Урок на тему "Народна творчість - натхнення для митців", рок комбінований, розвмвати естетичне ставлення , любов інтерес до музики як виду мистецтва, оволодівати досягненнями світової культури, розвиток вокальних здібностей учнів.
Урок з музичного мистецтва , 7клас,
за підручником «Мистецтво, інтегрований курс»,
автори: Л.М.Масол, О.В.Гайдамака,Г.В. Кузьменко,Н.А. Лємешева.
Урок № 5 - 6
Тема уроку: Народна творчість – натхнення для митців.
Мета:
вчити учнів оволодівати досягненнями світової культури; організовувати своє робоче місце, планувати свої дії ; знайомити учнів з кращими зразками творів композиторів-класиків З. Кодая, Б. Бартока, Мануеля де Фалья, М. Равеля, основою яких є народний мелос;
виховувати естетичне ставлення, інтерес та любов до музики як виду мистецтва; формувати міжособистісні відносин, оволодівати досягненнями світової культури;
розвивати в учнів здібності щодо образного сприйняття музичних творів та навички виконавського розвитку музики, творчі здібності учнів, естетичний смак.
Обладнання: фортепіано, комп’ютер, мультимедійна презентація.
Тип уроку: комбінований урок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Гра «Запитання – відповідь».
Клас ділиться на дві команди, які по черзі ставлять один одному запитання. Перемога команди залежить від кількості правильних відповідей.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Створення проблемної ситуації.
Народні мелодії… Вони полонять і зачаровують людські серця, вони є ґрунтом для творчості майже всіх музикантів-професіоналів. У них співає, плаче і сміється душа народу.
Давайте пригадаємо і назвемо митців, які популяризували народні мелодії.
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
Тому і не дивно Сьогодні ми ознайомимося з , тема нашого уроку: «Народна творчість – натхнення для митців». Сьогодні ми ознайомимося з кращими зразками творів композиторів-класиків З. Кодая, Б. Бартока, Мануеля де Фалья, М. Равеля, основою яких є народний мелос.
V. Вивчення нового навчального матеріалу.
1.Розповідь вчителя з елементами бесіди:
Збиранням, колекціонуванням, обробкою народних мелодій цікавилися не тільки українські композитори. Як вам уже відомо, фольклор був пристрастю угорця Золтана Кодая, який разом із Белою Бартоком записав близько 11 тисяч мелодій різних народів, адже їх цікавила та захоплювала не тільки угорська музика. До кола їхніх дослідницьких і творчих інтересів належала музика румунська, словацька, українська, арабська, сербська, турецька, музика афроамериканців та індійців.
Цікавим зразком інструментальної обробки музичного фольклору є симфонічний твір Золтана Кодая «Танці з Галанти» і «Танці з Марошсека».
2. Слухання фрагменту: Золтан Кодай «Танці з Галанти»
Обговорення після прослуховування муз твору.
Вчитель: Бела Барток у своїй творчості органічно поєднав прадавню основу народної мелодики з найновішими виразовими засобами європейської професійної музики, збагативши її метро-ритмічну й темброву палітру. Серед видатних симфонічних творів цього композитора — «Музика для струнних, ударних та челести». Бела Барток використовує в цьому творі лише струнний склад оркестру, розмістивши ліворуч і праворуч від диригента поділену навпіл струнну групу, а в центрі — фортепіано, арфу, литаври, інші ударні та челесту. У музиці багато колористичних прийомів звуковидобування, віртуозних діалогів фортепіано, челести та арфи. Фінальна частина «Музики» сповнена ритмів та інтонацій угорських мелодій.
3. Слухання фрагменту: Бела Барток «Музика для струнних, ударних та челести», фінал.
Обговорення після прослуховування муз твору.
- Які зображальні виконавські прийоми використав композитор для відтворення національної угорської атмосфери?
4. Робота з підручником «Портрет митця»: стор.40 – 44
Вчитель. Одним із великих поціновувачів народного мистецтва був іспанський композитор Мануель де Фалья. Можливо, саме завдяки його творчості та діяльності великого іспанського поета Федеріко Гарсіа Лорки було збережено й відроджено дуже цікаве явище фольклору південної провінції Іспанії — Андалусії — мистецтво фламенко, яке було на межі зникнення. Сьогодні фламенко відоме й шановане в усьому світі. Це — нерозривний цілісний зв’язок народного танцю, співу, гітарної імпровізації під звуки кастаньєт. Чарівними мелодіями, запальними ритмами народних пісень і танців сповнені твори композитора.
5. Перегляд відео-фрагментів Мануель де Фалья «Чотири іспанські пьєси» (на вибір).
Обговорення після перегляду :
- Порівняйте особливості музичного фольклору: українського, угорського, іспанського (мелодії, ритми, тембри).
6. Випереджальне завдання : «Мистецтвознавці»
Старовинний іспанський народний танець болеро уславив однойменний твір
для симфонічного оркестру французького композитора Моріса Равеля. Твір написано у формі варіацій — їх вісімнадцять, в основі яких мелодія народно-танцювального характеру, що є близькою до іспанського танцю. Основна тема твору та ритмічний малюнок у партії барабана є незмінними. Розвиток відбувається за рахунок динаміки, оркестровки й фактури.
7. Мистецька скарбничка.
Болеро — іспанський народний танець.
Фламенко — загальна назва південноіспанської (андалузької) музики — пісенної та танцювальної, що виконується із супроводом гітари та кастаньєт. Челеста — клавішно-ударний музичний інструмент, схожий формою на піаніно, звучить подібно до дзвіночків.
8. Вокально-хорова робота.
Розспівування. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу.
Розучування пісні «Сіяв батько жито»
(музика Івана Карабиця, слова Вадима Крищенка).
Робота над змістом пісні.
а) Ознайомлення з піснею.
б ) Бесіда за її змістом.
в) Розучування мелодії пісні.
г) Робота над розспівуванням довгих звуків мелодії; співу без напруги; чітко івиразно вимовляйти слова.
VІ. Узагальнення вивченого матеріалу. Підсумок уроку. («Мікрофон»)
VІI. Домашнє завдання.
Із різних джерел дослідіть, як народні мотиви використовуються сучасними українськими музикантами, творчістю яких ви захоплюєтесь.
VІIІ. Вихід з класу під звучання музики Моріса Равеля