Музично-ритмічні ігри з дошкільниками як складова валеологічного розвитку особистості.

Про матеріал
Дошкільний вік - один з найбільш відповідальних періодів в житті кожної людини. Саме в ці роки закладаються основи здоров'я, гармонійного розумового, морального і фізичного розвитку дитини, формується особистість людини.
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

 

Комунальний заклад «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради

 

Кафедра Дошкільної освіти  

 

 

 

 

 

ВИПУСКНА РОБОТА

 

на тему

Музично-ритмічні ігри з дошкільниками як складова валеологічного розвитку особистості.

 

 

 

 

 

 

Виконав (-ла):

слухач курсів підвищення кваліфікації музичних керівників ЗДО

25.11.2019-6.12.19)музичний керівник КДНЗ ясел – садка   №2 «Буратіно» м. Пологи

 

                                                                                                 ___Павловська К.П.

 

 

 

 

Запоріжжя

2019

 

 

 

ЗМІСТ:

Вступ.

Розділ 1. Розділ 1. Музично-ритмічні рухи дітей дошкільного віку.

  1.                   Значення музично- ритмічних рухів в дошкільному віці.
  2.                   Види музично- ритмічних рухів та їх вплив на психічне та фізичне здоров'я дошкільника.

                          1.3. Вікові особливості дітей дошкільного віку.

Розділ 2. Методичні підходи, які використовуються для навчання дітей музично-ритмічним рухам дітей дошкільного віку.

             2.1 Педагогічні умови навчання музично-ритмічним рухам дітей дошкільного віку.

             2.2 Методичні прийоми, які використовуються при навчанні дітей музично-ритмічним рухам дітей дошкільного віку.

Висновки.

Список використаних джерел.

Додатки.

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

«Можливо, найкраще, найдосконаліше і радісне,

що є в житті - це вільний рух

під музику і навчитися цьому можна у дитини »

А. І. Буреніна

Дошкільний вік - один з найбільш відповідальних періодів в житті кожної людини. Саме в ці роки закладаються основи здоров'я, гармонійного розумового, морального і фізичного розвитку дитини, формується особистість людини.

В якості найважливішої умови гармонійного розвитку особистості JI. C. Виготський назвав єдність формування емоційної та інтелектуальної сфер психіки дитини. Музичне виховання - унікальний засіб формування цієї єдності, оскільки воно має великий вплив не тільки на емоційний, але і на пізнавальний розвиток дитини, бо музика несе в собі не тільки емоції, але і величезний світ ідей, думок, образів.

Музичне виховання починається зі знайомства з музичними творами. В процесі прослуховування музичних творів діти пізнають музику різного характеру (весела, сумна, повільна, швидка і т.д.), і не просто пізнають, а сприймають і засвоюють специфіку різних творів (авторська або народна пісня; колискова, танцювальна, полька, вальс , марш і т.д.). Але музичне виховання не було б повноцінним, якби діти обмежувалися лише співом або прослуховуванням музики. Важливу роль в музично-педагогічному процесі відіграють музично-ритмічні рухи.

Музичноритмічні рухи служать справі пізнання дитиною навколишньої дійсності та в той же час, - є засобом вираження музичних образів, характеру музичних творів. Видатний музичний педагог А.Д. Артоболевська, в книзі "Перша зустріч з музикою" стверджує, що музичні здібності дітей проявляються і розвиваються, перш за все, через рух з музикою.

У період дошкільного дитинства дитина інтенсивно росте і розвивається, рухи стають його потребою, тому фізичне виховання особливо важливо в цей віковий період. У музично-ритмічному русі вдосконалюється робота нервових центрів, розвивається м'язовий апарат зміцнює опорно-руховий апарат, розвиває координацію рухів і орієнтацію в просторі, розвиваються творчі здібності, емоційна чуйність на музику.

Музично-ритмічне виховання спирається на дані фізіології (дослідження Сєченова, Павлова, Бахтерева, Виноградова) психології (праці Болтона, Сішора, Мак-Даугола і вітчизняних дослідників (Теплова, Тарасової). А музично-ритмічні рухи поєднують в собі як емоційно-творчий розвиток, так і розвиток фізичний.

Рух під музику розвиває у дошкільників почуття ритму, здатність вловлювати настрій музики, сприймати і передавати в русі різні засоби музичної виразності: темп, (його прискорення і уповільнення), динаміку (- посилення і ослаблення звучності); характер мелодії, будова твору.

Іншими словами, музично-ритмічні рухи - це синтез естетичного і фізичного розвитку людини.

Таким чином, тема розвитку музично-ритмічних рухів є актуальною в дошкільному педагогічному процесі.

Об'єкт дослідження – розвиток музичних здібностей дітей дошкільного віку .

Предмет дослідження – музично-ритмічні ігри під час музичних занять в роботі із дітьми дошкільного віку.

Мета дослідження – підібрати музично-ритмічні  ігри, що сприяють музичному розвитку дітей та впливають на їх волеологічний розвіток .

Завдання дослідження:

1 Дослідити поняття і значення музично-ритмічних рухів;

2 Вивчити види музично-ритмічних ігр, а також вимоги до музично-ритмічних рухів для дітей дошкільного віку.

Етапи роботи:

1.Вивчення науково-теоретичної, навчальної, програмно-методичної літератури з теми роботи;

2. Дослідження досвіду роботи дошкільного закладу з даної проблеми.

3. Виявлення педагогічних умов та методичні прийомів при навчанні музично-ритмічним рухам дітей дошкільного віку.

4. Оформлення курсової роботи згідно чинних вимог.

Методи вивчення:

  1. Аналіз науково-теоретичної, навчальної, програмно-методичної літератури з теми роботи;
  2. Аналіз роботи дошкільного закладу з питань музично-естетичного виховання дошкільників і організації музичних занять;

 

 

Структура роботи: вступ, два розділи, два параграфи, висновки., список використаної літератури, додатки.

 

 

 

 

Розділ 1. Музично-ритмічні рухи дітей дошкільного віку.

1.1 Значення музично- ритмічних рухів в дошкільному віці

        Широкого поширення на початку XX століття в багатьох країнах набула система ритмічного виховання, заснована швейцарським музикантом -педагогом Е. Жаком- Далькрозом. Його метод зводиться до того, що, використовуючи спеціально підібрані тренувальні вправи, розвивати у дітей (починаючи з дошкільного віку) музичний слух, пам'ять, увагу, ритмічність, пластичну виразність рухів. Ці положення заслуговують на увагу і враховуються педагогікою, отримуючи подальшу розробку на основі наукових даних фізіології, психології і музикознавства.

Над створенням сучасної системи музично-ритмічного виховання працювали багато музикантів, педагогів, псіхологів, методистів, музичних керівників дошкільних закладів. Провідне місце серед них належить Н.Г. Александровій, а також її учням і послідовникам - Є.В. Конорова, II.П. Збруєва, В.І. Гринер, Н.Є. Кізевальтер, М.А. Румер. Наукове  дослідження в галузі дошкільної музично-ритмічного виховання проводили А.В. Кенеман, Н.А. Ветлугіна та їх учні - О.М. Зіміна, М.Л. Палавандашвілі. У практичній розробці змісту і методиці роботи з дошкільнятами по розділу музично-ритмічного виховання брали участь Т.С. Бабаджан, Н.А. Метлов, Ю.А. Двоскіна, С.Д. Руднєва, Л.С. Генералова, Е.Н. Соковнина, В.В. Цівкіна, Є.П. Іова, І.В. Лифиц, Т.П. Ломова та ін.

В сучасних дитячих садах використовуються різні методики. Наприклад: програма Е.В.Горшкова «Від жесту до танцю», О.П.Радинова програма «Музичні шедеври», А.І. Буреніна програма «Ритмічна мозаїка», і багато інших.

У дитячому садку замість терміна «ритміка» спочатку користувалися термінами «ритмічні рухи», «музично-рухове виховання», потім «рух під музику», «музичний рух», «музично-ритмічні рухи». Протягом багатьох років йшла дискусія про найбільш точне формулювання. Однак між усіма цими термінами немає принципової різниці, так як більшість фахівців з музично-ритмічного виховання у дошкільних закладах справедливо вважали музику «вихідним моментом» у ритміці, а рух-засобом її засвоєння. Так, Т.С. Бабаджан абсолютно правильно обумовлює заняття ритмікою «музичним стрижнем», рух розглядає як виявлення емоцій, пов'язаних з музичним чином. Ці положення підтверджуються дослідженнями Б.М. Теплова, де він пише, що центром занять з ритміки повинна бути музика: «Як тільки вони перетворюються в заняття з виховання ритмічних рухів взагалі, як тільки музика відступає на становище аккомпанемента до рухів, весь сенс, у всякому разі весь музичний  сенс, цих занять зникає ».

Питання про співвідношення музики і руху в ритміці було вирішено однозначно: музиці відводиться провідна роль, руху - другорядна. Разом з тим фахівці зробили важливий висновок: тільки органічний зв'язок музики і руху забезпечує повноцінне музично-ритмічне виховання дітей.

В основі музично-ритмічного виховання лежить розвиток у дітей сприйняття музичних образів і вміння відобразити їх у русі. Рухаючись у відповідності з тимчасовим ходом музичного твору, дитина сприймає і звуковисотний рух, тобто. Мелодію в зв'язку зі всіма виразними засобами. Він відображає в русі характер і темп музичного твору, реагує на динамічні зміни, починає, змінює і закінчує рух в відповідності з будовою музичних фраз, відтворює в русі нескладний ритмічний малюнок. Отже, дитина, сприймаючи виразність музичного ритму, цілісно сприймає весь музичний твір. Він передає емоційний характер музичного твору з усіма його компонентами (розвітком і зміною музичних образів, зміною темпу, динаміки, регістрів і т. Д.).

Таким чином, музично-ритмічний рух є засобом розвитку емоційної чуйності на музику і почуття музичного ритму.

Бачачи красу руху в іграх, танцях, хороводах, прагнучи виконати рух якомога красивіше, витонченіше, узгодити його з музикою, дитина розвивається естетично, привчається бачити і створювати прекрасне.

Музично-ритмічні побудови, національні танці, інсценізації, ігри хороводи зі співами, побудовані на кращих зразках народної, російської класичної і сучасної музики, формують моральний вигляд дитини, розвивають музичность і художній смак, виховують любов до Батьківщини. Сприяють развітку просторових і часових орієнтувань, paзвівают його увагу, творчу ініціативу. Заняття музично-ритмічними рухами сприяють розумовому, моральному, естетичному і фізичному розвитку дитини.

Значення музично-ритмічних рухів в житті дитини полягає в тому, що вони:

• збагачують емоційний світ дітей і розвивають музичні здібності;

• розвивають пізнавальні, розумові здібності;

• виховують активність, дисциплінованість, почуття колективізму;

• сприяють фізичному вдосконаленню організму.

Головним напрямком в роботі над музично - ритмічними рухами є систематичний музичний розвиток дитини. Музика не просто супроводжує рух, а визначає його сутність, тобто. Рух не повинен бути тільки рухом під акком¬панемент музики або на тлі музики. Він повинно відповідати:

• характеру музики;

• засобів музичної виразності;

• формі музичного твору.

 

1.2 Види музично- ритмічних рухів та їх вплив на психічне та фізичне здоров'я дошкільника.

Музичне виховання засобами руху здійснюється в іграх, хороводах, танцях, вправах, драматизаціях, доступних і цікавих дітям.

     Основне місце в розділі музично - ритмічних рухів займають ігри. Музична гра - це активна діяльність, спрямована на виконання музично-ритмічних завдань. Вона викликає у дітей веселий, бадьорий настрій, впливає на активність процесу розвитку рухів, формує музичні здібностісті. А.С. Макаренко говорив: «Гра має важливе значення в житті дитини, має те ж значення, яке у дорослого має діяльність, робота, служба. Яка дитина в грі, така багато в чому вона буде в роботі, коли виросте ». Граючи, дитина вправляється в русі, освоює його, в процесі гри розвиваються позитивні якості особистості дитини, через гру вона пізнає життя.

Вся діяльність дитини в процесі музичних ігор є активне слухання музики, що вимагає безпосередньої реакції, загострене музичне сприйняття, пов'язане з переживанням, розрізненням і впізнавання музичного образу. Виконання музичних завдань в грі передбачає визначення характеру музики, темпу, розрізнення динаміки, окремих частин твору. Інтерес до гри і емоційна піднесеність в процесі її виконання, доступність ігрових образів сприяють розвитку творчої ініціативи дитини.

   Музичні ігри поділяються на сюжетні і несюжетні  залежно від того, розігрують діти певний сюжет або виконують ігрові завдання.

   У сюжетних іграх розкриваються образи, показані дії, наприклад, в іграх «Поїздка за місто» (музика В. Герчик), «Звіролови і звірі» (музика Є. Тілічеевой). Сюжетними бувають і ігри хороводи зі співами, наприклад такі, як «Ворон» (російська народна мелодія), «Як на тоненький льодок» (народна пісня в обробці М. Йорданського). У цих іграх сюжетні поетичні тексти, а рухи як би їх коментують.

У сюжетних іграх дітей молодших груп відбувається найпростіша імітація рухів (горобчик махає крилами, зайчик стрибає). У середній групі підвищуються вимоги до подібності з образом, переживання його. У старшій групі від дітей потрібна емоційна виразність рухів, усвідомлене ставлення до своєї ролі і більш високу якість її виконання. У дитини в процесі переживання своєї ролі формується ставлення до образу. Звичайно, емоційна висловленість рухів дітей і їх творча активність неоднакові в силу різних властивостей нервової системи, але в різному ступені проявляються у всіх дітей.

Несюжетні гри не мають певної тематики. У них присутні різні ігрові завдання, елементи танцю, змагання, різні побудови і перестроювання. Прикладами можуть служити гри «Будь спритним», (музика Н. Ладухіна), «Шукай», (музика Т. Ломової), «Музичні моменти, (музика Ф. Гершова).

Важливим видом музично - ритмічного руху є танці. Вони активізують слух дитини, виробляють чіткі красиві рухи і сприяють розвитку творчої активності. І в танцях діти розрізняють характер музики, форму музичного твору і засоби музичної виразності.

В. М. Бехтерєв видатний вчений XX столітті в області психіатрії та неврології вважав, що за допомогою музичного ритму можна встановити рівновагу в діяльності нервової системи дитини, стримати занадто збуджені темпераменти і розгальмувати загальмованих дітей, регулювати неправильні і зайві рухи. А для цього, вказував Бехтерєв, необхідно виявити ритмічні рефлекси і пристосувати організм дитини відповідати на слухові і зорові подразники.

Видатний фахівець в області музикатерапіі Г. П. Шипулін ще в 1928 р зазначив благотворний вплив ритмічних вправ на дитячий колектив з підвищеною нервовою дратівливістю. Ритмічні завдання допомагають залучати, активізувати і пробуджувати інтерес до діяльності взагалі. Роблячи музичний ритм організатором руху, можна розвинути у дітей не тільки музичний слух, творчі здібності, а також ті психічні процеси, які лежать в їх основі (пам'ять, увага, уява, мислення, волю). Н. С. Самойленко, В. А. Гринер, Е. В. Конорова, Е. В. Чаянова автори книг по логопедичній ритміці в своїх роботах довели, що за допомогою музичних ігор можливе зняття психоемоційного напруження в групі, виховання навичок адекватного групової поведінки , безумовного прийняття (ситуаційного) ролі лідера або веденого, тобто соціалізація дитини через гру.

Наша мета - це розвиток у дітей дошкільного віку здатності до емоційної регуляції власної поведінки за допомогою музично - ритмічних рухів.

За даними дослідників «танці і танцювальні рухи роблять благотворний вплив на серцево - судинну, дихальну і нервову системи організму, дозволяють підтримувати гнучкість хребта, сприяють рухливості суглобів і розвивають витривалість». Вони сприяють формуванню правильної постави, красивої ходи, плавності рухів. За допомогою танцювальних рухів можна виховувати увагу, пам'ять, вміння орієнтуватися в часі і в просторі, координації рухів.

Таким чином, музика і танець мають велике оздоровче значення для корекції і профілактики різних захворювань у дітей дошкільного віку.

1.3. Вікові особливості дітей дошкільного віку.

Програма послідовного освоєння музично-ритмічних рухів складена на основі проведених наукових досліджень і узагальнення досвіду практичних занять ритмікою в дитячому саду з урахуванням вікових особливостей дошкільнят.

У ранньому дитинстві (на першому році життя) музично-ритмічна діяльність малюка виражається в чисто імпульсивної реакції на звуки і відрізняється великою іметацію. Дорослий, активізуючє дитину виконанням, танкової мелодії і заспокоює на колисковою. Виникають перші прояви емоційного відгуку на музику за допомогою руху.

Діти другого і третього року життя готові до самостійних музично-рухових виразів. Відображаючи в іграх зовнішню сторону дій персонажів, вони намагаються під впливом музики показати їх різний характер. При індивідуальному виконанні можуть виконати окремі розрізнені дії, намагаючись пов'язувати їх в ціле. Діти відчувають зміну частин твору (особливо у двучасної формі з контрастними побудовами) і відповідно змінюють рух за допомогою дорослого. Відчуваючи метричну пульсацію, діти намагаються відзначити її ударами.

На четвертому році життя малюки можуть висловлюватися про гру, згадуючи її окремі моменти. Вони здатні самостійно змінювати рух відповідно до двучасного музичного твору, якщо звучання кожної частини досить довге (приблизно 8 тактів).

Проте ці реакції ще недосконалі. Діти легко освоюють метричний рисунок в оплесках, важче при ходьбі і зовсім не можуть при бігу. Ясні темпові і динамічні зміни викликають у них бажання бігати.

Діти п'ятого року життя можуть робити короткі зауваження з приводу музично-ритмічних ігор, вправ, торкаючись тематики, сюжету, більше говорять про музику, здатні відзначити двох і тричасну форму в рухах, довільно змінюючи їх характер і напрям, відчути виразність музично-ігрового образу, намагаючись висловити його будь-яким характерним рухом.

Діти шостого року життя у своїх висловлюваннях намагаються відзначити деякі зв'язки музики і руху. Слухаючи твір, вони можуть відновити в пам'яті послідовність рухів в іграх, хороводах, танцях. Відзначається більш розвинене почуття ритму- вміння відтворювати постійний ритм (який триває деякий час), виділяти акцент, сильну частку, зміну темпу.

Діти сьомого року життя, активно сприймаючи музику, відзначають її зв'язок з рухом, відчувають виразні особливості музичного звучання. Вони самостійно рухаються в танці, хороводі, вправах, розрізняючи форму твору: поділ на фрази, пропозиції, асиметричність побудови.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розділ 2. Методичні підходи, які використовуються для навчання дітей музично-ритмічним рухам дітей дошкільного віку.

2.1 Педагогічні умови навчання музично-ритмічним рухам дітей дошкільного віку.

У методиці навчання дошкільнят ритмічним рухам і співу багато спільного.

По-перше, застосовуються подібні методи: наочно-слуховий (виразне виконання музики педагогом), наочно-зоровий, руховий (показ ігор, танців, окремих їх елементів), словесний (розповідь керівника про нову гру, танець, пояснення та хід виконання рухів , нагадування про їх прийоми і т.д.), вправи (багаторазові повторення, варіювання знайомого матеріалу).

По-друге, у співі і ритміці застосовується послідовне розучування репертуару з урахуванням складності твори, вікових та індивідуальних можливостей кожної дитини.

Однак є і відмінності, які властиві тільки цьому виду музичної діяльності. Розглянемо їх.

Музичні твори вимагають повного цілісного сприйняття. І хоча вони яскраві за характером, але мають певний зміст, невеликі за обсягом (частіше це хороводи, маршові ігрові пісні, інструментальні п'єси образотворчого характеру), в навчанні ритміці завжди пов'язані з рухом, певною дією, іноді зі словами. Тому сприйняття музичної гри цілісне - сприйняття єдності музики і руху. Зробити це складно, так як гра передбачає дії багатьох учасників і показ її цілком з музичним супроводом майже неможливий. У цьому випадку педагог користується не тільки показом, а й словом, пояснюючи гру, то в образній формі, то в формі чітких коротких вказівок.

Існує багато способів первинного ознайомлення з грою. Я вважаю найбільш доцільним наступний: спочатку виконується вся музика, потім дається короткий виклад гри і на закінчення повторно звучить музичний твір.

Найчастіше цей спосіб використовується в досить простих несюжетних або супроводжуваних піснею іграх.

Наприклад, у російській народній пісні "Як на тоненький льодок" розповідається про те, як Ваня їхав на коні, впав, а дівчатка-подружки допомогли йому. Виконання пісні створює цілісне враження про тіх музично-ігрові види, які діти будуть відтворити.

Ось ще один приклад, коли цей же спосіб варіювати так: виконанню музики передує розповідь, яка ніби підводить до розуміння програмного змісту твору. Дітям кажуть, що вони будуть грати в "поїзд": "Поїзд спочатку йде повільно. Не поспішай. Потім все швидше, швидше. Але ось станція, поїзд уповільнює хід, зупиняється - приїхали! Всі діти йдуть гуляти на галявину, збирають там квіти. А як вони це роблять, музика розповість ".

Ігри, які мають розгорнуту дію, вимагають своїх способів і прийомів. Розучування однієї з них - "Ведмідь і зайці" починається з невеликого оповідання про життя зайців в лісі і супроводжується виконанням народної пісні "Заинька" в обробці М. Римського-Корсакова. Потім розповідається про ведмедя: "Недалеко в барлозі спав ведмідь, почув шум, прокинувся, та й виліз із барлогу подивитися, хто його потривожив", і виповнюється п'єса "Ведмідь" В. Ребікова. [Методика музичного виховання в дитячому саду- С. 102.]: «Дошк. виховання »/ Под ред. Н.А. Ветлугиной. - 3-е изд., Испр. і доп. - М .: Просвещение, 1989.

Можна застосовувати показ характерного ігрового руху: вихователь рухається, одночасно музичний керівник виконує твір. Якщо керівник сам проводить показ, то спочатку він виконує музику, потім рух, одночасно співаючи мелодію (без слів). Таке поєднання різних прийомів - виконання всього музичного твору, показ основних елементів гри, частково їх опис - дуже дієво в навчанні. Однак необхідно, щоб діти якомога частіше самостійно знаходили якісь рухи.

Цілісне сприйняття набуває особливого змісту, якщо дитина здатна висловлювати і утримувати в своїй свідомості окремі компоненти твору: характер розвитку музичних образів, темпові, динамічні зміни. Тому, навчаючи дітей, слід вибирати такі прийоми, які допоможуть дитині відчути багатство "мови музики" і передати це в рухах.

Розглянемо послідовність завдань і прийомів в ході розучування гри Н. Ладухіна "Будь спритним!". Музика легка, витончена. Перше речення складається з коротких фраз в кожному такті - підкреслені акценти і паузи. Друге речення передано рівномірним, безперервним рухом шістнадцятою часткою. Відповідно використовуються рух в першому реченні - діти, присіли за спинками стільців, то визирають, то ховаються від ведучого на акцентовані перші частки кожного такту; у другому реченні всі біжать ззаду стільців по колу і точно з останнім акордом займають будь-який вільний стілець.

Складність гри в тому, що рухи повинні точно збігатися з акцентами і заключним акордом. Тому доцільні підготовчі вправи, які привчають дітей вслухатися в ці особливості музичного твору.

Заняття 1. Слухання музики. Увага дітей притягнута до легкого, витонченого характеру музики і різного викладу першого і другого речення. Діти сприймають музику в цілому, відчуваючи її мінливий характер.

Заняття 2. Діти відзначають зміни в характері звучання рухом рук. Перше речення  - руки "показалися" (перша частка такту), руки "сховалися" (друга частина такту). Друге речення- руки "танцюють" (Повороти кистями). Таким чином засвоюється будова музичного твору.

Щоб навчити дітей чітким і виразним рухам під музику, на наступних заняттях педагог поступово ускладнює завдання.

Заняття 3. Гравці ховаються за стільці, поставлені по колу. Перше речення - швидко визирають або ховаються. Друге речення  - біжать по колу, з закінченням музики займають стільці. Розвивається ритмічність і чіткість рухів.

Заняття 4. Побудова гри, як на попередньому занятті, але в центрі кола за спинкою стільця стає ведучий. Коли діти ховаються, він їх "шукає" (визирає з-за стільця), і навпаки. Педагог працює над виразно-образним характером руху.

Заняття 5. Повторюються рухи попереднього заняття, але коли діти  біжать по колу, вихователь непомітно прибирає один стілець гравець залишився без місця  і стає ведучим. У грі з'являється "спортивний" інтерес.

Таким чином, послідовність занять і вміле використання прийомів допомагають дітям добре засвоїти гру, оволодіти програмними навичками музичного сприйняття і виразного руху.

Методика розучування танців, хороводів будується аналогічно

Підготовка педагога до навчання дітей музично - ритмічним ігор

     Для того, щоб правильно організувати процес розучування з дітьми ігор педагог повинен відповідним чином підготуватися:

• - проаналізувати його з точки зору загального характеру і музичної форми;

• - ретельно вивчати музичний твір;

• - виконати самому рух даної гри, прагнути до їх виразності, точності, образності на основі аналізу твору і вказівок авторів;

• запланувати програмні вимоги до дітей за основними музично-ритмічним навичкам;

• розробити методику навчання.

Програмні вимоги плануються з таких елементів:

  • характер музичного твору (бадьорий, спокійний, урочистий);
    • темп (швидкий, повільний, помірний і т. Д.);
    • динаміка (голосно, тихо, не дуже голосно і т. Д.);
    • метроритм (розмір, акцентування, ритмічний малюнок);
    • форма музичного твору (одна, дві, три частини, вступ, висновок).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.2 Методичні прийоми, які використовуються при навчанні дітей музично-ритмічним рухам дітей дошкільного віку

Традиційне навчання музично-ритмічним рухам на заняттях включає три етапи.

На першому етапі ставляться завдання: ознайомити дітей з новою грою; створити цілісне враження про музику і рух; почати розучування (в загальних рисах).

Методика навчання полягає в наступному: педагог прослуховує разом з дітьми музичний твір, розкриває його характер і показує музично-ритмічний рух, прагнучи пробудити в дітях бажання розучити його. (Показ повинен бути правильним, емоційним і цілісним.) Потім педагог пояснює зміст, елементи цього руху, при необхідності показує кожен окремо і навіть може запропонувати дітям виконати іх. Важливе значення на першому етапі (як і в подальшому) має об'єктивна і тактовна оцінка педагогом дій кожної дитини, щоб зберегти емоційно-позитивне ставлення дітей до занять.

На другому етапі необхідно прагнути до того, щоб діти свідомо виконували.

 На третьому етапі навчання ритміці завдання полягає в тому, щоб закріпити уявлення про музику і рух, заохочуючи дітей самостійно виконувати розучені рухи.

 

 

 

 

 

ВИСНОВКИ

Проаналізувавши науково – методичну літературу з даної проблеми , можемо сказати, що музично-ритмічні ігри є виховним процесом і допомагають розвитку багатьох сторін особистості дитини: музично - естетичної, емоційної, вольової та пізнавальної. Музично - ритмічні навички є процесом сприйняття музики і відтворення її особливостей в різноманітних рухах. Прийоми і методи навчання рухам різноманітні, і їх необхідно варіювати для досягнення найкращих результатів.

    Через рух діти легше засвоюють мову музики, її співпереживання супроводжується мимовільними руховими реакціями. Виразно передають музичний образ в танці, грі, пантомімі, опановують певний запас танцювальних і образних рухів. Для оволодіння цими музично - ритмічними навичками і вміннями використовується репертуар народної, класичної та сучасної музики.

Використання музично-ритмічних ігор-один із шляхів зміцнення здоров'я дитини, корекції недоліків фізичного розвитку, профілактики захворювань та збільшення рухової активності як потужного чинника інтелектуального та емоційного розвитку маленької людини.

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел:

Артоболевська, А.Д. [Перша зустріч з музикою.] - СПб: Композитор, 2004.

2. Асафьєв, Б.В. [Про музично-творчі здібності дітей: Вибрані статті про музичну освіту та освіті.] - М., 1986.

3. Базарова, Н.П., Мей, В.П. [Азбука класичного танцю.] - Л .: Мистецтво, 1983.

4. Бекина, С.І., Ломова, Т.П., Соковнина, Е.Н. [Музика та рух.] - М .: Просвещение, 1984.

5. Ветлугіна, Н.А., Кенеман, А.В. [Теорія і методика музичного виховання в дитячому садку.] - М .: Просвещение, 1983.

6. Ветлугіна, Н.А. [Методика музичного виховання в дитячому садку.] - М .: Просвещение, 1976.

7. Виготський, Л.С. Психологія мистецтва. - М .: Педагогіка, 1987.

9. Дмитрієва, Л.Г., Черноіваненко, Н.М. [Методика музичного виховання: Навчальний посібник.]

10. Рубан, Т.Г., Тарасова, К.В. [Музичний розвиток дошкільнят.] - М .: Мозаїка-Синтез, 2001..

11. Тарасова, К.В. [Онтогенез музичних здібностей.] - М., 1988.

12. Фомін, А.С. [Танець: поняття, структура, функції.] - М., 1990..

13. Раєвська, Е. П., Руднєва С. Д. [Музично-рухові вправи в дитячому саду222 з] .- М .: Просвещение, 1991.-.

 

docx
Додано
13 квітня 2020
Переглядів
8288
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку