Тема. Вальтер Скотт — засновник історичного роману. Історія і художній вимисел у романі «Айвенго»
Мета:
Обладнання: портрет Вальтера Скотта; фотографія пам’ятника В. Скотту в Единбурзі; оцінний лист; ТЗН.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Форма проведення уроку: урок — подорож сторінками історії, складання картини історичного минулого з окремих епізодів.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Оголошення оцінок, отриманих учнями за контрольну роботу; зачитування кращих творів-мініатюр
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності
Слово вчителя
— Ми вже говорили, що людина, яка любить свою Батьківщину, зазвичай добре знається на історії своєї країни, шукає в минулому ті сторінки та епізоди, які відповідають сучасним подіям, оспівує тих, хто є зразками для сучасників.
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
Розвиток усного зв’язного мовлення.
Продовження конкурсу на кращого виконавця балад напам’ять
Оцінний лист
IV. Оголошення теми й мети уроку
V. Робота над темою уроку
1. Розповідь учителя
(Методична порада. Оскільки твори В. Скотта вивчають тільки у 7-му класі, розповідь про його життєвий та творчий шлях слід подати детальніше, ніж про решту поетів і письменників, твори яких учні вивчають у курсі світової літератури.)
— Є у Шотландії, у самому центрі Единбурга, на Принцес-стріт, незвичайний пам’ятник. Ця величезна споруда складається зі стрілоподібної вежі 60 метрів заввишки, що нагадує готичні собори.
Під її покрівлею, на постаменті, до якого ведуть сходи,— статуя Вальтера Скотта з білого мармуру. Письменник сидить із книгою в руці. Поруч із ним — улюблений собака, який віддано дивиться на хазяїна. У нішах вежі — фігури героїв книжок В. Скотта. Це одна з визначних пам’яток столиці Шотландії. Але життя Вальтер Скотта продовжується не в білому мармурі, а в його чудових творах, поміж яких «Айвенго» — найкращий.
Що можна розповісти про автора славетного роману, який так майстерно відтворив події середньовічної Англії та образи народних улюбленців — хороброго лицаря Айвенго, відчайдушного короля Ричарда Левове Серце та вільних стрілків?
За походженням Вальтер Скотт — шотландець. Він народився в родині адвоката і з дитинства був заохочений до читання. У ранньому дитинстві майбутній письменник ознайомився з історією своїх дідів та прадідів, із численними легендами, розповідями про героїчне минуле Шотландії та боротьбу за її незалежність. Минуле вітчизни дуже цікавило В. Скотта.
За наказом батька він здобув юридичну освіту, деякий час працював секретарем Единбурзького суду, а потім шерифом одного з округів Шотландії. Роботу він поєднував із відвідуванням місць історичних битв, із записуванням старовинних балад, народних пісень та легенд. 1802–1803 pp. Скотт видав три томи «Пісень шотландського народу».
Перші два томи — це зібрані письменником народні балади і пісні, в яких викладено думки й почуття народу, його історію. Третій том — це балади, створені самим Вальтером Скоттом.
Фольклор став основним джерелом його поетичної творчості.
У його поемах «Пісня останнього менестреля», «Поле Ватерлоо», «Гарольд Безстрашний» та інших реальність переплітається з фантастикою, своєрідність цих поем полягає у художньому втіленні в них історичних подій.
В. Скотт створив жанр історичної поеми. Ці поеми підготували ґрунт для появи історичних романів.
«Айвенго» — це роман про далеке минуле, про події XII ст. У країні в цей час велася боротьба за централізацію королівської влади. У творі розповідається про безмежне свавілля феодалів, про перетворення лицарських замків на розбійничі осередки, про безправ’я та злидні селян. Письменник яскраво зображує жорстокість служителів католицької церкви, грабіжництво та насильство лицарів-хрестоносців.
В «Айвенго», як і в інших своїх романах, автор подає опис особистого життя героїв в контексті історичних подій, розповідає про незвичайні пригоди та реальні історичні факти. Роман В. Скотта сприяє пізнанню та розумінню історії читачем.
2. Постановка та розв’язання проблемного питання
2) Словникова робота
Висновок. Роман В. Скотта «Айвенго» є історичним романом, тому що дія роману художньо відтворює події 1194 року і пов’язана з поверненням в Англію короля Ричарда з третього хрестового походу; це прозовий, великий за обсягом твір, що містить значну кількість подій, які охоплюють тривалий час, та розповідає про долю багатьох головних і другорядних героїв у розвитку їхніх характерів.
3. Бесіда з використанням прийому «Мозаїка»
Орієнтовна відповідь
Висновок. Отже, ми побачили дві сили, що протистоять одна одній: сакси і нормани. Корінне населення Англії — це сакси, загарбники — це нормани.
(Методична порада. На дошці заповнений лише перший стовпчик таблиці.)
Орієнтовна відповідь
«Мідне кільце на кшталт собачого ремеза…»; «…природжений раб Седрика Сакса» |
|
Опис блазня |
«Срібний нашийник»; «Один із тих домашніх клоунів та блазнів, котрих багаті люди тримали у себе вдома для забави, щоб якось згайнувати час» |
Слова Гурта |
«Нам залишилося тільки повітря, щоб дихати, втім, і його не відібрали лише тому, що інакше ми не виконали б роботу, навалену на наші плечі…» |
Висновок. Наведені цитати вичерпно ілюструють жалюгідне становище простих людей під владою норманів, хоча й під владою «рідних» саксів їм було не краще. Щоправда, саркастичні слова Гурта надихають: у них чується натяк на протест проти пригнічення.
VI. Закріплення набутих знань, умінь і навичок
1. Бесіда за змістом твору.
Інтерактивний прийом «Збільшувальне скло»
У ч и т е л ь. Чи можна скласти думку про відносини в усьому суспільстві, розглядаючи взаємини між конкретними людьми? Іншими словами, чи доцільно роздивлятися світ у збільшувальне скло? Із цією метою розглянемо один із епізодів роману — вечерю в оселі Седрика Сакса.
(Методична порада. Оскільки роман дуже великий, варто під час опитування оголосити конкурс на кращого знавця тексту або кращу групу знавців.)
2. Бліцтурнір
VII. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивний прийом «Вільний мікрофон»
VIIІ. Домашнє завдання