Урок-знайомство."Вальтер Скотт — засновник історичного роману. Історія і художній вимисел у романі «Айвенго»

Про матеріал
• познайомити учнів із найголовнішими подіями життєвого та творчого шляху В. Скотта; показати глибоку зацікавленість автора зображенням історії батьківщини; розкрити панораму життя середньовічної Англії в романі «Айвенго»; • розвивальна: формувати в учнів уміння сприймати великий за обсягом твір цілісно, порівнюючи зображуване в романі з реальними історичними подіями; удосконалювати навички текстологічного аналізу твору; сприяти розвитку усного зв’яного мовлення; • виховна: стимулювати зацікавленість учнів вивченням творів світової літератури; формувати культуру відповіді (логічність, послідовність, аргументованість, емоційність, самостійність), культуру спілкування на уроці.
Перегляд файлу

Історичне минуле в літературі

Тема. Вальтер Скотт — засновник історичного роману. Історія і художній вимисел у романі «Айвенго»

Мета:

  • навчальна: познайомити учнів із найголовнішими подіями життєвого та творчого шляху В. Скотта; показати глибоку зацікавленість автора зображенням історії батьківщини; розкрити панораму життя середньовічної Англії в романі «Айвенго»;
  • розвивальна: формувати в учнів уміння сприймати великий за обсягом твір цілісно, порівнюючи зображуване в романі з реальними історичними подіями; удосконалювати навички текстологічного аналізу твору; сприяти розвитку усного зв’яного мовлення;
  • виховна: стимулювати зацікавленість учнів вивченням творів світової літератури; формувати культуру відповіді (логічність, послідовність, аргументованість, емоційність, самостійність), культуру спілкування на уроці.

Обладнання: портрет Вальтера Скотта; фотографія пам’ятника В. Скотту в Единбурзі; оцінний лист; ТЗН.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Форма проведення уроку: урок — подорож сторінками історії, складання картини історичного минулого з окремих епізодів.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Оголошення оцінок, отриманих учнями за контрольну роботу; зачитування кращих творів-мініатюр

ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

Слово вчителя

— Ми вже говорили, що людина, яка любить свою Батьківщину, зазвичай добре знається на історії своєї країни, шукає в минулому ті сторінки та епізоди, які відповідають сучасним подіям, оспівує тих, хто є зразками для сучасників.

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

Розвиток усного зв’язного мовлення.

Продовження конкурсу на кращого виконавця балад напам’ять

Оцінний лист

IV. Оголошення теми й мети уроку

V. Робота над темою уроку

1. Розповідь учителя

(Методична порада. Оскільки твори В. Скотта вивчають тільки у 7-му класі, розповідь про його життєвий та творчий шлях слід подати детальніше, ніж про решту поетів і письменників, твори яких учні вивчають у курсі світової літератури.)

— Є у Шотландії, у самому центрі Единбурга, на Принцес-стріт, незвичайний пам’ятник. Ця величезна споруда складається зі стрілоподібної вежі 60 метрів заввишки, що нагадує готичні собори.

Під її покрівлею, на постаменті, до якого ведуть сходи,— статуя Вальтера Скотта з білого мармуру. Письменник сидить із книгою в руці. Поруч із ним — улюблений собака, який віддано дивиться на хазяїна. У нішах вежі — фігури героїв книжок В. Скотта. Це одна з визначних пам’яток столиці Шотландії. Але життя Вальтер Скотта продовжується не в білому мармурі, а в його чудових творах, поміж яких «Айвенго» — найкращий.

Що можна розповісти про автора славетного роману, який так майстерно відтворив події середньовічної Англії та образи народних улюбленців — хороброго лицаря Айвенго, відчайдушного короля Ричарда Левове Серце та вільних стрілків?

За походженням Вальтер Скотт — шотландець. Він народився в родині адвоката і з дитинства був заохочений до читання. У ранньому дитинстві майбутній письменник ознайомився з історією своїх дідів та прадідів, із численними легендами, розповідями про героїчне минуле Шотландії та боротьбу за її незалежність. Минуле вітчизни дуже цікавило В. Скотта.

За наказом батька він здобув юридичну освіту, деякий час працював секретарем Единбурзького суду, а потім шерифом одного з округів Шотландії. Роботу він поєднував із відвідуванням місць історичних битв, із записуванням старовинних балад, народних пісень та легенд. 1802–1803 pp. Скотт видав три томи «Пісень шотландського народу».

Перші два томи — це зібрані письменником народні балади і пісні, в яких викладено думки й почуття народу, його історію. Третій том — це балади, створені самим Вальтером Скоттом.

Фольклор став основним джерелом його поетичної творчості.

У його поемах «Пісня останнього менестреля», «Поле Ватерлоо», «Гарольд Безстрашний» та інших реальність переплітається з фантастикою, своєрідність цих поем полягає у художньому втіленні в них історичних подій.

В. Скотт створив жанр історичної поеми. Ці поеми підготували ґрунт для появи історичних романів.

«Айвенго» — це роман про далеке минуле, про події XII ст. У країні в цей час велася боротьба за централізацію королівської влади. У творі розповідається про безмежне свавілля феодалів, про перетворення лицарських замків на розбійничі осередки, про безправ’я та злидні селян. Письменник яскраво зображує жорстокість служителів католицької церкви, грабіжництво та насильство лицарів-хрестоносців.

В «Айвенго», як і в інших своїх романах, автор подає опис особистого життя героїв в контексті історичних подій, розповідає про незвичайні пригоди та реальні історичні факти. Роман В. Скотта сприяє пізнанню та розумінню історії читачем.

2. Постановка та розв’язання проблемного питання

  1. Складання схем ознак роману й історичного роману

2) Словникова робота

Роман — складний за будовою прозовий епічний твір, у якому широко охоплені життєві події, глибоко розкривається історія формування характерів багатьох персонажів.

Роман історичний — заснований на історичному сюжеті, відтворює у художній формі якусь епоху, певний період історії.

Висновок. Роман В. Скотта «Айвенго» є історичним романом, тому що дія роману художньо відтворює події 1194 року і пов’язана з поверненням в Англію короля Ричарда з третього хрестового походу; це прозовий, великий за обсягом твір, що містить значну кількість подій, які охоплюють тривалий час, та розповідає про долю багатьох головних і другорядних героїв у розвитку їхніх характерів.

3. Бесіда з використанням прийому «Мозаїка»

  • За матеріалом розділу І роману В. Скотта «Айвенго» у переказі Б. Бовтюка складіть цитатну панораму історичних подій середньовічної Англії. Зробіть висновок.

Орієнтовна відповідь

  • «Феодали, отримавши надмірні привілеї…»;
  • «Дуже нетривким було у той час становище маломаєтних дворян…»;
  • «Завоювання Англії норманським герцогом Вільгельмом…»;
  • «Майже усі без винятку саксонські принци і саксонська знать були або винищені, або позбавлені своїх маєтностей…»;
  • «Усі монархи норманського походження віддавали явну перевагу…»;
  • «Розмовляли виключно по нормано-французьки…».

Висновок. Отже, ми побачили дві сили, що протистоять одна одній: сакси і нормани. Корінне населення Англії — це сакси, загарбники — це нормани.

  • Завершіть речення, довівши остаточне пригнічення корінного населення, обмеження його самостійності: «У них відібрано… (рідну мову)».
  • Яким було становище незнатних, простих людей у ті часи? Як на їхніх долях відбивалася загарбницька політика норманів?
  • За матеріалом прочитаних вами розділів роману В. Скотта «Айвенго» складіть цитатну панораму на підтвердження пригніченого становища простих людей, заповнивши другий стовпчик таблиці. Зробіть висновок.

(Методична порада. На дошці заповнений лише перший стовпчик таблиці.)

Орієнтовна відповідь

Опис свинопаса Гурта

«Мідне кільце на кшталт собачого ремеза…»; «…природжений раб Седрика Сакса»

Опис блазня

«Срібний нашийник»; «Один із тих домашніх клоунів та блазнів, котрих багаті люди тримали у себе вдома для забави, щоб якось згайнувати час»

Слова Гурта

«Нам залишилося тільки повітря, щоб дихати, втім, і його не відібрали лише тому, що інакше ми не виконали б роботу, навалену на наші плечі…»

Висновок. Наведені цитати вичерпно ілюструють жалюгідне становище простих людей під владою норманів, хоча й під владою «рідних» саксів їм було не краще. Щоправда, саркастичні слова Гурта надихають: у них чується натяк на протест проти пригнічення.

  • Чи підтримує хтось зі знаті бідних рабів? («Дай, Боже, здоров’я нашому господареві Седрику за те, що він заступився за нас, як личить мужньому воїнові…»)
  • Яке, до речі, прізвисько у романі має Седрик і чому? (Сакс; це прізвисько відбиває національну приналежність.)

VI. Закріплення набутих знань, умінь і навичок

1. Бесіда за змістом твору.

Інтерактивний прийом «Збільшувальне скло»

У ч и т е л ь. Чи можна скласти думку про відносини в усьому суспільстві, розглядаючи взаємини між конкретними людьми? Іншими словами, чи доцільно роздивлятися світ у збільшувальне скло? Із цією метою розглянемо один із епізодів роману — вечерю в оселі Седрика Сакса.

(Методична порада. Оскільки роман дуже великий, варто під час опитування оголосити конкурс на кращого знавця тексту або кращу групу знавців.)

2. Бліцтурнір

  • Чому Седрик не одразу вступився за Айвенго? Чому на слуг «ім’я Айвенго справило враження електричної іскри»? Що за образу згадує Седрик?
  • Що зробила леді Ровена після свого заступництва?
  • Чим завершилася випадкова зустріч паломника та єврея Ісака?
  • Як ви вважаєте, чи зустрінуться на турнірі Айвенго і Бріан де Буагильбер? Чому паломник не був впевненим у цьому?

VII. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивний прийом «Вільний мікрофон»

  • Чи допоміг нам ефект «збільшувального скла» (сцена вечері в домі Седрика Сакса) розкрити стосунки між верствами населення середньовічної Англії?
  • Про що свідчить ця сцена? (Про поділ героїв на саксонців і норманів; на благородних лицарів і підступних храмовників; на знать і простих людей.)
  • Яку композиційну роль виконує сцена парі у романі? (Нагадати про зав’язку сюжету.)
  • Що потрібно зробити саксонцям, щоб зібрати сили для перемоги? Чи є для неї передумови?

VIIІ. Домашнє завдання

Читати розділи VI–XIX (включно) роману В. Скотта «Айвенго»; звернути увагу на опис лицарського турніру (pозділи VI–XII) та змагання стрілків з лука (pозділ XIII).

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сирова Наталія Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
4 серпня 2019
Переглядів
13138
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку