Етнічні мотиви в класичній і сучасній музиці. 7 кл.

Про матеріал

Урок на тему "Етнічні мотиви у класичній і сучасній музиці", урок комбінований, розвивати естетичне ставлення , інтерес, любов до музики, як виду мистецтва, оволодівати досягненнями світової культури. розвивати вокально-хорові навичкі учнів.

Перегляд файлу

Урок  з музичного мистецтва , 7клас,

за підручником  «Мистецтво, інтегрований курс»,

автори: Л.М.Масол, О.В.Гайдамака,Г.В. Кузьменко,Н.А. Лємешева.

Урок № 7- 8

 

 

Тема уроку: Етнічні мотиви в класичній і сучасній музиці.

 Мета уроку:

 

 

вчити  учнів оволодівати  досягненнями світової культури; організовувати своє робоче місце, планувати свої дії , знайомити учнів з творами композиторів-класиків М. Мусоргського,М. Глінки, М. Римського-Корсакова, І. Стравінського, К. Караєва, в яких вони використовували мелос східних країн та Африки;

виховувати  естетичне ставлення, інтерес та любов до музики  як виду мистецтва;

розвивати в учнів здібності щодо образного сприйняття музичних творів та навички виконавського розвитку музики,  творчі здібності учнів, естетичний смак.

Обладнання: підручник, DVD, телевізор, компютер, мультимидійна презентація.

 

Тип уроку: комбінований урок.

 

 

 

ХІД УРОКУ

 

 

 

 

І. Організаційна частина.

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 

Гра «Митці та їх твори».

 

Клас ділиться на три команди, По черзі, команда називає прізвище композитора, художника, інша команда повинна  швидко назвати його твір. Якщо відповідь вірна, естафета гри передається наступному. Перемагає команда, яка більше сказала правільних відповідей.

 

 

 

 

 

 

 

 

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Створення проблемної ситуації.

Захоплення європейських композиторів музичним фольклором різних народів світу відкрило слухачам красу й чарівність мелодій та ритмів музики народів Сходу й Африки.

 У своїх творах вони використовували істинно народні мелодії.                                  Але частіше - це були оригінальні, створені композиторами мелодії, які тонко втілювали колорит східної музики.

 

 

 

  IV. Повідомлення теми і мети уроку.

Тема нашого уроку:  «Етнічні мотиви в класичній і сучасній музиці».

Сьогодні ми познайомимося з  творами композиторів-класиків М. Мусоргського,М. Глінки, М. Римського-Корсакова, І. Стравінського, К. Караєва, в яких вони використовували мелос східних країн та Африки.

 

 V. Вивчення нового навчального матеріалу.

 

1.   Розповідь вчителя з елементами бесіди:

 

В опері Михайла Глінки «Руслан і Людмила» у третьому акті, дія якого відбувається в замку чарівниці Наїни, лунає чарівно-зваблива, гнучка мелодія перського хору «Лягає в полі морок нічний», заснована на справжній іранській мелодії. А в опері Модеста Мусоргського «Хованщина» ми також чуємо перські народні інтонації. Це «Танець персіянок» з його знеможено-спекотноюповільною темою, що поступово переходить у вихровий танець. «Танець персіянок» вважається однією з кращих східних сторінок російської класичної музики


  2. Перегляд відео-фрагментів :

 

Михайло Глінка. Опера «Руслан і Людмила» — ІІІ дія: Перський хор «Лягає  в полі морок нічний»;

 

Модест Мусоргський. Опера «Хованщина» — ІV дія: «Танець персіянок».

 

 

Обговорення після перегляду :

 -  Охарактеризуйте мелодію й музичний супровід хору.

 

 -  Які інструменти оркестру виконують танці?

 

 

 

Вчитель: Пригадайте відому вам симфонічну сюїту Миколи Римського-Корсакова «Шехеразада» — музичне втілення окремих епізодів і картин зі знаменитого збірника арабських казок «Тисяча і одна ніч». Це — програмний твір. Щоб слухачі пов’язали музику з образами відомих казок, автор назвав його ім’ям казкарки Шехеразади.

«Я хотів лише трохи спрямувати фантазію слухача на той шлях, яким рухалася моя власна фантазія, — писав композитор, — мені хотілося, щоб слухач виніс би враження, що це, безсумнівно, східна оповідь про численні й різноманітні казкові дива».

 

Що таке сюїта? З яких частин складається сюїта «Шехеразада»?

 

Вчитель: Не менш цікавим, загадковим і дуже привабливим для митців є музичне мистецтво народів Далекого Сходу — японців, китайців та ін.

 

3. Слухання музики.

 

Лю Фан (Китай). Три варіації на тему «Квітка сливи» (соло на гучжэн).

 

Обговорення після прослуховування муз твору

-  Який характер музики?

-  Пригадайте особливості ладу пентатоніка, що лежить в основі музики народів Далекого Сходу.

4. Випереджальне завдання : «Мистецтвознавці»

У вже знайомій вам опері «Соловей» за однойменною казкою Г. К. Андерсена, яку ми читали на уроках зарубіжної літератури ще в 5 класі російський композитор Ігор Стравінський яскраво стилізує атмосферу Китаю. З одного боку, він передає декоративність «фарфорового» імператорського палацу з його кольоровими ліхтариками, маріонетками-придворними, штучним механічним солов’єм у клітці. З іншого боку — зображує живу природу (ліс, морські хвилі) і витончений спів справжнього солов’я. Зміст опери зводиться до змагання живого і штучного солов’я при дворі китайського імператора. Спочатку живий соловей має менший успіх у придворних, ніж механічний. Але коли імператору загрожує смерть, справжній соловей співає так ніжно й солодко, що смерть відступає. Імператор повертається до життя.

 

5. Слухання музичних фрагментів з  опери «Соловей» І. Стравінськиого

 

Ігор Стравінський. Фрагменти опери «Соловей» у різних виконаннях (на вибір).

 

 

Обговорення після прослуховування муз твору:

-  Якими музичними засобами композитор передає поєдинок справжнього і штучного («золотого») солов’я?

 

6. Робота з підручником: стор. 55 - 56

 

7. Слухання музичних фрагментів

 

Кара  Караєв. Балет «Стежкою грому»: «Танець чорних».

 

     Обговорення після прослуховування муз твору:

 

-  Що хочеться робити під цю музику? Співати, марширувати, танцювати?

 

- Що змінюється в цьому танці — динаміка, темп, ритм? Який ритм?

 

- Який головний інструмент-виконавець?

 

8.  Мистецька скарбничка.

 

Мотив — у музичному мистецтві найпростіша ритмічна одиниця мелодії, що складається з деякої короткої послідовності звуків, об’єднаних одним логічним акцентом.

 

Поліритмія  одночасне співіснування двох (або більше) самостійних ритмічних малюнків в одному музичному творі.

Вчитель: Арабські казки «Тисяча і одна ніч» надихнули американських митців студії Волта Діснея на створення мультфільму «Аладдін», музика якого пронизана інтонаціями чарівного арабського Сходу.

 

 VІ. Перегляд  фрагмент мультфільму «Аладдін».

 VІІ.  Вокально-хорова робота.

 

 

Виконання  пісні англійською або українською мовою.

 

Перед її виконанням зверніть увагу на  ритм мелодії та зверніть увагу на інтонаційно складні фрагменти мелодії, виконуючи  їх окремо.

 

 

VIІІ. Узагальнення вивченого матеріалу. 

              Підсумок уроку.

 

   -  Хто з європейських композиторів захоплювався народною музикою?

 

   -   Розкажіть про використання етнічних мотивів у класичній музиці.

 

   -  У вільний час поцікавтеся музичним фольклором різних народів світу.

 

-  Разом із друзями поекспериментуйте в царині поліритмії, імпровізуючи на ударних інструментах.

 

 

     ІX. Вихід з класу під звучання музики  Кара  Караєва.

 

docx
Додано
17 листопада 2018
Переглядів
4411
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку