку творчої особистості;
  • створювати умови для самореалізації.

Перебіг заходу

Ведучий. Щороку 9 листопада ми відзначаємо День української писемності і мови. Мова - це велике національне надбання,  коштовний скарб із мо­гуття інтелекту і криці моралі, це пісня душі, покладена на слова. У ній досвід, мрії і сподівання мільйонів людей, об'єднаних в єдине ціле - народ.

Ведучий. Слово, кажуть, здатне  вилікувати, надати крила, піднести над землею..., однак є зворотня сторона: воно може й поранити душу, звести нанівець будь-які надії.  Українське слово, настояне на калинових кетягах, виплекане долонями наших  бабусь та дідусів, сховане від лихоліть у вишитому рушничкові, оплакане у піснях та думах... Слово матері, слово Батьківщини..., слово  Українське. Бережіть його, не засмічуйте, бо це наше слово, наша мова!

Ведучий. 6 листопада 1997 року було підписано Указ Президента України, у якому говориться: "На підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливості ролі української мови в консолідації суспільства постановляю:

"Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця".

Ведучий. Багата і милозвучна українська мова. Нею передаються найтонші відтінки думок і почуттів, слухаючи мову щодня, ми часто не вдумуємося в її особливості, сприймаємо слова, як щось звичайне, само собою зрозуміле.

Ведучий. А тим часом мова – одне з чудес, створених людьми. Вона  віддзеркалює душу народу, його історію. У нашій мові є чимало захоплюючого і дивовижного. Безліч на перший погляд буденних слів ховає в собі якусь таємницю. Кожне вживане нами слово має свою долю, свою історію.

Ведучий. Як море починається з річки, так українське слово бере початок з писемності. Наше слово набирало сили на пергаментах Нестора-Літописця, шліфувалося у творах Григорія Сковороди, Івана Котляревського, Тараса Шевченка, удосконалювалося Панасом Мирним, Лесею Українкою та багатьма іншими видатними українськими письменниками.

Ведучий. Тож нехай щире українське слово буде для всіх нас оберегом. Щастя вам, добра, нових здобутків в ім’я України!

Ведучий. Хай же сьогоднішній конкурс відкриє перед нами, юні друзі української мови, мудрість, щедрість, гумор нашого талановитого народу.

Ведучий. Сьогодні учасники конкурсу зможуть не лише показати рівень своєї обізнаності в галузі української мови та літератури, а й виявити кмітливість, дотепність.

Ведучий.  На шляху до перемоги у кожної команди цікаві конкурси . Кожен конкурс оцінюється у 10 балів. Тобто команда, яка набрала в кожному раунді більше очок – отримує 10 балів. Команда, яка програла, отримує 0 балів. Але команда- переможець у кожному конкурсі може поповнити свою скарбничку ще на п’ять балів, якщо зможе розв’язати бонусне завдання.

Отже, виклик кинуто!

Ведучий. Оголошуємо двобій століття!

Ведучий. Змагатися будуть краса і сила!

Ведучий. Розум і кмітливість!

Ведучий. Мудрість і витримка!

Ведучий. Логіка і швидкість реакції!

Ведучий. Запрошуємона сцену команду дівчат «Панянки» та команду хлопців «Ерудит»

Ведучий. Наш перший конкурс «Вгадай твір за ілюстрацією». На екрані з’являться 2 ілюстрації до творів українських письменників. Треба назвати назву твору і  автора.

 

 (Дві команди по черзі відгадують ілюстрації. Та команда, яка дасть правильні відповіді на 2 питання отримає 10 балів)

Ведучий. Наступний конкурс називається «Чоловік чи жінка». Кожна команда по черзі буде відповідати на питання лише одним словом «чоловік»/ «жінка».

 Тож  поїхали. Першими відповідають хлопці.

Питання для хлопців:

  1. Хто автор відомої пісні «Червона рута»? (чоловік, Володимир Івасюк)
  2. Хто з українців першим переміг на Євробаченні? (жінка, Руслана)
  3. Хто автор поеми «Давня казка»? (жінка, Леся Українка)
  4. Заради кого Сулейман втримувався від нападів на Україну? (жінка, Роксолана)
  5. Іменник тюль чоловічого чи жіночого роду? (чоловічого)
  6. Хто автор збірки «Кобзар»?(чоловік)
  7. Хто уклав перший словник української мови? (чоловік, Борис Грінченко)
  8. З ким Тарас Шевченко пас ягнят за селом? (жінка, Оксана)
  9. Очіпок – це предмет одягу жінки чи чоловіка? (жінки)
  10.  7 січня святкують народження жінки чи чоловіка? (чоловіка)
  11.  Коромисло – це знаряддя, яким користувалися частіше жінки чи чоловіки? (жінки)
  12.  Фемінізм – це рух за права жінки чи чоловіка? (жінки)

Ведучий: А тепер питання для дівчат.

  1. Марко Вовчок чоловік чи жінка? (жінка, Марія Вілінська)
  2. Хто був першим Президентом УНР? (чоловік, Михайло Грушевський)
  3. Хто написав твір «Чорна рада»? (чоловік, Пантелеймон Куліш)
  4. Хто автор пісні «За світ встали козаченки»? (жінка, Маруся Чурай)
  5. Хто був першим ректором Києво-Могилянської академії? (чоловік, Петро Могила)
  6. Хто з українців у свій час очолював Францію? (жінка, Анна Ярославівна)
  7. На честь кого названий Київський собор, побудований Ярославом Мудрим? (жінки, Святої Софії)
  8. Іменник біль чоловічого чи жіночого роду?(чоловічого)
  9. Хто автор вірша «Ой три шляхи широкії»? (чоловік,Шевченко)
  10.  Річ, яка називалася клейноди, належала жінці чи чоловіку?( чоловіку)
  11.  Твір Тараса Шевченка «Причинна» розповідає про жінку чи чоловіка? (жінку)
  12.  Ціп – чоловіче чи жіноче знаряддя праці? (чоловіче)

Ведуча: Ми переходимо до конкурсу  «Хто я?»

 Ведучий: Перед вами малюнок, в якому є спеціальний отвір для обличчя. Один із гравців команди показує своє обличчя через цей отвір, на якому зображено казкового героя. Завдання  учасника – вгадати, що це за предмет чи персонаж, ставлячи до членів команди запитання. Обов’язкова умова для учнів, що відгадують, ви можете відповідати лише «так» або «ні».

 (Команда хлопців відгадує картинку із зображенням «Ріпки»)

 (Команда дівчат відгадує картинку із зображенням  «Колобок»)

Ведучий: І так наступний конкурс «Разом, швидко, правильно».

Ведучий: 4 гравців із кожної команди отримують по 2 літери, ми прикріплюємо їх на спини і попереду. Букви у вас різні. Ознайомтесь з ними і будьте уважні.

У вас є час – 2 хвилини. Вам задаватимуться питання, ви маєте відгадати це слово. Логічно, що воно буде складатися з 4 букв і буде містити саме ті літери, які є у вас. Ви маєте скласти це слово . Так, щоб глядачі могли його прочитати, тобто зліва направо. Все зрозуміло?

Букви: УМКАВСОБ

Розподіл: ВК    УО   СМ    АБ

Ведучий. Три, два, один – час пішов.

Дівчатам

1. Чоловіча прикраса під носом. (ВУСА)

2. Буває англійська, буває німецька, а наша українська. (МОВА)

3. Моя хрещена, а моєму татові й мамі. (КУМА)

4. Змелені зерна пшениці. МУКА

5. Розділовий знак; сон, що може тривати місяць або й рік. КОМА

6. Нічний великий птах. СОВА

7. Нею косять, а дівчата заплітають. КОСА

8. Вид спорту, яким досконало володіють Володимир та Віталій Клички. БОКС

 

Ведучий.

Хлопцям

Букви СІНОКАША

Розподіл:  СК    І Ш      НА     ОА

1. Суха трава, їжа для тварин. СІНО

2. Що нас катає взимку. САНІ

3. Що дивляться в кінотеатрі . КІНО

4. Можливість, яку треба використати. ШАНС

5. Страва з крупи і води, в казках її варять навіть із сокири. КАША

6. Відома марка радіо та телеапаратури, приймачів, ігрових приставок. СОНІ

7. Пестливе імя, утворене від імені Олександр. САША

8. Тварини, на яких їздять вершники. КОНІ

Ведучий: І так наступний конкурс “Лелека все знає". Стоячи на одній нозі, вам треба дати якомога більше правильних відповідей на мої запитання впродовж 1 хвилини.

Запитання для командид івчат

1. Державна мова України. (Українська).

2. Найбільша одиниця мови. (Текст).

3. Частина мови про ознаку предмета. (Прикметник).

4.Чим починається діалог? (Тире).

5. Знак у слові з-поміж. (Дефіс).

6. Знак у слові В’ячеслав. (Апостроф).

7. Речення з однією граматичною основою. (Просте).

8. Займенник з однієї букви. (Я).

9. Скільки н у слові незрівнянний? (Два).

10. Складне речення з сурядним сполучником. (Складносурядне).

11. Розділ науки про правопис. (Орфографія).

12. Частина тексту з новою думкою. (Абзац).

13. Остання буква в слові шістдесят. (Т).

14. Влучний вираз. (Фразеологізм).

15. Стиль художньої літератури. (Художній).

16. Сьомий відмінок нашої мови. (Кличний).

17. Розмальоване яйце. (Писанка).

 

 Завдання для команди хлопців

1. Без якої святині зникає народ? (Без мови).

2. Найменша одиниця мови. (Звук).

3. Частина мови «сьогодні». (Прислівник).

4. Знак у кінці розповідного речення. (Крапка).

5.У що береться пряма мова? (У лапки).

6. Буква без звука. (М’який знак).

7. Знак у слові пів-Європи. (Дефіс).

8. Стиль у науці. (Науковий).

9. Частина слова, що змінюється. (Закінчення).

10. Речення без другорядних членів. (Непоширене).

11. Частина мови про кількість предметів. (Числівник).

12. Складне речення з підрядним сполучником. (Складнопідрядне).

13. Розділ науки про звуки мови. (Фонетика).

14. Остання буква в слові п’ятдесят. (Т).

15. Речення з двома і більше граматичними основами. (Складне).

16. Правила спілкування.(Етикет).

17. Розмова двох осіб. (Діалог).      

Ведучий: Наступний конкурс «Зірки в ряд».

Завдання для дівчат

Умови конкурсу такі: необхідно розташувати твори Т.Шевченка за роком їх написанням Час на виконання 60 секунд. «Кобзар», «Заповіт», «Гайдамаки», «Наймичка»

  1. 1840 – вихід «Кобзаря»
  2. 1841 – Вихід в світ поеми «Гайдамаки»
  3. 1845 – написаний «Заповіт»
  4. 1848 – «Наймичка» 

Завдання для хлопців

Розмістити відомих письменниць в порядку їх народження. Час на виконання 60 секунд. Олена Пчілка, Ліна Костенко, Леся Українка, Олена Теліга

  1. 1849 – Олена Пчілка
  2. 1871 –  Леся Українка
  3. 1906 – Олена Теліга
  4. 1930 – Ліна Костенко

Ведуча: Наступний конкурс «Склади пазли».

 Хто швидше складе портрет відомого українського письменника.

(портрети Т.Шевченка і Лесі Українки розрізані на пазли).

Ведуча: Наступний конкурс «Секрети журналістики».

Цікаві факти про мову:

  1. Двоїна – втрачена ознака української мови, про яку сьогодні мало хто знає. Наприклад, казали не «два слова», а «дві слові». Двоїну примусово вилучили у 1933 році, задля знищення рис української мови, які відрізняли її від російської.
  2. В українській мові існує три форми майбутнього часу: проста, складна і складена.
  3. У 1918—1920 роках українська мова була офіційною мовою Кубанської Народної Республіки. Так, значно ширшими були межі поширення української мови раніше. Слід лише поглянути на мовну карту 1871 року, де солов’їна розлітається «Від Сяну до Дону».
  4. Українська мова тісно пов’язана зі старослов’янською — спільною мовою предків всіх сучасних слов’ян. І так, слов’яни – це мовна група, тобто країни, які об’єднує перш за все мова.
  5. За доведеними результатами дослідження вченого В.Кобилюха, наша мова сформувалась ще Х-IV тисячоліттях до нашої ери. Тож походження багатьох слів слід шукати в санскриті, а не в російській, німецькій, турецькій, грецькій та інших мовах. Адже вони виникли значно пізніше за українську
  6. Надавати усім словам зменшувально-пестливуформу – це мабуть не тільки особливість мови, а й особливість нашого народу. Навіть державний гімн містить пестливі слова типу «сторонці». Та що там, навіть «воріженьки» у нас звучить надзвичайно лагідно.
  7. Попри пестливе звернення до воріженьків, українці все ж сильний народ, який вміє за себе постояти. Про це свідчить словник синонімів, у якому найбільше синонімів, аж 45, має слово «бити».
  8. Найбільша кількість слів в українській мові починається з літери «П». Найменш уживаною виявилась літера «Ф». У більшості випадків, слова які починаються з цієї літери, запозичені з інших мов. А ви ніколи не помічали, як старенькі люди вимовляють замість «Ф» – «ХВ»? (фіртка – хвіртка, фанера – хванера, Федір – Хведір).
  9. 7 відмінків іменника, до яких ми звикли, вирізняють українську мову серед східнослов’янських. Сьомий, кличний відмінок, існує лише в граматиці древніх мов: латині, грецькій та санскритській граматиці.
  10. В українській мові дві букви «г». Раніше, одна із них, яка позначається як «ґ», була вилучена з уживання, але в 90-ті роки знову увійшла в українську мову.
  11. Назви всіх дитинчат тварин в українській мові відносяться до середнього роду.
  12. Починаючи з вісімнадцятого і до дев’ятнадцятого століття в українській мові використовувалося до п’ятдесяти різних систем письма! Тому за кількістю орфографії українська мова перевершує навіть найскладнішу – монгольську.
  13. В кінці шістнадцятого — напочатку дев’ятнадцятого століть в Україні використовувалася система письма під назвою «козацький скоропис», у якій начертання деяких букв відрізнялися від прийнятих у кирилиці.
  14. Українська мова має напівофіційний статус в США (округ Кук штату Іллінойс). До округу входить Чикаго разом з передмістями. А українська мова була обрана як одна з найбільш вживаних мов у даній місцевості.
  15. В українській мові й донині збереглися назви місяців з давньослов’янського календаря. Частково вони присутні й у інших слов’янських мовах, чого не скажеш про російську.
  16. Найдовше слово в українській мові – «дихлордифенілтрихлорметилметан». Назва хімікату для боротьби з шкідниками складається аж з 30 літер!
  17. Сучасна українська мова налічуєблизько 256 тисяч слів і включена до списку мов, які успішно розвиваються до сьогодні.
  18. Івана Котляревського не дарма вважають основоположником нової української мови.Офіційно вважається, що саме після видання його «Енеїди», наша мова була прирівняна до літературної.

Ведучий: командам необхідно «випустити» газету до Дня української писемності та мови,використавши прослуханий матеріал про мову. Час на виконання-5 хв(Роздаю шаблони).

Ведучий: А зараз конкурс «Лексична пара».  

Командам треба дібрати до поданих слів їх лексичне значення

Тримбулька – тонка зелена цибулька (галицька говірка).

 Засмачити – приправити (страву).

 Громовиця – блискавка, гроза.

Дармовис – підвіска, брелок.

Накладанець – бутерброд або канапка.

Цибатий – довгоногий,тонкий, з довгими тонкими ногами.

Легіт – легкий та приємний вітерець.

Оказія – дивний, незвичайний випадок, пригода; урочиста подія, здебільшого, непередбачувана, та головне – щоб приємна.

Товченики – котлети..

Кебета – уміння, хист, розум, здібність.

Абищиця – дурниця, дрібниця.

Нестелепа – неповоротка, незграбна людина.

Сопух – неприємний запах, сморід.

Аді, ади – диви, глянь.

Ведучий: А зараз мій улюблений конкурс «Відгадай мелодію».  

 І так, умови конкурсу: один з учасників конкурсу, вдягнувши навушники, слухає пісню. Після цього він має своїй команді показати за допомогою жестів, міміки (без озвучення) те, про що співається так, щоб його друзі відгадали назву пісні або її заспівали.

Ведучий: Той, хто показує не має права проговорювати слова, показувати пальцями цифри, малювати букви та слова.

Ведучий: Підказка: українські народні пісні.

Мелодія для дівчат «А мій милий вареничків хоче»

Мелодія для хлопців «Несе Галя воду»

Ведуча: Щоб остаточно визначити переможця, ми проведемо конкурс «Знайди слова».  Хто правильно та швидше вирішить завдання цього раунду, подвоїть свої бали. 

Ведучий: за 1 хв., команда має розподілити запропоновані слова за певними категоріями. Їх потрібно розмістити у запропонованій послідовності. Правильно угадана позиція -1 бал.

Завдання для дівчат: ножиці, навшпиньки, соловейко, січовик, мальований, угору, ліворуч, сидячи, мій, себе, сердечний, радісний ,той світло-жовтий, прочитаний, відпрацьований, заївши, співаючи.

 

    Іменник ножиці, соловейко, січовик

    Дієприкметник  мальований, прочитаний, відпрацьований

    Дієприслівник сидячи, заївши, співаючи

    Прислівник навшпиньки, угору, ліворуч

    Прикметник світло-жовтий, сердечний, радісний

    Займенник мій, себе, той

Завдання для хлопців: маленькому, їй, братові, море, дикий, її, у нього, синього, хлопця, школою, з тобою, мирним, липо, Олеже, вчителько, на небі, у хаті, на мені.

 

Родовий у нього, синього, хлопця

    Давальний маленькому, їй, братові

Знахідний море, дикий, її

     Орудний школою, з тобою, мирним

Місцевий на небі, у хаті, на мені

     Кличний липо, Олеже, вчителько.

Ведучий:  Все вже зрозуміло. 

Ведучий:  Перемогу святкують

Їх рахунок подвоюється і стає

Вони отримують сертифікат на оцінку в «12» балів з української мови або літератури, а команда, що програла отримує сертифікат на оцінку в «10» балів.

Ведуча: Видатний давньогрецький філософ Сократ зробив свого часу висновок: «Чим більше я знаю, тим більше я не знаю».

Ведучий: Людина приходить у світ для того, щоб постійно вдосконалювати, насамперед – себе, свій духовний світ, свої знання, уміння, навички, здібності.

Ведуча: Саме тому протягом, майже, всього життя людина наполегливо навчається. І не важливо чоловік ти чи жінка.

Ведучий: Важливо лише те, що всі ми відчуваємо потребу в збагаченні знаннями, отриманні задоволення від інтелектуальної спроможності.  Тож будьте розумними!!!!

 


Бонусні запитання

1.Бонусне запитання ( 5 балів) ( 30 сек на обговорення, вказати відсоток з похибкою + - 5%)

Назвіть,  будь ласка,  відсоток людей у світі, які пишуть лівою рукою. (18 %)

2.Бонусне запитання ( 5 балів)

Назвіть відому жінку. Вона у 4 роки навчилася читати. Вже в 5 років вона почала самостійно писати п’єси, а в 8 років — написала свій перший вірш. Але в 10 років у дівчинки почалися серйозні проблеми зі здоров’ям. Вона знала більше 10 іноземних мов, європейські і слов’янські мови (російську, польську, болгарську та ін.), а також давньогрецьку, латинську, що свідчило про її високий інтелектуальний рівень.  На її честь названо астероїд 2616.

Леся Українка

3.Бонусне запитання ( 5 балів)

Назвіть відомого українського письменника . Він був першим професійним українським письменником, який відважився жити з праці пера. Не мав державної роботи, не мав жодних нагород, не мав кафедри в університеті. Створив більше п’яти тисяч творів при тому, що ніколи не мав нормального робочого кабінету. Переклав українською мовою твори близько 200 авторів із 14 мов та 37 національних літератур. Вільно володів 14 мовами. Мав близько 100 псевдонімів (Джеджалик, Брут Хома, Мирон, Живий, Кремінь, Марко)Іван Франко 

4.Бонусне запитання ( 5 балів)  похибка + - 50 тисяч слів

Скільки слів налічує сучасна українська мова  (близько 256 тисяч слів)

5.Бонусне запитання ( 5 балів)  похибка + - 10

 Найбільшу кількість разів перекладений літературний твір “Заповіт” Т.Г.Шевченка. Скількома мовами світу перекладено вірш?   (147 мовами народів світу.)

6.Бонусне запитання ( 5 балів) похибка + - 5 букв

Скільки букв містить найдовше слово в українській мові? (найдовшим словом  є назва одного з пестицидів «дихлордифенілтрихлорметилметан». В ній міститься 30  літер)

7.Бонусне запитання:

 Чи може дощ іти два дні поспіль? (Ні, адже день чергується з ніччю)

8.Бонусне питання :

 Як пишуться слова ввечері,вранці-разом чи окремо(разом )


Назва конкурсу

Панянки

Ерудит

1. «Вгадай твір за ілюстрацією»  

 

 

2. «Чоловік чи жінка»     

 

 

3. «Хто я?»     

 

 

4. «Разом, швидко, правильно»

 

 

5. “Лелека все знає"  

 

 

6. «Зірки в ряд»      

 

 

7. «Склади пазли»     

 

 

8. «Секрети журналістики»      

 

 

9.  «Лексична пара»    

 

 

10. Відгадай мелодію»

 

 

11. «Знайди слова»   

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Dovbyshchuk Lyudmila
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Онiщенко Лариса Сергіївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 листопада 2019
Переглядів
7483
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку