"Мудрість щирого подарунку. Новела О.Генрі «Дари волхвів» (урок-парабола)"

Про матеріал
Ще один приклад уроку-параболи для 7 класу. Мудрість щирого подарунку. Новела О.Генрі «Дари волхвів» (урок-парабола)
Перегляд файлу

Урок зарубіжної літератури, 7 клас

 

Тема: Мудрість щирого подарунку. Новела  О.Генрі «Дари волхвів» (урок-парабола)

 

 

Автор: Алієва Тетяна Іванівна, учитель зарубіжної літератури  (І категорія) середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с. Іванівці Кельменецького району Чернівецької області

 

 

 

 

7 клас

 

Тема: Мудрість щирого подарунку. Новела  О.Генрі «Дари волхвів»

 

Мета: познайомити учнів з новелою О.Генрі «Дари волхвів», розвивати вміння аналізувати та інтерпретувати невеликий за обсягом художній твір, розвивати навички виразного читання, образне мислення; розвивати читацьку компетентність та естетичний смак; виховувати найкращі людські якості

 

 Обладнання:  текст оповідання; репродукції картин, музика Шуберта "Аве Марія", композиція «Різдво Ісуса Христа»

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їхній основі умінь і навичок

 

Форма уроку: урок-парабола

 

Епіграф: Мудрість не залежить від віку ...

                                                     Ч. Дарвін

 

Хід уроку

І. Організація класу;

  1. Вступне слово учителя.

Найважливішою частиною нашого духовного життя є святкування Різдва. Це свято очікування чудес, подарунків, осяяне вогнями різдвяних ялинок, наповнене дзвоном дзвіночків, що сповіщають народження Божественного Немовляти; воно наповнює наші домівки теплом, радістю та світлом, а серця – вірою, надією та любов’ю. Сила цих Божественних почуттів допомагає людині долати негаразди, горе та біль. 

Сьогоднішній урок подарує нам зустріч із прекрасною новелою О. Генрі “Дари волхвів”, з глибокими, світлими, справжніми почуттями подружжя Юнгів.

 «Дари волхвів» - одне з найвідоміших оповідань О.Генрі, саме з нього зазвичай починаються усі збірки його творів. Це зворушлива розповідь про життя двох закоханих Деллу та Джіма. Подружжя, зовсім не маючи грошей, зробили один одному гідні подарунки на Різдво. 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Перевірка домашнього завдання  

1. Бесіда (за бесідою складається гронування «Дари волхвів»)

    -  Отже, оповідання має біблійну назву «Дари волхвів». Вашим домашнім завданням було знайти інформацію про волхвів. Тож  давайте згадаємо, хто такі волхви? 

     - Що подарували немовляті волхви? (Вони подарували йому золото, ладан, миро )

 

Дари волхвів

 

        Золото                                ладан                                        миро

 

   Земна влада                    божественнее походження                    пророкування смерті                         як жертви

 

наші добрі справи,                                 образ молитви                           жертовна допомога

 моральні чесноти.

Пояснення вчителя. Волхви подарували Ісусу золото як символ визнання його царем на знак земної влади. Ладан - як знак Божественного походження і небесної влади, і ми бачимо, як у храмах підноситься кадильний дим. Третій дар — миро. Це та річ, якою помазували людину, котра померла. Фактично волхви пророкують смерть Ісуса. І ми знаємо, що смерть Христа - то смерть жертовна, бо Він прийшов, щоб принести Себе в жертву за кожного з нас.

- Як ви думаєте, що символізують ці дари? (Золото - це наші добрі справи, моральні чесноти. Ладан - це образ молитви. Мирро - це допомога ближнім жертовно - не заради когось і чогось, а заради Христа, жертва своїм майном, часом, любов'ю)

 

2. Повідомлення вчителя: «Дари волхвів у наші дні».

Дари волхвів перебувають сьогодні у монастирі святого Павла на Афоні. Вони вміщені в особливі ковчеги. Золото – 28 пластин різної форми: трапеція, чотирикутник, багатокутник. Ладан і мирро – невеликі кульки, їх близько 70-ти. Мощі трьох волхвів – Валтасара, Гаспара і Мельхіора з 1166 зберігаються у Німеччині, у кафедральному соборі м. Кельн.

 

3. Робота з репродукціями картин

 Сюжет про поклоніння волхвів Ісусу став одним з найулюбленіших у живописі, музиці, літературі. Давайте переглянемо репродукції картин. Як ви думаєте, чому до цього сюжету так часто звертаються художники, композитори, письменники?

  - У якому з вивчених творів ми зустрічалися з волхвами («Пісня про віщого Олега» О.Пушкіна)

- В якому значенні було вжито слово «волхв» у цьому творі? (Волхви - чарівники, ворожбити, мудреці)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 «Мозковий штурм»(складання павутинки)

- Яку людину ми називаємо мудрою?

Значення цього слова у словнику Ожегова: «Мудрість - це глибокий розум, що спирається на життєвий досвід».

- Як ви думаєте, чому ми зараз говоримо про "мудрість"? Чи має це відношення до оповідання О. Генрі?

ІV. Робота над темою уроку

1.Оголошення теми, мети, епіграфу уроку

2. Постановка проблемного питання

О.Генрі в кінці оповідання пише, що "я розповів вам нічим не примітну історію про двох дурненьких дітей... які зовсім немудро пожертвували одне для одного найдорожчими своїми скарбами". Але автор, ніби суперечить собі, тому що далі говорить: "До відома мудреців наших днів слід сказати, що з усіх, хто робив подарунки, ці двоє були наймудріші".  

Отже, давайте спробуємо з'ясувати: чи були мудрими герої новели Джім і Делла? Хто вони - "двоє дурненьких дітей" або "наймудріші з усіх дарувальників"? Марна або виправдана була жертва героїв? Якщо жертва була не марна, то в чому полягала мудрість їхнього вчинку?

 

3. Робота у групах 

   Можливо, дійсно герої вчинили непрактично? 

  Давайте розглянемо варіанти:


1) герої могли продати що-небудь інше;

2) заощадити гроші заздалегідь;

3) купити щось інше, не таке дороге.


 

Дослідіть ці варіанти у групах.

Завдання для груп 

Перша група.         Знайдіть опис житла Делли і Джіма; опис одягу Делли. Які кольори і чому переважають при описі квартири і стану героїні? На підставі прочитаного обґрунтуйте відповідь на першу версію.

Друга група.          Подумайте, чому новела починається з фрази "Один долар вісімдесят сім центів". Чому так часто упродовж твору зустрічається ця цифра? Прокоментуйте другу версію.

Третя група.   Знайдіть в тексті рядки, в яких Делла говорить про своє відношення до Джіма. Чому вона не могла подарувати йому скромніший подарунок, наприклад, шкіряний ремінець? Прокоментуйте третю версію.

 

 Висновки учнів. Інші варіанти героями не розглядалися, тому що вони по-справжньому кохали один одного, і їм хотілося на Різдво подарувати коханому щось особливе, гідне. Тому вони пожертвували своїми скарбами.

 

Вчитель. Пожертвували, а може, жертви ніякої і не було, вибір дався героям легко, і те, з чим вони розлучилися, зовсім не скарб? Що спонукало героїв до такого вчинку?

Завдання для груп:

Перша група. Які скарби були у сім’ї Юнг? Які порівняння використовує автор, щоб підкреслити їх значущість?

Друга група. Знайдіть в тексті рядки, в яких описується, як Делла приймала рішення. Зробіть висновок, чи важко було їй розлучатися зі своїм скарбом. Як змінився її настрій після прийнятого рішення?

Третя група. Уявіть себе на місці Джіма. Опишіть, як готував подарунок Джім для Делли, чи важко йому було розлучатися з годинником? Про що він думав і як він діяв?

 

Висновки учнів.   Джім і Делла дійсно віддавали найдорожче, що у них було. Справжня вартість подарунків Делли та Джіма полягає не в їхній коштовності, а в тому, що вони є символом самовідданого кохання.

 

4. Запитання :

-   Який момент оповідання є найнапруженішим? (Зустріч героїв).

5. Рольове читання

 Двері відчинилися, Джім увійшов і причинив їх. його худе обличчя було заклопотане. Бідолаха, в двадцять два роки він мав годувати сім'ю! Йому давно треба було купити нове пальто, і рукавичок у нього не було.

 Джім увійшов і завмер, наче сетер, що збирається кинутися на перепелицю. Його очі спинилися на Деллі, в них був вираз, якого вона не могла зрозуміти, і їй стало страшно. Це не були ні гнів, ні здивування, ні. докір, ні жах - жодне з тих почуттів, яких вона могла сподіватись. Він просто пильно дивився на неї, і на обличчі у нього був отой дивний вираз.

 Делла зіскочила з столу і кинулась до нього.

Делла. Джім, милий, не дивись на мене так. Я підстригла волосся і продала його, тому що не пережила б, якби мені нічого було подарувати тобі на Різдво. Вони знову відростуть. Ти ж не сердишся, правда? Я не могла інакше. У мене дуже швидко росте волосся. Ну, привітай мене з Різдвом, Джім, і давай радіти святу. Якби ти знав, який я тобі подарунок приготувала, який він гарний, чудовий!

Джім. Ти підстригла волосся?

Делла. Так, підстригла і продала. Але ж ти мене всеодно будеш кохати? Я все та ж, лише з коротким волоссям.

Джім (здивовано оглянувши кімнату). Отже, твоїх кіс уже немає?

Делла. Не шукай, ти їх не знайдеш ... Будь зі мною лагідний, тому що я зробила це для тебе. Можливо, волосся на моїй голівці і можна порахувати, але ніхто не зміг би виміряти мою любов до тебе.

Джім. Зрозумій мене, Делло. Ніяка зачіска не зможе змусити мене розлюбити мою дівчинку. Але розгорни мій подарунок, і тоді ти зрозумієш, чому я в першу хвилину був приголомшений.

Автор. Білі проворні пальчики розірвали папір. Почувся крик захвату, і в той же час він змінився потоком сліз ... На столі лежали гребінці, саме той набір гребінців, якими Делла давно милувалася в одній із вітрин Бродвею. Чудові гребінці, натуральні, черепахові, з блискучими камінцями, якраз під колір її каштанового волосся.

Делла. У мене дуже швидко росте волосся, Джім. Ой, я й забула. Я тобі купила ланцюжок для годинника. Все місто оббігала, поки знайшла його! Тепер можеш хоч сто разів на день дивитися, котра година. Я хочу бачити, як вони підходять одне одному. Дістань годинника.

Джім. Делло ... Доведеться нам поки що заховати наші подарунки, хай полежать трішки. Вони для нас зараз занадто гарні. Годинник я продав, щоб купити тобі гребінці.

 

6. Бесіда

 - Коментуючи цю сцену, автор філософськи зауважує: "Що більше - вісім доларів в тиждень або мільйон в рік? Математик або мудрець дадуть вам неправильну відповідь. Волхви принесли дорогоцінні дари, але серед них не було одного". Чому саме у цей момент автор вперше згадує про волхвів та вживає слово «мудрець»? Який сенс воно тут має?

- Що означають слова автора: "Волхви принесли дорогоцінні дари, але серед них не було одного"? (О. Генрі згадує про волхвів у момент дарування подарунків, тому що саме від волхвів пішов цей дивний звичай. Волхви вважалися мудрецями, провісниками, тому і з'являється слово "мудрець", але тут воно ближче по значенню до прикметників "розумний, розважливий, розсудливий", оскільки поряд із словом "мудрець" стоїть слово "математик". За біблійною легендою дари, принесені Немовляті волхвами, були швидше знаком шанування, визнання його влади, ніж дарами любові. Тому автор і говорить, що серед їх дорогоцінних дарів "не було одного" - любові.)

-  Перечитаємо останній абзац оповідання. Як поєднує автор волхвів і героїв?

чому полягає справжня мудрість, за думкою автора? (За думкою автора, саме такі люди, як Джім і Делла – наймудріші, тому що вони змогли відмовитися від власного скарбу заради коханого. Деллу найбільше хвилювало, що їй подарувати Джіму, а не що він подарує їй. Обидва герої безкорисливі. І це, на думку О.Генрі, робить їх мудрецями - волхвами.)

 

7. Метод «Павутинка дискусії» (робота біля дошки)

Питання для дискусії: Яка, на вашу думку, марна або виправдана була жертва героїв?

Марна або виправдана жертва героїв?

 

Так, жертви Джіма і Делли були марними        

        Ні, жертви героїв були виправдані

1. Герої залишилися без своїх «скарбів»

1. Герої проявили свою любов одне до одного

2. Герої залишилися без грошей

2. Вони здатні були пожертвувати найдорожчим заради одне одного

3. Шукаючи подарунок, вони дуже хвилювалися, переживали і марно згаяли час

3. Їх подарунки зі значенням, на все життя

 

4. Герої подарували одне одному щастя

 

Висновок

 

З практичної точки зору герої вчинили безглуздо, і непрактично

Герої проявили велике кохання та турботу одне про одного. А такі почуття неможливо купити, навіть за мільйон

V. Узагальнення вивченого.

1. Отже, мудрі наші герої або навпаки - схожі на безглуздих дітей? У чому полягає мудрість їхнього вчинку? 

 

Пояснення епіграфу.  Мудрість не залежить від віку ..( Ч. Дарвін)

 

 2. Метод "Припущення на основі зорових образів" (під музику Шуберта "Аве Марія"). 

 Що можна подарувати близьким, не маючи грошей, щоб зробити їх щасливішими?

- безмежне небо та загадкові зорі (щоб  вірити у мрії та намагатися їх здійснити);

-  яскраве сонце (щоб на душі було тепло і радісно);

- барвиста  веселка (щоб вона розфарбовувала своїми кольорами сірі думки);

- щира посмішка  (щоб ніколи не було смутку та горя);

- чарівна музика (щоб підняти настрій);

- безмежналюбов (щоб вона зігрівала серце протягом всього життя)

 

3. Підсумкове слово учителя. (Під музику Шуберта "Аве Марія") 

 

  1. У 1-ому Посланні до Коринфіян (13:4—13) сказано: «Любов багато терпить, милосердствує, любов не заздрить, любов не підноситься, не пишається, не шукає свого, не дратується, не мислить зла, не радіє неправді, а втішається істиною, все покриває, всьому вірить, на все сподівається, все переносить. Любов ніколи не закінчується... Тепер є ці три: віра, надія, любов; але любов з них найбільша».

            Мені здається, що сьогодні у нас з вами відбулася дуже щира і відверта розмова про любов, людяність і щастя. І я сподіваюся, ви зрозуміли, у чому полягає справжня мудрість. Здатність відмовитися від скарбу заради коханого, заради того, щоб у свято принести йому (чи їй) найбільше задоволення - ось сенс стосунків між людьми. І чим більше жертва, тим сильніше наша любов. Це мудрість нашого серця, здатного на велике, всеперемагаюче кохання.

 

  1.  Складння сенкану до слова «любов». 

 

VІ. Домашнє завдання. Написати твір на одну з тем: «Кращий подарунок у моєму житті», «Хто більше щасливий: той, хто дарує, або хто приймає подарунок?»

 

 

 

 

 

 

 

«Дари волхвів» (О.Генрі)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9e/Parabola.svg/220px-Parabola.svg.png4. Інсценізація (кульмінація твору)

                                           3. Робота в групах                         5. Бесіда

                                2. Проблемне питання                                  6. «Павутинка дискусій»                                         

        1.Оголошення теми, мети, епіграфа                                    7. Висновок дискусії

 

ІV. Робота над темою уроку                                                          V. Узагальнення вивченого 

1.«Павутинка» (мудрість)                                                                   1. Робота з епіграфом

ІІІ. Мотивація навчальної                                                             2. «Припущення на основі зорових

 діяльності                                                                                                                образів»

 

3. Робота з творами мистецтва                                                                3. Підсумкове слово вчителя

2. Дослідження «Дари волхвів»                                                               4. Сенкан

  1. Перевірка д\з                                                                                 5. «Дари волхвів у наші  дні»                              

ІІ. Актуаліація опорних знань                                                                             VІ.     Д\З

І. Організація класу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
2 серпня 2019
Переглядів
12615
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку