Урок №5.
Дата: Клас:1
Тема: Зображення плямою: силует.
Мета:
♦ навчальна: учити учнів розпізнавати життєвий зміст музики та вміти на елементарному рівні висловлювати враження від музичних творів, передавати у виконанні настрій і характер музики;
♦ розвивальна: розвивати відчуття пульсації; поглиблювати знання учнів про поняття «короткі й довгі звуки»; розвивати творчі здібності, фантазію, уяву, емоційність учнів;
♦ виховна: виховувати інтерес і любов до музики, пісні, творчої праці, бажання вчитися музики.
Музичний матеріал: «До ре мі» з кінофільму «Звуки музики» Роджерс, Шуман «Сміливий вершник», «Веселий селянин».
Обладнання: музичні інструменти; комп'ютер; фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
Учні заходять до класу під музичний супровід («Звуки музики» Роджерс).
Перевірка готовності класу до уроку Музичне вітання
♦ Які бувають за тривалістю звуки?
♦ Як позначаються довгі та короткі звуки?
Довгі позначаються ТА, а короткі ТІ ТІ
♦ Які настрої ми можемо почути у музиці?
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Художниця з музикантом пішли на прогулянку до лісу. Друзі милувались краєвидами, слухали пташине багатоголосся. У ньому вони розпізнали веселі нотки. Непомітно настав вечір. На фоні ще світлого неба друзі побачили дивовижне зображення.
♦ А чи помітили ви красу осені дорогою до школи? Чи прислухалися до її звуків?
♦ Якщо б ви були композиторами, яку б музику ви написали, щоб передати осінні настрої?
Учитель. Як ви вважаєте, чи легко зрозуміти, про що розповідає музика? Одразу можна навіть заплутатися.
Для того щоб зрозуміти музику, потрібно навчитися слухати її та дотримуватися певних правил: сидіти зручно, звикати слухати музику в тиші, слухати уважно та не відволікатися.
4.1. Засвоєння нових знань Засвоєння понять
Звуки природи, музичні звуки можуть бути довгими та короткими. Їхнє чергування називається ритмом. Коли ви спокійні, ваші сердечка б’ються рівномірно. Радісні емоції та хвилювання змушують їх битися в іншому ритмі. Запам’ятайте, як позначаються довгі та короткі звуки. Проплескайте схему з другом чи подругою.
4.2. Слухання музики
Учитель. Відомий німецький композитор Роберт Шуман створив багато музичних творів для дітей. У збірці фортепіанних п'єс «Альбом для юнацтва» він змалював і картинки з дитячого життя, і казкових героїв, і народні звичаї.
П'єса «Сміливий вершник» з цього альбому зображає веселу дитячу забаву, коли хлоп'ята, підстрибуючи і розмахуючи паличками, мов шаблями, удають із себе спритних вершників, що мчать вперед, незважаючи на перешкоди. Музика п'єси швидка, бадьора. В мелодії багато легких уривчастих стрибків.
Слухання п'єси «Сміливий вершник»
♦ Який настрій дарує вам ця музика?
♦ Як звучала музика: тихо чи гучно?
Дуже часто музика розповідає нам про людину: її характер, мрії, прагнення та переживання. Адже музика створюється людиною і для людей.
Давайте перегорнемо сторінки нашого альбому і послухаємо звідти п'єсу під назвою «Веселий селянин».
Слухання п'єси «Веселий селянин»
-Яку людину ви уявили під час слухання музики?
- Як рухалась музика у п’єсі про селянина?
– Якими інструментами вона була виконана за першим разом та за другим? – Чи змінилося від цього забарвлення настрою музики чи самого селянина?
Який настрій цієї музики? Чому? Намалюйте словесний малюнок до кожного музичного твору. Музика грається за допомогою музичних інструментів. Розгляньте уважно плутанку. Що зайве на малюнку? Поясніть чому.
Учитель. Сьогодні ми вивчимо з вами пісню про ноти.
Розучування пісні «До ре мі».
Пісню розучую по фразам, спочатку вивчаю текст першого куплету. Звертаю увагу на чистоту інтонування, дихання, дикцію, поставу під час співу.
5. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Учитель. Сьогодні на уроці ми зрозуміли, що музика може розповідати про все: про настрій, почуття — і навіть передавати характер та настрій людини особливою мовою — мовою музики.
♦ Який твір ми слухали сьогодні на уроці?
“Веселий селянин”
Учні виходять із класу під музичний супровід ( «До ре мі»).